Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK İLETİŞİMİ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Saadet UĞURLU
Dersin YardımcılarıDr. Öğretim Üyesi Saadet Uğurlu
Dersin AmacıSağlık hizmetlerinde olası çatışmaları önleyebilmek için gerekli olan etkin iletişim yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişime Giriş,İletişimin Öğeleri,İletişim Koşulları,İletişim Engelleri,Beden Dili,Sağlık İletişiminde Hedef Kitle,Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri,Sağlık Davranışı Teorileri-I,Sağlık Davranışı Teorileri-II,Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci,Karar Verme Modelleri,Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme Teknikleri,Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçları,Sağlık Turizmi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dersi alan öğrenci;
1. Etkin iletişim sürecini yorumlayabilecektir.10, 16, 9A, D, E
1.1. İletişim sürecindeki öğeleri açıklar.10, 16
1.2. İletişim sürecindeki öğelerin nitelik ve işlevlerini tartışır.13, 15, 19
1.3. İletişim yaklaşımlarını karşılaştırır.11, 13, 19, 5A, D
1.4. İletişim engellerini örnekler.15, 16, 21, 6
2. Classifies the level of communication in health services.13, 19, 4, 5
2.1. İletişim yöntemlerini yorumlar.15, 19, 6A
2.2. Kişilerarası iletişimde sohbet etmenin unsurlarını açıklar.18, 19, 20, 21
2.3. Sözlü ve sözsüz iletişim yöntemlerini karşılaştırır.10, 16, 9
3. İletişim aracılığı ile davranış değişikliği oluşturabilecektir11, 6, 8, 9
3.1. İletişimin insan davranışı üzerindeki etkilerini tartışır.15, 19, 21, 5
3.2. Davranış değiştirme sürecinin aşamalarını karşılaştırır.13, 15, 5, 9
3.3. İletişime karşı direnç mekanizmalarını açıklar19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişime GirişKitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 19-27.
2İletişimin ÖğeleriKitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 28-40.
3İletişim KoşullarıKitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 209-219
4İletişim EngelleriKitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 283-308
5Beden DiliÖnerilen Kitap: Joe Navarro, Beden Dili.
6Sağlık İletişiminde Hedef KitleKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 25-71.
7Sağlık Hizmetlerinde İletişim DüzeyleriKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 47-66; Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 30-65. PowerPoint Sunusu, ss. 1-30.
8Sağlık Davranışı Teorileri-IKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 73-96.
9Sağlık Davranışı Teorileri-IIKitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 66-88
10Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim SüreciKitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 97-210
11Karar Verme ModelleriKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss.106-108.
12Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme TeknikleriPowerPoint Sunusu, ss. 1-30.
13Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçlarıPowerPoint Sunusu, ss. 1-30; Önerilen Makaleler ve Tezler: Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi (2018); Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği (Tez, 2022); Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi (2019).
14Sağlık TurizmiPowerPoint Sunusu, ss. 1-30. Önerilen Makaleler ve Tezler: Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm: Sağlık Turizmi (2012); Diden Kostak, Turizm Hareketleri, Yüksek Lisans Tezi (2007).
Kaynak
1. Ayla Okay, Sağlık İletişimi, Derin Yayınları, İstanbul, 2014. 2. Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 1999. 3. Demet Gürüz, Ayşen temel Eğinli, Kişilerarası İletişim, Nobel, İstanbul, 6.bs., 2017. 4. Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2015.
Öğretim üyesine ait ders notları. 5. Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi, 2019. 6. Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği, 2022. 7. Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi, 2018. 8. Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm; Sağlık Turizmi, 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme2918
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11010
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer21530
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK İLETİŞİMİ -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Saadet UĞURLU
Dersin YardımcılarıDr. Öğretim Üyesi Saadet Uğurlu
Dersin AmacıSağlık hizmetlerinde olası çatışmaları önleyebilmek için gerekli olan etkin iletişim yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişime Giriş,İletişimin Öğeleri,İletişim Koşulları,İletişim Engelleri,Beden Dili,Sağlık İletişiminde Hedef Kitle,Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri,Sağlık Davranışı Teorileri-I,Sağlık Davranışı Teorileri-II,Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci,Karar Verme Modelleri,Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme Teknikleri,Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçları,Sağlık Turizmi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dersi alan öğrenci;
1. Etkin iletişim sürecini yorumlayabilecektir.10, 16, 9A, D, E
1.1. İletişim sürecindeki öğeleri açıklar.10, 16
1.2. İletişim sürecindeki öğelerin nitelik ve işlevlerini tartışır.13, 15, 19
1.3. İletişim yaklaşımlarını karşılaştırır.11, 13, 19, 5A, D
1.4. İletişim engellerini örnekler.15, 16, 21, 6
2. Classifies the level of communication in health services.13, 19, 4, 5
2.1. İletişim yöntemlerini yorumlar.15, 19, 6A
2.2. Kişilerarası iletişimde sohbet etmenin unsurlarını açıklar.18, 19, 20, 21
2.3. Sözlü ve sözsüz iletişim yöntemlerini karşılaştırır.10, 16, 9
3. İletişim aracılığı ile davranış değişikliği oluşturabilecektir11, 6, 8, 9
3.1. İletişimin insan davranışı üzerindeki etkilerini tartışır.15, 19, 21, 5
3.2. Davranış değiştirme sürecinin aşamalarını karşılaştırır.13, 15, 5, 9
3.3. İletişime karşı direnç mekanizmalarını açıklar19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişime GirişKitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 19-27.
2İletişimin ÖğeleriKitap: Nazife Güngör, İletişime Giriş. Sayfa 28-40.
3İletişim KoşullarıKitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 209-219
4İletişim EngelleriKitap: Demet Gürüz, Kişilerarası İletişim, Sayfa: 283-308
5Beden DiliÖnerilen Kitap: Joe Navarro, Beden Dili.
6Sağlık İletişiminde Hedef KitleKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 25-71.
7Sağlık Hizmetlerinde İletişim DüzeyleriKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 47-66; Kitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 30-65. PowerPoint Sunusu, ss. 1-30.
8Sağlık Davranışı Teorileri-IKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss. 73-96.
9Sağlık Davranışı Teorileri-IIKitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 66-88
10Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim SüreciKitap: Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, ss. 97-210
11Karar Verme ModelleriKitap: Ayla Okay, Sağlık İletişimi, ss.106-108.
12Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri Görüşme TeknikleriPowerPoint Sunusu, ss. 1-30.
13Sağlıkta dijital dönüşüm ve iletişim araçlarıPowerPoint Sunusu, ss. 1-30; Önerilen Makaleler ve Tezler: Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi (2018); Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği (Tez, 2022); Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi (2019).
14Sağlık TurizmiPowerPoint Sunusu, ss. 1-30. Önerilen Makaleler ve Tezler: Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm: Sağlık Turizmi (2012); Diden Kostak, Turizm Hareketleri, Yüksek Lisans Tezi (2007).
Kaynak
1. Ayla Okay, Sağlık İletişimi, Derin Yayınları, İstanbul, 2014. 2. Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 1999. 3. Demet Gürüz, Ayşen temel Eğinli, Kişilerarası İletişim, Nobel, İstanbul, 6.bs., 2017. 4. Nazife Güngör, İletişime Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2015.
Öğretim üyesine ait ders notları. 5. Tuba Işık, Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanım Şekilleri Açısından Dijital Algı ve Önemi, 2019. 6. Pınar Özdemir, Sağlık Hizmetlerinde Dijital Dönüşüm ve Türkiye Örneği, 2022. 7. Şenol Demirci, Sağlığın Dijitalleşmesi, 2018. 8. Oğuz Aydın, Türkiye'de Alternatif bir Turizm; Sağlık Turizmi, 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık disiplinlerine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:57Son Güncelleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:59