Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HABER YAZMA TEKNİKLERİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı haber toplama ve yazma konusunda kullanılacak yöntemleri tanıtmaktır. Yazım kurallarını, haberde kaynak kullanımını ve haber değerlerini ana hatlarıyla belirtmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi,Haber üretim aşamaları ,Haber kavramı ve haber öğeleri,Haber toplama teknikleri, haber kaynakları,Haberin yapısı ve haber dili ,Haber yazma kuralları ,Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri,Gazetecilik uygulamaları,Polis, adliye haberleri,Magazin haberleri ve ekonomi haberleri,Spor haberleri, politika haberleri,Trafik kazası ve tören haberleri,Redaksiyon ,Haberin son denetimi ve yayımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.Habercilikte kullanılmaması gereken sözcükleri uygular.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
5.1.İmla kuralları ve noktalama işaretlerini kullanır.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
6.Muhabirin haber yazarken dikkat edeceği yazım kurallarının temel özelliklerini açıklar.13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
1 . Habercilik alanına temel oluşturan kavramları kullanır. 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A
1.1 . Haber yazmanın temel ilkelerini açıklar. 13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
1.2 . Haberin tanımlarını hatırlar.13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
1.3 . Yazacağı haberi nasıl toplayacağını açıklar. 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
1.4 . Haberde kullanacağı kaynakları saptar.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
2 . Haber üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
2.1 . Haber üretim süreçlerinde kullanılan kuramları ifade eder.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
2.2 . Hangi haberde nasıl bir giriş yapacağını tanır.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A
3 . Haberin çeşitlerini sınıflandırır13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
3.1 . Haber metinleri arasındaki farkı gösterir.13, 16, 19, 6, 8, 9A, E
3.2 . Haber yapısını betimler.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
3.3 . Eylem ve söylem haberlerini örneklendirir. 13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
4 . Haber yazma kurallarını ayırt eder.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
4.1 . Haber yazarken kullanılan fiilleri örneklendirir.13, 16, 18, 5, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemiTahincioğlu, G. Haber Yazma Teknikleri. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 17.
2Haber üretim aşamaları
3Haber kavramı ve haber öğeleri
4Haber toplama teknikleri, haber kaynakları
5Haberin yapısı ve haber dili
6Haber yazma kuralları
7Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleriYüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., & Birsen, H. (2013). Haber Yazma Teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
8Gazetecilik uygulamaları
9Polis, adliye haberleri
10Magazin haberleri ve ekonomi haberleri
11Spor haberleri, politika haberleri
12Trafik kazası ve tören haberleri
13Redaksiyon
14Haberin son denetimi ve yayımı
Kaynak
www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri (1) Muhabir, Anadolu Ajansı Yayınları (2)Girgin, Atilla. Haber Yazmak. Der Yayınları. 3. Baskı. İstanbul, 2005. Ders Notu
Muhabir, Anadolu Ajansı. Haber Yazma Teknikleri, Prof. Dr. Atilla Girgin.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme21020
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer22040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HABER YAZMA TEKNİKLERİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı haber toplama ve yazma konusunda kullanılacak yöntemleri tanıtmaktır. Yazım kurallarını, haberde kaynak kullanımını ve haber değerlerini ana hatlarıyla belirtmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemi,Haber üretim aşamaları ,Haber kavramı ve haber öğeleri,Haber toplama teknikleri, haber kaynakları,Haberin yapısı ve haber dili ,Haber yazma kuralları ,Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleri,Gazetecilik uygulamaları,Polis, adliye haberleri,Magazin haberleri ve ekonomi haberleri,Spor haberleri, politika haberleri,Trafik kazası ve tören haberleri,Redaksiyon ,Haberin son denetimi ve yayımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.Habercilikte kullanılmaması gereken sözcükleri uygular.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
5.1.İmla kuralları ve noktalama işaretlerini kullanır.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
6.Muhabirin haber yazarken dikkat edeceği yazım kurallarının temel özelliklerini açıklar.13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
1 . Habercilik alanına temel oluşturan kavramları kullanır. 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A
1.1 . Haber yazmanın temel ilkelerini açıklar. 13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
1.2 . Haberin tanımlarını hatırlar.13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
1.3 . Yazacağı haberi nasıl toplayacağını açıklar. 13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
1.4 . Haberde kullanacağı kaynakları saptar.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
2 . Haber üretim süreci ve yayım aşaması için gerekli bilgileri irdeler.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
2.1 . Haber üretim süreçlerinde kullanılan kuramları ifade eder.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
2.2 . Hangi haberde nasıl bir giriş yapacağını tanır.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A
3 . Haberin çeşitlerini sınıflandırır13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
3.1 . Haber metinleri arasındaki farkı gösterir.13, 16, 19, 6, 8, 9A, E
3.2 . Haber yapısını betimler.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
3.3 . Eylem ve söylem haberlerini örneklendirir. 13, 16, 19, 5, 8, 9A, E
4 . Haber yazma kurallarını ayırt eder.13, 16, 19, 5, 6, 8, 9A, E
4.1 . Haber yazarken kullanılan fiilleri örneklendirir.13, 16, 18, 5, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Haber yazma teknikleri dersinin anlam ve önemiTahincioğlu, G. Haber Yazma Teknikleri. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 17.
2Haber üretim aşamaları
3Haber kavramı ve haber öğeleri
4Haber toplama teknikleri, haber kaynakları
5Haberin yapısı ve haber dili
6Haber yazma kuralları
7Haber yazmada uyulması gereken imla kuralları ve noktalama işaretleriYüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., & Birsen, H. (2013). Haber Yazma Teknikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
8Gazetecilik uygulamaları
9Polis, adliye haberleri
10Magazin haberleri ve ekonomi haberleri
11Spor haberleri, politika haberleri
12Trafik kazası ve tören haberleri
13Redaksiyon
14Haberin son denetimi ve yayımı
Kaynak
www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri (1) Muhabir, Anadolu Ajansı Yayınları (2)Girgin, Atilla. Haber Yazmak. Der Yayınları. 3. Baskı. İstanbul, 2005. Ders Notu
Muhabir, Anadolu Ajansı. Haber Yazma Teknikleri, Prof. Dr. Atilla Girgin.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
X
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
X
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
X
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
X
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
X
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
X
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
X
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
X
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
X
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
X
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
X
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:49Son Güncelleme Tarihi: 07/11/2023 - 11:00