Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASA HUKUKU ( İNG ) | - | Senelik | 8+0 | 8 | 12 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anayasacılık hareketinin Türkiye’deki ve diğer ülkelerdeki gelişimini ve 1982 Anayasasının tüm temel kavram ve kurumlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders programı ve içeriği, notlama sistemi, öğrencilerin beklentileri ve önerileri Anayasa nedir?,Erken dönem anayasacılık hareketi,Anayasacılık hareketinin temel kavramları I: İnsan Hakları,Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Demokrasi, katılımcılık, çoğulculuk,Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Eşitlik, hukukun üstünlüğü,Karşılaştırmalı anayasa hukuku: Farklı anayasal sistemlerin özellikleri,Hükümet sistemleri,Anayasa yargısı,Osmanlıda Anayasal Gelişmeleri 1808-1909,Cumhuriyet Dönemi Anayasacılık hareketi: 1921 ve 1924 anayasaları,1960 Sonrasında anayasalar,1982 Anayasasında temel ilkeler,1982 Anayasasının temel hak ve hürriyetler konusundaki temel yaklaşımı,1982 Anayasasının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar.,15. Hafta: Yasama organı,16. Hafta: TBMM İçtüzüğü, çalışma usulleri ve milletvekillerinin yasal statüsü.,17. Hafta: Yasama fonksiyonu ve yasama süreçleri.,18. Hafta: Yasama organının yetkileri.,19. Hafta: Yürütme organı.,20. Hafta: Bakanlar Kurulu.,21. Hafta: Yürütme organının işlemleri.,22. Hafta: Olağanüstü yönetim usulleri.,23. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı.,24. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –Usul hukuku.,25. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –İçtihat hukuku.,26. Hafta: Militan demokrasi ve yargısal aktivizm.,27. Hafta: Anayasal değişiklikler.,28. Hafta: Türkiye’de anayasal sistemde reform ihtiyacı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir devlet yapısı içinde hukukun temel kaynağı olan anayasaların tarihi gelişimini ve farklı devlet geleneklerinin faklılıkları ile ortak yönlerinin anlatabilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasacılık hareketinin küresel ve ulusal tarihi gelişimini anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasacılık hareketinin temel ilkeleri ve tarih içinde bu ilkelerin nasıl uygulandığını anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa sistemleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri listeler. | 10, 16, 9 | A, E |
Günümüz anayasa hukuku sistemlerinde yer verilen temel kavram ve kurumları değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
İnsan hakları, katılımcılık, çoğulculuk, demokrasi, eşitlik ve hukukun üstünlüğü kavramlarının anayasal anlamları hakkında gerek ulusal gerekse karşılaştırmalı hukuk bakış açılarıyla açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa hukukunun temel kavramlarını sorgular. | 10, 16, 9 | A, E |
Hükümet sistemleri, federalizm, üniter devlet, merkezi idare ve yerel yönetimler düzenlemelerinin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısı sistemlerinin gelişimini ve anayasa yargısı sistemlerini ve yargı kararlarını değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Yasaların anayasa uygunluğunun denetlenmesi konusunda geliştirilen farklı modelleri açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısının temel sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa Mahkemesi tarafından verilen yargı kararlarını karşılaştırmalı hukuk bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’de anayasacılık hareketi içindeki gelişmeleri değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi anayasalarında yer alan temel kurum ve kavramları anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’deki anayasal sistemin sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
1982 Anayasasında yer alan tüm temel kurum ve kuralları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders programı ve içeriği, notlama sistemi, öğrencilerin beklentileri ve önerileri Anayasa nedir? | |
2 | Erken dönem anayasacılık hareketi | |
3 | Anayasacılık hareketinin temel kavramları I: İnsan Hakları | |
4 | Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Demokrasi, katılımcılık, çoğulculuk | |
5 | Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Eşitlik, hukukun üstünlüğü | |
6 | Karşılaştırmalı anayasa hukuku: Farklı anayasal sistemlerin özellikleri | |
7 | Hükümet sistemleri | |
8 | Anayasa yargısı | |
9 | Osmanlıda Anayasal Gelişmeleri 1808-1909 | |
10 | Cumhuriyet Dönemi Anayasacılık hareketi: 1921 ve 1924 anayasaları | |
11 | 1960 Sonrasında anayasalar | |
12 | 1982 Anayasasında temel ilkeler | |
13 | 1982 Anayasasının temel hak ve hürriyetler konusundaki temel yaklaşımı | |
14 | 1982 Anayasasının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. | |
15 | 15. Hafta: Yasama organı | |
16 | 16. Hafta: TBMM İçtüzüğü, çalışma usulleri ve milletvekillerinin yasal statüsü. | |
17 | 17. Hafta: Yasama fonksiyonu ve yasama süreçleri. | |
18 | 18. Hafta: Yasama organının yetkileri. | |
19 | 19. Hafta: Yürütme organı. | |
20 | 20. Hafta: Bakanlar Kurulu. | |
21 | 21. Hafta: Yürütme organının işlemleri. | |
22 | 22. Hafta: Olağanüstü yönetim usulleri. | |
23 | 23. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı. | |
24 | 24. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –Usul hukuku. | |
25 | 25. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –İçtihat hukuku. | |
26 | 26. Hafta: Militan demokrasi ve yargısal aktivizm. | |
27 | 27. Hafta: Anayasal değişiklikler. | |
28 | 28. Hafta: Türkiye’de anayasal sistemde reform ihtiyacı. |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 28 | 4 | 112 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 77 | 77 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 152 | 152 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 365 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(365/30) | 12 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASA HUKUKU ( İNG ) | - | Senelik | 8+0 | 8 | 12 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anayasacılık hareketinin Türkiye’deki ve diğer ülkelerdeki gelişimini ve 1982 Anayasasının tüm temel kavram ve kurumlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders programı ve içeriği, notlama sistemi, öğrencilerin beklentileri ve önerileri Anayasa nedir?,Erken dönem anayasacılık hareketi,Anayasacılık hareketinin temel kavramları I: İnsan Hakları,Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Demokrasi, katılımcılık, çoğulculuk,Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Eşitlik, hukukun üstünlüğü,Karşılaştırmalı anayasa hukuku: Farklı anayasal sistemlerin özellikleri,Hükümet sistemleri,Anayasa yargısı,Osmanlıda Anayasal Gelişmeleri 1808-1909,Cumhuriyet Dönemi Anayasacılık hareketi: 1921 ve 1924 anayasaları,1960 Sonrasında anayasalar,1982 Anayasasında temel ilkeler,1982 Anayasasının temel hak ve hürriyetler konusundaki temel yaklaşımı,1982 Anayasasının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar.,15. Hafta: Yasama organı,16. Hafta: TBMM İçtüzüğü, çalışma usulleri ve milletvekillerinin yasal statüsü.,17. Hafta: Yasama fonksiyonu ve yasama süreçleri.,18. Hafta: Yasama organının yetkileri.,19. Hafta: Yürütme organı.,20. Hafta: Bakanlar Kurulu.,21. Hafta: Yürütme organının işlemleri.,22. Hafta: Olağanüstü yönetim usulleri.,23. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı.,24. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –Usul hukuku.,25. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –İçtihat hukuku.,26. Hafta: Militan demokrasi ve yargısal aktivizm.,27. Hafta: Anayasal değişiklikler.,28. Hafta: Türkiye’de anayasal sistemde reform ihtiyacı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bir devlet yapısı içinde hukukun temel kaynağı olan anayasaların tarihi gelişimini ve farklı devlet geleneklerinin faklılıkları ile ortak yönlerinin anlatabilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasacılık hareketinin küresel ve ulusal tarihi gelişimini anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasacılık hareketinin temel ilkeleri ve tarih içinde bu ilkelerin nasıl uygulandığını anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa sistemleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri listeler. | 10, 16, 9 | A, E |
Günümüz anayasa hukuku sistemlerinde yer verilen temel kavram ve kurumları değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
İnsan hakları, katılımcılık, çoğulculuk, demokrasi, eşitlik ve hukukun üstünlüğü kavramlarının anayasal anlamları hakkında gerek ulusal gerekse karşılaştırmalı hukuk bakış açılarıyla açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa hukukunun temel kavramlarını sorgular. | 10, 16, 9 | A, E |
Hükümet sistemleri, federalizm, üniter devlet, merkezi idare ve yerel yönetimler düzenlemelerinin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısı sistemlerinin gelişimini ve anayasa yargısı sistemlerini ve yargı kararlarını değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Yasaların anayasa uygunluğunun denetlenmesi konusunda geliştirilen farklı modelleri açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa yargısının temel sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Anayasa Mahkemesi tarafından verilen yargı kararlarını karşılaştırmalı hukuk bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’de anayasacılık hareketi içindeki gelişmeleri değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A, E |
Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi anayasalarında yer alan temel kurum ve kavramları anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’deki anayasal sistemin sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
1982 Anayasasında yer alan tüm temel kurum ve kuralları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders programı ve içeriği, notlama sistemi, öğrencilerin beklentileri ve önerileri Anayasa nedir? | |
2 | Erken dönem anayasacılık hareketi | |
3 | Anayasacılık hareketinin temel kavramları I: İnsan Hakları | |
4 | Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Demokrasi, katılımcılık, çoğulculuk | |
5 | Anayasacılık hareketinin temel kavramları II: Eşitlik, hukukun üstünlüğü | |
6 | Karşılaştırmalı anayasa hukuku: Farklı anayasal sistemlerin özellikleri | |
7 | Hükümet sistemleri | |
8 | Anayasa yargısı | |
9 | Osmanlıda Anayasal Gelişmeleri 1808-1909 | |
10 | Cumhuriyet Dönemi Anayasacılık hareketi: 1921 ve 1924 anayasaları | |
11 | 1960 Sonrasında anayasalar | |
12 | 1982 Anayasasında temel ilkeler | |
13 | 1982 Anayasasının temel hak ve hürriyetler konusundaki temel yaklaşımı | |
14 | 1982 Anayasasının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. | |
15 | 15. Hafta: Yasama organı | |
16 | 16. Hafta: TBMM İçtüzüğü, çalışma usulleri ve milletvekillerinin yasal statüsü. | |
17 | 17. Hafta: Yasama fonksiyonu ve yasama süreçleri. | |
18 | 18. Hafta: Yasama organının yetkileri. | |
19 | 19. Hafta: Yürütme organı. | |
20 | 20. Hafta: Bakanlar Kurulu. | |
21 | 21. Hafta: Yürütme organının işlemleri. | |
22 | 22. Hafta: Olağanüstü yönetim usulleri. | |
23 | 23. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı. | |
24 | 24. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –Usul hukuku. | |
25 | 25. Hafta: Türkiye’de anayasal yargı –İçtihat hukuku. | |
26 | 26. Hafta: Militan demokrasi ve yargısal aktivizm. | |
27 | 27. Hafta: Anayasal değişiklikler. | |
28 | 28. Hafta: Türkiye’de anayasal sistemde reform ihtiyacı. |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |