Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK HUKUKU -Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÇocuk hukukukun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz hukukunda çocuk.,Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti.,Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması.,Çocuğun soybağı,Evlat edinme,Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunması,Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve hakları,Çocuğun anayasal hakları I,Çocuğun anayasal hakları II,Çocuklar ve iş hukuku,Korunmaya muhtaç çocuklar,Suça sürüklenen çocuklar,Yargı kararlarında çocuklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini hatırlar.10, 16, 9A
Tarih içinde hukuk sistemlerinin çocuğa bakışını hatırlar.10, 16, 9A
Günümüz hukuk.sistemlerinin çucukla ilgili yaklaşım biçimlerini hatırlar.10, 16, 9A
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri hatırlar.10, 16, 9A
Çocuk hukuku ile ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Medeni hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Anayasa hukukunda çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Uluslararası hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Çocuk hukukundan kaynaklanan hukuki sorunları değerlendirir.10, 16, 9A
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini değerlendirir.10, 16, 9A
Çocukla ilgili ulusal hukuk sistemi içinde verilen yargı kararlarını değerlendirir.10, 16, 9A
Uluslararası hukukta çocuk hakları düzenlemelerini ve uluslararası koruma mekanizmaları tarafından alınan kararları değerlendirir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?Ön hazırlık gerekmemektedir.
2Günümüz hukukunda çocuk.Ön hazırlık gerekmemektedir.
3Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti.Ön hazırlık gerekmemektedir.
4Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması.Ön hazırlık gerekmemektedir.
5Çocuğun soybağıÖn hazırlık gerekmemektedir.
6Evlat edinmeÖn hazırlık gerekmemektedir.
7Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunmasıÖn hazırlık gerekmemektedir.
8Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve haklarıÖn hazırlık gerekmemektedir.
9Çocuğun anayasal hakları IÖn hazırlık gerekmemektedir.
10Çocuğun anayasal hakları IIÖn hazırlık gerekmemektedir.
11Çocuklar ve iş hukukuÖn hazırlık gerekmemektedir.
12Korunmaya muhtaç çocuklarÖn hazırlık gerekmemektedir.
13Suça sürüklenen çocuklarÖn hazırlık gerekmemektedir.
14Yargı kararlarında çocuklarÖn hazırlık gerekmemektedir.
Kaynak
Trevor Buck, International Child Law, Routledge, 2014. Ders notları.
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13131
Genel Sınav ve Hazırlığı16262
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)121
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUK HUKUKU -Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÇocuk hukukukun temel ilke, kavram ve kurumlarını değerlendirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?,Günümüz hukukunda çocuk.,Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti.,Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması.,Çocuğun soybağı,Evlat edinme,Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunması,Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve hakları,Çocuğun anayasal hakları I,Çocuğun anayasal hakları II,Çocuklar ve iş hukuku,Korunmaya muhtaç çocuklar,Suça sürüklenen çocuklar,Yargı kararlarında çocuklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çocuğun hukuk sistemleri içindeki yerini hatırlar.10, 16, 9A
Tarih içinde hukuk sistemlerinin çocuğa bakışını hatırlar.10, 16, 9A
Günümüz hukuk.sistemlerinin çucukla ilgili yaklaşım biçimlerini hatırlar.10, 16, 9A
Uluslararası hukukta çocukla ilgili gelişmeleri ve ana düzenlemeleri hatırlar.10, 16, 9A
Çocuk hukuku ile ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Medeni hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Anayasa hukukunda çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Uluslararası hukukta çocukla ilgili temel ilke, kavram ve kurumları açıklar.10, 16, 9A
Çocuk hukukundan kaynaklanan hukuki sorunları değerlendirir.10, 16, 9A
Çocuğun yüksek menfaati temel kavramı çerçevesinde çocuğun korunması sistemlerini değerlendirir.10, 16, 9A
Çocukla ilgili ulusal hukuk sistemi içinde verilen yargı kararlarını değerlendirir.10, 16, 9A
Uluslararası hukukta çocuk hakları düzenlemelerini ve uluslararası koruma mekanizmaları tarafından alınan kararları değerlendirir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çocuk kimdir? Tarihte hukuk sistemleri çocuğa nasıl bir yer vermiştir?Ön hazırlık gerekmemektedir.
2Günümüz hukukunda çocuk.Ön hazırlık gerekmemektedir.
3Çocuğun Hak ve fiil ehliyeti.Ön hazırlık gerekmemektedir.
4Çocuğun hukuki kimlik özellikleri ve kişilik haklarının korunması.Ön hazırlık gerekmemektedir.
5Çocuğun soybağıÖn hazırlık gerekmemektedir.
6Evlat edinmeÖn hazırlık gerekmemektedir.
7Velayet ve çocuğun kişi varlığının korunmasıÖn hazırlık gerekmemektedir.
8Çocuğun vesayet yoluyla korunması ve haklarıÖn hazırlık gerekmemektedir.
9Çocuğun anayasal hakları IÖn hazırlık gerekmemektedir.
10Çocuğun anayasal hakları IIÖn hazırlık gerekmemektedir.
11Çocuklar ve iş hukukuÖn hazırlık gerekmemektedir.
12Korunmaya muhtaç çocuklarÖn hazırlık gerekmemektedir.
13Suça sürüklenen çocuklarÖn hazırlık gerekmemektedir.
14Yargı kararlarında çocuklarÖn hazırlık gerekmemektedir.
Kaynak
Trevor Buck, International Child Law, Routledge, 2014. Ders notları.
Emine Akyüz, Çocuk Hukuku, Çocuğun Hakları ve Korunması, Pegem Akademi Yayınları, Ankara 2012.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25