Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKA GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal yaşamdaki ilişkiler çerçevesinde hukukun oluşumunu ve işlevini, hukukun temel kavramlarını, hukukun bilimsel düşüncesini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür,Toplumsal yaşam,Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler,Hukukun kendi dili,‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları,Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem,İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği,İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik ,Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması,Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması,Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri,Hukukun uzantısı olarak yargı,Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği,Delil sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1. Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri sadece insanlar arası ilişkiler açısından değil, tüm canlı-cansız tür bireylerinin kendi aralarındaki ve diğer türlerin bireyleriyle kurdukları ilişkiler açısından değerlendirir | 10, 16, 9 | |
1.1 Hukuka özgü bilimsel düşünceyi toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler temelinde, bu ilişkileri düzenleyen kuralların sistematik bütünselliği çerçevesinde özümser | 10, 16, 9 | |
1.2 Hukuku, hukukun toplumsal yaşamda, “kişi” ve “eşya” olarak tanımladığı varlıklar arasındaki ilişkileri düzenleyen kuralların oluşum, işleyiş, sona erme süreçlerinde tartışır | 10, 16, 9 | |
1.3 “Kişi” tanımlamasındaki kurgusallığı ve “eşya” tanımlamasındaki somut gerçekliği hukuki düşünce alanında irdeler | 10, 16, 9 | |
1.4 Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri düzenleyen kuralların kaynaklarını, kuralların uygulamasında kaynaklar arasındaki üst-alt norm dizilimini ve önemini, kurallarda boşluk bulunması durumunda yargıcın bu bu boşluğu nasıl dolduracağını, kuralların yer ve zaman bakımından uygulanmasını, kuralları yorum yöntemlerini inceler | 10, 16, 9 | |
2. Hukukun uzantısı olarak yargıyı, yargının işlevini, işleyişini ve yapılandırılmasında temel alınan ilkeleri irdeler | 10, 16, 9 | |
2.1 Yargılama faaliyetinin aktörlerini değerlendirir ve yargılama faaliyetindeki süreçlerin dinamiğini irdeler | 10, 16, 9 | |
2.2 Delil sisteminin yargıdaki önemini değerlendirir, tartışır | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür | |
2 | Toplumsal yaşam | |
3 | Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler | |
4 | Hukukun kendi dili | |
5 | ‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları | |
6 | Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem | |
7 | İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği | |
8 | İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik | |
9 | Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması | |
10 | Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması | |
11 | Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri | |
12 | Hukukun uzantısı olarak yargı | |
13 | Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği | |
14 | Delil sistemi |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 57 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(57/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKA GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal yaşamdaki ilişkiler çerçevesinde hukukun oluşumunu ve işlevini, hukukun temel kavramlarını, hukukun bilimsel düşüncesini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür,Toplumsal yaşam,Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler,Hukukun kendi dili,‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları,Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem,İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği,İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik ,Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması,Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması,Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri,Hukukun uzantısı olarak yargı,Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği,Delil sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1. Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri sadece insanlar arası ilişkiler açısından değil, tüm canlı-cansız tür bireylerinin kendi aralarındaki ve diğer türlerin bireyleriyle kurdukları ilişkiler açısından değerlendirir | 10, 16, 9 | |
1.1 Hukuka özgü bilimsel düşünceyi toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler temelinde, bu ilişkileri düzenleyen kuralların sistematik bütünselliği çerçevesinde özümser | 10, 16, 9 | |
1.2 Hukuku, hukukun toplumsal yaşamda, “kişi” ve “eşya” olarak tanımladığı varlıklar arasındaki ilişkileri düzenleyen kuralların oluşum, işleyiş, sona erme süreçlerinde tartışır | 10, 16, 9 | |
1.3 “Kişi” tanımlamasındaki kurgusallığı ve “eşya” tanımlamasındaki somut gerçekliği hukuki düşünce alanında irdeler | 10, 16, 9 | |
1.4 Toplumsal yaşamda kurulan ilişkileri düzenleyen kuralların kaynaklarını, kuralların uygulamasında kaynaklar arasındaki üst-alt norm dizilimini ve önemini, kurallarda boşluk bulunması durumunda yargıcın bu bu boşluğu nasıl dolduracağını, kuralların yer ve zaman bakımından uygulanmasını, kuralları yorum yöntemlerini inceler | 10, 16, 9 | |
2. Hukukun uzantısı olarak yargıyı, yargının işlevini, işleyişini ve yapılandırılmasında temel alınan ilkeleri irdeler | 10, 16, 9 | |
2.1 Yargılama faaliyetinin aktörlerini değerlendirir ve yargılama faaliyetindeki süreçlerin dinamiğini irdeler | 10, 16, 9 | |
2.2 Delil sisteminin yargıdaki önemini değerlendirir, tartışır | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk bilimsel düşüncenin ürünüdür | |
2 | Toplumsal yaşam | |
3 | Toplumsal yaşamda kurulan ilişkiler | |
4 | Hukukun kendi dili | |
5 | ‘Kişi’ ve ‘eşya’: İlişkinin, hukukun, hakkın öznesi ya da konusu; ilişkinin tarafları | |
6 | Toplumsal yaşamda ilişkiyi kuran, değiştiren, dönüştüren, sona erdiren olgular: Hukuki olay, hukuki eylem, hukuki işlem | |
7 | İlişkileri düzenleyen kurallar ve bu kuralların sistematik bütünselliği | |
8 | İlişkileri düzenleyen kuralların kaynakları: Anayasa, milletlerarası sözleşmeler, yasalar, tüzükler, yönetmelikler, diğer düzenleyici işlemler; kuralların uygulanmasında kaynaklar arasındaki öncelik | |
9 | Kurallarda boşluk: örf ve adet, yargıcın boşluk doldurması | |
10 | Kuralların yer ve zaman bakımından uygulanması | |
11 | Kuralların yorumu. Kuralların müeyyideleri | |
12 | Hukukun uzantısı olarak yargı | |
13 | Yargının maddi gerçeği bulma işlevi, yapılandırılması, işleyişi ve yargılama faaliyetinin dinamiği | |
14 | Delil sistemi |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |