Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK BASIN TARİHİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; Osmanlı’da matbaanın kurulması ile birlikte başlayan basın faaliyetleri ve Cumhuriyet döneminden günümüze yaşanan siyasi, ekonomik ve sosyal değişimler karşısında basın faaliyetlerinin araştırılarak değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı
,Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri
,Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri
,Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri
,II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları
,I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri
, Jön Türk Basını
,Ara Sınav
,Milli Mücadele Dönemi Basını
, Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri
, Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri
, 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri
, Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar
,Genel Değerlendirme
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Osmanlı’da matbaanın kuruluşu ve basılı ilk eserleri kategorize eder. 16, 9G
2) Osmanlı dönemi önemli siyasi olaylar ve basın faaliyetleri değerlendirir 18, 9
3) Cumhuriyet’in ilanından günümüze basın faaliyetlerini değerlendirir. 10, 9
4) Osmanlı ve Türkiye’de yayımlanan önemli gazete ve gazetecileri tanır. 18
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı
okumalar
2Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri
okumalar
3Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri
aratırma
4Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri
soru-cevap
5II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları
tartışma
6I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri
seminer
7 Jön Türk Basını
seminer
8Ara Sınav
sınav
9Milli Mücadele Dönemi Basını
seminer, araştırma
10 Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri
araştırma
11 Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri
araştırma
12 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri
araştırma
13 Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar
seminer, ödev
14Genel Değerlendirme
seminer
Kaynak
Hıfzı Topuz, II. Meşrutiyet’ten Holdinglere Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2003. Orhan Koloğlu, Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın, Pozitif Yay., İstanbul, 2015. Nuri İnuğur, Basın Yayın Tarihi, Der Yay., İstanbul, 2005.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler224
Proje Sunumu / Seminer14342
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı122
Genel Sınav ve Hazırlığı224
Performans Görevi, Bakım Planı212
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK BASIN TARİHİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; Osmanlı’da matbaanın kurulması ile birlikte başlayan basın faaliyetleri ve Cumhuriyet döneminden günümüze yaşanan siyasi, ekonomik ve sosyal değişimler karşısında basın faaliyetlerinin araştırılarak değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı
,Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri
,Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri
,Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri
,II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları
,I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri
, Jön Türk Basını
,Ara Sınav
,Milli Mücadele Dönemi Basını
, Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri
, Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri
, 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri
, Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar
,Genel Değerlendirme
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Osmanlı’da matbaanın kuruluşu ve basılı ilk eserleri kategorize eder. 16, 9G
2) Osmanlı dönemi önemli siyasi olaylar ve basın faaliyetleri değerlendirir 18, 9
3) Cumhuriyet’in ilanından günümüze basın faaliyetlerini değerlendirir. 10, 9
4) Osmanlı ve Türkiye’de yayımlanan önemli gazete ve gazetecileri tanır. 18
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Yazı, Alfabe, Kağıt ve İlk Baskı Makinelerinin İcadı
okumalar
2Türkiye ve Dünya’da Matbaacılık Faaliyetleri
okumalar
3Osmanlı’da İlk Basın Faaliyetleri
aratırma
4Tanzimat Dönemi Basın Faaliyetleri
soru-cevap
5II. Abdülhamid Dönemi Önemli Siyasal Olayları
tartışma
6I. ve II. Meşrutiyet Dönemi Basın Faaliyetleri
seminer
7 Jön Türk Basını
seminer
8Ara Sınav
sınav
9Milli Mücadele Dönemi Basını
seminer, araştırma
10 Cumhuriyetin İlk Yıllarında Basın Faaliyetleri
araştırma
11 Çok Partili Dönemde Basın Faaliyetleri
araştırma
12 1980 Sonrası Basın Faaliyetleri
araştırma
13 Osmanlı’dan Günümüze Basın Örgütleri, Grevler, Sendikalar
seminer, ödev
14Genel Değerlendirme
seminer
Kaynak
Hıfzı Topuz, II. Meşrutiyet’ten Holdinglere Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2003. Orhan Koloğlu, Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın, Pozitif Yay., İstanbul, 2015. Nuri İnuğur, Basın Yayın Tarihi, Der Yay., İstanbul, 2005.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir.
2
Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder.
3
Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar.
4
Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar.
5
Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer.
6
Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir.
7
Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür.
8
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır.
9
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
10
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder.
11
Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
12
Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder.
13
Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır.
14
Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir.
15
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:49Son Güncelleme Tarihi: 07/11/2023 - 11:00