Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HUKUKA GİRİŞ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kerime Fatma GÜNTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumsal yaşamdaki ilişkiler çerçevesinde hukukun oluşumunu ve işlevini, hukukun temel kavramlarını, hukukun bilimsel düşüncesini tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür,Toplumsal yaşam,Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler,Hukukun kendi dili,‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları,Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem,İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği,İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik ,Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması,Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması,Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri,Hukukun uzantısı olarak yargı,Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği,Delil sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri sadece insanlar arası ilişkiler açısından değil, tüm canlı-cansız tür bireylerinin kendi aralarındaki ve diğer türlerin bireyleriyle kurdukları ilişkiler açısından değerlendirir10, 16, 9
1.1 Hukuka özgü bilimsel düşünceyi toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler temelinde, bu ilişkileri düzenleyen kuralların sistematik bütünselliği çerçevesinde özümser10, 16, 9
1.2 Hukuku, hukukun toplumsal yaşamda, “kişi” ve “eşya” olarak tanımladığı varlıklar arasındaki ilişkileri düzenleyen kuralların oluşum, işleyiş, sona erme süreçlerinde tartışır10, 16, 9
1.3 “Kişi” tanımlamasındaki kurgusallığı ve “eşya” tanımlamasındaki somut gerçekliği hukuki düşünce alanında irdeler10, 16, 9
1.4 Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri düzenleyen kuralların kaynaklarını, kuralların uygulamasında kaynaklar arasındaki üst-alt norm dizilimini ve önemini, kurallarda boşluk bulunması durumunda yargıcın bu bu boşluğu nasıl dolduracağını, kuralların yer ve zaman bakımından uygulanmasını, kuralları yorum yöntemlerini inceler10, 16, 9
2. Hukukun uzantısı olarak yargıyı, yargının işlevini, işleyişini ve yapılandırılmasında temel alınan ilkeleri irdeler10, 16, 9
2.1 Yargılama faaliyetinin aktörlerini değerlendirir ve yargılama faaliyetindeki süreçlerin dinamiğini irdeler10, 16, 9
2.2 Delil sisteminin yargıdaki önemini değerlendirir, tartışır 10, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür
2Toplumsal yaşam
3Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler
4Hukukun kendi dili
5‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları
6Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem
7İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği
8İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik
9Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması
10Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması
11Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri
12Hukukun uzantısı olarak yargı
13Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği
14Delil sistemi
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi1400
Okul Dışı Diğer Faaliyetler100
Proje Sunumu / Seminer100
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı100
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı11111
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)57
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(57/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HUKUKA GİRİŞ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kerime Fatma GÜNTÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumsal yaşamdaki ilişkiler çerçevesinde hukukun oluşumunu ve işlevini, hukukun temel kavramlarını, hukukun bilimsel düşüncesini tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür,Toplumsal yaşam,Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler,Hukukun kendi dili,‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları,Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem,İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği,İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik ,Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması,Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması,Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri,Hukukun uzantısı olarak yargı,Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği,Delil sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri sadece insanlar arası ilişkiler açısından değil, tüm canlı-cansız tür bireylerinin kendi aralarındaki ve diğer türlerin bireyleriyle kurdukları ilişkiler açısından değerlendirir10, 16, 9
1.1 Hukuka özgü bilimsel düşünceyi toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler temelinde, bu ilişkileri düzenleyen kuralların sistematik bütünselliği çerçevesinde özümser10, 16, 9
1.2 Hukuku, hukukun toplumsal yaşamda, “kişi” ve “eşya” olarak tanımladığı varlıklar arasındaki ilişkileri düzenleyen kuralların oluşum, işleyiş, sona erme süreçlerinde tartışır10, 16, 9
1.3 “Kişi” tanımlamasındaki kurgusallığı ve “eşya” tanımlamasındaki somut gerçekliği hukuki düşünce alanında irdeler10, 16, 9
1.4 Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri düzenleyen kuralların kaynaklarını, kuralların uygulamasında kaynaklar arasındaki üst-alt norm dizilimini ve önemini, kurallarda boşluk bulunması durumunda yargıcın bu bu boşluğu nasıl dolduracağını, kuralların yer ve zaman bakımından uygulanmasını, kuralları yorum yöntemlerini inceler10, 16, 9
2. Hukukun uzantısı olarak yargıyı, yargının işlevini, işleyişini ve yapılandırılmasında temel alınan ilkeleri irdeler10, 16, 9
2.1 Yargılama faaliyetinin aktörlerini değerlendirir ve yargılama faaliyetindeki süreçlerin dinamiğini irdeler10, 16, 9
2.2 Delil sisteminin yargıdaki önemini değerlendirir, tartışır 10, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür
2Toplumsal yaşam
3Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler
4Hukukun kendi dili
5‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları
6Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem
7İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği
8İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik
9Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması
10Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması
11Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri
12Hukukun uzantısı olarak yargı
13Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği
14Delil sistemi
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25