Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GAZETECİLİKTE SAYFA TASARIMI | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İslam ŞENSÖZ |
Dersin Yardımcıları | Derse devam zorunluluğu aranmaktadır |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gelişen teknolojinin sunduğu güncel teknikler ile masaüstü yayıncılıkta bir zorunluluk haline gelen araçları kullanarak sayfa tasarımı yapmak, tekniklerini öğretmek ve uygulamalar hazırlatmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Masaüstü yayıncılığın tanımı. Kullanılan araçlar. Dijital araçların tasarıma katkısı,Sayfa tasarımı ve mizanpaj tanımı. Masaüstü yayıncılıkta tasarım.,Gazetecilikte sayfa tasarımına giriş.,Çeşitli boyutlarda tasarım örnekleri. Gazetelerin sayfa tasarımları.,Sayfa düzenleme, tarihsel gelişim ve değişimler, resim ve renk, başlık, metin, yazı tipi, metnin yapısı.,Gazetede sayfa düzeni çeşitleri, sayfa boyutları, biçimleri.,Photoshop tasarım uygulamaları,Gazete sayfası tasarlarken dikkat edilecek hususlar. ,Yayın tipine göre sayfa düzeni, yerel örnekler, dünyadan örnekler.,Photoshop ile sayfa tasarımı uygulamaları.,InDesign programı ile mizanpaj uygulamaları.,Mobil ortamda sayfa tasarımı (Adobe Comp),InDesign programı ile tasarım örnekleri,InDesign programı ile tasarım örnekleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir gazeteci olarak planladığı tasarımı uygun ortamda oluşturur. | 16, 6, 9 | F |
İçeriğe uygun şekilde tasarımını yerleştirir | 14 | F |
Masaüstü yayıncılıkta yardımcı araçları kullanır | 9 | E, F |
Gazete, dergi vb. sayfaları tasarlarken görsel tasarım disiplini içerisinde çalışır | 6, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Masaüstü yayıncılığın tanımı. Kullanılan araçlar. Dijital araçların tasarıma katkısı | İlgili Okuma |
2 | Sayfa tasarımı ve mizanpaj tanımı. Masaüstü yayıncılıkta tasarım. | Tasarım örnekleri inceleme |
3 | Gazetecilikte sayfa tasarımına giriş. | Gazete sayfası inceleme |
4 | Çeşitli boyutlarda tasarım örnekleri. Gazetelerin sayfa tasarımları. | Indesing dergi tasarımı |
5 | Sayfa düzenleme, tarihsel gelişim ve değişimler, resim ve renk, başlık, metin, yazı tipi, metnin yapısı. | Tipografi Örneği İnceleme |
6 | Gazetede sayfa düzeni çeşitleri, sayfa boyutları, biçimleri. | Indesing dergi tasarımı |
7 | Photoshop tasarım uygulamaları | Photoshop hakkında ön bilgi edinme |
8 | Gazete sayfası tasarlarken dikkat edilecek hususlar. | İlgili Okuma |
9 | Yayın tipine göre sayfa düzeni, yerel örnekler, dünyadan örnekler. | tipografi örnekleri inceleme |
10 | Photoshop ile sayfa tasarımı uygulamaları. | Photoshop örnekleri |
11 | InDesign programı ile mizanpaj uygulamaları. | InDesign programı örnekleri inceleme |
12 | Mobil ortamda sayfa tasarımı (Adobe Comp) | Mobil Tasarım örnekleri inceleme |
13 | InDesign programı ile tasarım örnekleri | InDesign programı örnekleri inceleme |
14 | InDesign programı ile tasarım örnekleri | InDesign programı örnekleri inceleme |
Kaynak |
ŞEKER Mustafa (2004) kuramsal temeller ve uygulama ilkeleriyle Sayfa Düzeni, Çizgi Yayınevi, Konya. The Adobe Photoshop CS Book for Digital Photographers,Scott Kelby Ders notları |
MEBİS ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 3 | 21 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 20 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(153/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GAZETECİLİKTE SAYFA TASARIMI | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İslam ŞENSÖZ |
Dersin Yardımcıları | Derse devam zorunluluğu aranmaktadır |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gelişen teknolojinin sunduğu güncel teknikler ile masaüstü yayıncılıkta bir zorunluluk haline gelen araçları kullanarak sayfa tasarımı yapmak, tekniklerini öğretmek ve uygulamalar hazırlatmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Masaüstü yayıncılığın tanımı. Kullanılan araçlar. Dijital araçların tasarıma katkısı,Sayfa tasarımı ve mizanpaj tanımı. Masaüstü yayıncılıkta tasarım.,Gazetecilikte sayfa tasarımına giriş.,Çeşitli boyutlarda tasarım örnekleri. Gazetelerin sayfa tasarımları.,Sayfa düzenleme, tarihsel gelişim ve değişimler, resim ve renk, başlık, metin, yazı tipi, metnin yapısı.,Gazetede sayfa düzeni çeşitleri, sayfa boyutları, biçimleri.,Photoshop tasarım uygulamaları,Gazete sayfası tasarlarken dikkat edilecek hususlar. ,Yayın tipine göre sayfa düzeni, yerel örnekler, dünyadan örnekler.,Photoshop ile sayfa tasarımı uygulamaları.,InDesign programı ile mizanpaj uygulamaları.,Mobil ortamda sayfa tasarımı (Adobe Comp),InDesign programı ile tasarım örnekleri,InDesign programı ile tasarım örnekleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir gazeteci olarak planladığı tasarımı uygun ortamda oluşturur. | 16, 6, 9 | F |
İçeriğe uygun şekilde tasarımını yerleştirir | 14 | F |
Masaüstü yayıncılıkta yardımcı araçları kullanır | 9 | E, F |
Gazete, dergi vb. sayfaları tasarlarken görsel tasarım disiplini içerisinde çalışır | 6, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Masaüstü yayıncılığın tanımı. Kullanılan araçlar. Dijital araçların tasarıma katkısı | İlgili Okuma |
2 | Sayfa tasarımı ve mizanpaj tanımı. Masaüstü yayıncılıkta tasarım. | Tasarım örnekleri inceleme |
3 | Gazetecilikte sayfa tasarımına giriş. | Gazete sayfası inceleme |
4 | Çeşitli boyutlarda tasarım örnekleri. Gazetelerin sayfa tasarımları. | Indesing dergi tasarımı |
5 | Sayfa düzenleme, tarihsel gelişim ve değişimler, resim ve renk, başlık, metin, yazı tipi, metnin yapısı. | Tipografi Örneği İnceleme |
6 | Gazetede sayfa düzeni çeşitleri, sayfa boyutları, biçimleri. | Indesing dergi tasarımı |
7 | Photoshop tasarım uygulamaları | Photoshop hakkında ön bilgi edinme |
8 | Gazete sayfası tasarlarken dikkat edilecek hususlar. | İlgili Okuma |
9 | Yayın tipine göre sayfa düzeni, yerel örnekler, dünyadan örnekler. | tipografi örnekleri inceleme |
10 | Photoshop ile sayfa tasarımı uygulamaları. | Photoshop örnekleri |
11 | InDesign programı ile mizanpaj uygulamaları. | InDesign programı örnekleri inceleme |
12 | Mobil ortamda sayfa tasarımı (Adobe Comp) | Mobil Tasarım örnekleri inceleme |
13 | InDesign programı ile tasarım örnekleri | InDesign programı örnekleri inceleme |
14 | InDesign programı ile tasarım örnekleri | InDesign programı örnekleri inceleme |
Kaynak |
ŞEKER Mustafa (2004) kuramsal temeller ve uygulama ilkeleriyle Sayfa Düzeni, Çizgi Yayınevi, Konya. The Adobe Photoshop CS Book for Digital Photographers,Scott Kelby Ders notları |
MEBİS ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |