Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ADLİ TIP-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayşe NUHOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman CELBİŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders adli tıp ile ilgili temel kavramları, yasal düzenlemeleri, adli tıp uygulamalarını, adli belgeleri, temel terminoloji ve tanımları öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının Paylaşılması,Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı ,Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu Tartışmalar,Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir?,Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları,Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme,Yaralar Olgu örnekleri,Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmaları,Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi Protokolü,Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette Kimliklendirme,Yaralar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ülkemizdeki adli tıp yapılanmasını, Bilirkişiliğin tıbbi, etik ve yasal ilkelerini, Hekimlerin yasal sorumluluklarını öğrenir.12, 13, 16, 37, 4, 9A
Çeşitli ve özellikli olgulara hekim yaklaşımını, Bilirkişi görüşü istedikleri hekimlerin ve tıp biliminin sınırlılıklarını, Aile içi şiddet ile ilgili güncel bilgileri öğrenir.10, 16, 6, 9A
Çocuk istismarı ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve sözleşmeleri, Cinsel şiddete uğrayan bireylerin adli tıbbi değerlendirmesini, Adli otopsi ile ilgili yasal düzenlemelerini öğrenir.10, 16, 5, 6, 9A
Postmortem yöntemler ve Minnesota Otopsi Protokolü, İnsan hakları ihlalleri, İstanbul Protokolü, adli psikiyatri, yaralar hakkında bilgi sahibi olur.11, 16, 4, 9A
Ülkemizdeki hukuk uygulamalarının daha başarılı yürütülmesini sağlayacak düzeyde ve dünyadaki genel yaklaşımlardan haberdar olacak düzeyde bilgi ve bilinç sahibi olur.10, 12, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının PaylaşılmasıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
2Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı Ön hazırlık bulunmamaktadır.
3Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu TartışmalarÖn hazırlık bulunmamaktadır.
4Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir?Ön hazırlık bulunmamaktadır.
5Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
6Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu TartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
7Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
8Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal DeğerlendirmeÖn hazırlık bulunmamaktadır.
9Yaralar Olgu örnekleriÖn hazırlık bulunmamaktadır.
10Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
11Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
12Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi ProtokolüÖn hazırlık bulunmamaktadır.
13Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette KimliklendirmeÖn hazırlık bulunmamaktadır.
14YaralarÖn hazırlık bulunmamaktadır.
Kaynak
Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcılarına Adli Tıp, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2020

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı4520
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)110
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ADLİ TIP-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayşe NUHOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman CELBİŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders adli tıp ile ilgili temel kavramları, yasal düzenlemeleri, adli tıp uygulamalarını, adli belgeleri, temel terminoloji ve tanımları öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının Paylaşılması,Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı ,Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu Tartışmalar,Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir?,Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları,Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme,Yaralar Olgu örnekleri,Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmaları,Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi Protokolü,Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette Kimliklendirme,Yaralar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ülkemizdeki adli tıp yapılanmasını, Bilirkişiliğin tıbbi, etik ve yasal ilkelerini, Hekimlerin yasal sorumluluklarını öğrenir.12, 13, 16, 37, 4, 9A
Çeşitli ve özellikli olgulara hekim yaklaşımını, Bilirkişi görüşü istedikleri hekimlerin ve tıp biliminin sınırlılıklarını, Aile içi şiddet ile ilgili güncel bilgileri öğrenir.10, 16, 6, 9A
Çocuk istismarı ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve sözleşmeleri, Cinsel şiddete uğrayan bireylerin adli tıbbi değerlendirmesini, Adli otopsi ile ilgili yasal düzenlemelerini öğrenir.10, 16, 5, 6, 9A
Postmortem yöntemler ve Minnesota Otopsi Protokolü, İnsan hakları ihlalleri, İstanbul Protokolü, adli psikiyatri, yaralar hakkında bilgi sahibi olur.11, 16, 4, 9A
Ülkemizdeki hukuk uygulamalarının daha başarılı yürütülmesini sağlayacak düzeyde ve dünyadaki genel yaklaşımlardan haberdar olacak düzeyde bilgi ve bilinç sahibi olur.10, 12, 16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının PaylaşılmasıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
2Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı Ön hazırlık bulunmamaktadır.
3Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu TartışmalarÖn hazırlık bulunmamaktadır.
4Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir?Ön hazırlık bulunmamaktadır.
5Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
6Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu TartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
7Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
8Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal DeğerlendirmeÖn hazırlık bulunmamaktadır.
9Yaralar Olgu örnekleriÖn hazırlık bulunmamaktadır.
10Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
11Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmalarıÖn hazırlık bulunmamaktadır.
12Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi ProtokolüÖn hazırlık bulunmamaktadır.
13Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette KimliklendirmeÖn hazırlık bulunmamaktadır.
14YaralarÖn hazırlık bulunmamaktadır.
Kaynak
Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcılarına Adli Tıp, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2020

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25