Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER YAZMA TEKNİKLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı haber toplama ve yazma konusunda kullanılacak yöntemleri tanıtmaktır. Yazım kurallarını, haberde kaynak kullanımını ve haber değerlerini ana hatlarıyla belirtmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi,Haber üretim aşamaları ,Haber kavramı ve haber öğeleri,Haber toplama teknikleri, haber kaynakları,Haberin yapısı ve haber dili ,Haber yazma kuralları ,Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri,Gazetecilik uygulamaları,Polis, adliye haberleri,Magazin haberleri ve ekonomi haberleri,Spor haberleri, politika haberleri,Trafik kazası ve tören haberleri,Redaksiyon ,Haberin son denetimi ve yayımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Habercilikte kullanılmaması gereken sözcükleri uygular. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
5.1.İmla kuralları ve noktalama işaretlerini kullanır. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
6.Muhabirin haber yazarken dikkat edeceği yazım kurallarının temel özelliklerini açıklar. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
1 . Habercilik alanına temel oluşturan kavramları kullanır. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A |
1.1 . Haber yazmanın temel ilkelerini açıklar. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
1.2 . Haberin tanımlarını hatırlar. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
1.3 . Yazacağı haberi nasıl toplayacağını açıklar. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
1.4 . Haberde kullanacağı kaynakları saptar. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2 . Haber üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2.1 . Haber üretim süreçlerinde kullanılan kuramları ifade eder. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2.2 . Hangi haberde nasıl bir giriş yapacağını tanır. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A |
3 . Haberin çeşitlerini sınıflandırır | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3.1 . Haber metinleri arasındaki farkı gösterir. | 13, 16, 19, 6, 8, 9 | A, E |
3.2 . Haber yapısını betimler. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3.3 . Eylem ve söylem haberlerini örneklendirir. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
4 . Haber yazma kurallarını ayırt eder. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
4.1 . Haber yazarken kullanılan fiilleri örneklendirir. | 13, 16, 18, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi | Tahincioğlu, G. Haber Yazma Teknikleri. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 17. |
2 | Haber üretim aşamaları | |
3 | Haber kavramı ve haber öğeleri | |
4 | Haber toplama teknikleri, haber kaynakları | |
5 | Haberin yapısı ve haber dili | |
6 | Haber yazma kuralları | |
7 | Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri | Yüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., & Birsen, H. (2013). Haber Yazma Teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını. |
8 | Gazetecilik uygulamaları | |
9 | Polis, adliye haberleri | |
10 | Magazin haberleri ve ekonomi haberleri | |
11 | Spor haberleri, politika haberleri | |
12 | Trafik kazası ve tören haberleri | |
13 | Redaksiyon | |
14 | Haberin son denetimi ve yayımı |
Kaynak |
www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri (1) Muhabir, Anadolu Ajansı Yayınları (2)Girgin, Atilla. Haber Yazmak. Der Yayınları. 3. Baskı. İstanbul, 2005. Ders Notu |
Muhabir, Anadolu Ajansı. Haber Yazma Teknikleri, Prof. Dr. Atilla Girgin. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 10 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HABER YAZMA TEKNİKLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yusuf ÖZKIR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı haber toplama ve yazma konusunda kullanılacak yöntemleri tanıtmaktır. Yazım kurallarını, haberde kaynak kullanımını ve haber değerlerini ana hatlarıyla belirtmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi,Haber üretim aşamaları ,Haber kavramı ve haber öğeleri,Haber toplama teknikleri, haber kaynakları,Haberin yapısı ve haber dili ,Haber yazma kuralları ,Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri,Gazetecilik uygulamaları,Polis, adliye haberleri,Magazin haberleri ve ekonomi haberleri,Spor haberleri, politika haberleri,Trafik kazası ve tören haberleri,Redaksiyon ,Haberin son denetimi ve yayımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Habercilikte kullanılmaması gereken sözcükleri uygular. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
5.1.İmla kuralları ve noktalama işaretlerini kullanır. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
6.Muhabirin haber yazarken dikkat edeceği yazım kurallarının temel özelliklerini açıklar. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
1 . Habercilik alanına temel oluşturan kavramları kullanır. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A |
1.1 . Haber yazmanın temel ilkelerini açıklar. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
1.2 . Haberin tanımlarını hatırlar. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
1.3 . Yazacağı haberi nasıl toplayacağını açıklar. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
1.4 . Haberde kullanacağı kaynakları saptar. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2 . Haber üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2.1 . Haber üretim süreçlerinde kullanılan kuramları ifade eder. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2.2 . Hangi haberde nasıl bir giriş yapacağını tanır. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A |
3 . Haberin çeşitlerini sınıflandırır | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3.1 . Haber metinleri arasındaki farkı gösterir. | 13, 16, 19, 6, 8, 9 | A, E |
3.2 . Haber yapısını betimler. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3.3 . Eylem ve söylem haberlerini örneklendirir. | 13, 16, 19, 5, 8, 9 | A, E |
4 . Haber yazma kurallarını ayırt eder. | 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9 | A, E |
4.1 . Haber yazarken kullanılan fiilleri örneklendirir. | 13, 16, 18, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi | Tahincioğlu, G. Haber Yazma Teknikleri. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 17. |
2 | Haber üretim aşamaları | |
3 | Haber kavramı ve haber öğeleri | |
4 | Haber toplama teknikleri, haber kaynakları | |
5 | Haberin yapısı ve haber dili | |
6 | Haber yazma kuralları | |
7 | Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri | Yüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., & Birsen, H. (2013). Haber Yazma Teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını. |
8 | Gazetecilik uygulamaları | |
9 | Polis, adliye haberleri | |
10 | Magazin haberleri ve ekonomi haberleri | |
11 | Spor haberleri, politika haberleri | |
12 | Trafik kazası ve tören haberleri | |
13 | Redaksiyon | |
14 | Haberin son denetimi ve yayımı |
Kaynak |
www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri (1) Muhabir, Anadolu Ajansı Yayınları (2)Girgin, Atilla. Haber Yazmak. Der Yayınları. 3. Baskı. İstanbul, 2005. Ders Notu |
Muhabir, Anadolu Ajansı. Haber Yazma Teknikleri, Prof. Dr. Atilla Girgin. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | X | |||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |