Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Avrupa Birliği'nin (AB) temel kurumlarını ve hukuksal yapısını AB müktesebatı ve AB Adalet Divanı kararları çerçevesinde değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreci,Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmaları,Lizbon reform antlaşması,AB’nin temel kurumları ve görevleri,AB’nin diğer organları,AB hukukunun kaynakları,AB hukukunun özellikleri,Malların ve emeğin serbest dolaşımı,Sermayenin serbest dolaşımı,Ortak dış ve güvenlik politikası,Adalet ve içişlerinde işbirliği politikası,AB – Türkiye ilişkileri,AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleri,AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Avrupa'nın bütünleşme sürecini ve AB Hukukunun kaynaklarını değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.1. Tarihsel süreç içerisinde Avrupa'nın bütünleşme sürecini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.2. AB Hukukunun kaynaklarını ve üye devletler üzerindeki etkilerini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.3. AB Hukukunun özelliklerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2. AB kurumlarının yapısını ve görevlerini analiz eder. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.1. AB'nin temel kurumlarının yapısını ve görevlerini kurucu antlaşmalar çerçevesinde açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.2. AB kurumlarının karar alma usullerini açıklar. | 14, 16, 9 | A |
2.3. AB kurumları arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. AB-Türkiye ilişkilerini değerlendirir ve sebep sonuç ilişkisi kurar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.1. AB-Türkiye ilişkilerinin tarihsel ve hukuksal temelini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği'nin hukuki temellerini tahlil eder. | 10, 14, 16, 9 | A |
3.3. AB ile Türkiye arasında yürütülen tam üyelik müzakerelerini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreci | Konu hakkında okuma yapma |
2 | Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmaları | Konu hakkında okuma yapma |
3 | Lizbon reform antlaşması | Konu hakkında okuma yapma |
4 | AB’nin temel kurumları ve görevleri | Konu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma |
5 | AB’nin diğer organları | Konu hakkında okuma yapma |
6 | AB hukukunun kaynakları | Konu hakkında okuma ve pratik çalışma yapma |
7 | AB hukukunun özellikleri | Konu hakkında okuma yapma |
8 | Malların ve emeğin serbest dolaşımı | Konu hakkında okuma yapma ve Avrupa Adalet Divanı kararlarını inceleme |
9 | Sermayenin serbest dolaşımı | Konu hakkında okuma yapma |
10 | Ortak dış ve güvenlik politikası | Konu hakkında okuma yapma |
11 | Adalet ve içişlerinde işbirliği politikası | Konu hakkında okuma yapma |
12 | AB – Türkiye ilişkileri | Konu hakkında okuma yapma |
13 | AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleri | Konu hakkında okuma yapma |
14 | AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreci | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir. |
Craig, Paul and Gráinne de Búrca, EU Law: Text, Cases, and Materials, Fifth Edition, New York, Oxford University Press, 2011 Enver Bozkurt, Mehmet Özcan ve Arif Köktaş, Avrupa Birliği Hukuku, 5. Bası, Asil Yayınevi, Ankara 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 3 | 9 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 34 | 34 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mehmet Akif POROY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Avrupa Birliği'nin (AB) temel kurumlarını ve hukuksal yapısını AB müktesebatı ve AB Adalet Divanı kararları çerçevesinde değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreci,Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmaları,Lizbon reform antlaşması,AB’nin temel kurumları ve görevleri,AB’nin diğer organları,AB hukukunun kaynakları,AB hukukunun özellikleri,Malların ve emeğin serbest dolaşımı,Sermayenin serbest dolaşımı,Ortak dış ve güvenlik politikası,Adalet ve içişlerinde işbirliği politikası,AB – Türkiye ilişkileri,AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleri,AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Avrupa'nın bütünleşme sürecini ve AB Hukukunun kaynaklarını değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.1. Tarihsel süreç içerisinde Avrupa'nın bütünleşme sürecini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.2. AB Hukukunun kaynaklarını ve üye devletler üzerindeki etkilerini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.3. AB Hukukunun özelliklerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2. AB kurumlarının yapısını ve görevlerini analiz eder. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.1. AB'nin temel kurumlarının yapısını ve görevlerini kurucu antlaşmalar çerçevesinde açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.2. AB kurumlarının karar alma usullerini açıklar. | 14, 16, 9 | A |
2.3. AB kurumları arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirir. | 10, 14, 16, 9 | A |
3. AB-Türkiye ilişkilerini değerlendirir ve sebep sonuç ilişkisi kurar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.1. AB-Türkiye ilişkilerinin tarihsel ve hukuksal temelini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği'nin hukuki temellerini tahlil eder. | 10, 14, 16, 9 | A |
3.3. AB ile Türkiye arasında yürütülen tam üyelik müzakerelerini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihsel süreç içerisinde Avrupa’nın bütünleşme süreci | Konu hakkında okuma yapma |
2 | Avrupa Birliği’nin (AB) kurucu antlaşmaları | Konu hakkında okuma yapma |
3 | Lizbon reform antlaşması | Konu hakkında okuma yapma |
4 | AB’nin temel kurumları ve görevleri | Konu hakkında okuma yapma ve pratik çalışma |
5 | AB’nin diğer organları | Konu hakkında okuma yapma |
6 | AB hukukunun kaynakları | Konu hakkında okuma ve pratik çalışma yapma |
7 | AB hukukunun özellikleri | Konu hakkında okuma yapma |
8 | Malların ve emeğin serbest dolaşımı | Konu hakkında okuma yapma ve Avrupa Adalet Divanı kararlarını inceleme |
9 | Sermayenin serbest dolaşımı | Konu hakkında okuma yapma |
10 | Ortak dış ve güvenlik politikası | Konu hakkında okuma yapma |
11 | Adalet ve içişlerinde işbirliği politikası | Konu hakkında okuma yapma |
12 | AB – Türkiye ilişkileri | Konu hakkında okuma yapma |
13 | AB ile Türkiye arasındaki Gümrük Birliği’nin hukuki temelleri | Konu hakkında okuma yapma |
14 | AB – Türkiye tam üyelik müzakere süreci | Konu hakkında okuma yapma |
Kaynak |
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir. |
Craig, Paul and Gráinne de Búrca, EU Law: Text, Cases, and Materials, Fifth Edition, New York, Oxford University Press, 2011 Enver Bozkurt, Mehmet Özcan ve Arif Köktaş, Avrupa Birliği Hukuku, 5. Bası, Asil Yayınevi, Ankara 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |