Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ SOLFEJİ VE MAKAM TEORİSİ II | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Müziği ses sistemini ve makamlarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bûselik 4'lüsü, Bûselik beşlisi ve bunların solfeji,Kürdî 4'lüsü, Kürdî beşlisi ve bunların solfeji,Nigâr 4'lüsü, Nigâr beşlisi ve bunların solfeji,Nişâbur 4'lüsü, Nişâbur beşlisi ve bunların solfeji,Uşşâk 4'lüsü, Hüseynî beşlisi ve bunların solfeji,Râst 4'lüsü, Râst beşlisi ve bunların solfeji,Segâh 4'lüsü, Segâh beşlisi ve bunların solfeji,Hicaz ve Zirgüleli Hicaz 4'lüsü, Hicaz ve Zirgüleli Hicaz beşlisi ve bunların solfeji,Garip Hicaz 4'lüsü, Garip Hicaz beşlisi ve bunların solfeji,Nikrîz 4'lüsü, Nikrîz beşlisi ve bunların solfeji,Geleneksel Çârgâh Hicazı 4'lüsü, Geleneksel Çârgâh Hicazı beşlisi ve bunların solfeji,Hüzzam Hicazı 4'lüsü, Hüzzam Hicazı beşlisi ve bunların solfeji,Karcığar Hicazı 4'lüsü, Karcığar Hicazı beşlisi ve bunların solfeji Neveser Hicazı 4'lüsü, Neveser Hicazı beşlisi ve bunların solfeji,Evcârâ Hicazı 4'lüsü, Evcârâ Hicazı beşlisi ve bunların solfeji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk Müziğinde kullanılan 4'lü ve 5'lileri bilir. 2. Türk Müziğinde kullanılan 4'lü ve 5'lilerin solfejini yapar. | 16, 6, 8, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bûselik 4'lüsü, Bûselik beşlisi ve bunların solfeji | |
2 | Kürdî 4'lüsü, Kürdî beşlisi ve bunların solfeji | |
3 | Nigâr 4'lüsü, Nigâr beşlisi ve bunların solfeji | |
4 | Nişâbur 4'lüsü, Nişâbur beşlisi ve bunların solfeji | |
5 | Uşşâk 4'lüsü, Hüseynî beşlisi ve bunların solfeji | |
6 | Râst 4'lüsü, Râst beşlisi ve bunların solfeji | |
7 | Segâh 4'lüsü, Segâh beşlisi ve bunların solfeji | |
8 | Hicaz ve Zirgüleli Hicaz 4'lüsü, Hicaz ve Zirgüleli Hicaz beşlisi ve bunların solfeji | |
9 | Garip Hicaz 4'lüsü, Garip Hicaz beşlisi ve bunların solfeji | |
10 | Nikrîz 4'lüsü, Nikrîz beşlisi ve bunların solfeji | |
11 | Geleneksel Çârgâh Hicazı 4'lüsü, Geleneksel Çârgâh Hicazı beşlisi ve bunların solfeji | |
12 | Hüzzam Hicazı 4'lüsü, Hüzzam Hicazı beşlisi ve bunların solfeji | |
13 | Karcığar Hicazı 4'lüsü, Karcığar Hicazı beşlisi ve bunların solfeji Neveser Hicazı 4'lüsü, Neveser Hicazı beşlisi ve bunların solfeji | |
14 | Evcârâ Hicazı 4'lüsü, Evcârâ Hicazı beşlisi ve bunların solfeji |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
1. Özkan İsmail Hakkı, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri. 2. Karadeniz Ekrem, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı. 3. Kutluğ Yakup Fikret, Türk Musikisinde Makamlar. 4. Hanefi Özbek, Türk Müziği Usûlleriyle Ritmik Okuma. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ SOLFEJİ VE MAKAM TEORİSİ II | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Müziği ses sistemini ve makamlarını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bûselik 4'lüsü, Bûselik beşlisi ve bunların solfeji,Kürdî 4'lüsü, Kürdî beşlisi ve bunların solfeji,Nigâr 4'lüsü, Nigâr beşlisi ve bunların solfeji,Nişâbur 4'lüsü, Nişâbur beşlisi ve bunların solfeji,Uşşâk 4'lüsü, Hüseynî beşlisi ve bunların solfeji,Râst 4'lüsü, Râst beşlisi ve bunların solfeji,Segâh 4'lüsü, Segâh beşlisi ve bunların solfeji,Hicaz ve Zirgüleli Hicaz 4'lüsü, Hicaz ve Zirgüleli Hicaz beşlisi ve bunların solfeji,Garip Hicaz 4'lüsü, Garip Hicaz beşlisi ve bunların solfeji,Nikrîz 4'lüsü, Nikrîz beşlisi ve bunların solfeji,Geleneksel Çârgâh Hicazı 4'lüsü, Geleneksel Çârgâh Hicazı beşlisi ve bunların solfeji,Hüzzam Hicazı 4'lüsü, Hüzzam Hicazı beşlisi ve bunların solfeji,Karcığar Hicazı 4'lüsü, Karcığar Hicazı beşlisi ve bunların solfeji Neveser Hicazı 4'lüsü, Neveser Hicazı beşlisi ve bunların solfeji,Evcârâ Hicazı 4'lüsü, Evcârâ Hicazı beşlisi ve bunların solfeji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk Müziğinde kullanılan 4'lü ve 5'lileri bilir. 2. Türk Müziğinde kullanılan 4'lü ve 5'lilerin solfejini yapar. | 16, 6, 8, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bûselik 4'lüsü, Bûselik beşlisi ve bunların solfeji | |
2 | Kürdî 4'lüsü, Kürdî beşlisi ve bunların solfeji | |
3 | Nigâr 4'lüsü, Nigâr beşlisi ve bunların solfeji | |
4 | Nişâbur 4'lüsü, Nişâbur beşlisi ve bunların solfeji | |
5 | Uşşâk 4'lüsü, Hüseynî beşlisi ve bunların solfeji | |
6 | Râst 4'lüsü, Râst beşlisi ve bunların solfeji | |
7 | Segâh 4'lüsü, Segâh beşlisi ve bunların solfeji | |
8 | Hicaz ve Zirgüleli Hicaz 4'lüsü, Hicaz ve Zirgüleli Hicaz beşlisi ve bunların solfeji | |
9 | Garip Hicaz 4'lüsü, Garip Hicaz beşlisi ve bunların solfeji | |
10 | Nikrîz 4'lüsü, Nikrîz beşlisi ve bunların solfeji | |
11 | Geleneksel Çârgâh Hicazı 4'lüsü, Geleneksel Çârgâh Hicazı beşlisi ve bunların solfeji | |
12 | Hüzzam Hicazı 4'lüsü, Hüzzam Hicazı beşlisi ve bunların solfeji | |
13 | Karcığar Hicazı 4'lüsü, Karcığar Hicazı beşlisi ve bunların solfeji Neveser Hicazı 4'lüsü, Neveser Hicazı beşlisi ve bunların solfeji | |
14 | Evcârâ Hicazı 4'lüsü, Evcârâ Hicazı beşlisi ve bunların solfeji |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
1. Özkan İsmail Hakkı, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri. 2. Karadeniz Ekrem, Türk Mûsıkîsi Nazariyatı. 3. Kutluğ Yakup Fikret, Türk Musikisinde Makamlar. 4. Hanefi Özbek, Türk Müziği Usûlleriyle Ritmik Okuma. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |