Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY
Dersi VerenlerDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAvrupa Birliği'nin (AB) temel kurumlarını ve hukuksal yapısını AB müktesebatı ve AB Adalet Divanı kararları çerçevesinde değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreci,Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmaları,Lizbon reform antlaşması,AB’nin temel kurumları ve görevleri,AB’nin diğer organları,AB hukukunun kaynakları,AB hukukunun özellikleri,Malların ve emeğin serbest dolaşımı,Sermayenin serbest dolaşımı,Ortak dış ve güvenlik politikası,Adalet ve içişlerinde işbirliği politikası,AB – Türkiye ilişkileri,AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleri,AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreci; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Avrupa'nın bütünleşme sürecini ve AB Hukukunun kaynaklarını değerlendirir.10, 14, 16, 19, 9A
1.1. Tarihsel süreç içerisinde Avrupa'nın bütünleşme sürecini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
1.2. AB Hukukunun kaynaklarını ve üye devletler üzerindeki etkilerini tartışır.10, 16, 19, 9A
1.3. AB Hukukunun özelliklerini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
2. AB kurumlarının yapısını ve görevlerini analiz eder.10, 14, 16, 19, 9A
2.1. AB'nin temel kurumlarının yapısını ve görevlerini kurucu antlaşmalar çerçevesinde açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
2.2. AB kurumlarının karar alma usullerini açıklar.14, 16, 9A
2.3. AB kurumları arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirir.10, 14, 16, 9A
3. AB-Türkiye ilişkilerini değerlendirir ve sebep sonuç ilişkisi kurar.10, 14, 16, 19, 9A
3.1. AB-Türkiye ilişkilerinin tarihsel ve hukuksal temelini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
3.2. AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği'nin hukuki temellerini tahlil eder.10, 14, 16, 9A
3.3. AB ile Türkiye arasında yürütülen tam üyelik müzakerelerini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreciKonu hakkında okuma yapma
2Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmalarıKonu hakkında okuma yapma
3Lizbon reform antlaşmasıKonu hakkında okuma yapma
4AB’nin temel kurumları ve görevleriKonu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma
5AB’nin diğer organlarıKonu hakkında okuma yapma
6AB hukukunun kaynaklarıKonu hakkında okuma ve pratik çalışma yapma
7AB hukukunun özellikleriKonu hakkında okuma yapma
8Malların ve emeğin serbest dolaşımıKonu hakkında okuma yapma ve Avrupa Adalet Divanı kararlarını inceleme
9Sermayenin serbest dolaşımıKonu hakkında okuma yapma
10Ortak dış ve güvenlik politikasıKonu hakkında okuma yapma
11Adalet ve içişlerinde işbirliği politikasıKonu hakkında okuma yapma
12AB – Türkiye ilişkileriKonu hakkında okuma yapma
13AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleriKonu hakkında okuma yapma
14AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreciKonu hakkında okuma yapma
Kaynak
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir.
Craig, Paul and Gráinne de Búrca, EU Law: Text, Cases, and Materials, Fifth Edition, New York, Oxford University Press, 2011 Enver Bozkurt, Mehmet Özcan ve Arif Köktaş, Avrupa Birliği Hukuku, 5. Bası, Asil Yayınevi, Ankara 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi339
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13434
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)105
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY
Dersi VerenlerDoç.Dr. Adem Ersin BAYRA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAvrupa Birliği'nin (AB) temel kurumlarını ve hukuksal yapısını AB müktesebatı ve AB Adalet Divanı kararları çerçevesinde değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreci,Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmaları,Lizbon reform antlaşması,AB’nin temel kurumları ve görevleri,AB’nin diğer organları,AB hukukunun kaynakları,AB hukukunun özellikleri,Malların ve emeğin serbest dolaşımı,Sermayenin serbest dolaşımı,Ortak dış ve güvenlik politikası,Adalet ve içişlerinde işbirliği politikası,AB – Türkiye ilişkileri,AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleri,AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreci; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Avrupa'nın bütünleşme sürecini ve AB Hukukunun kaynaklarını değerlendirir.10, 14, 16, 19, 9A
1.1. Tarihsel süreç içerisinde Avrupa'nın bütünleşme sürecini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
1.2. AB Hukukunun kaynaklarını ve üye devletler üzerindeki etkilerini tartışır.10, 16, 19, 9A
1.3. AB Hukukunun özelliklerini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
2. AB kurumlarının yapısını ve görevlerini analiz eder.10, 14, 16, 19, 9A
2.1. AB'nin temel kurumlarının yapısını ve görevlerini kurucu antlaşmalar çerçevesinde açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
2.2. AB kurumlarının karar alma usullerini açıklar.14, 16, 9A
2.3. AB kurumları arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirir.10, 14, 16, 9A
3. AB-Türkiye ilişkilerini değerlendirir ve sebep sonuç ilişkisi kurar.10, 14, 16, 19, 9A
3.1. AB-Türkiye ilişkilerinin tarihsel ve hukuksal temelini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
3.2. AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği'nin hukuki temellerini tahlil eder.10, 14, 16, 9A
3.3. AB ile Türkiye arasında yürütülen tam üyelik müzakerelerini tartışır.10, 14, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreciKonu hakkında okuma yapma
2Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmalarıKonu hakkında okuma yapma
3Lizbon reform antlaşmasıKonu hakkında okuma yapma
4AB’nin temel kurumları ve görevleriKonu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma
5AB’nin diğer organlarıKonu hakkında okuma yapma
6AB hukukunun kaynaklarıKonu hakkında okuma ve pratik çalışma yapma
7AB hukukunun özellikleriKonu hakkında okuma yapma
8Malların ve emeğin serbest dolaşımıKonu hakkında okuma yapma ve Avrupa Adalet Divanı kararlarını inceleme
9Sermayenin serbest dolaşımıKonu hakkında okuma yapma
10Ortak dış ve güvenlik politikasıKonu hakkında okuma yapma
11Adalet ve içişlerinde işbirliği politikasıKonu hakkında okuma yapma
12AB – Türkiye ilişkileriKonu hakkında okuma yapma
13AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleriKonu hakkında okuma yapma
14AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreciKonu hakkında okuma yapma
Kaynak
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir.
Craig, Paul and Gráinne de Búrca, EU Law: Text, Cases, and Materials, Fifth Edition, New York, Oxford University Press, 2011 Enver Bozkurt, Mehmet Özcan ve Arif Köktaş, Avrupa Birliği Hukuku, 5. Bası, Asil Yayınevi, Ankara 2011

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
X
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
X
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
X
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
X
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25