Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASAL REJİMLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tarihte ve günümüz dünyasında ortaya çıkmış siyasi sistemlerin temel özelliklerini değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyasi sistem nedir?,Antik çağda siyasi rejimler,Ortaçağda siyasal sistemler,Kuvvetler Birliğine dayalı Mutlak Monarşiler,Ulus devlet ve modernizm çağı,Dinlerin siyasi sistemlere bakışı,Parlamenter rejimler: İngiltere,Başkanlık ve yarı-başkanlık sistemleri,Modern çağlarda despotizm: Otoriter ve totaliter rejimler,Melez rejimler ve yarı-demokrasiler,Liberal anlayış ve siyasi sistemler,Sosyalizm ve siyasi sistemler,Muhafazakarlık ve siyasi sistemler,Osmanlı Devleti ve Türkiye’de siyasi sistemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Siyasi sistemlerin tarihi gelişimini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Antik dönem ve Orta Çağ siyasi sistemlerinin yapısını hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Ulus devletin doğuşundan sonra siyasi sistemlerin geçirdiği değişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş siyasi sistemlerin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Parlamenter, başkanlık ve yarı-başkanlık sistemlerine ait farklı devlet sistemlerindeki kurum ve uygulamaları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Demokratik olmayan ve yarı-demokratik sistemleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş Türkiye’nin siyasi sisteminin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Din, kültür ve ideolojinin siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Dinlerin (özellikle hristiyan ve islam dinlerinin) siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Liberal, sosyalist ve muhafazakar düşüncenin siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Türkiye’de kültür ve ideolojinin siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi sistem nedir? | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Antik çağda siyasi rejimler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Ortaçağda siyasal sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Kuvvetler Birliğine dayalı Mutlak Monarşiler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Ulus devlet ve modernizm çağı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Dinlerin siyasi sistemlere bakışı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Parlamenter rejimler: İngiltere | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Başkanlık ve yarı-başkanlık sistemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Modern çağlarda despotizm: Otoriter ve totaliter rejimler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Melez rejimler ve yarı-demokrasiler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Liberal anlayış ve siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Sosyalizm ve siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Muhafazakarlık ve siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Osmanlı Devleti ve Türkiye’de siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Derse ilişkin kaynaklar Mebis'te öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 61 | 61 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİYASAL REJİMLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tarihte ve günümüz dünyasında ortaya çıkmış siyasi sistemlerin temel özelliklerini değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Siyasi sistem nedir?,Antik çağda siyasi rejimler,Ortaçağda siyasal sistemler,Kuvvetler Birliğine dayalı Mutlak Monarşiler,Ulus devlet ve modernizm çağı,Dinlerin siyasi sistemlere bakışı,Parlamenter rejimler: İngiltere,Başkanlık ve yarı-başkanlık sistemleri,Modern çağlarda despotizm: Otoriter ve totaliter rejimler,Melez rejimler ve yarı-demokrasiler,Liberal anlayış ve siyasi sistemler,Sosyalizm ve siyasi sistemler,Muhafazakarlık ve siyasi sistemler,Osmanlı Devleti ve Türkiye’de siyasi sistemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Siyasi sistemlerin tarihi gelişimini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Antik dönem ve Orta Çağ siyasi sistemlerinin yapısını hatırlar. | 10, 16, 9 | A |
Ulus devletin doğuşundan sonra siyasi sistemlerin geçirdiği değişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş siyasi sistemlerin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Parlamenter, başkanlık ve yarı-başkanlık sistemlerine ait farklı devlet sistemlerindeki kurum ve uygulamaları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Demokratik olmayan ve yarı-demokratik sistemleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Çağdaş Türkiye’nin siyasi sisteminin temel özelliklerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Din, kültür ve ideolojinin siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Dinlerin (özellikle hristiyan ve islam dinlerinin) siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Liberal, sosyalist ve muhafazakar düşüncenin siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
Türkiye’de kültür ve ideolojinin siyasi sistemler üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi sistem nedir? | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Antik çağda siyasi rejimler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Ortaçağda siyasal sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Kuvvetler Birliğine dayalı Mutlak Monarşiler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Ulus devlet ve modernizm çağı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Dinlerin siyasi sistemlere bakışı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Parlamenter rejimler: İngiltere | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Başkanlık ve yarı-başkanlık sistemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Modern çağlarda despotizm: Otoriter ve totaliter rejimler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Melez rejimler ve yarı-demokrasiler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Liberal anlayış ve siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Sosyalizm ve siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Muhafazakarlık ve siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Osmanlı Devleti ve Türkiye’de siyasi sistemler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Derse ilişkin kaynaklar Mebis'te öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |