Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA OKURYAZARLIĞI-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı medya okuryazarlığını tanımlamak, dünyada ve ülkemizde medya okuryazarlığının tarihçesi ve bu amaçla ortaya çıkan akım ve kuramları örneklemek, medya okuryazarlığı müfredatları hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriğiBu ders; Medya Okuryazarlığı kavramı,Media Okuryazarlığının ortaya çıkışı ve önemi,Medya Okuryazarlığında temel ilkeler,Medya okuryazarlığında temel ilkeler,Medya Okuryazarlığı kuramları,Korumacı ve aşılamacı yaklaşım,Dünyada medya okuryazarlağı uygulamaları ,Türkiye'de medya okuryazarlığı eğitimi,Medya okuryazarlığı uygulamaları ,Medya analizleri,Medyada sağlık, kültür ve eğitim,Medyada kadın, siyaset ve spor,Medyada çocuk ve eğlence,Türkiye'de medyanın kullanımı,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
medya okuryazarlığını tanımlar9A, D, E
medyaya eleştirel bakış açısı kazanır9A, D, E
Dünyada ve Türkiye'de medya okuryazarlığını karşılaştırır9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Medya Okuryazarlığı kavramıMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
2Media Okuryazarlığının ortaya çıkışı ve önemiMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
3Medya Okuryazarlığında temel ilkelerMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
4Medya okuryazarlığında temel ilkelerMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
5Medya Okuryazarlığı kuramlarıMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
6Korumacı ve aşılamacı yaklaşımMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
7Dünyada medya okuryazarlağı uygulamaları Medya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
8Türkiye'de medya okuryazarlığı eğitimiÖrnek medya içerikleri araştırma
9Medya okuryazarlığı uygulamaları Önerilen filmlerin izlenmesi
10Medya analizleriÖrnek medya içerikleri araştırma
11Medyada sağlık, kültür ve eğitimÖrnek medya içerikleri araştırma
12Medyada kadın, siyaset ve sporÖrnek medya içerikleri araştırma
13Medyada çocuk ve eğlenceÖrnek medya içerikleri araştırma
13Türkiye'de medyanın kullanımıÖrnek medya içerikleri araştırma
14Genel değerlendirmeÖrnek medya içerikleri araştırma
Kaynak
Sezer, Nilüfer (Prof.Dr.) ve diğerleri, (Ed:Doç.Dr.Veli Polat), İlköğretim Medya Okuryazarlığı Ders Kitapları Takımı, İstanbul, MEF Yayıncılık, (basım aşamasındadır.) Medya Okuryazarlığı Elkitabı Kemal İnal, Ütopya Yayınevi 21. Yüzyıl Okuryazarlığı Tessa Jols, Elizabeth Thoman, Ekinoks Yayınları Yaradanımız Medya Medyanın Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu Marshall McLuhan, Quentin Fiore, Turkuvaz Kitap Medya Okuryazarlığına Giriş Nurdan Öncel Taşkıran, Beta Basım Yayım Dağıtım A.ޞ. Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Kalkedon Yayıncılık Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin Medya Okuryazarı Olun Yıldız Dilek Ertürk, Ayşen Akkor Gül, Nobel Yayın Dağıtım Medya Okuryazarlığı Melda Cinman ޞimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık Okur Kimdir? Ne, Neden, Nerede, Nasıl, Ne Zaman Okur? Okumaz? A. Yalçın Kaya, Çizgi Kitabevi Yayınları Medya okuryazarlığı Komisyon, Paydos yayıncılık Medya İle Yaşamayı Öğrenmek Medya Okuryazarlığı Sevgi Çoşkunserçe, Yıldırım Ajans
Öğretim üyesi ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme6212
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi8216
Okul Dışı Diğer Faaliyetler6530
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı122
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)149
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(149/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA OKURYAZARLIĞI-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Başak GEZMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı medya okuryazarlığını tanımlamak, dünyada ve ülkemizde medya okuryazarlığının tarihçesi ve bu amaçla ortaya çıkan akım ve kuramları örneklemek, medya okuryazarlığı müfredatları hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriğiBu ders; Medya Okuryazarlığı kavramı,Media Okuryazarlığının ortaya çıkışı ve önemi,Medya Okuryazarlığında temel ilkeler,Medya okuryazarlığında temel ilkeler,Medya Okuryazarlığı kuramları,Korumacı ve aşılamacı yaklaşım,Dünyada medya okuryazarlağı uygulamaları ,Türkiye'de medya okuryazarlığı eğitimi,Medya okuryazarlığı uygulamaları ,Medya analizleri,Medyada sağlık, kültür ve eğitim,Medyada kadın, siyaset ve spor,Medyada çocuk ve eğlence,Türkiye'de medyanın kullanımı,Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
medya okuryazarlığını tanımlar9A, D, E
medyaya eleştirel bakış açısı kazanır9A, D, E
Dünyada ve Türkiye'de medya okuryazarlığını karşılaştırır9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Medya Okuryazarlığı kavramıMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
2Media Okuryazarlığının ortaya çıkışı ve önemiMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
3Medya Okuryazarlığında temel ilkelerMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
4Medya okuryazarlığında temel ilkelerMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
5Medya Okuryazarlığı kuramlarıMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
6Korumacı ve aşılamacı yaklaşımMedya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
7Dünyada medya okuryazarlağı uygulamaları Medya Okuryazarlığı kitabı ilgili makale okuması; Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık
8Türkiye'de medya okuryazarlığı eğitimiÖrnek medya içerikleri araştırma
9Medya okuryazarlığı uygulamaları Önerilen filmlerin izlenmesi
10Medya analizleriÖrnek medya içerikleri araştırma
11Medyada sağlık, kültür ve eğitimÖrnek medya içerikleri araştırma
12Medyada kadın, siyaset ve sporÖrnek medya içerikleri araştırma
13Medyada çocuk ve eğlenceÖrnek medya içerikleri araştırma
13Türkiye'de medyanın kullanımıÖrnek medya içerikleri araştırma
14Genel değerlendirmeÖrnek medya içerikleri araştırma
Kaynak
Sezer, Nilüfer (Prof.Dr.) ve diğerleri, (Ed:Doç.Dr.Veli Polat), İlköğretim Medya Okuryazarlığı Ders Kitapları Takımı, İstanbul, MEF Yayıncılık, (basım aşamasındadır.) Medya Okuryazarlığı Elkitabı Kemal İnal, Ütopya Yayınevi 21. Yüzyıl Okuryazarlığı Tessa Jols, Elizabeth Thoman, Ekinoks Yayınları Yaradanımız Medya Medyanın Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu Marshall McLuhan, Quentin Fiore, Turkuvaz Kitap Medya Okuryazarlığına Giriş Nurdan Öncel Taşkıran, Beta Basım Yayım Dağıtım A.ޞ. Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar Mutlu Binark, Mine Gencel Bek, Kalkedon Yayıncılık Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin Medya Okuryazarı Olun Yıldız Dilek Ertürk, Ayşen Akkor Gül, Nobel Yayın Dağıtım Medya Okuryazarlığı Melda Cinman ޞimşek, Nurçay Türkoğlu, Kalemus Yayıncılık Okur Kimdir? Ne, Neden, Nerede, Nasıl, Ne Zaman Okur? Okumaz? A. Yalçın Kaya, Çizgi Kitabevi Yayınları Medya okuryazarlığı Komisyon, Paydos yayıncılık Medya İle Yaşamayı Öğrenmek Medya Okuryazarlığı Sevgi Çoşkunserçe, Yıldırım Ajans
Öğretim üyesi ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:49Son Güncelleme Tarihi: 07/11/2023 - 11:00