Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ FORM BİLGİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk mûsikisinin sözlü ve saz eserleri formları hakkında genç ilim adaylarını bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Form ve Tür kavramlarını tanıtma, örnek vererek açıklama.,Form ve bileşenleri: Bölme; form ve usul ilişkisi; ses, nota, perde, ezgi.,Form ve bileşenleri: Ezgi parçacığı, ezgi parçası.,Form ve bileşenleri: Motif kavramı, Türk Müziğinde motif.,Sekileme (sekvens), ikiz motif (ikiz cümlecik), tema.,Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-1,Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-2,Figür, pasaj (geçit), kadans, cümle.,Dönem (periyod), bölme, köprü.,Bölüm ve çeşitleri.,Müzik formunun notasyonu-1.,Müzik formunun notasyonu-2.,Türk Müziğinde kullanılan formlar.,Genel Tekrar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | 16, 9 | E |
1.Türk mûsikisinin saz mûsikisi ve dindışı sözlü mûsiki formları hakkında bilgi verir. | ||
2-Form bilgisini oluşturan elemanları tanımlar ve örneklendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Form ve Tür kavramlarını tanıtma, örnek vererek açıklama. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
2 | Form ve bileşenleri: Bölme; form ve usul ilişkisi; ses, nota, perde, ezgi. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
3 | Form ve bileşenleri: Ezgi parçacığı, ezgi parçası. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
4 | Form ve bileşenleri: Motif kavramı, Türk Müziğinde motif. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
5 | Sekileme (sekvens), ikiz motif (ikiz cümlecik), tema. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
6 | Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-1 | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
7 | Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-2 | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
8 | Figür, pasaj (geçit), kadans, cümle. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
9 | Dönem (periyod), bölme, köprü. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
10 | Bölüm ve çeşitleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
11 | Müzik formunun notasyonu-1. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
12 | Müzik formunun notasyonu-2. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
13 | Türk Müziğinde kullanılan formlar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
14 | Genel Tekrar. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-Hanefi ÖZBEK, Türk Müziği Form Bilgisi, Ankara-2020. -İsmail Hakkı ÖZKAN, Türk Mûsikisi Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri, İstanbul 1984 -Alâeddin YAVAŞÇA, Türk Mûsikisi'nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, İstanbul 2002 -M.Nazmi ÖZALP, Türk Mûsikisi Beste Formları, Ankara 1992 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ FORM BİLGİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk mûsikisinin sözlü ve saz eserleri formları hakkında genç ilim adaylarını bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Form ve Tür kavramlarını tanıtma, örnek vererek açıklama.,Form ve bileşenleri: Bölme; form ve usul ilişkisi; ses, nota, perde, ezgi.,Form ve bileşenleri: Ezgi parçacığı, ezgi parçası.,Form ve bileşenleri: Motif kavramı, Türk Müziğinde motif.,Sekileme (sekvens), ikiz motif (ikiz cümlecik), tema.,Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-1,Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-2,Figür, pasaj (geçit), kadans, cümle.,Dönem (periyod), bölme, köprü.,Bölüm ve çeşitleri.,Müzik formunun notasyonu-1.,Müzik formunun notasyonu-2.,Türk Müziğinde kullanılan formlar.,Genel Tekrar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | 16, 9 | E |
1.Türk mûsikisinin saz mûsikisi ve dindışı sözlü mûsiki formları hakkında bilgi verir. | ||
2-Form bilgisini oluşturan elemanları tanımlar ve örneklendirir. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Form ve Tür kavramlarını tanıtma, örnek vererek açıklama. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
2 | Form ve bileşenleri: Bölme; form ve usul ilişkisi; ses, nota, perde, ezgi. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
3 | Form ve bileşenleri: Ezgi parçacığı, ezgi parçası. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
4 | Form ve bileşenleri: Motif kavramı, Türk Müziğinde motif. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
5 | Sekileme (sekvens), ikiz motif (ikiz cümlecik), tema. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
6 | Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-1 | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
7 | Türk Müziğinde motif geliştirme yöntemleri-2 | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
8 | Figür, pasaj (geçit), kadans, cümle. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
9 | Dönem (periyod), bölme, köprü. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
10 | Bölüm ve çeşitleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
11 | Müzik formunun notasyonu-1. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
12 | Müzik formunun notasyonu-2. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
13 | Türk Müziğinde kullanılan formlar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
14 | Genel Tekrar. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-Hanefi ÖZBEK, Türk Müziği Form Bilgisi, Ankara-2020. -İsmail Hakkı ÖZKAN, Türk Mûsikisi Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri, İstanbul 1984 -Alâeddin YAVAŞÇA, Türk Mûsikisi'nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, İstanbul 2002 -M.Nazmi ÖZALP, Türk Mûsikisi Beste Formları, Ankara 1992 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |