Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİKSİYON | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşen AKYÜZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Alper Veysel ALTUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Açık ve etkileyici bir konuşma sesi geliştirmenin temel tekniklerinde teori ve pratik kazandırmayı amaçlar. Nefes kontrolü, uygun seslendirme, tam rezonans ve projeksiyon, ve artikülasyonun yanı sıra perde, tını ve ses kalitesinin kullanımını iyileştirmeye yönelik alıştırmalar da ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işlenişi hakkında bilgi, konuşmanın tanımı ve kapsamı, konuşma eyleminin öğeleri.,Konuşmacının bedensel davranışları hakkında bilgi vermek. Beden dilinin öğelerinin anlatımı.(Jest,mimik, bedensel duruş, göz teması..) Stres kontrolü nasıl sağlanır? Gevşeme hareketleri, Konsantrasyon nasıl sağlanır? Konuları üzerine çalışma,Doğru nefes almanın öğretilmesi . Konuşmanın temek öğelerinden biri olan Ses kavramı. İyi bir konuşma sesinin özellikleri, sesin kullanımı uygulamalı anlatmak,Ses, nefes, vücut ve artikülasyon egzersizlerinin yapılması. Artikülasyon, tekerleme uygulamaları,Yazı dili ile konuşma dili arasındaki farkları ve söyleniş özelliklerini öğretmek,Fonetik alfabesi hakkında bilgi ve kullanımı,Türkçedeki bazı kelimelerin vurgu ve fonetik kurallarına göre kullanımı. Uygulamalı örnekler,Vize,Diksiyon nedir? Doğru, güzel ve etkili konuşma nasıl gerçekleşir? Konuyla ilgili uygulamalar,Haber ve program metinleri üzerinden uygulamalı örnekler,Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu ,Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu ,Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu ,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mesleğini akıcı ve anlaşılır bir dille yürütür | 6, 9 | A, D |
2. Bilgilerini doğru, etkileyici şekilde aktarır. | 6, 9 | A, D, E |
3. İnsanda ses üretimini açıklar. | 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işlenişi hakkında bilgi, konuşmanın tanımı ve kapsamı, konuşma eyleminin öğeleri. | |
2 | Konuşmacının bedensel davranışları hakkında bilgi vermek. Beden dilinin öğelerinin anlatımı.(Jest,mimik, bedensel duruş, göz teması..) Stres kontrolü nasıl sağlanır? Gevşeme hareketleri, Konsantrasyon nasıl sağlanır? Konuları üzerine çalışma | |
3 | Doğru nefes almanın öğretilmesi . Konuşmanın temek öğelerinden biri olan Ses kavramı. İyi bir konuşma sesinin özellikleri, sesin kullanımı uygulamalı anlatmak | |
4 | Ses, nefes, vücut ve artikülasyon egzersizlerinin yapılması. Artikülasyon, tekerleme uygulamaları | |
5 | Yazı dili ile konuşma dili arasındaki farkları ve söyleniş özelliklerini öğretmek | |
6 | Fonetik alfabesi hakkında bilgi ve kullanımı | |
7 | Türkçedeki bazı kelimelerin vurgu ve fonetik kurallarına göre kullanımı. Uygulamalı örnekler | |
8 | Vize | |
9 | Diksiyon nedir? Doğru, güzel ve etkili konuşma nasıl gerçekleşir? Konuyla ilgili uygulamalar | |
10 | Haber ve program metinleri üzerinden uygulamalı örnekler | |
11 | Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu | |
12 | Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu | |
13 | Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Konuşma Eğitimi, Suat Taşer, Pegasus Yayınları Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet Şenbay, Yapı Kredi Yayınları Hitabet, Nejat Müallimoğlu, Avcıol Yayınları Söz Söyleme ve Diksiyon, Can Gürzap , Remzi Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 20 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİKSİYON | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşen AKYÜZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Alper Veysel ALTUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Açık ve etkileyici bir konuşma sesi geliştirmenin temel tekniklerinde teori ve pratik kazandırmayı amaçlar. Nefes kontrolü, uygun seslendirme, tam rezonans ve projeksiyon, ve artikülasyonun yanı sıra perde, tını ve ses kalitesinin kullanımını iyileştirmeye yönelik alıştırmalar da ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işlenişi hakkında bilgi, konuşmanın tanımı ve kapsamı, konuşma eyleminin öğeleri.,Konuşmacının bedensel davranışları hakkında bilgi vermek. Beden dilinin öğelerinin anlatımı.(Jest,mimik, bedensel duruş, göz teması..) Stres kontrolü nasıl sağlanır? Gevşeme hareketleri, Konsantrasyon nasıl sağlanır? Konuları üzerine çalışma,Doğru nefes almanın öğretilmesi . Konuşmanın temek öğelerinden biri olan Ses kavramı. İyi bir konuşma sesinin özellikleri, sesin kullanımı uygulamalı anlatmak,Ses, nefes, vücut ve artikülasyon egzersizlerinin yapılması. Artikülasyon, tekerleme uygulamaları,Yazı dili ile konuşma dili arasındaki farkları ve söyleniş özelliklerini öğretmek,Fonetik alfabesi hakkında bilgi ve kullanımı,Türkçedeki bazı kelimelerin vurgu ve fonetik kurallarına göre kullanımı. Uygulamalı örnekler,Vize,Diksiyon nedir? Doğru, güzel ve etkili konuşma nasıl gerçekleşir? Konuyla ilgili uygulamalar,Haber ve program metinleri üzerinden uygulamalı örnekler,Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu ,Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu ,Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu ,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mesleğini akıcı ve anlaşılır bir dille yürütür | 6, 9 | A, D |
2. Bilgilerini doğru, etkileyici şekilde aktarır. | 6, 9 | A, D, E |
3. İnsanda ses üretimini açıklar. | 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işlenişi hakkında bilgi, konuşmanın tanımı ve kapsamı, konuşma eyleminin öğeleri. | |
2 | Konuşmacının bedensel davranışları hakkında bilgi vermek. Beden dilinin öğelerinin anlatımı.(Jest,mimik, bedensel duruş, göz teması..) Stres kontrolü nasıl sağlanır? Gevşeme hareketleri, Konsantrasyon nasıl sağlanır? Konuları üzerine çalışma | |
3 | Doğru nefes almanın öğretilmesi . Konuşmanın temek öğelerinden biri olan Ses kavramı. İyi bir konuşma sesinin özellikleri, sesin kullanımı uygulamalı anlatmak | |
4 | Ses, nefes, vücut ve artikülasyon egzersizlerinin yapılması. Artikülasyon, tekerleme uygulamaları | |
5 | Yazı dili ile konuşma dili arasındaki farkları ve söyleniş özelliklerini öğretmek | |
6 | Fonetik alfabesi hakkında bilgi ve kullanımı | |
7 | Türkçedeki bazı kelimelerin vurgu ve fonetik kurallarına göre kullanımı. Uygulamalı örnekler | |
8 | Vize | |
9 | Diksiyon nedir? Doğru, güzel ve etkili konuşma nasıl gerçekleşir? Konuyla ilgili uygulamalar | |
10 | Haber ve program metinleri üzerinden uygulamalı örnekler | |
11 | Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu | |
12 | Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu | |
13 | Metin üzerinden hazırlanan konuların sunumu | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Konuşma Eğitimi, Suat Taşer, Pegasus Yayınları Söz ve Diksiyon Sanatı, Nüzhet Şenbay, Yapı Kredi Yayınları Hitabet, Nejat Müallimoğlu, Avcıol Yayınları Söz Söyleme ve Diksiyon, Can Gürzap , Remzi Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |