Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluşu ve yönetim süreci hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı Devleti kuruluşu (1299-1451),Yükselme Dönemi Fatih Sultan Mehmet,II. Bayazid Dönemi (1481-1512) ,Kanuni Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) ,Osmanlı Sosyal, Kültürel, Eğitim ve Siyasi Kurumları,Osmanlı Devleti'nde Duraklama Dönemi 17.yy,Osmanlı'da önemli İstanbul ve Anadolu isyanları Osmanlı'da ıslahatlar,Osmanlı çökme ve dağılma dönemli (1807-1922),Osmanlı'da fkir hareketleri ( Osmanlıcılık, Türkçülük, Milliyetçilik, Ulusçuluk),Zararlı Cemiyetler ,Ermeni meselesi geçmişten günümüze,Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri,Sorunlar ve Çözümleri: Mısır Meselesi, Boğazlar Sorunu ,Doğu Sorunu, Balkan Milliyetçiliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve anayasacılık hareketlerini ve II. Abdülhamit dönemi modernleşme hareketlerini eleştirebilmesi | 10, 16, 9 | A |
Meşrutiyetle birlikte gelişen hareketleri, ülkenin kurtuluşunu amaç edinen cemiyetleşmeleri ve zararlı oluşumları irdeleyebilmesi | 10, 16, 9 | A |
II. Meşrutiyet ve muhalefet hareketlerini sorgulayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık ve Batıcılık gibi kurtuluş çaresi oluşumlarını tartışabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Zararlı cemiyetleri irdeleyebilmesi | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyılda, dünyada ve Osmanlı'da değişim ve gelişme hareketlerini aktarabilmesi | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyıl dünyasındaki gelişme ve değişimi aktarabilmesi | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyılın ilk yarısında Osmanlı Devleti' nde modernleşme çabalarını tartışabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti kuruluşu (1299-1451) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | Yükselme Dönemi Fatih Sultan Mehmet | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | II. Bayazid Dönemi (1481-1512) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | Kanuni Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | Osmanlı Sosyal, Kültürel, Eğitim ve Siyasi Kurumları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Osmanlı Devleti'nde Duraklama Dönemi 17.yy | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Osmanlı'da önemli İstanbul ve Anadolu isyanları Osmanlı'da ıslahatlar | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Osmanlı çökme ve dağılma dönemli (1807-1922) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | Osmanlı'da fkir hareketleri ( Osmanlıcılık, Türkçülük, Milliyetçilik, Ulusçuluk) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Zararlı Cemiyetler | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Ermeni meselesi geçmişten günümüze | |
12 | Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | Sorunlar ve Çözümleri: Mısır Meselesi, Boğazlar Sorunu | |
14 | Doğu Sorunu, Balkan Milliyetçiliği |
Kaynak |
1. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul. 2. Donalt Quataert, Osmanlı İmparatorluğu 1700-1922,İstanbul. 3. Erick Jan Zürcher, Moderleşen Türkiyenin Tarihi,İstanbul. 4. Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih, Filiz Kitabevi, İstanbul. 5. Bernard Lewis, Modern Türkiye?nin Doğuşu, Ankara. 6. Şerif Mardin, Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İstanbul. 7. Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasal Partiler, I ve III. Cilt, İstanbul. 8. Şükrü Hanioğlu, Osmanlı İttihat Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük, İstanbul. 9. Halil İnalcık- Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat, Ankara |
-Nutuk. -Atatürk'in Söylev ve Demeçleri I-III, Ankara, 1997. -Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu (Çev. Metin Kıratlı), Ankara, 1996. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluşu ve yönetim süreci hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı Devleti kuruluşu (1299-1451),Yükselme Dönemi Fatih Sultan Mehmet,II. Bayazid Dönemi (1481-1512) ,Kanuni Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) ,Osmanlı Sosyal, Kültürel, Eğitim ve Siyasi Kurumları,Osmanlı Devleti'nde Duraklama Dönemi 17.yy,Osmanlı'da önemli İstanbul ve Anadolu isyanları Osmanlı'da ıslahatlar,Osmanlı çökme ve dağılma dönemli (1807-1922),Osmanlı'da fkir hareketleri ( Osmanlıcılık, Türkçülük, Milliyetçilik, Ulusçuluk),Zararlı Cemiyetler ,Ermeni meselesi geçmişten günümüze,Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri,Sorunlar ve Çözümleri: Mısır Meselesi, Boğazlar Sorunu ,Doğu Sorunu, Balkan Milliyetçiliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yeni Osmanlılar, Meşrutiyet ve anayasacılık hareketlerini ve II. Abdülhamit dönemi modernleşme hareketlerini eleştirebilmesi | 10, 16, 9 | A |
Meşrutiyetle birlikte gelişen hareketleri, ülkenin kurtuluşunu amaç edinen cemiyetleşmeleri ve zararlı oluşumları irdeleyebilmesi | 10, 16, 9 | A |
II. Meşrutiyet ve muhalefet hareketlerini sorgulayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık ve Batıcılık gibi kurtuluş çaresi oluşumlarını tartışabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Zararlı cemiyetleri irdeleyebilmesi | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyılda, dünyada ve Osmanlı'da değişim ve gelişme hareketlerini aktarabilmesi | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyıl dünyasındaki gelişme ve değişimi aktarabilmesi | 10, 16, 9 | A |
19. yüzyılın ilk yarısında Osmanlı Devleti' nde modernleşme çabalarını tartışabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti kuruluşu (1299-1451) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | Yükselme Dönemi Fatih Sultan Mehmet | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | II. Bayazid Dönemi (1481-1512) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | Kanuni Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | Osmanlı Sosyal, Kültürel, Eğitim ve Siyasi Kurumları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Osmanlı Devleti'nde Duraklama Dönemi 17.yy | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Osmanlı'da önemli İstanbul ve Anadolu isyanları Osmanlı'da ıslahatlar | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Osmanlı çökme ve dağılma dönemli (1807-1922) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | Osmanlı'da fkir hareketleri ( Osmanlıcılık, Türkçülük, Milliyetçilik, Ulusçuluk) | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Zararlı Cemiyetler | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Ermeni meselesi geçmişten günümüze | |
12 | Türk - Ermeni İlişkileri, Türk - Yunan İlişkileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | Sorunlar ve Çözümleri: Mısır Meselesi, Boğazlar Sorunu | |
14 | Doğu Sorunu, Balkan Milliyetçiliği |
Kaynak |
1. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul. 2. Donalt Quataert, Osmanlı İmparatorluğu 1700-1922,İstanbul. 3. Erick Jan Zürcher, Moderleşen Türkiyenin Tarihi,İstanbul. 4. Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih, Filiz Kitabevi, İstanbul. 5. Bernard Lewis, Modern Türkiye?nin Doğuşu, Ankara. 6. Şerif Mardin, Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İstanbul. 7. Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasal Partiler, I ve III. Cilt, İstanbul. 8. Şükrü Hanioğlu, Osmanlı İttihat Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük, İstanbul. 9. Halil İnalcık- Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat, Ankara |
-Nutuk. -Atatürk'in Söylev ve Demeçleri I-III, Ankara, 1997. -Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu (Çev. Metin Kıratlı), Ankara, 1996. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | ||||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | ||||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | ||||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |