Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GAZETECİLİĞE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gazeteciliğin ne olduğu, nasıl geliştiği ve temel tanımları konusunda bilgi vermektir. Ayrıca gazetecilikte temel ilkelerin önemi ve gazetecilikle toplumsal sorumluluk arasında bağ kurmak dersin amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gazeteciliğe giriş,Gazetecilikte Temel Alanlar ve Gazetecilik Yapılan Araçlar,Gazetecilikte Kullanılan Terimler,Gazete ve Gazeteciliğin Tanımı,Batı'da Gazetenin Tarihi,Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi,Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi II,Gazeteciliği Etkileyen Faktörler,Gazetecilikte Sansür, Oto Sansür ve Özdenetim,Gazetecinin Sorumluluğu ve Ayrımcılık, Manipülasyon, Kişisel Çıkar Meselesi,Gazete ve Derginin Hazırlanma Sürecinde Önemli Aşamalar,Gazetecilikte Başlık Koyma, Spot Çıkartma ve Fotoğraf Altı Yazı Yazılması,Gazeteciliğin Mesleki Oluşumunu Etkileyen Uluslar arası Raporlar ve Türkiye'deki Meslek Örgütleri,İnternetin Gazeteciliğe Etkileri ve Yurttaş Gazeteciliği,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler gazetecilikle ilgili temel kavramları adlandırır. | 10, 9 | A, E |
Gazeteciliğin sürecini ve aşamalarını özetler. | 10, 9 | A, E |
Röportaj yapma yöntemleri, soru sorma teknikleri ve etkili dinleyebilir. | 10, 9 | E |
basın özgürlüğü, ifade özgürlüğü, hak ihlalleri ve medya hukuğu kavramlarını değerlendirecektir. | 10 | A, E |
Haber toplama, düzenleme ve yayınlama süreçlerini değerlendirebilir. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gazeteciliğe giriş | Tokgöz, O. (1994). Temel gazetecilik (Vol. 6) |
2 | Gazetecilikte Temel Alanlar ve Gazetecilik Yapılan Araçlar | Akkaya, Ö. (2019). Giriş: Profitez Bellekler, Hak Haberciliği ve Dijital Gazetecilik. İletişim Hakkı ve Yeni Medya: Tehditler ve Olanaklar, 3, 53. |
3 | Gazetecilikte Kullanılan Terimler | |
4 | Gazete ve Gazeteciliğin Tanımı | |
5 | Batı'da Gazetenin Tarihi | |
6 | Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi | |
7 | Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi II | |
8 | Gazeteciliği Etkileyen Faktörler | |
9 | Gazetecilikte Sansür, Oto Sansür ve Özdenetim | |
10 | Gazetecinin Sorumluluğu ve Ayrımcılık, Manipülasyon, Kişisel Çıkar Meselesi | |
11 | Gazete ve Derginin Hazırlanma Sürecinde Önemli Aşamalar | |
12 | Gazetecilikte Başlık Koyma, Spot Çıkartma ve Fotoğraf Altı Yazı Yazılması | |
13 | Gazeteciliğin Mesleki Oluşumunu Etkileyen Uluslar arası Raporlar ve Türkiye'deki Meslek Örgütleri | |
14 | İnternetin Gazeteciliğe Etkileri ve Yurttaş Gazeteciliği | |
15 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1-Tokgöz, Oya, Temel Gazetecilik, İmge Yayınları 2-Girgin, Atilla, Gazeteciliğin Temel İlkeleri, Der Yayınları 3-Taş, Oğuzhan, Gazetecilik Etiğinin Mesleki Sınırları, İletişim Yayınları 4-Koloğlu, Orhan, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi, Pozitif Yayınları |
Slayt sunum |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GAZETECİLİĞE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gazeteciliğin ne olduğu, nasıl geliştiği ve temel tanımları konusunda bilgi vermektir. Ayrıca gazetecilikte temel ilkelerin önemi ve gazetecilikle toplumsal sorumluluk arasında bağ kurmak dersin amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gazeteciliğe giriş,Gazetecilikte Temel Alanlar ve Gazetecilik Yapılan Araçlar,Gazetecilikte Kullanılan Terimler,Gazete ve Gazeteciliğin Tanımı,Batı'da Gazetenin Tarihi,Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi,Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi II,Gazeteciliği Etkileyen Faktörler,Gazetecilikte Sansür, Oto Sansür ve Özdenetim,Gazetecinin Sorumluluğu ve Ayrımcılık, Manipülasyon, Kişisel Çıkar Meselesi,Gazete ve Derginin Hazırlanma Sürecinde Önemli Aşamalar,Gazetecilikte Başlık Koyma, Spot Çıkartma ve Fotoğraf Altı Yazı Yazılması,Gazeteciliğin Mesleki Oluşumunu Etkileyen Uluslar arası Raporlar ve Türkiye'deki Meslek Örgütleri,İnternetin Gazeteciliğe Etkileri ve Yurttaş Gazeteciliği,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler gazetecilikle ilgili temel kavramları adlandırır. | 10, 9 | A, E |
Gazeteciliğin sürecini ve aşamalarını özetler. | 10, 9 | A, E |
Röportaj yapma yöntemleri, soru sorma teknikleri ve etkili dinleyebilir. | 10, 9 | E |
basın özgürlüğü, ifade özgürlüğü, hak ihlalleri ve medya hukuğu kavramlarını değerlendirecektir. | 10 | A, E |
Haber toplama, düzenleme ve yayınlama süreçlerini değerlendirebilir. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gazeteciliğe giriş | Tokgöz, O. (1994). Temel gazetecilik (Vol. 6) |
2 | Gazetecilikte Temel Alanlar ve Gazetecilik Yapılan Araçlar | Akkaya, Ö. (2019). Giriş: Profitez Bellekler, Hak Haberciliği ve Dijital Gazetecilik. İletişim Hakkı ve Yeni Medya: Tehditler ve Olanaklar, 3, 53. |
3 | Gazetecilikte Kullanılan Terimler | |
4 | Gazete ve Gazeteciliğin Tanımı | |
5 | Batı'da Gazetenin Tarihi | |
6 | Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi | |
7 | Türkiye'de Gazeteciliğin Tarihi II | |
8 | Gazeteciliği Etkileyen Faktörler | |
9 | Gazetecilikte Sansür, Oto Sansür ve Özdenetim | |
10 | Gazetecinin Sorumluluğu ve Ayrımcılık, Manipülasyon, Kişisel Çıkar Meselesi | |
11 | Gazete ve Derginin Hazırlanma Sürecinde Önemli Aşamalar | |
12 | Gazetecilikte Başlık Koyma, Spot Çıkartma ve Fotoğraf Altı Yazı Yazılması | |
13 | Gazeteciliğin Mesleki Oluşumunu Etkileyen Uluslar arası Raporlar ve Türkiye'deki Meslek Örgütleri | |
14 | İnternetin Gazeteciliğe Etkileri ve Yurttaş Gazeteciliği | |
15 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
1-Tokgöz, Oya, Temel Gazetecilik, İmge Yayınları 2-Girgin, Atilla, Gazeteciliğin Temel İlkeleri, Der Yayınları 3-Taş, Oğuzhan, Gazetecilik Etiğinin Mesleki Sınırları, İletişim Yayınları 4-Koloğlu, Orhan, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi, Pozitif Yayınları |
Slayt sunum |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |