Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ TÜR BİLGİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Müziğinde tür terimini kavratmak, Türk Müziği türlerini örnekleriyle tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk saz mûsikisinin tarifi ve türleri hakkında genel bilgi. ,Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar.,Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası türleri hakkında bilgiler. Bu türlerden örnekler üzerinde çalışmalar.,Türk mûsikisinde, sözlü müzik hakkında genel bilgiler. Sözlü mûsikinin dindışı formları konusunda genel bilgiler.,Kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler ve örnekler.,Beste, ağır semâî ve yürük semâî hakkında genel bilgiler ve örnekler.,Gazel, şarkı, türkü ve köçekçe hakkında genel bilgiler ve örnekler.,Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler.,Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri. Mevlevî âyini ve örnekleri.,Durak, şuğul ve nefes hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Na't ve salâ hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Mevlîd ve teşbîh hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Mi'raciyye, mersiye ve kasîde hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Genel tekrar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: 1. Tür ve form kavramlarını birbirinden ayırır. 2. Türk Müziğinde kullanılan türleri örnekler vererek açıklar. | 10, 16, 37, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk saz mûsikisinin tarifi ve türleri hakkında genel bilgi. | |
2 | Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar. | |
3 | Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası türleri hakkında bilgiler. Bu türlerden örnekler üzerinde çalışmalar. | |
4 | Türk mûsikisinde, sözlü müzik hakkında genel bilgiler. Sözlü mûsikinin dindışı formları konusunda genel bilgiler. | |
5 | Kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler ve örnekler. | |
6 | Beste, ağır semâî ve yürük semâî hakkında genel bilgiler ve örnekler. | |
7 | Gazel, şarkı, türkü ve köçekçe hakkında genel bilgiler ve örnekler. | |
8 | Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler. | |
9 | Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri. Mevlevî âyini ve örnekleri. | |
10 | Durak, şuğul ve nefes hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
11 | Na't ve salâ hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
12 | Mevlîd ve teşbîh hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
13 | Mi'raciyye, mersiye ve kasîde hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
14 | Genel tekrar. |
Kaynak |
Karadeniz, M., Ekrem. Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara-1979. İlerici, Kemal., Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi, 2. Baskı, Millî Eğitim Basımevi, İstanbul-1981. Akdoğu Onur, Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler, Bornova Can Ofset, İzmir-1995. Özkan, İsmail Hakkı. Türk Mûsıkîsi Nazariyâtı ve Kudüm Velveleleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul-2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ TÜR BİLGİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Müziğinde tür terimini kavratmak, Türk Müziği türlerini örnekleriyle tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk saz mûsikisinin tarifi ve türleri hakkında genel bilgi. ,Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar.,Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası türleri hakkında bilgiler. Bu türlerden örnekler üzerinde çalışmalar.,Türk mûsikisinde, sözlü müzik hakkında genel bilgiler. Sözlü mûsikinin dindışı formları konusunda genel bilgiler.,Kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler ve örnekler.,Beste, ağır semâî ve yürük semâî hakkında genel bilgiler ve örnekler.,Gazel, şarkı, türkü ve köçekçe hakkında genel bilgiler ve örnekler.,Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler.,Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri. Mevlevî âyini ve örnekleri.,Durak, şuğul ve nefes hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Na't ve salâ hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Mevlîd ve teşbîh hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Mi'raciyye, mersiye ve kasîde hakkında genel bilgiler ve örnekleri.,Genel tekrar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: 1. Tür ve form kavramlarını birbirinden ayırır. 2. Türk Müziğinde kullanılan türleri örnekler vererek açıklar. | 10, 16, 37, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk saz mûsikisinin tarifi ve türleri hakkında genel bilgi. | |
2 | Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar. | |
3 | Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası türleri hakkında bilgiler. Bu türlerden örnekler üzerinde çalışmalar. | |
4 | Türk mûsikisinde, sözlü müzik hakkında genel bilgiler. Sözlü mûsikinin dindışı formları konusunda genel bilgiler. | |
5 | Kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler ve örnekler. | |
6 | Beste, ağır semâî ve yürük semâî hakkında genel bilgiler ve örnekler. | |
7 | Gazel, şarkı, türkü ve köçekçe hakkında genel bilgiler ve örnekler. | |
8 | Cami müziğinin genel özellikleri. Ezan, tesbîh, temcîd ve tekbîr hakkında genel bilgiler. | |
9 | Tasavvuf (tekke) müziğinin özellikleri. Mevlevî âyini ve örnekleri. | |
10 | Durak, şuğul ve nefes hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
11 | Na't ve salâ hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
12 | Mevlîd ve teşbîh hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
13 | Mi'raciyye, mersiye ve kasîde hakkında genel bilgiler ve örnekleri. | |
14 | Genel tekrar. |
Kaynak |
Karadeniz, M., Ekrem. Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara-1979. İlerici, Kemal., Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi, 2. Baskı, Millî Eğitim Basımevi, İstanbul-1981. Akdoğu Onur, Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler, Bornova Can Ofset, İzmir-1995. Özkan, İsmail Hakkı. Türk Mûsıkîsi Nazariyâtı ve Kudüm Velveleleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul-2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |