Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EDİTÖRLÜK-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; medya kuruluşunun yapısı, haberin içeriği, haberin yazımı, basında etik değerleri göz önünde bulundurarak haber yazımı ve yayım sürecini incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Haber editörlüğü tanımı ve kapsamı,Haberin unsurları ve özellikleri,Haberin yazım süreci,Haberde Redaksiyon Süreci ,Editoryal Bağımsızlık ,Editörün görev ve sorumlulukları,Editörün yasal ve etik sorumlulukları,Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu I ,Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu II,Haberin tasarlanması ve yazımı,Sayfa tasarımı ve mizanpaj,Uluslararası gazetecilik ilkeleri,Ulusal ve uluslararası etik değerler ve haber editörlüğü,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Haberi analiz etme becerisi kazanır. 9A
Haberi basın etik değerleri ile ilişkilendirerek hazırlatmayı öğretir. 9A
Haberin kaynağını bulma becerisi geliştirir.9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Haber editörlüğü tanımı ve kapsamıSeçil, M. (2020). Kaliteli editörlük nedir, kriz dönemlerinde nasıl idame ettirilmelidir. Kriz Dönemlerinde Editörlük ve Yayıncılık: EASE Turkish Regional Chapter Online Semineri.
2Haberin unsurları ve özellikleri
3Haberin yazım süreci
4Haberde Redaksiyon Süreci
5Editoryal Bağımsızlık
6Editörün görev ve sorumlulukları
7Editörün yasal ve etik sorumluluklarıIŞIKLI, Ş., & Benian, Ü. Z. E. R. (2023). Medya Etiğine Dair Tartışmalar: The Post Filminin Medya Etiği Kriterleri Açısından Analizi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 14(54), 249-273.
8Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu I
9Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu II
10Haberin tasarlanması ve yazımı
11Sayfa tasarımı ve mizanpaj
12Uluslararası gazetecilik ilkeleri
13Ulusal ve uluslararası etik değerler ve haber editörlüğü
14Genel Değerlendirme
Kaynak
MUHABİR (Anadolu Ajansı Yayınları)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
X
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme21020
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EDİTÖRLÜK-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; medya kuruluşunun yapısı, haberin içeriği, haberin yazımı, basında etik değerleri göz önünde bulundurarak haber yazımı ve yayım sürecini incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Haber editörlüğü tanımı ve kapsamı,Haberin unsurları ve özellikleri,Haberin yazım süreci,Haberde Redaksiyon Süreci ,Editoryal Bağımsızlık ,Editörün görev ve sorumlulukları,Editörün yasal ve etik sorumlulukları,Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu I ,Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu II,Haberin tasarlanması ve yazımı,Sayfa tasarımı ve mizanpaj,Uluslararası gazetecilik ilkeleri,Ulusal ve uluslararası etik değerler ve haber editörlüğü,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Haberi analiz etme becerisi kazanır. 9A
Haberi basın etik değerleri ile ilişkilendirerek hazırlatmayı öğretir. 9A
Haberin kaynağını bulma becerisi geliştirir.9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Haber editörlüğü tanımı ve kapsamıSeçil, M. (2020). Kaliteli editörlük nedir, kriz dönemlerinde nasıl idame ettirilmelidir. Kriz Dönemlerinde Editörlük ve Yayıncılık: EASE Turkish Regional Chapter Online Semineri.
2Haberin unsurları ve özellikleri
3Haberin yazım süreci
4Haberde Redaksiyon Süreci
5Editoryal Bağımsızlık
6Editörün görev ve sorumlulukları
7Editörün yasal ve etik sorumluluklarıIŞIKLI, Ş., & Benian, Ü. Z. E. R. (2023). Medya Etiğine Dair Tartışmalar: The Post Filminin Medya Etiği Kriterleri Açısından Analizi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 14(54), 249-273.
8Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu I
9Gazetecilik türleri ve haberin oluşumu II
10Haberin tasarlanması ve yazımı
11Sayfa tasarımı ve mizanpaj
12Uluslararası gazetecilik ilkeleri
13Ulusal ve uluslararası etik değerler ve haber editörlüğü
14Genel Değerlendirme
Kaynak
MUHABİR (Anadolu Ajansı Yayınları)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
X
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:49Son Güncelleme Tarihi: 07/11/2023 - 11:00