Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAPAY ZEKA , ETİK , HUKUK-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1) Hukukun temeli olarak, benimsediğimiz etik anlayışın önümüzdeki on yılları şekillendireceği düşünülen yapay zeka alanını da kapsaması ve biçimlendirmesi insan hak ve özgürlüklerine dayalı demokratik bir geleceğin oluşturulması katkı sağlanmasıdır. 2) Yapay zeka insan unsurunu perdeleyip düzenleyici ve hâkim olarak insan dışı bir varlığı öne çıkardığı için her türlü manipülasyona açıktır. Dersin amaçlarından en önemli ikincisi, tamamen insan-dışı bir varlık tarafından nesnel hazırlandığı izlenimini veren kuralların aslında daima arkalarında görünmeyen bir manipülatör olarak insan unsuruna (programcı-designer) sahip olabileceği düşünülürse; yapay zekanın daima ve kesinlikle etik bir çerçeve içinde işlemesinin hayati öneminin anlaşılmasıdır. 3) Programcıdan bağımsızlaşacağına inanılan derin öğrenme başta şu an ulaşılabilen ya da gelecekte ulaşılabileceği düşünülen bütün yapay zeka uygulamalarının hangi yollarla ve hangi etik ilkelerle, hangi yöntemlerle denetlenebileceğinin çeşitli olasılıklar düşünülerek tartışılmasıdır. 4) Hukuk içindeki muhtemel yapay zeka kullanımlarının yalnızca hukukun temel ilkelerine değil aynı zamanda, en geniş anlamda etik muhtevaya sahip olmasının öneminin ortaya konulmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; YAPAY ZEKA Teknolojisi Sorunlar: Tarihi Gelişimi ve Türkiye’deki Güncel Durumu
a.İlk yapay zeka çalışmaları
(1) İlk yapay sinir ağı temelli bilgisayar SNARC
(2) Yapay Zeka Bilimi ve John McCARTHY
(3) John HOPFIELD ve David RUMELHART
(4) Bilgisayar “Deep Blue”
b.Endüstri 4.0/ 4. Sanayi Devrimi Görüşüne İlişkin Yaklaşımlar
c.Dünyadaki Yapay Zeka Çalışmalarında Önde Gelen Şirket ve Üniversiteler: ABD, Fransa ve İsviçre.
d.Türkiye’deki Yapay Zeka Çalışmalarına Genel Bakış

,İnsan Zihninin Yapısı ve Yapay Zekaya İlişkin Temel Kavramlar

a. İnsan Beyni: Connectom yapısı ve programsız niteliği, bellek yapısı ve deneyime dayalı gelişim yapısı
b.Yapay zekanın programlanması: Algoritmik Yapı ve Kodlama, Bilgiyi bütüncül aktarma yetisi ve bellek yapısı, zeka seviyesinin yükseltilmesi
(1) Analitik Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi
(2)İnsandan İlham Alan Yapay Zeka
(3) İnsansı Yapay Zeka
c. Büyük Veri Big Data Kavramı
d. Zayıf ve Kuvvetli Yapay Zeka Yaklaşımları
e. Yapay Zeka Diyalog Sistemleri
,Yapay Zeka ve Bilinç Problemi
a. Zihin Felsefesine Genel Giriş
(1) Zihin- beden ilişkisinde Tekçilik ve Düalizm
(2) Dil Problemi
b. Alan Turing’in “Turing Testi” argümanı
c. Turing Testi Argümanına karşılık John R. Searle ve “Çin Odası Argümanı”
,Temel Yapay Zeka Türlerinin Özellikle Makine Öğrenmesi, Derin Öğrenme, Sinir Ağlar ve Algoritmalar Ne Olduklarının ve Birbirlerinden Farklarının Ortaya Konulması Bu Yolla Özbilinç
a. Yapay Zekanın Etik Statüsü Hakkındaki Tartışmalar
b. Yapay Zekada Özbilincin İmkânı
(1) İrade ve Sorumluluk
(2) Karar Verme Süreçleri'nin Değerlendirilmesi,Yapay Zeka ve ETİK Sorunlar: Özbilinç -II-
c. Yapay Zekada Duyumun İmkânı
(1) EQ’nun değerlendirilmesi
d. Isaac Asimov’un “0+3 Robotik Yasası”,Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -I-
a. İnsanın Yapay Zeka Üretiminde Topluma Karşı Etik Sorumlukları
b. Tüketim İlişkilerinde Yapay Zekanın Veri Tespiti
(1) Elektronik Alışveriş
(2) Alışverişte Duyguların Tespiti ve Etik Sorumluluk
,Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -II-
a. Yapay Zekanın diğer uygulamalı alanlarda etik açıdan değerlendirilmesi
,Yapay Zeka ve HUKUKİ Sorunlar: Kişilik
a. Yapay Zekanın Hukuki Statüsüne Yönelik Yaklaşımlar
(1) Eşya Niteliği Yaklaşımı
(2) Tüzel Kişilik Yaklaşımı
(3) Elektronik Kişi Yaklaşımı
,Yapay Zeka ve Hukuki Sorumluluk
a. Yapay Zekanın Eylemlerinen Doğan Zarar
b. Akdi Sorumluluk
c. Akit Dışı Sorumluluk
d. Kusurlu/ Kusursuz Sorumluluk Tartışmaları
e. Avrupa Komisyonu Hukuk İşleri Komisyon Raporunun Değerlendirilmesi
,Yapay Zeka ve Cezai Sorumluluk
a. “Robot Cinayeti Vakıaları”na Genel Bakış
(1) Ford Otomotiv Fabrikasında Çalışan Robert Williams ( 25 Ocak 1979)
(2) Kawasaki Fabrikasında Çalışan Mühendis Kenji Urada ( 4 Temmuz 1981)
b. Yapay Zekanın Ceza Hukuku Sujeliği
c. Manevi Unsur Tartışmaları
d. Yaptırım Problemi/ Yaptırım ve Etik İlişkisi
,Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması-I-
a. Yapay Zekanın Hukuk Teknolojisindeki Yeri
(1) Uyap, e-devlet vs. sistemlerin geliştirilmesi
(2) IBM Kaynaklı Geliştirilen ROSS adlı Program
b. Yapay Zekanın Avukatlık Mesleğine Olası Katkı ve Zararları
c. Yapay Zekanın Hukuki Danışmanlığı
(1) Park Cezalarına İtiraz Konusunda İngiltere Örneği: “The World’s First Robot Lawyer” Yazılım Sistemi
,Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması -II-
a. Yapay Zekanın Yargılamadaki İşlevi ve Hâkim- Savcıların Görevi
b. Olguların Analizi ve Kuralların Uygulamasında Yapay Zeka
c. Yapay Zekanın Hukuk Eğitiminde Kullanılması ve Üniversitelerin Rolü
,Yapay Zekanın Olası Siyasi ve Sosyolojik Sorunları
a. Kapitalizm ve Siyasal Egemenlik Tartışmalarında Yapay Zeka
b. Yapay Zekanın Doğuracağı Yeni İş Alanları ve İşsizlik Problemi,CAHAI Raporu ve Yapay Zeka Alanında Güncel Hukuki Gelişmeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yapay zeka teknolojisi ile ilgili donanım kazanarak öğrendiği bu bilgileri tartışır.10, 13, 16, 9A
Yapay Zekanın eylemlerini hem ahlâki hem de hukuki açıdan sınıflandırır.10, 16, 9A
İlerleyen dönemlerde çalışma alanında (hakim, savcı ve avukat olarak) derste elde ettiği sorgulama ve muhakeme becerisini uygular.10, 16, 9A
Yapay Zeka teknolojisi ve hak ve sorumluluklarını ilişkin bağlantıyı kurar10, 16, 9A
Ders bağlamında kazanılan ve bilgi birikimi sayesinde yapay zeka alanında yapılan çalışmaları anlar, yorumlar ve bu çalışmalara katkı sunabilme becerisini geliştirir.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1YAPAY ZEKA Teknolojisi Sorunlar: Tarihi Gelişimi ve Türkiye’deki Güncel Durumu
a.İlk yapay zeka çalışmaları
(1) İlk yapay sinir ağı temelli bilgisayar SNARC
(2) Yapay Zeka Bilimi ve John McCARTHY
(3) John HOPFIELD ve David RUMELHART
(4) Bilgisayar “Deep Blue”
b.Endüstri 4.0/ 4. Sanayi Devrimi Görüşüne İlişkin Yaklaşımlar
c.Dünyadaki Yapay Zeka Çalışmalarında Önde Gelen Şirket ve Üniversiteler: ABD, Fransa ve İsviçre.
d.Türkiye’deki Yapay Zeka Çalışmalarına Genel Bakış

Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
2İnsan Zihninin Yapısı ve Yapay Zekaya İlişkin Temel Kavramlar

a. İnsan Beyni: Connectom yapısı ve programsız niteliği, bellek yapısı ve deneyime dayalı gelişim yapısı
b.Yapay zekanın programlanması: Algoritmik Yapı ve Kodlama, Bilgiyi bütüncül aktarma yetisi ve bellek yapısı, zeka seviyesinin yükseltilmesi
(1) Analitik Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi
(2)İnsandan İlham Alan Yapay Zeka
(3) İnsansı Yapay Zeka
c. Büyük Veri Big Data Kavramı
d. Zayıf ve Kuvvetli Yapay Zeka Yaklaşımları
e. Yapay Zeka Diyalog Sistemleri
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
3Yapay Zeka ve Bilinç Problemi
a. Zihin Felsefesine Genel Giriş
(1) Zihin- beden ilişkisinde Tekçilik ve Düalizm
(2) Dil Problemi
b. Alan Turing’in “Turing Testi” argümanı
c. Turing Testi Argümanına karşılık John R. Searle ve “Çin Odası Argümanı”
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
4Temel Yapay Zeka Türlerinin Özellikle Makine Öğrenmesi, Derin Öğrenme, Sinir Ağlar ve Algoritmalar Ne Olduklarının ve Birbirlerinden Farklarının Ortaya Konulması Bu Yolla Özbilinç
a. Yapay Zekanın Etik Statüsü Hakkındaki Tartışmalar
b. Yapay Zekada Özbilincin İmkânı
(1) İrade ve Sorumluluk
(2) Karar Verme Süreçleri'nin Değerlendirilmesi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
5Yapay Zeka ve ETİK Sorunlar: Özbilinç -II-
c. Yapay Zekada Duyumun İmkânı
(1) EQ’nun değerlendirilmesi
d. Isaac Asimov’un “0+3 Robotik Yasası”
Herhangi bir hazırlık gerekmemektedir.
6Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -I-
a. İnsanın Yapay Zeka Üretiminde Topluma Karşı Etik Sorumlukları
b. Tüketim İlişkilerinde Yapay Zekanın Veri Tespiti
(1) Elektronik Alışveriş
(2) Alışverişte Duyguların Tespiti ve Etik Sorumluluk
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
7Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -II-
a. Yapay Zekanın diğer uygulamalı alanlarda etik açıdan değerlendirilmesi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
8Yapay Zeka ve HUKUKİ Sorunlar: Kişilik
a. Yapay Zekanın Hukuki Statüsüne Yönelik Yaklaşımlar
(1) Eşya Niteliği Yaklaşımı
(2) Tüzel Kişilik Yaklaşımı
(3) Elektronik Kişi Yaklaşımı
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
9Yapay Zeka ve Hukuki Sorumluluk
a. Yapay Zekanın Eylemlerinen Doğan Zarar
b. Akdi Sorumluluk
c. Akit Dışı Sorumluluk
d. Kusurlu/ Kusursuz Sorumluluk Tartışmaları
e. Avrupa Komisyonu Hukuk İşleri Komisyon Raporunun Değerlendirilmesi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
10Yapay Zeka ve Cezai Sorumluluk
a. “Robot Cinayeti Vakıaları”na Genel Bakış
(1) Ford Otomotiv Fabrikasında Çalışan Robert Williams ( 25 Ocak 1979)
(2) Kawasaki Fabrikasında Çalışan Mühendis Kenji Urada ( 4 Temmuz 1981)
b. Yapay Zekanın Ceza Hukuku Sujeliği
c. Manevi Unsur Tartışmaları
d. Yaptırım Problemi/ Yaptırım ve Etik İlişkisi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
11Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması-I-
a. Yapay Zekanın Hukuk Teknolojisindeki Yeri
(1) Uyap, e-devlet vs. sistemlerin geliştirilmesi
(2) IBM Kaynaklı Geliştirilen ROSS adlı Program
b. Yapay Zekanın Avukatlık Mesleğine Olası Katkı ve Zararları
c. Yapay Zekanın Hukuki Danışmanlığı
(1) Park Cezalarına İtiraz Konusunda İngiltere Örneği: “The World’s First Robot Lawyer” Yazılım Sistemi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
12Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması -II-
a. Yapay Zekanın Yargılamadaki İşlevi ve Hâkim- Savcıların Görevi
b. Olguların Analizi ve Kuralların Uygulamasında Yapay Zeka
c. Yapay Zekanın Hukuk Eğitiminde Kullanılması ve Üniversitelerin Rolü
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
13Yapay Zekanın Olası Siyasi ve Sosyolojik Sorunları
a. Kapitalizm ve Siyasal Egemenlik Tartışmalarında Yapay Zeka
b. Yapay Zekanın Doğuracağı Yeni İş Alanları ve İşsizlik Problemi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
14CAHAI Raporu ve Yapay Zeka Alanında Güncel Hukuki GelişmelerHerhangi bir ön hazırlık gerekmemektedir.
Kaynak
Adalı Eşref, Yapay Zekâ, İnsanlaşan Makineler ve Yapay Zekâ içinde, Haz. Mehmet Karaca, İstanbul, İstanbul Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları, 2017. Asimov Isaac, Ben, Robot, Çev. Ekin Odabaş, İstanbul, İthaki Yayınları, 2006. Kant Immanuel, Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesi, Çev. İoanna Kuçuradi, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2013. Bozkurt Yüksel, A. E. / BAK, B.: “Yapay Zekâ”, Futurist Hukuk, İstanbul, 2018. Bozkurt – Yüksel, Armağan E.: “Robot Hukuku”, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Yıl 7, S. 29, 2017. Ersoy Çağlar, Robotlar, Yapay Zekâ ve Hukuk, İstanbul, On İki Levha Yayınları, 2018. Kuçuradi İonna, Etik, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2006. Nils J. Nilsson, Yapay Zeka-Geçmişi ve Geleceği, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2018.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme155
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14545
Performans Görevi, Bakım Planı0100
Toplam İş Yükü (Saat)108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAPAY ZEKA , ETİK , HUKUK-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ahmet Ulvi TÜRKBAĞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1) Hukukun temeli olarak, benimsediğimiz etik anlayışın önümüzdeki on yılları şekillendireceği düşünülen yapay zeka alanını da kapsaması ve biçimlendirmesi insan hak ve özgürlüklerine dayalı demokratik bir geleceğin oluşturulması katkı sağlanmasıdır. 2) Yapay zeka insan unsurunu perdeleyip düzenleyici ve hâkim olarak insan dışı bir varlığı öne çıkardığı için her türlü manipülasyona açıktır. Dersin amaçlarından en önemli ikincisi, tamamen insan-dışı bir varlık tarafından nesnel hazırlandığı izlenimini veren kuralların aslında daima arkalarında görünmeyen bir manipülatör olarak insan unsuruna (programcı-designer) sahip olabileceği düşünülürse; yapay zekanın daima ve kesinlikle etik bir çerçeve içinde işlemesinin hayati öneminin anlaşılmasıdır. 3) Programcıdan bağımsızlaşacağına inanılan derin öğrenme başta şu an ulaşılabilen ya da gelecekte ulaşılabileceği düşünülen bütün yapay zeka uygulamalarının hangi yollarla ve hangi etik ilkelerle, hangi yöntemlerle denetlenebileceğinin çeşitli olasılıklar düşünülerek tartışılmasıdır. 4) Hukuk içindeki muhtemel yapay zeka kullanımlarının yalnızca hukukun temel ilkelerine değil aynı zamanda, en geniş anlamda etik muhtevaya sahip olmasının öneminin ortaya konulmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; YAPAY ZEKA Teknolojisi Sorunlar: Tarihi Gelişimi ve Türkiye’deki Güncel Durumu
a.İlk yapay zeka çalışmaları
(1) İlk yapay sinir ağı temelli bilgisayar SNARC
(2) Yapay Zeka Bilimi ve John McCARTHY
(3) John HOPFIELD ve David RUMELHART
(4) Bilgisayar “Deep Blue”
b.Endüstri 4.0/ 4. Sanayi Devrimi Görüşüne İlişkin Yaklaşımlar
c.Dünyadaki Yapay Zeka Çalışmalarında Önde Gelen Şirket ve Üniversiteler: ABD, Fransa ve İsviçre.
d.Türkiye’deki Yapay Zeka Çalışmalarına Genel Bakış

,İnsan Zihninin Yapısı ve Yapay Zekaya İlişkin Temel Kavramlar

a. İnsan Beyni: Connectom yapısı ve programsız niteliği, bellek yapısı ve deneyime dayalı gelişim yapısı
b.Yapay zekanın programlanması: Algoritmik Yapı ve Kodlama, Bilgiyi bütüncül aktarma yetisi ve bellek yapısı, zeka seviyesinin yükseltilmesi
(1) Analitik Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi
(2)İnsandan İlham Alan Yapay Zeka
(3) İnsansı Yapay Zeka
c. Büyük Veri Big Data Kavramı
d. Zayıf ve Kuvvetli Yapay Zeka Yaklaşımları
e. Yapay Zeka Diyalog Sistemleri
,Yapay Zeka ve Bilinç Problemi
a. Zihin Felsefesine Genel Giriş
(1) Zihin- beden ilişkisinde Tekçilik ve Düalizm
(2) Dil Problemi
b. Alan Turing’in “Turing Testi” argümanı
c. Turing Testi Argümanına karşılık John R. Searle ve “Çin Odası Argümanı”
,Temel Yapay Zeka Türlerinin Özellikle Makine Öğrenmesi, Derin Öğrenme, Sinir Ağlar ve Algoritmalar Ne Olduklarının ve Birbirlerinden Farklarının Ortaya Konulması Bu Yolla Özbilinç
a. Yapay Zekanın Etik Statüsü Hakkındaki Tartışmalar
b. Yapay Zekada Özbilincin İmkânı
(1) İrade ve Sorumluluk
(2) Karar Verme Süreçleri'nin Değerlendirilmesi,Yapay Zeka ve ETİK Sorunlar: Özbilinç -II-
c. Yapay Zekada Duyumun İmkânı
(1) EQ’nun değerlendirilmesi
d. Isaac Asimov’un “0+3 Robotik Yasası”,Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -I-
a. İnsanın Yapay Zeka Üretiminde Topluma Karşı Etik Sorumlukları
b. Tüketim İlişkilerinde Yapay Zekanın Veri Tespiti
(1) Elektronik Alışveriş
(2) Alışverişte Duyguların Tespiti ve Etik Sorumluluk
,Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -II-
a. Yapay Zekanın diğer uygulamalı alanlarda etik açıdan değerlendirilmesi
,Yapay Zeka ve HUKUKİ Sorunlar: Kişilik
a. Yapay Zekanın Hukuki Statüsüne Yönelik Yaklaşımlar
(1) Eşya Niteliği Yaklaşımı
(2) Tüzel Kişilik Yaklaşımı
(3) Elektronik Kişi Yaklaşımı
,Yapay Zeka ve Hukuki Sorumluluk
a. Yapay Zekanın Eylemlerinen Doğan Zarar
b. Akdi Sorumluluk
c. Akit Dışı Sorumluluk
d. Kusurlu/ Kusursuz Sorumluluk Tartışmaları
e. Avrupa Komisyonu Hukuk İşleri Komisyon Raporunun Değerlendirilmesi
,Yapay Zeka ve Cezai Sorumluluk
a. “Robot Cinayeti Vakıaları”na Genel Bakış
(1) Ford Otomotiv Fabrikasında Çalışan Robert Williams ( 25 Ocak 1979)
(2) Kawasaki Fabrikasında Çalışan Mühendis Kenji Urada ( 4 Temmuz 1981)
b. Yapay Zekanın Ceza Hukuku Sujeliği
c. Manevi Unsur Tartışmaları
d. Yaptırım Problemi/ Yaptırım ve Etik İlişkisi
,Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması-I-
a. Yapay Zekanın Hukuk Teknolojisindeki Yeri
(1) Uyap, e-devlet vs. sistemlerin geliştirilmesi
(2) IBM Kaynaklı Geliştirilen ROSS adlı Program
b. Yapay Zekanın Avukatlık Mesleğine Olası Katkı ve Zararları
c. Yapay Zekanın Hukuki Danışmanlığı
(1) Park Cezalarına İtiraz Konusunda İngiltere Örneği: “The World’s First Robot Lawyer” Yazılım Sistemi
,Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması -II-
a. Yapay Zekanın Yargılamadaki İşlevi ve Hâkim- Savcıların Görevi
b. Olguların Analizi ve Kuralların Uygulamasında Yapay Zeka
c. Yapay Zekanın Hukuk Eğitiminde Kullanılması ve Üniversitelerin Rolü
,Yapay Zekanın Olası Siyasi ve Sosyolojik Sorunları
a. Kapitalizm ve Siyasal Egemenlik Tartışmalarında Yapay Zeka
b. Yapay Zekanın Doğuracağı Yeni İş Alanları ve İşsizlik Problemi,CAHAI Raporu ve Yapay Zeka Alanında Güncel Hukuki Gelişmeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yapay zeka teknolojisi ile ilgili donanım kazanarak öğrendiği bu bilgileri tartışır.10, 13, 16, 9A
Yapay Zekanın eylemlerini hem ahlâki hem de hukuki açıdan sınıflandırır.10, 16, 9A
İlerleyen dönemlerde çalışma alanında (hakim, savcı ve avukat olarak) derste elde ettiği sorgulama ve muhakeme becerisini uygular.10, 16, 9A
Yapay Zeka teknolojisi ve hak ve sorumluluklarını ilişkin bağlantıyı kurar10, 16, 9A
Ders bağlamında kazanılan ve bilgi birikimi sayesinde yapay zeka alanında yapılan çalışmaları anlar, yorumlar ve bu çalışmalara katkı sunabilme becerisini geliştirir.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1YAPAY ZEKA Teknolojisi Sorunlar: Tarihi Gelişimi ve Türkiye’deki Güncel Durumu
a.İlk yapay zeka çalışmaları
(1) İlk yapay sinir ağı temelli bilgisayar SNARC
(2) Yapay Zeka Bilimi ve John McCARTHY
(3) John HOPFIELD ve David RUMELHART
(4) Bilgisayar “Deep Blue”
b.Endüstri 4.0/ 4. Sanayi Devrimi Görüşüne İlişkin Yaklaşımlar
c.Dünyadaki Yapay Zeka Çalışmalarında Önde Gelen Şirket ve Üniversiteler: ABD, Fransa ve İsviçre.
d.Türkiye’deki Yapay Zeka Çalışmalarına Genel Bakış

Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
2İnsan Zihninin Yapısı ve Yapay Zekaya İlişkin Temel Kavramlar

a. İnsan Beyni: Connectom yapısı ve programsız niteliği, bellek yapısı ve deneyime dayalı gelişim yapısı
b.Yapay zekanın programlanması: Algoritmik Yapı ve Kodlama, Bilgiyi bütüncül aktarma yetisi ve bellek yapısı, zeka seviyesinin yükseltilmesi
(1) Analitik Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi
(2)İnsandan İlham Alan Yapay Zeka
(3) İnsansı Yapay Zeka
c. Büyük Veri Big Data Kavramı
d. Zayıf ve Kuvvetli Yapay Zeka Yaklaşımları
e. Yapay Zeka Diyalog Sistemleri
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
3Yapay Zeka ve Bilinç Problemi
a. Zihin Felsefesine Genel Giriş
(1) Zihin- beden ilişkisinde Tekçilik ve Düalizm
(2) Dil Problemi
b. Alan Turing’in “Turing Testi” argümanı
c. Turing Testi Argümanına karşılık John R. Searle ve “Çin Odası Argümanı”
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
4Temel Yapay Zeka Türlerinin Özellikle Makine Öğrenmesi, Derin Öğrenme, Sinir Ağlar ve Algoritmalar Ne Olduklarının ve Birbirlerinden Farklarının Ortaya Konulması Bu Yolla Özbilinç
a. Yapay Zekanın Etik Statüsü Hakkındaki Tartışmalar
b. Yapay Zekada Özbilincin İmkânı
(1) İrade ve Sorumluluk
(2) Karar Verme Süreçleri'nin Değerlendirilmesi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
5Yapay Zeka ve ETİK Sorunlar: Özbilinç -II-
c. Yapay Zekada Duyumun İmkânı
(1) EQ’nun değerlendirilmesi
d. Isaac Asimov’un “0+3 Robotik Yasası”
Herhangi bir hazırlık gerekmemektedir.
6Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -I-
a. İnsanın Yapay Zeka Üretiminde Topluma Karşı Etik Sorumlukları
b. Tüketim İlişkilerinde Yapay Zekanın Veri Tespiti
(1) Elektronik Alışveriş
(2) Alışverişte Duyguların Tespiti ve Etik Sorumluluk
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
7Yapay Zeka ve Uygulamalı Etik -II-
a. Yapay Zekanın diğer uygulamalı alanlarda etik açıdan değerlendirilmesi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
8Yapay Zeka ve HUKUKİ Sorunlar: Kişilik
a. Yapay Zekanın Hukuki Statüsüne Yönelik Yaklaşımlar
(1) Eşya Niteliği Yaklaşımı
(2) Tüzel Kişilik Yaklaşımı
(3) Elektronik Kişi Yaklaşımı
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
9Yapay Zeka ve Hukuki Sorumluluk
a. Yapay Zekanın Eylemlerinen Doğan Zarar
b. Akdi Sorumluluk
c. Akit Dışı Sorumluluk
d. Kusurlu/ Kusursuz Sorumluluk Tartışmaları
e. Avrupa Komisyonu Hukuk İşleri Komisyon Raporunun Değerlendirilmesi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
10Yapay Zeka ve Cezai Sorumluluk
a. “Robot Cinayeti Vakıaları”na Genel Bakış
(1) Ford Otomotiv Fabrikasında Çalışan Robert Williams ( 25 Ocak 1979)
(2) Kawasaki Fabrikasında Çalışan Mühendis Kenji Urada ( 4 Temmuz 1981)
b. Yapay Zekanın Ceza Hukuku Sujeliği
c. Manevi Unsur Tartışmaları
d. Yaptırım Problemi/ Yaptırım ve Etik İlişkisi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
11Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması-I-
a. Yapay Zekanın Hukuk Teknolojisindeki Yeri
(1) Uyap, e-devlet vs. sistemlerin geliştirilmesi
(2) IBM Kaynaklı Geliştirilen ROSS adlı Program
b. Yapay Zekanın Avukatlık Mesleğine Olası Katkı ve Zararları
c. Yapay Zekanın Hukuki Danışmanlığı
(1) Park Cezalarına İtiraz Konusunda İngiltere Örneği: “The World’s First Robot Lawyer” Yazılım Sistemi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
12Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması -II-
a. Yapay Zekanın Yargılamadaki İşlevi ve Hâkim- Savcıların Görevi
b. Olguların Analizi ve Kuralların Uygulamasında Yapay Zeka
c. Yapay Zekanın Hukuk Eğitiminde Kullanılması ve Üniversitelerin Rolü
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
13Yapay Zekanın Olası Siyasi ve Sosyolojik Sorunları
a. Kapitalizm ve Siyasal Egemenlik Tartışmalarında Yapay Zeka
b. Yapay Zekanın Doğuracağı Yeni İş Alanları ve İşsizlik Problemi
Ön Hazırlık gerektirmemektedir.
14CAHAI Raporu ve Yapay Zeka Alanında Güncel Hukuki GelişmelerHerhangi bir ön hazırlık gerekmemektedir.
Kaynak
Adalı Eşref, Yapay Zekâ, İnsanlaşan Makineler ve Yapay Zekâ içinde, Haz. Mehmet Karaca, İstanbul, İstanbul Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları, 2017. Asimov Isaac, Ben, Robot, Çev. Ekin Odabaş, İstanbul, İthaki Yayınları, 2006. Kant Immanuel, Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesi, Çev. İoanna Kuçuradi, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2013. Bozkurt Yüksel, A. E. / BAK, B.: “Yapay Zekâ”, Futurist Hukuk, İstanbul, 2018. Bozkurt – Yüksel, Armağan E.: “Robot Hukuku”, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Yıl 7, S. 29, 2017. Ersoy Çağlar, Robotlar, Yapay Zekâ ve Hukuk, İstanbul, On İki Levha Yayınları, 2018. Kuçuradi İonna, Etik, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2006. Nils J. Nilsson, Yapay Zeka-Geçmişi ve Geleceği, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2018.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
X
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
X
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
X
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
X
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
X
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
X
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
X
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
X
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
X
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25