Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fikri Mülkiyet Hukuku ilke ve esaslarını, fikri ve sınai hakları ve bunlara ilişkin düzenlemeleri detaylı olarak inceleyip, öğrencilere kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fikri Mülkiyet Hukukuna giriş ve genel bilgiler,Fikir ve sanat eserleri,Eser çeşitleri,Eser sahibi ve hakları,Komşu haklar,Tecavüz halinde ileri sürülebilecek talepler ve davalar,Markalar, marka çeşitleri, tescili; Marka üzerindeki haklar ve korunması,Patentler, patent çeşitleri, buluş,Patentin tescili ve korunması,Faydalı modeller,Entegre devre topografyaları,Tasarımlar,Coğrafi işaretler,Fikri Mülkiyet Hakları alanında uluslararası düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
1. Fikri Mülkiyet Hukuku ile ilgili temel kavram ve kurumları açıklayabilecektir. | 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2. Fikri mülkiyet haklarını değerlendirebilecektir. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2.1. Fikri mülkiyet haklarıyla sınai mülkiyet haklarını karşılaştırır. | 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2.2. Fikir ve sanat eserini tanımlar. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2.3. Eser çeşitlerini tanır. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3. Eser sahibinin haklarını tanıyabilecektir. | 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3.1. Patenti açıklar. | 12, 13, 16, 19, 9 | A, D |
3.2. Faydalı modeli anlatır. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3.3. Endüstriyel tasarımı tanımlar. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3.4. Markayı açıklar. | 13, 19, 4, 9 | A, D |
3.5. Coğrafi işareti tanımlar. | 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fikri Mülkiyet Hukukuna giriş ve genel bilgiler | |
2 | Fikir ve sanat eserleri | |
3 | Eser çeşitleri | |
4 | Eser sahibi ve hakları | |
5 | Komşu haklar | |
6 | Tecavüz halinde ileri sürülebilecek talepler ve davalar | |
7 | Markalar, marka çeşitleri, tescili; Marka üzerindeki haklar ve korunması | |
8 | Patentler, patent çeşitleri, buluş | |
9 | Patentin tescili ve korunması | |
10 | Faydalı modeller | |
11 | Entegre devre topografyaları | |
12 | Tasarımlar | |
13 | Coğrafi işaretler | |
14 | Fikri Mülkiyet Hakları alanında uluslararası düzenlemeler |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, 2012. Uğur Çolak, Türk Marka Hukuku, 4. Baskı, 2018. Sevilay Uzunallı, Marka Hukuku, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Serdar KALE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fikri Mülkiyet Hukuku ilke ve esaslarını, fikri ve sınai hakları ve bunlara ilişkin düzenlemeleri detaylı olarak inceleyip, öğrencilere kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fikri Mülkiyet Hukukuna giriş ve genel bilgiler,Fikir ve sanat eserleri,Eser çeşitleri,Eser sahibi ve hakları,Komşu haklar,Tecavüz halinde ileri sürülebilecek talepler ve davalar,Markalar, marka çeşitleri, tescili; Marka üzerindeki haklar ve korunması,Patentler, patent çeşitleri, buluş,Patentin tescili ve korunması,Faydalı modeller,Entegre devre topografyaları,Tasarımlar,Coğrafi işaretler,Fikri Mülkiyet Hakları alanında uluslararası düzenlemeler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
1. Fikri Mülkiyet Hukuku ile ilgili temel kavram ve kurumları açıklayabilecektir. | 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2. Fikri mülkiyet haklarını değerlendirebilecektir. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2.1. Fikri mülkiyet haklarıyla sınai mülkiyet haklarını karşılaştırır. | 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2.2. Fikir ve sanat eserini tanımlar. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
2.3. Eser çeşitlerini tanır. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3. Eser sahibinin haklarını tanıyabilecektir. | 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3.1. Patenti açıklar. | 12, 13, 16, 19, 9 | A, D |
3.2. Faydalı modeli anlatır. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3.3. Endüstriyel tasarımı tanımlar. | 12, 13, 16, 19, 4, 9 | A, D |
3.4. Markayı açıklar. | 13, 19, 4, 9 | A, D |
3.5. Coğrafi işareti tanımlar. | 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fikri Mülkiyet Hukukuna giriş ve genel bilgiler | |
2 | Fikir ve sanat eserleri | |
3 | Eser çeşitleri | |
4 | Eser sahibi ve hakları | |
5 | Komşu haklar | |
6 | Tecavüz halinde ileri sürülebilecek talepler ve davalar | |
7 | Markalar, marka çeşitleri, tescili; Marka üzerindeki haklar ve korunması | |
8 | Patentler, patent çeşitleri, buluş | |
9 | Patentin tescili ve korunması | |
10 | Faydalı modeller | |
11 | Entegre devre topografyaları | |
12 | Tasarımlar | |
13 | Coğrafi işaretler | |
14 | Fikri Mülkiyet Hakları alanında uluslararası düzenlemeler |
Kaynak |
Ders notu verilmeyecektir. |
Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, 2012. Uğur Çolak, Türk Marka Hukuku, 4. Baskı, 2018. Sevilay Uzunallı, Marka Hukuku, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | ||||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | ||||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | ||||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | ||||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | ||||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | ||||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | ||||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | ||||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | ||||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | ||||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | ||||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ||||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | ||||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | ||||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | ||||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | ||||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |