Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DÜNYA MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Şeyma ERSOY ÇAK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAntik dönemden günümüze dek, müziğin ve müzik çalgılarının gelişim sürecininin incelendiği bu derste; farklı kültürlerde yaşamış müzisyenlerin yaşamları ve önemli müzik olayları incelenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Sanat ve müzik kavramları. Müzik Tarihi Dokümanları: Müzik ve İkonografi.,2. Antik dönemde müzik : Pisagor, Platon, Aristotle gibi filozofların müzikle ilişkisi.,3. İlkçağ uygarlıklarında müzik: Mısır, Sümer, Çin, Hindistan, Eski Yunan, İbrani, Roma, Arap, Kırgız, Tibet gibi.,4. Ortaçağda müzik, saz şairleri, ilk nota, ortaçağ çalgıları. (diğer sanat dalları ile etkileşimler).,5. Gotik Çağ ve Rönesans, Rönesans müzik yazısı, Geç Rönesans,6. Barok Dönem, Operanın Doğuşu, Claudio Monteverdi, Jean-Baptiste Luly, Henry Purcell gibi önemli opera bestecileri, Barok dönem çalgıları, Konçerto, Sonat (CD dinleti),7. Sınava hazırlık (genel tekrar). ARA SINAVI,8. 17. yy’da müzik ve çalgılar, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel (CD dinleti).,9. Aydınlanma Çağı, Mannheim Okulu, Klasik dönem, Opera, Franz Joseph Haydn, Wolgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. (CD dinleti),10. 17. ve 18. yy’da Osmanlı-Türk müziğinde besteciler ve çalgılar. (CD dinleti),11. Romantik Dönem, Franz Shubert, Hector Berlioz, Robert Schumann, Franz Liszt. (CD dinleti),12. Müzikte ulusal akımlar, Frederic Chopin, Richard Wagner,Giuseppe Verdi, Johannes Brahms ve Rus Beşleri. (CD dinleti),13. 20.yy’da Modernizm, Gustav Mahler, Richard Strauss, Piyotr İlyiç Çaykovski, Claude Achille Debussy, Maurice Ravel, Arnold Schönberg, İgor Stravinski. (CD dinleti),14. Türkiye’de müzik, Donizetti Paşa, Türk Beşleri: Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmed Adnan Saygun, Necil Kazım Akses. (CD dinleti). FİNAL SINAVI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Müziğin tarihsel süreçte geçirdiği dönemleri ve farklılıkları kavrar. 2.Farklı kültürlerdeki önemli müzisyenlerin yaşamlarını özetler. 3.Müzikal kavramlar ve kullanılan terimleri bilir. 4.Farklı kültürlerdeki müzik çalgıları ve tarihsel gelişimlerini özetler.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Sanat ve müzik kavramları. Müzik Tarihi Dokümanları: Müzik ve İkonografi.
22. Antik dönemde müzik : Pisagor, Platon, Aristotle gibi filozofların müzikle ilişkisi.
33. İlkçağ uygarlıklarında müzik: Mısır, Sümer, Çin, Hindistan, Eski Yunan, İbrani, Roma, Arap, Kırgız, Tibet gibi.
44. Ortaçağda müzik, saz şairleri, ilk nota, ortaçağ çalgıları. (diğer sanat dalları ile etkileşimler).
55. Gotik Çağ ve Rönesans, Rönesans müzik yazısı, Geç Rönesans
66. Barok Dönem, Operanın Doğuşu, Claudio Monteverdi, Jean-Baptiste Luly, Henry Purcell gibi önemli opera bestecileri, Barok dönem çalgıları, Konçerto, Sonat (CD dinleti)
77. Sınava hazırlık (genel tekrar). ARA SINAVI
88. 17. yy’da müzik ve çalgılar, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel (CD dinleti).
99. Aydınlanma Çağı, Mannheim Okulu, Klasik dönem, Opera, Franz Joseph Haydn, Wolgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. (CD dinleti)
1010. 17. ve 18. yy’da Osmanlı-Türk müziğinde besteciler ve çalgılar. (CD dinleti)
1111. Romantik Dönem, Franz Shubert, Hector Berlioz, Robert Schumann, Franz Liszt. (CD dinleti)
1212. Müzikte ulusal akımlar, Frederic Chopin, Richard Wagner,Giuseppe Verdi, Johannes Brahms ve Rus Beşleri. (CD dinleti)
1313. 20.yy’da Modernizm, Gustav Mahler, Richard Strauss, Piyotr İlyiç Çaykovski, Claude Achille Debussy, Maurice Ravel, Arnold Schönberg, İgor Stravinski. (CD dinleti)
1414. Türkiye’de müzik, Donizetti Paşa, Türk Beşleri: Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmed Adnan Saygun, Necil Kazım Akses. (CD dinleti). FİNAL SINAVI
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Selanik, Cavidan. (1996 ). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Doruk Yayıncılık, Ankara. İlyasoğlu, Evin. (2015) Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Schonberg, Harold C., Çev: Ahmet Fethi Yıldırım. (2013), Büyük Besteciler, Doğan Kitap, İstanbul. Mimaroğlu, İlhan. (1999) Müzik Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul. Pamir, Leyla. (1989) Müzikte Geniş Soluklar, Ada Yayınları, İstanbul. Ed. Zeki Nacakcı- Alaattin Canbay. (2015) Müzik Kültürü, Pegem Akademi, Ankara. Akıncı Karabey, Lâika. (1963) Garplı Gözüyle Türk Musikisi, Doğan Güneş Yayınları, İstanbul. Talay, Fehya. Musiki Tarihi, İstanbul. Büyükyıldız, H. Zeki. (2009) Türk Halk Müziği –Ulusal Türk Müziği- Kültür Taşıyıcılığı, Tarihi ve Sınıflandırmaları, Papatya Yayıncılık, İst. Dinçol, Belkıs. (1999) Eski Önasya ve Mısır’da Müzik, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları, İstanbul. Griffiths, Paul. (2010) Batı Müziğinin Kısa Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
X
2
Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
X
3
Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
X
4
Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır.
X
5
Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
X
6
Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır.
X
7
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser.
X
8
Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır.
X
9
Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır.
X
10
Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır.
X
11
Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır.
X
12
Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı177
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)45
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(45/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DÜNYA MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Şeyma ERSOY ÇAK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAntik dönemden günümüze dek, müziğin ve müzik çalgılarının gelişim sürecininin incelendiği bu derste; farklı kültürlerde yaşamış müzisyenlerin yaşamları ve önemli müzik olayları incelenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Sanat ve müzik kavramları. Müzik Tarihi Dokümanları: Müzik ve İkonografi.,2. Antik dönemde müzik : Pisagor, Platon, Aristotle gibi filozofların müzikle ilişkisi.,3. İlkçağ uygarlıklarında müzik: Mısır, Sümer, Çin, Hindistan, Eski Yunan, İbrani, Roma, Arap, Kırgız, Tibet gibi.,4. Ortaçağda müzik, saz şairleri, ilk nota, ortaçağ çalgıları. (diğer sanat dalları ile etkileşimler).,5. Gotik Çağ ve Rönesans, Rönesans müzik yazısı, Geç Rönesans,6. Barok Dönem, Operanın Doğuşu, Claudio Monteverdi, Jean-Baptiste Luly, Henry Purcell gibi önemli opera bestecileri, Barok dönem çalgıları, Konçerto, Sonat (CD dinleti),7. Sınava hazırlık (genel tekrar). ARA SINAVI,8. 17. yy’da müzik ve çalgılar, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel (CD dinleti).,9. Aydınlanma Çağı, Mannheim Okulu, Klasik dönem, Opera, Franz Joseph Haydn, Wolgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. (CD dinleti),10. 17. ve 18. yy’da Osmanlı-Türk müziğinde besteciler ve çalgılar. (CD dinleti),11. Romantik Dönem, Franz Shubert, Hector Berlioz, Robert Schumann, Franz Liszt. (CD dinleti),12. Müzikte ulusal akımlar, Frederic Chopin, Richard Wagner,Giuseppe Verdi, Johannes Brahms ve Rus Beşleri. (CD dinleti),13. 20.yy’da Modernizm, Gustav Mahler, Richard Strauss, Piyotr İlyiç Çaykovski, Claude Achille Debussy, Maurice Ravel, Arnold Schönberg, İgor Stravinski. (CD dinleti),14. Türkiye’de müzik, Donizetti Paşa, Türk Beşleri: Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmed Adnan Saygun, Necil Kazım Akses. (CD dinleti). FİNAL SINAVI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Müziğin tarihsel süreçte geçirdiği dönemleri ve farklılıkları kavrar. 2.Farklı kültürlerdeki önemli müzisyenlerin yaşamlarını özetler. 3.Müzikal kavramlar ve kullanılan terimleri bilir. 4.Farklı kültürlerdeki müzik çalgıları ve tarihsel gelişimlerini özetler.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Sanat ve müzik kavramları. Müzik Tarihi Dokümanları: Müzik ve İkonografi.
22. Antik dönemde müzik : Pisagor, Platon, Aristotle gibi filozofların müzikle ilişkisi.
33. İlkçağ uygarlıklarında müzik: Mısır, Sümer, Çin, Hindistan, Eski Yunan, İbrani, Roma, Arap, Kırgız, Tibet gibi.
44. Ortaçağda müzik, saz şairleri, ilk nota, ortaçağ çalgıları. (diğer sanat dalları ile etkileşimler).
55. Gotik Çağ ve Rönesans, Rönesans müzik yazısı, Geç Rönesans
66. Barok Dönem, Operanın Doğuşu, Claudio Monteverdi, Jean-Baptiste Luly, Henry Purcell gibi önemli opera bestecileri, Barok dönem çalgıları, Konçerto, Sonat (CD dinleti)
77. Sınava hazırlık (genel tekrar). ARA SINAVI
88. 17. yy’da müzik ve çalgılar, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, George Frideric Handel (CD dinleti).
99. Aydınlanma Çağı, Mannheim Okulu, Klasik dönem, Opera, Franz Joseph Haydn, Wolgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. (CD dinleti)
1010. 17. ve 18. yy’da Osmanlı-Türk müziğinde besteciler ve çalgılar. (CD dinleti)
1111. Romantik Dönem, Franz Shubert, Hector Berlioz, Robert Schumann, Franz Liszt. (CD dinleti)
1212. Müzikte ulusal akımlar, Frederic Chopin, Richard Wagner,Giuseppe Verdi, Johannes Brahms ve Rus Beşleri. (CD dinleti)
1313. 20.yy’da Modernizm, Gustav Mahler, Richard Strauss, Piyotr İlyiç Çaykovski, Claude Achille Debussy, Maurice Ravel, Arnold Schönberg, İgor Stravinski. (CD dinleti)
1414. Türkiye’de müzik, Donizetti Paşa, Türk Beşleri: Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferit Alnar, Ahmed Adnan Saygun, Necil Kazım Akses. (CD dinleti). FİNAL SINAVI
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Selanik, Cavidan. (1996 ). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Doruk Yayıncılık, Ankara. İlyasoğlu, Evin. (2015) Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Schonberg, Harold C., Çev: Ahmet Fethi Yıldırım. (2013), Büyük Besteciler, Doğan Kitap, İstanbul. Mimaroğlu, İlhan. (1999) Müzik Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul. Pamir, Leyla. (1989) Müzikte Geniş Soluklar, Ada Yayınları, İstanbul. Ed. Zeki Nacakcı- Alaattin Canbay. (2015) Müzik Kültürü, Pegem Akademi, Ankara. Akıncı Karabey, Lâika. (1963) Garplı Gözüyle Türk Musikisi, Doğan Güneş Yayınları, İstanbul. Talay, Fehya. Musiki Tarihi, İstanbul. Büyükyıldız, H. Zeki. (2009) Türk Halk Müziği –Ulusal Türk Müziği- Kültür Taşıyıcılığı, Tarihi ve Sınıflandırmaları, Papatya Yayıncılık, İst. Dinçol, Belkıs. (1999) Eski Önasya ve Mısır’da Müzik, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları, İstanbul. Griffiths, Paul. (2010) Batı Müziğinin Kısa Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
X
2
Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
X
3
Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
X
4
Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır.
X
5
Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
X
6
Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır.
X
7
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser.
X
8
Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır.
X
9
Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır.
X
10
Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır.
X
11
Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır.
X
12
Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:01