Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTANBUL: ŞEHİR VE TARİH | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İçinde yaşadığı bir dünya kenti olan İstanbul'u geçmişi ve bugünü ile tanıtmaya çalışmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri,İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesi, İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehri, İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehri, İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüp,İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi),İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumları,İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlar,Şehrin Kütüphaneleri,Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlar,İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemler,İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalar,Edebiyat ve Şiirde İstanbul,istanbul'un eğlence HayatI,Evliya Çelebi'nin İstanbul'u,Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstanbul tarihi ve coğrafyası hakkında genel kazanım sağlar | 10, 16, 9 | A |
İstanbul'un Türk-İslam kentine dönüşmesini analiz eder | 10, 16, 19, 9 | |
Şehir ve Vakıf ilişki analiz edilir | 10, 16, 19, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri | ilgili okuma |
2 | İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesi | ilgili okuma |
3 | İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehri | İlgili okuma |
4 | İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehri | İlgili okuma |
5 | İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüp | İlgili okuma |
6 | İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi) | İlgili okuma |
7 | İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumları | İlgili okuma |
8 | İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlar | İlgili okuma |
9 | Şehrin Kütüphaneleri | İlgili okuma |
10 | Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlar | İlgili okuma |
11 | İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemler | İlgili okuma |
12 | İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalar | İlgili okuma |
13 | Edebiyat ve Şiirde İstanbul | İlgili okuma |
14 | istanbul'un eğlence HayatI | İlgili okuma |
15 | Evliya Çelebi'nin İstanbul'u | İlgili okuma |
16 | Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleri | İlgili okuma |
Kaynak |
İstanbul Tarihi ve Kültürü üzerine bazı makaleler; Kültür Başkenti İstanbul 2010; Şehir ve Kütür İstanbul 2012 |
Büyük İstanbul Tarihi, İSAM 2015; Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İlgili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTANBUL: ŞEHİR VE TARİH | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İçinde yaşadığı bir dünya kenti olan İstanbul'u geçmişi ve bugünü ile tanıtmaya çalışmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri,İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesi, İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehri, İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehri, İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüp,İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi),İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumları,İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlar,Şehrin Kütüphaneleri,Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlar,İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemler,İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalar,Edebiyat ve Şiirde İstanbul,istanbul'un eğlence HayatI,Evliya Çelebi'nin İstanbul'u,Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İstanbul tarihi ve coğrafyası hakkında genel kazanım sağlar | 10, 16, 9 | A |
İstanbul'un Türk-İslam kentine dönüşmesini analiz eder | 10, 16, 19, 9 | |
Şehir ve Vakıf ilişki analiz edilir | 10, 16, 19, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri | ilgili okuma |
2 | İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesi | ilgili okuma |
3 | İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehri | İlgili okuma |
4 | İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehri | İlgili okuma |
5 | İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüp | İlgili okuma |
6 | İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi) | İlgili okuma |
7 | İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumları | İlgili okuma |
8 | İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlar | İlgili okuma |
9 | Şehrin Kütüphaneleri | İlgili okuma |
10 | Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlar | İlgili okuma |
11 | İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemler | İlgili okuma |
12 | İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalar | İlgili okuma |
13 | Edebiyat ve Şiirde İstanbul | İlgili okuma |
14 | istanbul'un eğlence HayatI | İlgili okuma |
15 | Evliya Çelebi'nin İstanbul'u | İlgili okuma |
16 | Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleri | İlgili okuma |
Kaynak |
İstanbul Tarihi ve Kültürü üzerine bazı makaleler; Kültür Başkenti İstanbul 2010; Şehir ve Kütür İstanbul 2012 |
Büyük İstanbul Tarihi, İSAM 2015; Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İlgili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |