Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEORİ VE UYGULAMADA AİHS.-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Nihat BULUT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAvrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Ek Protokollerin kapsamını ve uygulamasını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları çerçevesinde değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri,Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi,AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması,Yaşam Hakkı,İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı,Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği,Adil Yargılanma Hakkı,Özel hayatın ve aile hayatının korunması,Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü,Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü,Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı,Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;10, 14, 16, 19, 9A
1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) temel özelliklerini değerlendirebilecektir.10, 14, 16, 19, 9A
1.1. AİHS'nin diğer insan hakları sözleşmelerinden farklarını sıralar.
1.2. AİHS'nin ulusal hukuklar üzerindeki etkisini tartışır.
1.3. AİHS'ye üye devletlerce çekince konulup konulamayacağını tartışır.
2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) yapılan devlet başvuruları ve bireysel başvurular ile Mahkemenin yargılama yetkisini değerlendirebilecektir.10, 14, 16, 19, 9A
2.1. AİHM’ye yapılan başvuruların kabul edilebilirlik ve esas yönünden incelenmesini ayırt eder.
2.2. AİHS'de öngörülen koruma sisteminin gelişimini özetler.
2.3. AİHS’nin yorumlanması ve uygulanması kunularını özetler.
3. AİHS’de düzenlenen temel hak ve özgürlükleri tartışabilecektir.10, 12, 16, 19, 9A
3.1. AİHM’nin, temel hak ve özgürlüklerle ilgili emsal kararlarını tahlil eder.
3.2. AİHS’ye taraf devletlerin ve özellikle Türkiye’nin insan hakları sorunlarını değerlendirir.
3.3. AİHM kararlarının iç hukukta uygulanmasında karşılaşılan sorunları değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri
2Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi
3AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları
4AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi
5AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması
6Yaşam Hakkı
7İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı
8Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği
9Adil Yargılanma Hakkı
10Özel hayatın ve aile hayatının korunması
11Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü
12Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü
13Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı
14Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı
Kaynak
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir.
A. Şeref Gözübüyük ve Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 9. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara 2011 Peter Van Dijk vd. Theory and Practice of the ECHR, 4th Revised Edition, Mortsel, Intersentia, 2006

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)93
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEORİ VE UYGULAMADA AİHS.-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Nihat BULUT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAvrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Ek Protokollerin kapsamını ve uygulamasını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları çerçevesinde değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri,Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları,AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi,AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması,Yaşam Hakkı,İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı,Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği,Adil Yargılanma Hakkı,Özel hayatın ve aile hayatının korunması,Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü,Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü,Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı,Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;10, 14, 16, 19, 9A
1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) temel özelliklerini değerlendirebilecektir.10, 14, 16, 19, 9A
1.1. AİHS'nin diğer insan hakları sözleşmelerinden farklarını sıralar.
1.2. AİHS'nin ulusal hukuklar üzerindeki etkisini tartışır.
1.3. AİHS'ye üye devletlerce çekince konulup konulamayacağını tartışır.
2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) yapılan devlet başvuruları ve bireysel başvurular ile Mahkemenin yargılama yetkisini değerlendirebilecektir.10, 14, 16, 19, 9A
2.1. AİHM’ye yapılan başvuruların kabul edilebilirlik ve esas yönünden incelenmesini ayırt eder.
2.2. AİHS'de öngörülen koruma sisteminin gelişimini özetler.
2.3. AİHS’nin yorumlanması ve uygulanması kunularını özetler.
3. AİHS’de düzenlenen temel hak ve özgürlükleri tartışabilecektir.10, 12, 16, 19, 9A
3.1. AİHM’nin, temel hak ve özgürlüklerle ilgili emsal kararlarını tahlil eder.
3.2. AİHS’ye taraf devletlerin ve özellikle Türkiye’nin insan hakları sorunlarını değerlendirir.
3.3. AİHM kararlarının iç hukukta uygulanmasında karşılaşılan sorunları değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) Temel Özellikleri
2Devlet Başvurusu ve Bireysel Başvuru, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) Yargılama Yetkisi
3AİHM’ye Yapılan Başvuruların Kabul Edilebilirlik Koşulları
4AİHM’ye Yapılan Başvuruların Esas Yönünden İncelenmesi
5AİHS’nin Yorumu ve Uygulaması
6Yaşam Hakkı
7İşkence, İnsanlıkdışı ve Onur Kırıcı Muamele ve Ceza Yasağı
8Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği
9Adil Yargılanma Hakkı
10Özel hayatın ve aile hayatının korunması
11Düşünce Vicdan ve Din Özgürlüğü, İfade Özgürlüğü
12Örgütlenme ve Toplantı Özgürlüğü
13Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı
14Mülkiyetin korunması, Eğitim Hakkı, Serbest Seçim Hakkı
Kaynak
Tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir.
A. Şeref Gözübüyük ve Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 9. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara 2011 Peter Van Dijk vd. Theory and Practice of the ECHR, 4th Revised Edition, Mortsel, Intersentia, 2006

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25