Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI HUKUKU-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Nihat BULUT
Dersi VerenlerProf.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramların ve tarihsel gelişimden yola çıkarak hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi, sınırlanması ve korunması meselelerini mahkeme kararları üzerinden uygulamalı şekilde tartışarak üzerine düşünmeyi sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleri,Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuru,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileri,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileri,BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşması,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemler,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırma,Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleri,Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeler,Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması,Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde koruma,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYM,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolü,AYM ve AİHM karar incelemeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramları bilir.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimini tartışır.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin uluslararasılaşması meselesini yorumlar.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemleri bilir ve uygular.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemlerini açıklar.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeleri ve olağan ve olağanüstü dönemlerdeki sınırlandırlama rejimlerini tanır.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin korunmasında ulusal ve uluslararası koruma yöntemlerini tartışır.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
AYM ve AİHM kararlarını okuyup anlar, yorumlar ve tartışır.10, 13, 16, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
2Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuruÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
3Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
4Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
5BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşmasıÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
6Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemlerÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
7Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırmaÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
8Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
9Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkelerÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
10Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasıÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
11Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde korumaÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
12Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYMÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
13Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolüÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
14AYM ve AİHM karar incelemeleriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
Kaynak
1. Genel Kamu Hukuku, Mehmet AKAD/Bihterin VURAL DİNÇKOL/Nihat BULUT, Der Yayınları 2. Nihat Bulut, «Antik Yunan’dan Günümüze İnsan Onuru Kavramının Gelişimi» 3. Nihat Bulut, Sahte Bir Karşıtlığın Çözümü: Hukuk Devletinde Özgürlük Güvenlik İlişkisi 4. Nihat Bulut, «Sosyal Devletin Düşünsel Temelleri Ve Çağdaş Sosyal Devlet Anlayışı» 5. Ersin Bayra, Hak ve Özgürlükleri Sınırlandıran Kavramların Tasnifi ve Derecelendirmesi-I ve II. 6. Seniha Begüm Şentop: Hukuk Devleti İlkesi Bağlamında Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi Meselesi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme7321
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)105
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI HUKUKU-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Nihat BULUT
Dersi VerenlerProf.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramların ve tarihsel gelişimden yola çıkarak hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi, sınırlanması ve korunması meselelerini mahkeme kararları üzerinden uygulamalı şekilde tartışarak üzerine düşünmeyi sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleri,Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuru,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileri,Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileri,BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşması,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemler,Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırma,Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleri,Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeler,Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması,Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde koruma,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYM,Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolü,AYM ve AİHM karar incelemeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramları bilir.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimini tartışır.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin uluslararasılaşması meselesini yorumlar.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemleri bilir ve uygular.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemlerini açıklar.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkeleri ve olağan ve olağanüstü dönemlerdeki sınırlandırlama rejimlerini tanır.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
Hak ve özgürlüklerin korunmasında ulusal ve uluslararası koruma yöntemlerini tartışır.10, 13, 16, 19, 6, 9A, E
AYM ve AİHM kararlarını okuyup anlar, yorumlar ve tartışır.10, 13, 16, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan hakları ve kamu özgürlükleriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
2Hak ve özgürlüklere ilişkin temel kavramlar: İnsan onuruÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
3Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: İngiliz hak ve özgürlük bildirileriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
4Hak ve özgürlüklerin tarihsel gelişimi: Fransız ve Amerikan hak ve özgürlük bildirileriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
5BM bağlamında insan haklarının uluslararasılaşmasıÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
6Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılmasına ilişkin yöntemlerÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
7Hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Konularına göre sınıflandırmaÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
8Hak ve özgürlüklerin düzenlenmesi yöntemleriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
9Hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin ilkelerÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
10Olağanüstü hallerde hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasıÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
11Hak ve özgürlüklerin uluslararası alanda korunması: Avrupa Konseyi düzeyinde korumaÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
12Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: Yargı yoluyla koruma ve AYMÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
13Hak ve özgürlüklerin ulusal alanda korunması: İdari başvuru yolu ve sivil toplumun rolüÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
14AYM ve AİHM karar incelemeleriÖğrencinin kaynaklardan ilgili konuyu okuması beklenmektedir.
Kaynak
1. Genel Kamu Hukuku, Mehmet AKAD/Bihterin VURAL DİNÇKOL/Nihat BULUT, Der Yayınları 2. Nihat Bulut, «Antik Yunan’dan Günümüze İnsan Onuru Kavramının Gelişimi» 3. Nihat Bulut, Sahte Bir Karşıtlığın Çözümü: Hukuk Devletinde Özgürlük Güvenlik İlişkisi 4. Nihat Bulut, «Sosyal Devletin Düşünsel Temelleri Ve Çağdaş Sosyal Devlet Anlayışı» 5. Ersin Bayra, Hak ve Özgürlükleri Sınırlandıran Kavramların Tasnifi ve Derecelendirmesi-I ve II. 6. Seniha Begüm Şentop: Hukuk Devleti İlkesi Bağlamında Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi Meselesi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25