Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
HABER YAZMA TEKNİKLERİ 3+0 3 4
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi Verenler Doç.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı haber toplama ve yazma konusunda kullanılacak yöntemleri tanıtmaktır. Yazım kurallarını, haberde kaynak kullanımını ve haber değerlerini ana hatlarıyla belirtmektir.
Dersin İçeriği Bu ders; Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi,Haber üretim aşamaları ,Haber kavramı ve haber öğeleri,Haber toplama teknikleri, haber kaynakları,Haberin yapısı ve haber dili ,Haber yazma kuralları ,Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri,Ara Sınav (Vize),Polis, adliye haberleri,Magazin haberleri ve ekonomi haberleri,Spor haberleri, politika haberleri,Trafik kazası ve tören haberleri,Redaksiyon ,Haberin son denetimi ve yayımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
5.Habercilikte kullanılmaması gereken sözcükleri uygular. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
5.1.İmla kuralları ve noktalama işaretlerini kullanır. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
6.Muhabirin haber yazarken dikkat edeceği yazım kurallarının temel özelliklerini açıklar. 1, 10, 12, 2, 6, 8 A, C
1 . Habercilik alanına temel oluşturan kavramları kullanır. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A
1.1 . Haber yazmanın temel ilkelerini açıklar. 1, 10, 12, 2, 6, 8 A, C
1.2 . Haberin tanımlarını hatırlar. 1, 10, 12, 2, 6, 8 A, C
1.3 . Yazacağı haberi nasıl toplayacağını açıklar. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
1.4 . Haberde kullanacağı kaynakları saptar. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
2 . Haber üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
2.1 . Haber üretim süreçlerinde kullanılan kuramları ifade eder. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
2.2 . Hangi haberde nasıl bir giriş yapacağını tanır. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A
3 . Haberin çeşitlerini sınıflandırır 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
3.1 . Haber metinleri arasındaki farkı gösterir. 1, 10, 12, 2, 4, 6 A, C
3.2 . Haber yapısını betimler. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
3.3 . Eylem ve söylem haberlerini örneklendirir. 1, 10, 12, 2, 6, 8 A, C
4 . Haber yazma kurallarını ayırt eder. 1, 10, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
4.1 . Haber yazarken kullanılan fiilleri örneklendirir. 1, 11, 12, 2, 4, 6, 8 A, C
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama, 6: Gösterip Yapma, 8: Grup Çalışması
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav, C: Ödev
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi
2 Haber üretim aşamaları
3 Haber kavramı ve haber öğeleri
4 Haber toplama teknikleri, haber kaynakları
5 Haberin yapısı ve haber dili
6 Haber yazma kuralları
7 Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri
8 Ara Sınav (Vize)
9 Polis, adliye haberleri
10 Magazin haberleri ve ekonomi haberleri
11 Spor haberleri, politika haberleri
12 Trafik kazası ve tören haberleri
13 Redaksiyon
14 Haberin son denetimi ve yayımı
Kaynaklar
www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri (1) Muhabir, Anadolu Ajansı Yayınları (2)Girgin, Atilla. Haber Yazmak. Der Yayınları. 3. Baskı. İstanbul, 2005. Ders Notu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
Gazetecilik disiplinin temel kavramlarını ve gazeteciliğin temel kuramlarını bilir.
0
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir.
0
Medya kuruluşlarının ihtiyacı olan niteliklerde özgün basın yayın projeleri ortaya koyar.
0
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir.
X
0
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
0
Gazetecilik ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir.
0
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
0
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir.
X
0
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
0
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
0
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
0
Görev aldığı medya kuruluşlarında gazetecilik yöntem ve tekniklerini kullanarak, özgün içerikler üretir ve bu içeriklerin kamuoyuna dağıtılmasını sağlar.
X
0
Medya kuruluşlarında kamuoyunun haber alma hakkını gözetecek şekilde görev yapar ve muhabirlik ve editörlük faaliyetlerinde bulunabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 3 42
Rehberli Problem Çözme 2 10 20
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 2 20 40
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 10 10
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 20 20
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu