Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
19. Y.Y OSMANLI İMP. SANAT VE GÖRSEL KÜLTÜR ALGISI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Fatma COŞKUNER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, sanatın ve görsel kültürün eleştirel bir tarihini sunarak, bu kültürün "uzun" on dokuzuncu yüzyıl boyunca Osmanlı medeniyetinde sürekli olarak nasıl işlediğini araştırır. Batılı bir sanat tarzının Osmanlı görsel kültürüne nasıl dahil edildiği incelenecektir. Öncelikle 18. yüzyılın etkisi ve ardından 19. yüzyıla geçiş tartışılacak. Dersin odak noktası bu dönemde sanatın ve görsel kültürün “imparatorluğun” psikolojik, fiziksel ve hayali deneyimlerini temsil etmek için kullanılması olacaktır. Bu ders aynı zamanda Osmanlılar ile Avrupalılar arasındaki sanatsal üretim, saray himayesi ve görsel alışveriş arasındaki ilişkiye de ışık tutar. Böylece seminer, küresel güç ve modernitenin iç içe geçmiş bir tarihini sunar. Öğrenciler Oryantalizm, postkolonyalizm ve kozmopolitanizm üzerine temel teorik metinleri okuyacak ve iktidar yapıları ile görsel kültürlerin kesişim noktalarında tahakküm, kültürlerarasılaşma ve yıkımın koşullarını ve olanaklarını inceleyeceklerdir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: Tarihsel ve Teorik Arka Plan,Onsekizinci Yüzyıl: Sanat ve Mimarlıkta Etkileşimler,Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm I: Resim,Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm II: Resim,Sanat ve Patronaj: Osmanlı Tarihinin Yeniden İcadı,Fotoğrafçılık ve İmparatorluk,Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm: Teorik Arkaplan,Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm II,Cinsiyet, İmparatorluk ve Oryantalizm: Kadın Sanatçılar ve Patronlar,Arkeoloji ve İmparatorluk,Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm I,Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm II,Pera Müzesi'ne Olası Ziyaret; Sabancı Müzesi; Dolmabahçe Sarayı Resim Müzesi; İstanbul Resim ve Heykel Müzesi,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sanatın ve görsel kültürün eleştirel bir tarihini sunarak, bu kültürün "uzun" on dokuzuncu yüzyıl boyunca Osmanlı medeniyetinde sürekli olarak nasıl işlediğini araştırır. Batılı bir sanat tarzının Osmanlı görsel kültürüne nasıl dahil edildiği inceler. Öncelikle 18. yüzyılın etkisi ve ardından 19. yüzyıla geçiş tartışır. Osmanlılar ile Avrupalılar arasındaki sanatsal üretim, saray himayesi ve görsel alışveriş arasındaki ilişkiyi açıklar. Küresel güç ve modernitenin iç içe geçmiş tarihini araştırır. Oryantalizm, postkolonyalizm ve kozmopolitanizm üzerine temel teorik metinleri okuyacak ve iktidar yapıları ile görsel kültürlerin kesişim noktalarında tahakküm, kültürlerarasılaşma ve yıkımın koşullarını ve olanaklarını inceler.14, 16, 9A, E, H
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: Tarihsel ve Teorik Arka Plan
2Onsekizinci Yüzyıl: Sanat ve Mimarlıkta EtkileşimlerKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
3Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm I: ResimKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
4Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm II: ResimKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
5Sanat ve Patronaj: Osmanlı Tarihinin Yeniden İcadıKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
6Fotoğrafçılık ve İmparatorlukKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
7Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm: Teorik ArkaplanKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
8Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm IIKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
9Cinsiyet, İmparatorluk ve Oryantalizm: Kadın Sanatçılar ve PatronlarKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
10Arkeoloji ve İmparatorlukKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
11Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm I
12Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm IIKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
13Pera Müzesi'ne Olası Ziyaret; Sabancı Müzesi; Dolmabahçe Sarayı Resim Müzesi; İstanbul Resim ve Heykel Müzesi
14Genel Sınav
Kaynak
Donald Quataert, “The Nineteenth Century,” in The Ottoman Empire: 1700 – 1922. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, pp. 54 – 73. Günsel Renda, “Ottoman Painting and Sculpture,” in Ottoman Civilization 2, edited by Halil İnalcık and Günsel Renda. Ankara: Ministry of Culture and Tourism, 2004, pp. 932 – 967. Şükrü Hanioğlu, “The Ottoman Empire at the Turn of the Nineteenth Century,” “The Tanzimat Era,” in A Brief History of the Late Ottoman Empire. Princeton: Princeton University Press, 2008, pp. 6 – 41; 72 – 108. Wendy Shaw, “Introduction: The Translation of Art,” in Ottoman Painting: Reflections of Western Art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic. London and New York: I.B. Tauris, 2011, pp. 1 – 10. Baki Tezcan, “Rethinking Decline in the Second Ottoman Empire,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. İlber Ortaylı, “Osmanlı Tarihinde Bâb-ı Âli Asrı,” and “Tanzimat Adamı ve Tanzimat Toplumu,” in İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000, pp. 89 – 122; 229 – 262. Suraiya Faroqhi, “The Longest Century of the Empire: From Küçük Kaynarca to the End of World War I,” in The Ottoman Empire: A Short History. Princeton, New Jersey: Markus Wiener Publishers, 2009, pp. 109 – 136. Stanford J. Shaw and Ezel Kural Shaw, “The Era of Modern Reform: The Tanzimat, 1839 – 1876,” in History of the Ottoman Empire and Modern Turkey, volume II: Reform, Revolution and Republic. Cambridge: Cambridge University Press, 1977, pp. 55 – 172. Dana Sajdi, “Decline, Its Discontents and Ottoman Cultural History: By Way of Introduction,” in Ottoman Tulips, Ottoman Coffee: Leisure and Lifestyle in the Eighteenth Century, edited by Dana Sajdi. London: I.B. Tauris, 2007, pp. 1 – 40. Gül İrepoğlu, “Innovation and Change” in The Sultan’s Portrait: Picturing the House of Osman. Istanbul: Türkiye İş Bankası, 2000, pp. 378 – 401. Günsel Renda, “The Birth of a New Genre of Painting: Mural Painting” in Günsel Renda, Adnan Turani, Turan Erol, Kaya Özsezgin and Mustafa Aslıer, A History of Turkish Painting. Genève, Switzerland: Palasar; Seattle: In association with University of Washington Press, 1988, pp. 69 – 86. Nebahat Avcıoğlu, “Introduction,” in Turquerie and the Politics of Representation, 1728 – 1876. Farnham Surrey and Burlington: Ashgate, 2011, pp. 1-41. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda and Zeren Tanındı, “From Walls to Canvases,” in Ottoman Painting. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2012, pp. 301 – 311. Shirine Hamadeh, “Introduction,” in The City’s Pleasures: Istanbul in the Eighteenth Century. Seattle: University of Washington Press, 2007, pp. Shirine Hamadeh, “Ottoman Expressions of Early Modernity and the “Inevitable” Question of Westernization.” Journal of the Society of Architectural Historians (2004): 32 – 51. Ali Uzay Peker, “Return of the Sultan: Nuruosmânîye Mosque and the İstanbul Bedestan,” in Constructing Cultural Identity, Representing Social Power, edited by N. Kısakürek, O. Rastrick, K. Esmark and C. Bilsel. Pisa: Plus - Pisa Univertsity Press, 2010, pp. 139 – 157. Nurdan S. Küçükhasköylü. “Circulating Images: Ottoman Painters, Travel Books, Overtones,” in Comité International des Études Pré-Ottomanes et Ottomane. Rethymno: University of Crete, 2012, pp. 1 – 7. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, “Revivals and Innovations,” in Ottoman Painting. Ankara: Ministry of Culture and Tourism, 2006, pp. 264 – 283. Tülay Artan, “Istanbul in the 18th Century: Days of Reconciliation and Consolidation” in From Byzantion to Istanbul: 8000 Years of a Capital, edited by Koray Durak. Istanbul: Sabancı University Sakıp Sabancı Museum, 2010, pp. 300 – 313. Gülsen Sevinç Kaya, “Saray ve Resim Sanatı” in Milli Saraylar Tablo Koleksiyonu, written and prepared by Gülsen Sevinç Kaya. Istanbul: TBMM Milli Saraylar, 2019, pp. 13 – 49. Günsel Renda, “European Artists at the Ottoman Court: Propagating New Dynastic Image in the Nineteenth Century” in The Poetics and Politics of Place: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts. Istanbul: Pera Museum, 2011, pp. 221 – 232. Pelin Şahin Tekinalp, “Links between Painting and Photography in Nineteenth-Century Turkey” History of Photography 34, no. 3 (2010): 291 – 299. Wendy M. K. Shaw, “From Old Niches to New Paintings” in Ottoman Painting: Reflections of Western art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic. London, New York: I. B. Tauris, 2011, pp. 9 – 39. Zeynep İnankur, “Official Painters of the Ottoman Palace,” in Turkish Art: 10th International Congress of Turkish Art / Art Turc: 10e congress international d’art turc. Geneva: Fondation Max van Bercham, 1999, pp. 381 – 388. Ahmet Ersoy, “Architecture and the Search for Ottoman Origins in the Tanzimat Period,” Muqarnas 24 (2007): 117 – 139. Meltem Ö Gürel. “Dolmabahçe as Liminal Space,” in 150. Yılında Dolmabahçe Sarayı Uluslararası Sempozyumu, edited by Kemal Kahraman. Ankara: TBMM Milli Saraylar, 2007, pp. 261 – 270. Paolo Girardelli, “Architecture, Identity and Liminality: On the Use and Meaning of Catholic Spaces in Late Ottoman Istanbul,” Muqarnas 22 (2005): 233-264. Zeynep Çelik, “Introduction,” “An Architectural Survey of the City,” in The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. Berkeley: University of California Press, 1993, pp. xv - xviii, 3 - 30. Mary Roberts, “Ottoman Statecraft and the Pencil of Nature,” Ars Orientalis 43 (2013): 10 – 30. Mary Roberts, “The Battlefield of Ottoman History” in Istanbul Exchanges: Ottomans, Orientalists, and Nineteenth-Century Visual Culture. California: California University Press, 2015, pp. 37 – 74. Selim Deringil, “Long Live the Sultan: Symbolism and Power in the Hamidian Regime,” in The Well Protected Domains: Ideology and the Legitimation of Power in the Ottoman Empire, 1876 – 1909. London and New York: I. B. Tauris, 1998, pp. 16 – 43. Semra Germaner and Zeynep İnankur, “The Imperial Court,” “Sultans, Artists, and the Role of the Embassies,” “Court Artists,” and “The Ottoman Imperial Art Collection,” in Constantinople and the Orientalists. Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2002, pp. 75 – 119. Ayşe Erdoğdu, “Picturing Alterity: Representational Strategies in Victorian type Photographs of Ottoman Men,” in Colonialist Photography: Imag(in)ing Race and Place, edited by Eleanor Hight and Gary Sampson. London, 2002, pp. 107 – 125. Edhem Eldem, “Powerful Images: The Dissemination and Impact of Photography in the Ottoman Empire, 1870 – 1914,” in Camera Ottomana: Photography and Modernity in the Ottoman Empire, 1840 – 1914, edited by Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: Koç University Press, 2015, pp. 106 – 153. Edhem Eldem, “Following Ottoman Photographs,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Michelle Woodward, “Between Orientalist Clichés and Images of Modernization: Photographic Practice in the Late Ottoman Era.” History of Photography 4 (2003): 363 – 374. Nancy Micklewright, “Alternative Histories of Photography in Ottoman Middle East,” in Photography’s Orientalism: New Essays on Colonial Representation, edited by Ali Behdad and Luke Gartlan. Los Angles: Getty Publication, 2013, pp. 75 – 92. Wendy M. K. Shaw, “Ottoman Photography of the Late Nineteenth Century: An ‘Innocent’ Modernism?” History of Photography 33, no. 1 (February, 2009): 80 – 93. Bahattin Öztuncay, The Photographers of Constantinople: Pioneers, Studios and Artist from Nineteenth-Century Istanbul, 2 vols. Istanbul: Aygaz, 2003. Camera Ottomana: Photography and Modernity in the Ottoman Empire, 1840 – 1914, edited by Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: Koç University Press, 2015, exhibition catalog. Engin Özendes, Osmanlı İmparatorluğu’nda Fotoğrafçılık, 1839 – 1923. Istanbul: YEM Yayın, 2013. Carter Vaughn Findley “An Ottoman Occidentalist in Europe: Ahmed Midhat Meets Madame Gülnar, 1889,” The American Historical Review 103, no. 1 (February 1998): 15 – 49. Christoph Herzog and Raoul Motika, “Orientalism Alla Turca: Late 19th / Early 20th Century Ottoman Voyages into the Muslim Outback,” Die Welt des Islams 40, no. 2 (July 2000): 139 – 195. Mary Roberts, “Ottoman Art, Empire and the Orientalism Debate,” in The Routledge History of Western Empire, edited by Robert Aldrich and Kirsten McKenzie. London and New York: Routledge, 2014, pp. 364 – 381. Mary Roberts, “Ottomans, Orientalists, and 19th Century Visual Culture,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Selim Deringil, “They Live in a State of Nomadism and Savagery: The Late Ottoman Empire and the Post-Colonial Debate,” Comparative Studies in Society and History 45 (April 2003): 311 – 342. Ussama Makdisi, “Ottoman Orientalism,” American Historical Review 107, no. 3 (June 2002): 768 – 796. Ahmet Ersoy, “Introduction,” in Architecture and the Late Ottoman Imaginary: Reconfiguring the Architectural Past in a Modernizing Empire. Farnham Surrey, Burlington: Ashgate, 2015, 1 – 28. Ahmet Ersoy, “Architecture and Late Ottoman Historical Imagination,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Ahmet Ersoy, “Osman Hamdi Bey and the Historiophile Mood: Orientalist Vision and the Romantic Sense of the Past in the Late Ottoman Culture,” in The Poetics and Politics of Place: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts. Istanbul: Pera Museum Publication, 2011, pp. 145 – 155. Edhem Eldem, “Making Sense of Osman Hamdi Bey and His Paintings,” Muqarnas 29 (November 2012): 339 – 383. Mary Roberts, “Gérôme in Istanbul,” in Istanbul Exchanges: Ottomans, Orientalists, and Nineteenth-Century Visual Culture. California: University of California Press, 2015, pp. 75 – 110. Semra Germaner and Zeynep İnankur, “Early Depictions of the Ottoman Capital,” “Ambassadors and Les peintres de Turcs” “Western Orientalism and Ottoman Westernization,” “A New Fashion in the West,” and “Western Artists and Their Ateliers in Istanbul,” in Constantinople and the Orientalists. Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2002, pp. 13 – 74. Zeynep Çelik, “Speaking Back to Orientalist Discourse,” in Orientalism’s Interlocutors: Painting, Architecture, Photography, edited by Jill Beaulieu and Mary Roberts. Durham and London: Duke University Press, 2002, pp. 19 – 41. Zeynep Çelik, “Orientalism in the Ottoman Empire,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Ahmet Ersoy, “A Sartorial Tribute to Tanzimat Ottomanism: The Elbise-i Osmaniyye Album,” Muqarnas 20 (2003): 187 – 207. Edhem Eldem, “Osman Hamdi Bey ve Oryantalizm.” Dipnot 2, (2004): 39 – 67. Emine Fetvacı, “The Art of Osman Hamdi Bey,” in Osman Hamdi Bey and the Americans, edited by Renata Holod and Robert Oustershot. Istanbul: Pera Museum Publication, 2011, pp. 118 – 136. Zeynep Çelik, “Search for Identity: Architecture of National Pavilions,” in Displaying the Orient: Architecture of Islam at Nineteenth-Century World's Fairs. Berkeley: University of California Press, 1992, pp. 95 – 138. Lady Mary Wortley Montagu, The Complete Letters of Lady Mary Wortley Montagu, edited by Robert Halsband. Oxford: Clerandon Press, 1965. Mary Roberts, “Oriental Dreams,” in Intimate Outsiders: The Harem in Ottoman and Orientalist Art and Travel Literature. Durham and London: Duke University Press, 2007, pp. 128 – 149. Mary Roberts, “Contested Terrains: Women Orientalists and the Colonial Harem,” in Orientalism’s Interlocutors: Painting, Architecture, Photography, edited by Jill Beaulieu and Mary Roberts. Durham and London: Duke University Press, 2002, pp. 179 – 203. Mary Roberts, “Harem Portraiture: Elisabeth Jerichau-Baumann and the Egyptian Princess Nazlı Hanım,” in Local/Global Women Artists in the Nineteenth Century, edited by Deborah Cherry and Janice Helland. London: Ashgate, Aldershot, 2006, pp. 77 – 98. Reina Lewis, “Only Woman Should Go to Turkey: Henriette Browne and the Female Orientalist Gaze,” in Gendering Orientalism: Race, Femininity and Representation. London and New York: Routledge, 1996, pp. 127 – 190. Reina Lewis, “Women Orientalist Artists: Diversity, Ethnography, Interpretation,” Women: A Cultural Review 6, no. 22 (Spring 1993): 53 – 64. Zeynep İnankur, “Mary Adelaide Walker,” in The Poetics and Politics of Palace: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts. Istanbul: Pera Museum Publications, 2011, pp. 199 – 209. Edhem Eldem, “Orientalism and Archaeology: The Orient Where Time stands Still,” in 1001 Faces of Orientalism, edited by Ayşen Anadol. Istanbul: Sakıp Sabancı Museum Publication, 2013, pp. 32 – 43. Edhem Eldem, Zeynep Bahrani and Zeynep Çelik “Introduction,” in Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 13 – 43. Edhem Eldem, “From Blissful Indifference to Anguished Concern: Ottoman Perceptions of Antiquities, 1799 – 1869,” in Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 281 – 329. Ussama Makdisi, “The Rediscovery of Baalbek: A Metaphor for Empire in the Nineteenth Century,” In Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 257 – 279. Zeynep Çelik, “Defining Empire’s Patrimony: Resurrecting Antiquity for Ottoman Modernity,” In Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 443 – 477. Wendy M. K. Shaw, “Introduction,” “Moving Toward the Museum: The Collection of Antique Spolia,” in Possessors and Possessed: Museums, Archaeology, and the Visualization of History in the Late Ottoman Empire. Berkeley; Los Angles and London: University of California Press, 2003, pp. 1 – 44. Zeynep Yasa Yaman, “Different Impressions, Changing Traditions,” in Different Impressions, Changing Traditions: The Art Collection of the Central Bank of the Republic of Turkey, Ed. Zeynep Yasa Yaman. (Istanbul: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, 2012), pp. 10 – 32. Zeynep Yasa Yaman, “A New Beginning: Mekteb-i Sanayi-i Şahane, Sanayi-i Nefise Mekteb-i Alisi, and the Painting and Sculpture Museum” in Different Impressions, Changing Traditions: The Art Collection of the Central Bank of the Republic of Turkey, Ed. Zeynep Yasa Yaman. (Istanbul: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, 2012), pp. 32 – 38. Mary Roberts, “Genealogies of Display: Cross-Cultural Networks at the 1880s Istanbul Exhibitions.” In The Poetics and Politics of Place: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts, 127 – 142. Istanbul: Pera Museum Publication, 2011. Wendy M. K. Shaw, “From Mausoleum to Museum: Resurrecting Antiquity for Ottoman Modernity,” In Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 423 – 441. Zeynep Çelik, “Scholarship and the Museum,” in About Antiquities: Politics of Archaeology in the Ottoman Empire. Texas: University of Texas Press, 2016, pp. 43 – 64.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
TASARIM (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi
2
TASARIM (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi
3
TASARIM (Yetkinlikler, Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinler arası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme
4
TASARIM (Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme
5
TASARIM (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma
6
TASARIM ( Yetkinlikler, Alana Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik mimari tasarıma tasarımına katkıda bulunma
7
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme
X
8
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi
X
9
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme
X
10
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme
X
11
TARİH, KÜLTÜR, SANAT ( Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, iş birlikleri ve etkinlikler düzenleme
X
12
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma
13
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme
14
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler--Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme
15
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme
16
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme
17
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama
18
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme
19
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma
20
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorumlulukları tanıma ve uygulama becerisi
21
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma
22
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme
23
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme
24
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
25
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma
26
ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme
27
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme
28
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği
29
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme155
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)107
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
19. Y.Y OSMANLI İMP. SANAT VE GÖRSEL KÜLTÜR ALGISI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Fatma COŞKUNER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, sanatın ve görsel kültürün eleştirel bir tarihini sunarak, bu kültürün "uzun" on dokuzuncu yüzyıl boyunca Osmanlı medeniyetinde sürekli olarak nasıl işlediğini araştırır. Batılı bir sanat tarzının Osmanlı görsel kültürüne nasıl dahil edildiği incelenecektir. Öncelikle 18. yüzyılın etkisi ve ardından 19. yüzyıla geçiş tartışılacak. Dersin odak noktası bu dönemde sanatın ve görsel kültürün “imparatorluğun” psikolojik, fiziksel ve hayali deneyimlerini temsil etmek için kullanılması olacaktır. Bu ders aynı zamanda Osmanlılar ile Avrupalılar arasındaki sanatsal üretim, saray himayesi ve görsel alışveriş arasındaki ilişkiye de ışık tutar. Böylece seminer, küresel güç ve modernitenin iç içe geçmiş bir tarihini sunar. Öğrenciler Oryantalizm, postkolonyalizm ve kozmopolitanizm üzerine temel teorik metinleri okuyacak ve iktidar yapıları ile görsel kültürlerin kesişim noktalarında tahakküm, kültürlerarasılaşma ve yıkımın koşullarını ve olanaklarını inceleyeceklerdir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş: Tarihsel ve Teorik Arka Plan,Onsekizinci Yüzyıl: Sanat ve Mimarlıkta Etkileşimler,Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm I: Resim,Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm II: Resim,Sanat ve Patronaj: Osmanlı Tarihinin Yeniden İcadı,Fotoğrafçılık ve İmparatorluk,Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm: Teorik Arkaplan,Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm II,Cinsiyet, İmparatorluk ve Oryantalizm: Kadın Sanatçılar ve Patronlar,Arkeoloji ve İmparatorluk,Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm I,Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm II,Pera Müzesi'ne Olası Ziyaret; Sabancı Müzesi; Dolmabahçe Sarayı Resim Müzesi; İstanbul Resim ve Heykel Müzesi,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sanatın ve görsel kültürün eleştirel bir tarihini sunarak, bu kültürün "uzun" on dokuzuncu yüzyıl boyunca Osmanlı medeniyetinde sürekli olarak nasıl işlediğini araştırır. Batılı bir sanat tarzının Osmanlı görsel kültürüne nasıl dahil edildiği inceler. Öncelikle 18. yüzyılın etkisi ve ardından 19. yüzyıla geçiş tartışır. Osmanlılar ile Avrupalılar arasındaki sanatsal üretim, saray himayesi ve görsel alışveriş arasındaki ilişkiyi açıklar. Küresel güç ve modernitenin iç içe geçmiş tarihini araştırır. Oryantalizm, postkolonyalizm ve kozmopolitanizm üzerine temel teorik metinleri okuyacak ve iktidar yapıları ile görsel kültürlerin kesişim noktalarında tahakküm, kültürlerarasılaşma ve yıkımın koşullarını ve olanaklarını inceler.14, 16, 9A, E, H
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş: Tarihsel ve Teorik Arka Plan
2Onsekizinci Yüzyıl: Sanat ve Mimarlıkta EtkileşimlerKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
3Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm I: ResimKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
4Ondokuzuncu Yüzyıl Bölüm II: ResimKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
5Sanat ve Patronaj: Osmanlı Tarihinin Yeniden İcadıKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
6Fotoğrafçılık ve İmparatorlukKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
7Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm: Teorik ArkaplanKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
8Osmanlı Perspektifinden Oryantalizm IIKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
9Cinsiyet, İmparatorluk ve Oryantalizm: Kadın Sanatçılar ve PatronlarKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
10Arkeoloji ve İmparatorlukKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
11Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm I
12Sanatın Kurumsallaşması: Bölüm IIKonular sınıfta tartışılmadan önce öğrencilerin kendilerine verilen okumayı tamamlamaları zorunludur.
13Pera Müzesi'ne Olası Ziyaret; Sabancı Müzesi; Dolmabahçe Sarayı Resim Müzesi; İstanbul Resim ve Heykel Müzesi
14Genel Sınav
Kaynak
Donald Quataert, “The Nineteenth Century,” in The Ottoman Empire: 1700 – 1922. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, pp. 54 – 73. Günsel Renda, “Ottoman Painting and Sculpture,” in Ottoman Civilization 2, edited by Halil İnalcık and Günsel Renda. Ankara: Ministry of Culture and Tourism, 2004, pp. 932 – 967. Şükrü Hanioğlu, “The Ottoman Empire at the Turn of the Nineteenth Century,” “The Tanzimat Era,” in A Brief History of the Late Ottoman Empire. Princeton: Princeton University Press, 2008, pp. 6 – 41; 72 – 108. Wendy Shaw, “Introduction: The Translation of Art,” in Ottoman Painting: Reflections of Western Art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic. London and New York: I.B. Tauris, 2011, pp. 1 – 10. Baki Tezcan, “Rethinking Decline in the Second Ottoman Empire,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. İlber Ortaylı, “Osmanlı Tarihinde Bâb-ı Âli Asrı,” and “Tanzimat Adamı ve Tanzimat Toplumu,” in İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000, pp. 89 – 122; 229 – 262. Suraiya Faroqhi, “The Longest Century of the Empire: From Küçük Kaynarca to the End of World War I,” in The Ottoman Empire: A Short History. Princeton, New Jersey: Markus Wiener Publishers, 2009, pp. 109 – 136. Stanford J. Shaw and Ezel Kural Shaw, “The Era of Modern Reform: The Tanzimat, 1839 – 1876,” in History of the Ottoman Empire and Modern Turkey, volume II: Reform, Revolution and Republic. Cambridge: Cambridge University Press, 1977, pp. 55 – 172. Dana Sajdi, “Decline, Its Discontents and Ottoman Cultural History: By Way of Introduction,” in Ottoman Tulips, Ottoman Coffee: Leisure and Lifestyle in the Eighteenth Century, edited by Dana Sajdi. London: I.B. Tauris, 2007, pp. 1 – 40. Gül İrepoğlu, “Innovation and Change” in The Sultan’s Portrait: Picturing the House of Osman. Istanbul: Türkiye İş Bankası, 2000, pp. 378 – 401. Günsel Renda, “The Birth of a New Genre of Painting: Mural Painting” in Günsel Renda, Adnan Turani, Turan Erol, Kaya Özsezgin and Mustafa Aslıer, A History of Turkish Painting. Genève, Switzerland: Palasar; Seattle: In association with University of Washington Press, 1988, pp. 69 – 86. Nebahat Avcıoğlu, “Introduction,” in Turquerie and the Politics of Representation, 1728 – 1876. Farnham Surrey and Burlington: Ashgate, 2011, pp. 1-41. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda and Zeren Tanındı, “From Walls to Canvases,” in Ottoman Painting. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2012, pp. 301 – 311. Shirine Hamadeh, “Introduction,” in The City’s Pleasures: Istanbul in the Eighteenth Century. Seattle: University of Washington Press, 2007, pp. Shirine Hamadeh, “Ottoman Expressions of Early Modernity and the “Inevitable” Question of Westernization.” Journal of the Society of Architectural Historians (2004): 32 – 51. Ali Uzay Peker, “Return of the Sultan: Nuruosmânîye Mosque and the İstanbul Bedestan,” in Constructing Cultural Identity, Representing Social Power, edited by N. Kısakürek, O. Rastrick, K. Esmark and C. Bilsel. Pisa: Plus - Pisa Univertsity Press, 2010, pp. 139 – 157. Nurdan S. Küçükhasköylü. “Circulating Images: Ottoman Painters, Travel Books, Overtones,” in Comité International des Études Pré-Ottomanes et Ottomane. Rethymno: University of Crete, 2012, pp. 1 – 7. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, “Revivals and Innovations,” in Ottoman Painting. Ankara: Ministry of Culture and Tourism, 2006, pp. 264 – 283. Tülay Artan, “Istanbul in the 18th Century: Days of Reconciliation and Consolidation” in From Byzantion to Istanbul: 8000 Years of a Capital, edited by Koray Durak. Istanbul: Sabancı University Sakıp Sabancı Museum, 2010, pp. 300 – 313. Gülsen Sevinç Kaya, “Saray ve Resim Sanatı” in Milli Saraylar Tablo Koleksiyonu, written and prepared by Gülsen Sevinç Kaya. Istanbul: TBMM Milli Saraylar, 2019, pp. 13 – 49. Günsel Renda, “European Artists at the Ottoman Court: Propagating New Dynastic Image in the Nineteenth Century” in The Poetics and Politics of Place: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts. Istanbul: Pera Museum, 2011, pp. 221 – 232. Pelin Şahin Tekinalp, “Links between Painting and Photography in Nineteenth-Century Turkey” History of Photography 34, no. 3 (2010): 291 – 299. Wendy M. K. Shaw, “From Old Niches to New Paintings” in Ottoman Painting: Reflections of Western art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic. London, New York: I. B. Tauris, 2011, pp. 9 – 39. Zeynep İnankur, “Official Painters of the Ottoman Palace,” in Turkish Art: 10th International Congress of Turkish Art / Art Turc: 10e congress international d’art turc. Geneva: Fondation Max van Bercham, 1999, pp. 381 – 388. Ahmet Ersoy, “Architecture and the Search for Ottoman Origins in the Tanzimat Period,” Muqarnas 24 (2007): 117 – 139. Meltem Ö Gürel. “Dolmabahçe as Liminal Space,” in 150. Yılında Dolmabahçe Sarayı Uluslararası Sempozyumu, edited by Kemal Kahraman. Ankara: TBMM Milli Saraylar, 2007, pp. 261 – 270. Paolo Girardelli, “Architecture, Identity and Liminality: On the Use and Meaning of Catholic Spaces in Late Ottoman Istanbul,” Muqarnas 22 (2005): 233-264. Zeynep Çelik, “Introduction,” “An Architectural Survey of the City,” in The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. Berkeley: University of California Press, 1993, pp. xv - xviii, 3 - 30. Mary Roberts, “Ottoman Statecraft and the Pencil of Nature,” Ars Orientalis 43 (2013): 10 – 30. Mary Roberts, “The Battlefield of Ottoman History” in Istanbul Exchanges: Ottomans, Orientalists, and Nineteenth-Century Visual Culture. California: California University Press, 2015, pp. 37 – 74. Selim Deringil, “Long Live the Sultan: Symbolism and Power in the Hamidian Regime,” in The Well Protected Domains: Ideology and the Legitimation of Power in the Ottoman Empire, 1876 – 1909. London and New York: I. B. Tauris, 1998, pp. 16 – 43. Semra Germaner and Zeynep İnankur, “The Imperial Court,” “Sultans, Artists, and the Role of the Embassies,” “Court Artists,” and “The Ottoman Imperial Art Collection,” in Constantinople and the Orientalists. Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2002, pp. 75 – 119. Ayşe Erdoğdu, “Picturing Alterity: Representational Strategies in Victorian type Photographs of Ottoman Men,” in Colonialist Photography: Imag(in)ing Race and Place, edited by Eleanor Hight and Gary Sampson. London, 2002, pp. 107 – 125. Edhem Eldem, “Powerful Images: The Dissemination and Impact of Photography in the Ottoman Empire, 1870 – 1914,” in Camera Ottomana: Photography and Modernity in the Ottoman Empire, 1840 – 1914, edited by Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: Koç University Press, 2015, pp. 106 – 153. Edhem Eldem, “Following Ottoman Photographs,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Michelle Woodward, “Between Orientalist Clichés and Images of Modernization: Photographic Practice in the Late Ottoman Era.” History of Photography 4 (2003): 363 – 374. Nancy Micklewright, “Alternative Histories of Photography in Ottoman Middle East,” in Photography’s Orientalism: New Essays on Colonial Representation, edited by Ali Behdad and Luke Gartlan. Los Angles: Getty Publication, 2013, pp. 75 – 92. Wendy M. K. Shaw, “Ottoman Photography of the Late Nineteenth Century: An ‘Innocent’ Modernism?” History of Photography 33, no. 1 (February, 2009): 80 – 93. Bahattin Öztuncay, The Photographers of Constantinople: Pioneers, Studios and Artist from Nineteenth-Century Istanbul, 2 vols. Istanbul: Aygaz, 2003. Camera Ottomana: Photography and Modernity in the Ottoman Empire, 1840 – 1914, edited by Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: Koç University Press, 2015, exhibition catalog. Engin Özendes, Osmanlı İmparatorluğu’nda Fotoğrafçılık, 1839 – 1923. Istanbul: YEM Yayın, 2013. Carter Vaughn Findley “An Ottoman Occidentalist in Europe: Ahmed Midhat Meets Madame Gülnar, 1889,” The American Historical Review 103, no. 1 (February 1998): 15 – 49. Christoph Herzog and Raoul Motika, “Orientalism Alla Turca: Late 19th / Early 20th Century Ottoman Voyages into the Muslim Outback,” Die Welt des Islams 40, no. 2 (July 2000): 139 – 195. Mary Roberts, “Ottoman Art, Empire and the Orientalism Debate,” in The Routledge History of Western Empire, edited by Robert Aldrich and Kirsten McKenzie. London and New York: Routledge, 2014, pp. 364 – 381. Mary Roberts, “Ottomans, Orientalists, and 19th Century Visual Culture,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Selim Deringil, “They Live in a State of Nomadism and Savagery: The Late Ottoman Empire and the Post-Colonial Debate,” Comparative Studies in Society and History 45 (April 2003): 311 – 342. Ussama Makdisi, “Ottoman Orientalism,” American Historical Review 107, no. 3 (June 2002): 768 – 796. Ahmet Ersoy, “Introduction,” in Architecture and the Late Ottoman Imaginary: Reconfiguring the Architectural Past in a Modernizing Empire. Farnham Surrey, Burlington: Ashgate, 2015, 1 – 28. Ahmet Ersoy, “Architecture and Late Ottoman Historical Imagination,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Ahmet Ersoy, “Osman Hamdi Bey and the Historiophile Mood: Orientalist Vision and the Romantic Sense of the Past in the Late Ottoman Culture,” in The Poetics and Politics of Place: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts. Istanbul: Pera Museum Publication, 2011, pp. 145 – 155. Edhem Eldem, “Making Sense of Osman Hamdi Bey and His Paintings,” Muqarnas 29 (November 2012): 339 – 383. Mary Roberts, “Gérôme in Istanbul,” in Istanbul Exchanges: Ottomans, Orientalists, and Nineteenth-Century Visual Culture. California: University of California Press, 2015, pp. 75 – 110. Semra Germaner and Zeynep İnankur, “Early Depictions of the Ottoman Capital,” “Ambassadors and Les peintres de Turcs” “Western Orientalism and Ottoman Westernization,” “A New Fashion in the West,” and “Western Artists and Their Ateliers in Istanbul,” in Constantinople and the Orientalists. Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2002, pp. 13 – 74. Zeynep Çelik, “Speaking Back to Orientalist Discourse,” in Orientalism’s Interlocutors: Painting, Architecture, Photography, edited by Jill Beaulieu and Mary Roberts. Durham and London: Duke University Press, 2002, pp. 19 – 41. Zeynep Çelik, “Orientalism in the Ottoman Empire,” Ottoman History Podcast, accessed May 23, 2021. Ahmet Ersoy, “A Sartorial Tribute to Tanzimat Ottomanism: The Elbise-i Osmaniyye Album,” Muqarnas 20 (2003): 187 – 207. Edhem Eldem, “Osman Hamdi Bey ve Oryantalizm.” Dipnot 2, (2004): 39 – 67. Emine Fetvacı, “The Art of Osman Hamdi Bey,” in Osman Hamdi Bey and the Americans, edited by Renata Holod and Robert Oustershot. Istanbul: Pera Museum Publication, 2011, pp. 118 – 136. Zeynep Çelik, “Search for Identity: Architecture of National Pavilions,” in Displaying the Orient: Architecture of Islam at Nineteenth-Century World's Fairs. Berkeley: University of California Press, 1992, pp. 95 – 138. Lady Mary Wortley Montagu, The Complete Letters of Lady Mary Wortley Montagu, edited by Robert Halsband. Oxford: Clerandon Press, 1965. Mary Roberts, “Oriental Dreams,” in Intimate Outsiders: The Harem in Ottoman and Orientalist Art and Travel Literature. Durham and London: Duke University Press, 2007, pp. 128 – 149. Mary Roberts, “Contested Terrains: Women Orientalists and the Colonial Harem,” in Orientalism’s Interlocutors: Painting, Architecture, Photography, edited by Jill Beaulieu and Mary Roberts. Durham and London: Duke University Press, 2002, pp. 179 – 203. Mary Roberts, “Harem Portraiture: Elisabeth Jerichau-Baumann and the Egyptian Princess Nazlı Hanım,” in Local/Global Women Artists in the Nineteenth Century, edited by Deborah Cherry and Janice Helland. London: Ashgate, Aldershot, 2006, pp. 77 – 98. Reina Lewis, “Only Woman Should Go to Turkey: Henriette Browne and the Female Orientalist Gaze,” in Gendering Orientalism: Race, Femininity and Representation. London and New York: Routledge, 1996, pp. 127 – 190. Reina Lewis, “Women Orientalist Artists: Diversity, Ethnography, Interpretation,” Women: A Cultural Review 6, no. 22 (Spring 1993): 53 – 64. Zeynep İnankur, “Mary Adelaide Walker,” in The Poetics and Politics of Palace: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts. Istanbul: Pera Museum Publications, 2011, pp. 199 – 209. Edhem Eldem, “Orientalism and Archaeology: The Orient Where Time stands Still,” in 1001 Faces of Orientalism, edited by Ayşen Anadol. Istanbul: Sakıp Sabancı Museum Publication, 2013, pp. 32 – 43. Edhem Eldem, Zeynep Bahrani and Zeynep Çelik “Introduction,” in Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 13 – 43. Edhem Eldem, “From Blissful Indifference to Anguished Concern: Ottoman Perceptions of Antiquities, 1799 – 1869,” in Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 281 – 329. Ussama Makdisi, “The Rediscovery of Baalbek: A Metaphor for Empire in the Nineteenth Century,” In Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 257 – 279. Zeynep Çelik, “Defining Empire’s Patrimony: Resurrecting Antiquity for Ottoman Modernity,” In Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 443 – 477. Wendy M. K. Shaw, “Introduction,” “Moving Toward the Museum: The Collection of Antique Spolia,” in Possessors and Possessed: Museums, Archaeology, and the Visualization of History in the Late Ottoman Empire. Berkeley; Los Angles and London: University of California Press, 2003, pp. 1 – 44. Zeynep Yasa Yaman, “Different Impressions, Changing Traditions,” in Different Impressions, Changing Traditions: The Art Collection of the Central Bank of the Republic of Turkey, Ed. Zeynep Yasa Yaman. (Istanbul: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, 2012), pp. 10 – 32. Zeynep Yasa Yaman, “A New Beginning: Mekteb-i Sanayi-i Şahane, Sanayi-i Nefise Mekteb-i Alisi, and the Painting and Sculpture Museum” in Different Impressions, Changing Traditions: The Art Collection of the Central Bank of the Republic of Turkey, Ed. Zeynep Yasa Yaman. (Istanbul: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası, 2012), pp. 32 – 38. Mary Roberts, “Genealogies of Display: Cross-Cultural Networks at the 1880s Istanbul Exhibitions.” In The Poetics and Politics of Place: Ottoman Istanbul and British Orientalism, edited by Zeynep İnankur, Reina Lewis and Mary Roberts, 127 – 142. Istanbul: Pera Museum Publication, 2011. Wendy M. K. Shaw, “From Mausoleum to Museum: Resurrecting Antiquity for Ottoman Modernity,” In Scramble for the Past: A Story of Archaeology in the Ottoman Empire, 1753-1914, edited by Zainab Bahrani, Zeynep Çelik and Edhem Eldem. Istanbul: SALT, 2011, pp. 423 – 441. Zeynep Çelik, “Scholarship and the Museum,” in About Antiquities: Politics of Archaeology in the Ottoman Empire. Texas: University of Texas Press, 2016, pp. 43 – 64.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
TASARIM (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi
2
TASARIM (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi
3
TASARIM (Yetkinlikler, Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinler arası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme
4
TASARIM (Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme
5
TASARIM (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma
6
TASARIM ( Yetkinlikler, Alana Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik mimari tasarıma tasarımına katkıda bulunma
7
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme
X
8
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi
X
9
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme
X
10
TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme
X
11
TARİH, KÜLTÜR, SANAT ( Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, iş birlikleri ve etkinlikler düzenleme
X
12
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma
13
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme
14
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler--Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme
15
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme
16
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme
17
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama
18
MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme
19
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma
20
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorumlulukları tanıma ve uygulama becerisi
21
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma
22
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme
23
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme
24
MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
25
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma
26
ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme
27
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme
28
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği
29
ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/03/2023 - 09:27Son Güncelleme Tarihi: 31/03/2023 - 09:29