Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ FORMLARI I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk mûsikisinin sözlü ve saz eserleri formları hakkında genç ilim adaylarını bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk saz mûsikisinin tarifi ve çeşitleri hakkında genel bilgi.,Saz mûsikisinde taksim ve peşrev formu hakkında bilgiler ve Türk mûsikisinden örnekler.,Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar.,Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası formları hakkında bilgiler.,Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar.,Türk mûsikisindeki sözlü mûsiki hakkında genel bilgiler.,Sözlü mûsikinini dindışı formları konusundsa genel bilgiler. ARASINAV.,Dindışı mûsiki formlarında kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler.,Bu formlarda örnekler üzerinde çalışmalar.,Beste, ağır semâî ve yürük semâî formlarının tanımı ve özellikleri.,Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar.,Gazel, şarkı, türkü, köçekçe ve özellikleri.,Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar.,Genel Tekrar. GENEL SINAV.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | 16, 9 | E |
1.Türk mûsikisinin saz mûsikisi ve dindışı sözlü mûsiki formları hakkında bilgi verir. | ||
2-Sözü edilen formları örneklerle özetler. | ||
3-Özellikleri birbirine yakın bazı formları birbilerinden ayrackşekilde değerlenndirir |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk saz mûsikisinin tarifi ve çeşitleri hakkında genel bilgi. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
2 | Saz mûsikisinde taksim ve peşrev formu hakkında bilgiler ve Türk mûsikisinden örnekler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
3 | Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
4 | Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası formları hakkında bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
5 | Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
6 | Türk mûsikisindeki sözlü mûsiki hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
7 | Sözlü mûsikinini dindışı formları konusundsa genel bilgiler. ARASINAV. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
8 | Dindışı mûsiki formlarında kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
9 | Bu formlarda örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
10 | Beste, ağır semâî ve yürük semâî formlarının tanımı ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
11 | Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
12 | Gazel, şarkı, türkü, köçekçe ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
13 | Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
14 | Genel Tekrar. GENEL SINAV. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-ismail Hakkı ÖZKAN, Türk Mûsikisi Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri, İstanbul 1984 -Alâeddin YAVAŞÇA, Türk Mûsikisi'nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, İstanbul 2002 -M.Nazmi ÖZALP, Türk Mûsikisi Beste Formları, Ankara 1992 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK MÜZİĞİ FORMLARI I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk mûsikisinin sözlü ve saz eserleri formları hakkında genç ilim adaylarını bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk saz mûsikisinin tarifi ve çeşitleri hakkında genel bilgi.,Saz mûsikisinde taksim ve peşrev formu hakkında bilgiler ve Türk mûsikisinden örnekler.,Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar.,Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası formları hakkında bilgiler.,Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar.,Türk mûsikisindeki sözlü mûsiki hakkında genel bilgiler.,Sözlü mûsikinini dindışı formları konusundsa genel bilgiler. ARASINAV.,Dindışı mûsiki formlarında kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler.,Bu formlarda örnekler üzerinde çalışmalar.,Beste, ağır semâî ve yürük semâî formlarının tanımı ve özellikleri.,Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar.,Gazel, şarkı, türkü, köçekçe ve özellikleri.,Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar.,Genel Tekrar. GENEL SINAV.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci: | 16, 9 | E |
1.Türk mûsikisinin saz mûsikisi ve dindışı sözlü mûsiki formları hakkında bilgi verir. | ||
2-Sözü edilen formları örneklerle özetler. | ||
3-Özellikleri birbirine yakın bazı formları birbilerinden ayrackşekilde değerlenndirir |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk saz mûsikisinin tarifi ve çeşitleri hakkında genel bilgi. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
2 | Saz mûsikisinde taksim ve peşrev formu hakkında bilgiler ve Türk mûsikisinden örnekler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
3 | Taksim ve peşrev formundan değişik örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
4 | Saz mûsikisinde saz semâîsi, medhal, longa, sirto, oyun havası formları hakkında bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
5 | Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
6 | Türk mûsikisindeki sözlü mûsiki hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
7 | Sözlü mûsikinini dindışı formları konusundsa genel bilgiler. ARASINAV. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
8 | Dindışı mûsiki formlarında kâr, kâr-ı nâtık ve kârçe hakkında genel bilgiler. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
9 | Bu formlarda örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
10 | Beste, ağır semâî ve yürük semâî formlarının tanımı ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
11 | Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
12 | Gazel, şarkı, türkü, köçekçe ve özellikleri. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
13 | Bu formlardan örnekler üzerinde çalışmalar. | Önceden verilen ders notlarına hazırlık. |
14 | Genel Tekrar. GENEL SINAV. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-ismail Hakkı ÖZKAN, Türk Mûsikisi Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri, İstanbul 1984 -Alâeddin YAVAŞÇA, Türk Mûsikisi'nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, İstanbul 2002 -M.Nazmi ÖZALP, Türk Mûsikisi Beste Formları, Ankara 1992 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |