Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SENARYO YAZIM TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSenaryo yazımı için gerekli temel ilkeleri öğrenmek. Bu ilkeleri dönem boyunca yazılacak kısa film senaryosunda uygulamak.Bir kısa film senaryosunu bitirmek. Kendi yazdığın senaryoyu nasıl analiz edeceğini öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; • Dersin tanıtımı ve genel tanışma.
• İzlencenin tartışılması.
• Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme!
• Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak!
• Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil!
• Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları.
• Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma!
• Atmosfer nedir? Neden önemlidir?
• Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu.
• Evrelerden örnekler.
• Bir senaryo fikri bulmak
• Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler.
• Logline nedir?
• Bir cümlede fikrini sat!
• Logline örnekleri.
• İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma.
• Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor.
• Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun.
• Logline kontrol ölçütü: merak!,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Logline değerlendirme soruları:
- Hikaye merak uyandırıyor mu?
- Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi?
- Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi?
- Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur?
- Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu?
- Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu?
- Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı?
- Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı?
- Bunu yazmak için istekli hissediyor musun?
- Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin?
• Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Senaryoda karakterin önemi
• Etkili bir karakter nasıl yaratılır?
• Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler.
- Karakterini hayattan bul!
• Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati.
• Karakter dönüşümü nasıl olur?
• Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır?
• Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir!
• Godfather karakterlerin tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması.
• Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı!
• Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm)
• Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı
• Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması.
• Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması. ,• Sinopsislerin değerlendirilmesi.
• Tretman nedir? Sahne yazımı.
• Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin?
• Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin?
• Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer.
• Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı.
• Ders İçi Uygulama:
- Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın.
- İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın.
• American Beauty film hikayesinin tartışılması. ,• Tretmanların değerlendirilmesi.
•İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu.
• Dersi İçi Uygulama:
- En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz.
• Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt!
• Temel kural: Geç gir, erken çık!
• Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır.
• Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi. ,Vizeler,• Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi.
• Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format.
• Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması.,• Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir?
• Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm.
• Senaryoda uyarlama.,• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi
•Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward.
,• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda ses ve müzik kullanımı.
• Temel kural: kurgu senaryoda yapılır!
• Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı. ,• Senaryoların değerlendirilmesi
• Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır!
• Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır!
,• Senaryoların değerlendirilmesi
• Bir senaryo nasıl değerlendirilir? ,• Senaryoların değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Senaryo yazımının temel kurallarını sıralar.9A, E
Senaryonun aşamaları olan logline, sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosuyla ilgili bilgi verir. 16A, H
Bir fikirden ve öyküden yola çıkarak bir senaryo metni oluşturur.10, 9A, F
Bir kısa film senaryosu yazdırır. 16, 19A, E, H
Çekim senaryosu halinde bir senaryo çıktısı almanın bütün aşamalarını uygulamalı olarak gösterir. A, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1• Dersin tanıtımı ve genel tanışma.
• İzlencenin tartışılması.
• Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme!
• Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak!
• Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil!
• Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları.
• Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma!
• Atmosfer nedir? Neden önemlidir?
• Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu.
• Evrelerden örnekler.
• Bir senaryo fikri bulmak
• Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler.
• Logline nedir?
• Bir cümlede fikrini sat!
• Logline örnekleri.
• İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma.
• Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor.
• Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun.
• Logline kontrol ölçütü: merak!
• Herkes senaryo olabileceğini düşündüğü bir fikirle derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • J'attendrai le suivant (Philippe Orreindy, 2002) • Six Shooter (2004) • Zen and the Art of Landscaping (2001) • More (Mark Osborne, 1999)
2• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Logline değerlendirme soruları:
- Hikaye merak uyandırıyor mu?
- Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi?
- Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi?
- Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur?
- Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu?
- Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu?
- Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı?
- Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı?
- Bunu yazmak için istekli hissediyor musun?
- Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin?
• Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması.
•Önceki derste anlatıldığı şekliyle logline hazırlanmış olarak derse gelinmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: •Inception (2010)
3• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Senaryoda karakterin önemi
• Etkili bir karakter nasıl yaratılır?
• Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler.
- Karakterini hayattan bul!
• Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati.
• Karakter dönüşümü nasıl olur?
• Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır?
• Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir!
• Godfather karakterlerin tartışılması.
• Loglineların netleşmesi için son ders. Dersten önce herkes logline’ını göndermiş olmalıdır. • Herkes derse gelmeden önce en sevdiği film karakterini tespit etmeli, sebebini düşünmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Godfather I ve Godfather II
4• Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması.
• Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı!
• Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm)
• Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı
• Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması.
• Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması.
• Önceki derste anlatıldığı şekliyle herkes karakter tanıtımlarını göndermiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Mr. & Mrs. Smith (2005)
5• Sinopsislerin değerlendirilmesi.
• Tretman nedir? Sahne yazımı.
• Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin?
• Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin?
• Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer.
• Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı.
• Ders İçi Uygulama:
- Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın.
- İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın.
• American Beauty film hikayesinin tartışılması.
•Öğrenciler dersten önce sinopsislerini yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. Dersten Önce İzlenilecek film: • American Beauty (1999)
6• Tretmanların değerlendirilmesi.
•İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu.
• Dersi İçi Uygulama:
- En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz.
• Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt!
• Temel kural: Geç gir, erken çık!
• Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır.
• Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi.
• Öğrenciler dersten önce tretmanlarını yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Avatar (2009)
7Vizeler Logline, sinopsis, karakter tanıtımları ve revizeli tretmanların teslimi.
8• Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi.
• Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format.
• Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması.
Dersten Önce İzlenilecek film: • Dark Knight (2008) • Selvi Boylum, Al Yazmalım (1977)
9• Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir?
• Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm.
• Senaryoda uyarlama.
• Öğrenciler ilk sahnelerini göndermiş olarak derse gelmelidir. • Herkes en çok sevdiği açılış sahnesini ve film sahnesini tespit etmiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • Rashomon (1950) • The Tree Of Life (2011) • Birdman (2014)
10• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi
•Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward.
• Öğrenciler senaryolarını yazmış ve göndermiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • 2001: A Space Odyssey (1968) • Memento (2000) • Benjamin Button’un Tuhaf Hikayesi (2008) • Ezel, tv dizisi (2009) • Inception (2010) • 24, tv dizisi (2014)
11• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda ses ve müzik kullanımı.
• Temel kural: kurgu senaryoda yapılır!
• Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı.
Dersten Önce İzlenilecek film: • Starwars (1977) • Joker (2019) • Titanic (1997)
12• Senaryoların değerlendirilmesi
• Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır!
• Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır!
• Öğrenciler senaryolarını bitirmiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Rosemary’nin Bebeği (1968)
13• Senaryoların değerlendirilmesi
• Bir senaryo nasıl değerlendirilir?
14• Senaryoların değerlendirilmesi
Kaynak
Senaryo Yazımının Temelleri, Syd Field O Kediyi Kurtar, Blake Snyder Youtube’dan, “Ira Glass on Storytelling” #1, #2, #3, #4

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
7
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer11414
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı13636
Performans Görevi, Bakım Planı133
Toplam İş Yükü (Saat)143
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SENARYO YAZIM TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kemal ÇELİK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSenaryo yazımı için gerekli temel ilkeleri öğrenmek. Bu ilkeleri dönem boyunca yazılacak kısa film senaryosunda uygulamak.Bir kısa film senaryosunu bitirmek. Kendi yazdığın senaryoyu nasıl analiz edeceğini öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; • Dersin tanıtımı ve genel tanışma.
• İzlencenin tartışılması.
• Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme!
• Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak!
• Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil!
• Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları.
• Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma!
• Atmosfer nedir? Neden önemlidir?
• Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu.
• Evrelerden örnekler.
• Bir senaryo fikri bulmak
• Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler.
• Logline nedir?
• Bir cümlede fikrini sat!
• Logline örnekleri.
• İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma.
• Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor.
• Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun.
• Logline kontrol ölçütü: merak!,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Logline değerlendirme soruları:
- Hikaye merak uyandırıyor mu?
- Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi?
- Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi?
- Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur?
- Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu?
- Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu?
- Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı?
- Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı?
- Bunu yazmak için istekli hissediyor musun?
- Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin?
• Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Senaryoda karakterin önemi
• Etkili bir karakter nasıl yaratılır?
• Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler.
- Karakterini hayattan bul!
• Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati.
• Karakter dönüşümü nasıl olur?
• Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır?
• Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir!
• Godfather karakterlerin tartışılması. ,• Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması.
• Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı!
• Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm)
• Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı
• Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması.
• Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması. ,• Sinopsislerin değerlendirilmesi.
• Tretman nedir? Sahne yazımı.
• Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin?
• Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin?
• Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer.
• Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı.
• Ders İçi Uygulama:
- Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın.
- İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın.
• American Beauty film hikayesinin tartışılması. ,• Tretmanların değerlendirilmesi.
•İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu.
• Dersi İçi Uygulama:
- En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz.
• Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt!
• Temel kural: Geç gir, erken çık!
• Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır.
• Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi. ,Vizeler,• Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi.
• Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format.
• Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması.,• Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir?
• Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm.
• Senaryoda uyarlama.,• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi
•Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward.
,• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda ses ve müzik kullanımı.
• Temel kural: kurgu senaryoda yapılır!
• Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı. ,• Senaryoların değerlendirilmesi
• Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır!
• Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır!
,• Senaryoların değerlendirilmesi
• Bir senaryo nasıl değerlendirilir? ,• Senaryoların değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Senaryo yazımının temel kurallarını sıralar.9A, E
Senaryonun aşamaları olan logline, sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosuyla ilgili bilgi verir. 16A, H
Bir fikirden ve öyküden yola çıkarak bir senaryo metni oluşturur.10, 9A, F
Bir kısa film senaryosu yazdırır. 16, 19A, E, H
Çekim senaryosu halinde bir senaryo çıktısı almanın bütün aşamalarını uygulamalı olarak gösterir. A, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1• Dersin tanıtımı ve genel tanışma.
• İzlencenin tartışılması.
• Dramanın İlk Kuralı: merak uyandırma, II. kuralı merakı sürdürme!
• Senaryo nasıl yazılır? Hakkında konuşarak değil yazarak!
• Senaryo nedir? Genel tartışma. Görsel dil!
• Kısa film-uzun metraj farkı: çekim, sahne, sekans, plan-sekans, montaj-sekans kavramları.
• Senaryonun Temel öğeleri: hikaye, karakter, yapı! Tartışma!
• Atmosfer nedir? Neden önemlidir?
• Senaryonun evreleri: logline, sinopsis, tretman, senaryo, çekim senaryosu.
• Evrelerden örnekler.
• Bir senaryo fikri bulmak
• Dramanın temel bileşenleri: ihtiyaç, arzu, hareket, merak, çatışma ve dönüşümle ilgili temel bilgiler.
• Logline nedir?
• Bir cümlede fikrini sat!
• Logline örnekleri.
• İç ve dış çatışma bahsi, genel tartışma.
• Ipucu: iyi bir logline bulmak için “böyle olsaydı ne olurdu?” sorusunu sor.
• Sınıfta logline çalışması. Bütün öğeleri yerinde bir logline bulun.
• Logline kontrol ölçütü: merak!
• Herkes senaryo olabileceğini düşündüğü bir fikirle derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • J'attendrai le suivant (Philippe Orreindy, 2002) • Six Shooter (2004) • Zen and the Art of Landscaping (2001) • More (Mark Osborne, 1999)
2• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Logline değerlendirme soruları:
- Hikaye merak uyandırıyor mu?
- Karakter: Baş kahraman yeterince kuvvetli mi?
- Gereklilik: Baş kahramanın amacı onu harekete geçirmeye yeterli mi?
- Tehlikede olan ne? Amaç ya da ihtiyaç neden önemli? Karşılanmazsa ne olur?
- Aksiyon: hikaye güçlü bir dramatik aksiyon doğuruyor mu?
- Çatışma, engel, direniş ne? Güçlü bir çatışma ortaya çıkıyor mu?
- Dönüşüm: karakterler ve hikayenin dönüşümü için kuvvetli bir potansiyel var mı?
- Hikayenin görsel olarak yazım potansiyeli var mı?
- Bunu yazmak için istekli hissediyor musun?
- Seyirci olsan bu hikayeyi izler miydin?
• Inception filminin hikaye anlatımının temel bileşenleri bağlamında tartışılması.
•Önceki derste anlatıldığı şekliyle logline hazırlanmış olarak derse gelinmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: •Inception (2010)
3• Öğrencilerin yazdığı logline'ların değerlendirilmesi.
• Senaryoda karakterin önemi
• Etkili bir karakter nasıl yaratılır?
• Derinlikli karakter vs. Yüzeysel karakter. İç ve dış çatışma! Karakter ve tip ayrımı. Ana karakterler ve yan karakterler.
- Karakterini hayattan bul!
• Bir karakterin yaratabileceği üç temel duygu: empati, sempati ve antipati.
• Karakter dönüşümü nasıl olur?
• Özdeşleşme ve katarsis nasıl yaratılır?
• Kötü karakterin önemi, bir film kötü ne kadar iyiyse o kadar iyidir!
• Godfather karakterlerin tartışılması.
• Loglineların netleşmesi için son ders. Dersten önce herkes logline’ını göndermiş olmalıdır. • Herkes derse gelmeden önce en sevdiği film karakterini tespit etmeli, sebebini düşünmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Godfather I ve Godfather II
4• Öğrencilerin yazdığı karakterlerin tartışılması.
• Sinopsis nedir? Hikayenin zamanı, hikayenin mekanı!
• Hikayede yapı ve hikaye modelleri: slayt gösterimi. (Syd Field üç perdeli yapı: kurulum, çatışma, çözüm)
• Kısa filmin yapısı, klasik anlatı yapısı
• Üç perdeli yapının logline'daki film hikayelerine uyarlanması.
• Mr. Mrs. Smiht filminin hikayesinin tartışılması.
• Önceki derste anlatıldığı şekliyle herkes karakter tanıtımlarını göndermiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek film: • Mr. & Mrs. Smith (2005)
5• Sinopsislerin değerlendirilmesi.
• Tretman nedir? Sahne yazımı.
• Hikayeye nerEden başlayacağına nasıl karar verirsin?
• Hikayeyi seyircinin zihninde nasıl canlandırabilirsin?
• Temel kural: Aksiyon hikayeyi anlatır, diyalog karakteri ortaya serer.
• Bill Wilder’ın on senaryo yazım kuralı.
• Ders İçi Uygulama:
- Bir karakterin önemli bir olaya (cinayet, iş başvurusu, aşk ilanı, itiraf vb.) hazırlanışını diyalogsuz bir şekilde yazın.
- İkinci sahnede bu olaydan sonra karakterin durumunu ve tavrını yazarak olaydan hiç bahsetmeden olayın nasıl gerçekleştiğini anlatın.
• American Beauty film hikayesinin tartışılması.
•Öğrenciler dersten önce sinopsislerini yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. Dersten Önce İzlenilecek film: • American Beauty (1999)
6• Tretmanların değerlendirilmesi.
•İyi bir sahne nasıl olur? Senaryonun bir parçası olarak sahne. Sahnenin başı, ortası ve sonu.
• Dersi İçi Uygulama:
- En az iki karakterli diyaloglu bir sahne yazın. Karakterin birinin bir sırrı vardır ve öteki onu öğrenmek istiyordur, ancak doğrudan soramaz.
• Temel kural: Hikayeyi ilerlet ya da karakter tanıt!
• Temel kural: Geç gir, erken çık!
• Temel kural: Sahnede bir şey kaybedilir ya da kazanılır.
• Avatar ve diğer filmlerden önemli sahnelerin analizi.
• Öğrenciler dersten önce tretmanlarını yazmış ve göndermiş olmalıdırlar. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Avatar (2009)
7Vizeler Logline, sinopsis, karakter tanıtımları ve revizeli tretmanların teslimi.
8• Gerçekçi diyalog nasıl yazılır? Sahne yazımı ve sahnelerin bütünle ilişkisi.
• Senaryo yazım formatları, Amerikan vs. Fransız format.
• Dark Knight ve Selvi Boylum Al Yazmalım diyaloglarının tartışılması.
Dersten Önce İzlenilecek film: • Dark Knight (2008) • Selvi Boylum, Al Yazmalım (1977)
9• Senaryoda bakış açısı nedir? Senaryoda tema nedir?
• Senaryoda çekim ölçekleri, planları, bakış açıları, sahne, sekans ve bölüm.
• Senaryoda uyarlama.
• Öğrenciler ilk sahnelerini göndermiş olarak derse gelmelidir. • Herkes en çok sevdiği açılış sahnesini ve film sahnesini tespit etmiş olarak derse gelmelidir. Dersten Önce İzlenilecek filmler: • Rashomon (1950) • The Tree Of Life (2011) • Birdman (2014)
10• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda devinim; iç devinim-dış devinim karakterlerin devinimi, kameranın devinimi, zaman devinimi, mekan devinimi
•Senaryo zaman kullanımı, alarm kurmak, flashback-flashforward.
• Öğrenciler senaryolarını yazmış ve göndermiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • 2001: A Space Odyssey (1968) • Memento (2000) • Benjamin Button’un Tuhaf Hikayesi (2008) • Ezel, tv dizisi (2009) • Inception (2010) • 24, tv dizisi (2014)
11• Senaryoların değerlendirilmesi.
• Senaryoda ses ve müzik kullanımı.
• Temel kural: kurgu senaryoda yapılır!
• Paralel aksiyon ve telefon konuşması yazımı.
Dersten Önce İzlenilecek film: • Starwars (1977) • Joker (2019) • Titanic (1997)
12• Senaryoların değerlendirilmesi
• Senaryoda revizenin önemi, ilk draft yok drafttır!
• Temel kural: Seyircinin tepkisini ön görmek, seni heyecanlandıran seyirciyi de heyecanlandırır!
• Öğrenciler senaryolarını bitirmiş olarak derse gelmelidir. (Uzun metraj çalışanlar ilk on sahne) Dersten Önce İzlenilecek film: • Rosemary’nin Bebeği (1968)
13• Senaryoların değerlendirilmesi
• Bir senaryo nasıl değerlendirilir?
14• Senaryoların değerlendirilmesi
Kaynak
Senaryo Yazımının Temelleri, Syd Field O Kediyi Kurtar, Blake Snyder Youtube’dan, “Ira Glass on Storytelling” #1, #2, #3, #4

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
7
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:57Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:59