Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSTANBUL: ŞEHİR VE TARİH-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİçinde yaşadığı bir dünya kenti olan İstanbul'u geçmişi ve bugünü ile tanıtmaya çalışmak
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri,İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesi, İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehri, İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehri, İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüp,İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi),İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumları,İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlar,Şehrin Kütüphaneleri,Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlar,İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemler,İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalar,Edebiyat ve Şiirde İstanbul,istanbul'un eğlence HayatI,Evliya Çelebi'nin İstanbul'u,Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İstanbul tarihi ve coğrafyası hakkında genel kazanım sağlar10, 16, 9A
İstanbul'un Türk-İslam kentine dönüşmesini analiz eder10, 16, 19, 9
Şehir ve Vakıf ilişki analiz edilir10, 16, 19, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleriilgili okuma
2İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesiilgili okuma
3 İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehriİlgili okuma
4 İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehriİlgili okuma
5 İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüpİlgili okuma
6İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi)İlgili okuma
7İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumlarıİlgili okuma
8İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlarİlgili okuma
9Şehrin Kütüphaneleriİlgili okuma
10Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlarİlgili okuma
11İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemlerİlgili okuma
12İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalarİlgili okuma
13Edebiyat ve Şiirde İstanbulİlgili okuma
14istanbul'un eğlence HayatIİlgili okuma
15Evliya Çelebi'nin İstanbul'uİlgili okuma
16Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleriİlgili okuma
Kaynak
İstanbul Tarihi ve Kültürü üzerine bazı makaleler; Kültür Başkenti İstanbul 2010; Şehir ve Kütür İstanbul 2012
Büyük İstanbul Tarihi, İSAM 2015; Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İlgili makaleler

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSTANBUL: ŞEHİR VE TARİH-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİçinde yaşadığı bir dünya kenti olan İstanbul'u geçmişi ve bugünü ile tanıtmaya çalışmak
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleri,İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesi, İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehri, İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehri, İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüp,İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi),İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumları,İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlar,Şehrin Kütüphaneleri,Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlar,İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemler,İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalar,Edebiyat ve Şiirde İstanbul,istanbul'un eğlence HayatI,Evliya Çelebi'nin İstanbul'u,Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İstanbul tarihi ve coğrafyası hakkında genel kazanım sağlar10, 16, 9A
İstanbul'un Türk-İslam kentine dönüşmesini analiz eder10, 16, 19, 9
Şehir ve Vakıf ilişki analiz edilir10, 16, 19, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: İstanbul ve tarihi üzerine bazı gözlemler: Bizans- Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemleriilgili okuma
2İstanbul: Bir Türk İslam şehrinin doğuşu ve gelişmesiilgili okuma
3 İstanbul : İmparatorlar, Sultanlar, Bilginler, Şair ve Sanatkarlar şehriİlgili okuma
4 İstanbul : Vakıf medeniyetin örnek şehriİlgili okuma
5 İstanbul : Külliyeler şehri : Altı Külliye üzerine değerlendirmeler :Ayasofya – Fatih – Bayezid -Süleymaniye – Sultanahmet - Eyüpİlgili okuma
6İstanbul : Yerleşim ve Göç : Şehrin Beş bölgesi (Tarihi Yarımada, Üsküdar, Galata, Eyüp, Boğaziçi)İlgili okuma
7İstanbul : Eğitim ve Eğitim Kurumları: Tanzimat öncesi, Tanzimat sonrası ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde eğitim ve Eğitim kurumlarıİlgili okuma
8İstanbul : Dini ve Tasavvufî hayat : Camiler-Kiliseler- Havralar ; Tekke ve dergahlarİlgili okuma
9Şehrin Kütüphaneleriİlgili okuma
10Dini ve Tasavvufi Yaşam: Camiler ve Dergahlarİlgili okuma
11İstanbul : İctimaî ve İktisadî hayat : İstanbul’da geçmişte ve günümüzdeki gündelik hayat üzerine gözlemlerİlgili okuma
12İstanbul : Şehrin Yönetimi, İstanbul kadısı, şehremini ve Belediye Başkanı : Gıda ve yiyecek temini; Ulaşım : Ahmet Refik, İstanbul Hayatı’ndan okumalarİlgili okuma
13Edebiyat ve Şiirde İstanbulİlgili okuma
14istanbul'un eğlence HayatIİlgili okuma
15Evliya Çelebi'nin İstanbul'uİlgili okuma
16Batılı Seyyahların gözünde İstanbul İzlenimleriİlgili okuma
Kaynak
İstanbul Tarihi ve Kültürü üzerine bazı makaleler; Kültür Başkenti İstanbul 2010; Şehir ve Kütür İstanbul 2012
Büyük İstanbul Tarihi, İSAM 2015; Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İlgili makaleler

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
X
2
2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır.
X
3
3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir.
4
4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır.
5
5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
6
6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur.
7
7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir.
8
8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9
9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir.
10
10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir.
11
11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar.
12
12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir.
13
13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır.
14
14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
15
15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
16
16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular.
X
17
17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir.
X
18
18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
19
19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir.
X
20
20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiBağıl Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 05/07/2022 - 16:46Son Güncelleme Tarihi: 29/01/2023 - 10:25