Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin iletişim sosyolojisi alanında literatür ve teorik tartışmalara dayalı temel bilgi birikimini arttırmak ve bakış açısı sağlamaktır. İletişimin çok yönlü yapısını, tarihsel süreçte değişimini, sosyoloji disiplininin perspektifinden ve literatürdeki tartışmalar üzerinden takip etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması,İnsan, Kültür, İletişim ,Modernleşme ve Kitle İletişimi,Kamusallık ve Kamuoyu,Medya ve Toplumsal Değişme,Medya ve Toplumsal Kontrol,Propaganda,Televizyon,Kültür Endüstrisi,Kültürlerarası İletişim,Yeni Medya Tartışmaları,Dijital Kültür,Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
toplumsal olaylara ve gelişmelere gözlemci ve yorumlayıcı bir bakış açısıyla bakma becerilerini düzenler13, 16, 18, 19, 9A
İletişim Sosyolojisi alanındaki temel tartışmaları yorumlar 9A
İletişim ve medya metinlerini eleştirel bir şekilde analiz eder.9A
Siyasal iletişim stratejilerini ve propagandanın toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilir.9A
Medyanın toplum üzerindeki etkilerini, medyanın toplumsal değerler ve normlarla etkileşimini inceleyebilir.9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılmasıCangöz, İ., Poyraz, B., & Köker, E. (2017). İletişim Sosyolojisi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi.
2İnsan, Kültür, İletişim Crowley, D., & Heyer, P. (2014). İletişim tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
3Modernleşme ve Kitle İletişimi
4Kamusallık ve Kamuoyu
5Medya ve Toplumsal Değişme
6Medya ve Toplumsal Kontrol
7Propaganda
8Televizyon
9Kültür Endüstrisi
10Kültürlerarası İletişimÖzdemir, İ. (2011). Kültürlerarası İletişimin Önemi. folklor/edebiyat, 17(66), 29-38.
11Yeni Medya Tartışmaları
12Dijital Kültür
13Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları
14Genel Değerlendirme
Kaynak
1. Maigret, E. (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Her hafta konularla ilgili makaleler gönderilecektir.
Tüfekçioğlu, H. (2023). Kitle İletişimin Soyağacı/İletişim Sosyolojisi Tezleri. İstanbul: Doğu Kitabevi. Bottomore, T. (2016). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları. Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayınları. Jeanneney, J. N. (2009). Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. McLuhan, M. (2016). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
X
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
X
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi51050
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer133
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı155
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin iletişim sosyolojisi alanında literatür ve teorik tartışmalara dayalı temel bilgi birikimini arttırmak ve bakış açısı sağlamaktır. İletişimin çok yönlü yapısını, tarihsel süreçte değişimini, sosyoloji disiplininin perspektifinden ve literatürdeki tartışmalar üzerinden takip etmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması,İnsan, Kültür, İletişim ,Modernleşme ve Kitle İletişimi,Kamusallık ve Kamuoyu,Medya ve Toplumsal Değişme,Medya ve Toplumsal Kontrol,Propaganda,Televizyon,Kültür Endüstrisi,Kültürlerarası İletişim,Yeni Medya Tartışmaları,Dijital Kültür,Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
toplumsal olaylara ve gelişmelere gözlemci ve yorumlayıcı bir bakış açısıyla bakma becerilerini düzenler13, 16, 18, 19, 9A
İletişim Sosyolojisi alanındaki temel tartışmaları yorumlar 9A
İletişim ve medya metinlerini eleştirel bir şekilde analiz eder.9A
Siyasal iletişim stratejilerini ve propagandanın toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilir.9A
Medyanın toplum üzerindeki etkilerini, medyanın toplumsal değerler ve normlarla etkileşimini inceleyebilir.9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılmasıCangöz, İ., Poyraz, B., & Köker, E. (2017). İletişim Sosyolojisi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi.
2İnsan, Kültür, İletişim Crowley, D., & Heyer, P. (2014). İletişim tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
3Modernleşme ve Kitle İletişimi
4Kamusallık ve Kamuoyu
5Medya ve Toplumsal Değişme
6Medya ve Toplumsal Kontrol
7Propaganda
8Televizyon
9Kültür Endüstrisi
10Kültürlerarası İletişimÖzdemir, İ. (2011). Kültürlerarası İletişimin Önemi. folklor/edebiyat, 17(66), 29-38.
11Yeni Medya Tartışmaları
12Dijital Kültür
13Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları
14Genel Değerlendirme
Kaynak
1. Maigret, E. (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Her hafta konularla ilgili makaleler gönderilecektir.
Tüfekçioğlu, H. (2023). Kitle İletişimin Soyağacı/İletişim Sosyolojisi Tezleri. İstanbul: Doğu Kitabevi. Bottomore, T. (2016). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları. Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayınları. Jeanneney, J. N. (2009). Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. McLuhan, M. (2016). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kavramlarını bilir.
X
2
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerinin temel kuramlarını bilir.
X
3
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan bilgisayar programlarını ve çoklu medya tekniklerini bilir.
4
Medya ve Görsel Sanatlarda gerekli olan estetik kuralları bilir.
5
Mesleki ve bilimsel çalışmalarda ulusal ve uluslararası etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
6
Kültürlerin sembol sistemlerini anlar.
7
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili olguları boyutlarıyla analiz eder.
8
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel tasarım sürecini planlar.
9
Kurumların/kişilerin ihtiyaçları doğrultusunda görsel iletişim sürecini gerçekleştirir.
10
Medya ve Görsel Sanatlar uygulamaları için gereken araç, yöntem ve teknikleri kullanır.
11
Gerçek, 2 Boyutlu ve 3 Boyutlu görüntü üretme, işleme ve değerlendirme becerisine sahiptir.
12
Yeni medya ortamlarında görsel tasarım tekniklerini uygular.
13
Tasarım konusunda estetik farkındalığa ve kavrayışa sahiptir.
14
Mesleğini “İş Sağlığı ve Güvenliği” kurallarını göz önünde bulundurarak gerçekleştirir.
15
Medya ve Görsel Sanatlar ile ilgili projelerde sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
16
Medya ve Görsel Sanatlar disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle yayına dönüştürebilir.
17
Medya ve Görsel Sanatlar alanındaki gelişmeleri düzenli olarak takip ederek çalışmalarında etkin şekilde kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
19
En az bir yabancı dili B1 seviyesinde okuyup anlayabilir.
20
Sosyal sorumluluk projeleri planlayarak görev alır.
21
Yapay zekayı (yapay öğrenme/makine öğrenimi) yaratım sürecine dahil eder.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 17:05