Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK HUKUKU | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuk hukukukun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz hukukunda çocuk.,Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti.,Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması.,Çocuğun soybağı,Evlat edinme,Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunması,Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve hakları,Çocuğun anayasal hakları I,Çocuğun anayasal hakları II,Çocuklar ve iş hukuku,Korunmaya muhtaç çocuklar,Suça sürüklenen çocuklar,Yargı kararlarında çocuklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Tarih içinde hukuk sistemlerinin çocuğa bakışını hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Günümüz hukuk.sistemlerinin çucukla ilgili yaklaşım biçimlerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Çocuk hukuku ile ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Medeni hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Anayasa hukukunda çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararası hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Çocuk hukukundan kaynaklanan hukuki sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çocukla ilgili ulusal hukuk sistemi içinde verilen yargı kararlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararası hukukta çocuk hakları düzenlemelerini ve uluslararası koruma mekanizmaları tarafından alınan kararları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir? | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Günümüz hukukunda çocuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Çocuğun soybağı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Evlat edinme | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunması | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve hakları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Çocuğun anayasal hakları I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Çocuğun anayasal hakları II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Çocuklar ve iş hukuku | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Korunmaya muhtaç çocuklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Suça sürüklenen çocuklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Yargı kararlarında çocuklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Trevor Buck, International Child Law, Routledge, 2014. Ders notları. |
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 62 | 62 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 121 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK HUKUKU | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuk hukukukun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz hukukunda çocuk.,Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti.,Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması.,Çocuğun soybağı,Evlat edinme,Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunması,Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve hakları,Çocuğun anayasal hakları I,Çocuğun anayasal hakları II,Çocuklar ve iş hukuku,Korunmaya muhtaç çocuklar,Suça sürüklenen çocuklar,Yargı kararlarında çocuklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Tarih içinde hukuk sistemlerinin çocuğa bakışını hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Günümüz hukuk.sistemlerinin çucukla ilgili yaklaşım biçimlerini hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Çocuk hukuku ile ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Medeni hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Anayasa hukukunda çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararası hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Çocuk hukukundan kaynaklanan hukuki sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çocukla ilgili ulusal hukuk sistemi içinde verilen yargı kararlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Uluslararası hukukta çocuk hakları düzenlemelerini ve uluslararası koruma mekanizmaları tarafından alınan kararları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir? | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Günümüz hukukunda çocuk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Çocuğun soybağı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Evlat edinme | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunması | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve hakları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Çocuğun anayasal hakları I | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Çocuğun anayasal hakları II | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Çocuklar ve iş hukuku | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Korunmaya muhtaç çocuklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Suça sürüklenen çocuklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Yargı kararlarında çocuklar | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Trevor Buck, International Child Law, Routledge, 2014. Ders notları. |
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |