Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARININ KORUN. ANAYASAL ŞİKAYET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, hukuk sistemlerinde ulusal insan hakları koruma modellerini anlamak, Türkiye'deki ulusal insan hakları koruma sistemini değerlendirmek ve Türk Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine vermiş olduğu kararları öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri,Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi.,Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler.,Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku,Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi.,Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme.,Mülkiyet hakları,İfade ve din özgürlüğü,Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü,Fiziksel ve zihinsel bütünlük,Adil yargılanma I,Adil yargılanma II,Yaşam, aile ve özel hayat hakkı,Özgürlük ve güvenlik hakkı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Mahkeme kararlarını ve gerekçelerini değerlendirir.10, 16, 9A
Temel kararları hatırlar.10, 16, 9A
Mahkemenin anayasal şikayet kapsamındaki haklar ve özgürlüklere ilişkin içtihadını anlatır.10, 16, 9A
Anayasal şikayetlere ilişkin Türk Anayasa Mahkemesi'nin içtihatlarını yorumlar.10, 16, 9A
İçeriği ve usul yönleriyle anayasal şikayet sistemini anlar.10, 16, 9A
Anayasal şikayeti tanımlar.10, 16, 9A
İnsan haklarını koruma sisteminin karmaşık yapısı içinde anayasal şikayet modelini anlatır.10, 16, 9A
Ulusal insan haklarını koruma sistemini anlatır.10, 16, 9A
İnsan haklarını koruma kavramını tanımlar.10, 16, 9A
İnsan haklarını koruma kavramını anlar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri
2Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi.
3Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler.
4Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku
5Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi.
6Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme.
7Mülkiyet hakları
8İfade ve din özgürlüğü
9Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü
10Fiziksel ve zihinsel bütünlük
11Adil yargılanma I
12Adil yargılanma II
13Yaşam, aile ve özel hayat hakkı
14Özgürlük ve güvenlik hakkı
Kaynak
Ders notları.
Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine verdiği kararlar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14242
Genel Sınav ve Hazırlığı15656
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)126
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(126/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARININ KORUN. ANAYASAL ŞİKAYET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, hukuk sistemlerinde ulusal insan hakları koruma modellerini anlamak, Türkiye'deki ulusal insan hakları koruma sistemini değerlendirmek ve Türk Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine vermiş olduğu kararları öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri,Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi.,Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler.,Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku,Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi.,Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme.,Mülkiyet hakları,İfade ve din özgürlüğü,Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü,Fiziksel ve zihinsel bütünlük,Adil yargılanma I,Adil yargılanma II,Yaşam, aile ve özel hayat hakkı,Özgürlük ve güvenlik hakkı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Mahkeme kararlarını ve gerekçelerini değerlendirir.10, 16, 9A
Temel kararları hatırlar.10, 16, 9A
Mahkemenin anayasal şikayet kapsamındaki haklar ve özgürlüklere ilişkin içtihadını anlatır.10, 16, 9A
Anayasal şikayetlere ilişkin Türk Anayasa Mahkemesi'nin içtihatlarını yorumlar.10, 16, 9A
İçeriği ve usul yönleriyle anayasal şikayet sistemini anlar.10, 16, 9A
Anayasal şikayeti tanımlar.10, 16, 9A
İnsan haklarını koruma sisteminin karmaşık yapısı içinde anayasal şikayet modelini anlatır.10, 16, 9A
Ulusal insan haklarını koruma sistemini anlatır.10, 16, 9A
İnsan haklarını koruma kavramını tanımlar.10, 16, 9A
İnsan haklarını koruma kavramını anlar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ulusal ve uluslararası insan hakları koruma sistemleri
2Anayasal Şikayet: Tarihi ve Türk hukuk sistemi için önemi.
3Anayasa Mahkemesi ve anayasal şikayete ilişkin temel anayasal ve yasal hükümler.
4Anayasal şikayete ilişkin usul hukuku
5Anayasal şikayet ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sistemi ilişkisi.
6Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları: Temel kavramlar ve genel bir değerlendirme.
7Mülkiyet hakları
8İfade ve din özgürlüğü
9Toplanma ve örgütlenme özgürlüğü
10Fiziksel ve zihinsel bütünlük
11Adil yargılanma I
12Adil yargılanma II
13Yaşam, aile ve özel hayat hakkı
14Özgürlük ve güvenlik hakkı
Kaynak
Ders notları.
Anayasa Mahkemesi'nin bireysel başvurular üzerine verdiği kararlar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25