Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin iletişim sosyolojisi alanında literatür ve teorik tartışmalara dayalı temel bilgi birikimini arttırmak ve bakış açısı sağlamaktır. İletişimin çok yönlü yapısını, tarihsel süreçte değişimini, sosyoloji disiplininin perspektifinden ve literatürdeki tartışmalar üzerinden takip etmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması,İnsan, Kültür, İletişim ,Modernleşme ve Kitle İletişimi,Kamusallık ve Kamuoyu,Medya ve Toplumsal Değişme,Medya ve Toplumsal Kontrol,Propaganda,Televizyon,Kültür Endüstrisi,Kültürlerarası İletişim,Yeni Medya Tartışmaları,Dijital Kültür,Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
toplumsal olaylara ve gelişmelere gözlemci ve yorumlayıcı bir bakış açısıyla bakma becerilerini düzenler | 13, 16, 18, 19, 9 | A |
İletişim Sosyolojisi alanındaki temel tartışmaları yorumlar | 9 | A |
İletişim ve medya metinlerini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 9 | A |
Siyasal iletişim stratejilerini ve propagandanın toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilir. | 9 | A |
Medyanın toplum üzerindeki etkilerini, medyanın toplumsal değerler ve normlarla etkileşimini inceleyebilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması | Cangöz, İ., Poyraz, B., & Köker, E. (2017). İletişim Sosyolojisi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi. |
2 | İnsan, Kültür, İletişim | Crowley, D., & Heyer, P. (2014). İletişim tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
3 | Modernleşme ve Kitle İletişimi | |
4 | Kamusallık ve Kamuoyu | |
5 | Medya ve Toplumsal Değişme | |
6 | Medya ve Toplumsal Kontrol | |
7 | Propaganda | |
8 | Televizyon | |
9 | Kültür Endüstrisi | |
10 | Kültürlerarası İletişim | Özdemir, İ. (2011). Kültürlerarası İletişimin Önemi. folklor/edebiyat, 17(66), 29-38. |
11 | Yeni Medya Tartışmaları | |
12 | Dijital Kültür | |
13 | Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1. Maigret, E. (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Her hafta konularla ilgili makaleler gönderilecektir. |
Tüfekçioğlu, H. (2023). Kitle İletişimin Soyağacı/İletişim Sosyolojisi Tezleri. İstanbul: Doğu Kitabevi. Bottomore, T. (2016). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları. Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayınları. Jeanneney, J. N. (2009). Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. McLuhan, M. (2016). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin iletişim sosyolojisi alanında literatür ve teorik tartışmalara dayalı temel bilgi birikimini arttırmak ve bakış açısı sağlamaktır. İletişimin çok yönlü yapısını, tarihsel süreçte değişimini, sosyoloji disiplininin perspektifinden ve literatürdeki tartışmalar üzerinden takip etmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması,İnsan, Kültür, İletişim ,Modernleşme ve Kitle İletişimi,Kamusallık ve Kamuoyu,Medya ve Toplumsal Değişme,Medya ve Toplumsal Kontrol,Propaganda,Televizyon,Kültür Endüstrisi,Kültürlerarası İletişim,Yeni Medya Tartışmaları,Dijital Kültür,Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları,Genel Değerlendirme ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
toplumsal olaylara ve gelişmelere gözlemci ve yorumlayıcı bir bakış açısıyla bakma becerilerini düzenler | 13, 16, 18, 19, 9 | A |
İletişim Sosyolojisi alanındaki temel tartışmaları yorumlar | 9 | A |
İletişim ve medya metinlerini eleştirel bir şekilde analiz eder. | 9 | A |
Siyasal iletişim stratejilerini ve propagandanın toplum üzerindeki etkilerini analiz edebilir. | 9 | A |
Medyanın toplum üzerindeki etkilerini, medyanın toplumsal değerler ve normlarla etkileşimini inceleyebilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin ve kaynaklarının tanıtılması | Cangöz, İ., Poyraz, B., & Köker, E. (2017). İletişim Sosyolojisi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi. |
2 | İnsan, Kültür, İletişim | Crowley, D., & Heyer, P. (2014). İletişim tarihi. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
3 | Modernleşme ve Kitle İletişimi | |
4 | Kamusallık ve Kamuoyu | |
5 | Medya ve Toplumsal Değişme | |
6 | Medya ve Toplumsal Kontrol | |
7 | Propaganda | |
8 | Televizyon | |
9 | Kültür Endüstrisi | |
10 | Kültürlerarası İletişim | Özdemir, İ. (2011). Kültürlerarası İletişimin Önemi. folklor/edebiyat, 17(66), 29-38. |
11 | Yeni Medya Tartışmaları | |
12 | Dijital Kültür | |
13 | Türkiye’de İletişim Sosyolojisi Çalışmaları | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1. Maigret, E. (2019). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Her hafta konularla ilgili makaleler gönderilecektir. |
Tüfekçioğlu, H. (2023). Kitle İletişimin Soyağacı/İletişim Sosyolojisi Tezleri. İstanbul: Doğu Kitabevi. Bottomore, T. (2016). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları. Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayınları. Jeanneney, J. N. (2009). Medya Tarihi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. McLuhan, M. (2016). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |