Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU SAĞLIĞI OLARAK MİMARLIĞI "HACK"LEMEK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Meral EKİNCİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin hedefi, pandemi sonrasi dunya icin, kamu sagligini korumak ve gelistirmek icin, mimarin (donusturucu) rolu ve sorumluluguna dair yenilikci, derin bir perspektif ve kavrayis sunmaktir. 21. yuzyilda kamu sagligi ve mimarligin temel sosyal, fiziksel, teknolojik ve ekonomik belirleyicilerini dikkate alarak, bu ders, mimarlikta tasarim ve islevin cesitliligini temsil eden genis bir kapasitede, mimarlik ogrencilerini, pratikleri ve profesyonel kariyerlerine hazirlayacaktir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanitimi; ve Mimarlikta Konut ve Kamu Sagligi.,(Kamu sagliginin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, bugunun dunyasinda bunun onemi; saglikli bir konutun temel ilkeleri; COVID-19 deneyimiyle birlikte saglikli bir konut tasarimi icin yeterli gun isi, ic mekan hava kalitesi, isitma, klima ve havalandirma, guvenli ve sihhi su temini, yenilebilir enerji kullanimi vb.nin artan onemi; 21. Yuzyilda evden calisma icin alternatif mimari tasarim cozumleri, vb.).,Mimari Tasarim ve Pratiginde İklim Degisimi (Sera gazi emisyonu, Karbon problemi, iklim degisimi uzerine son donem bilimsel raporlar, iklim degisimi risklerini azaltmak icin mimari cozumler, iklim degisimini durdurmaya yardimci bazi tasarim araclari ve yazilimlarinin tanitimi, vb.) ,Saglik Teknolojileri, Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Telesaglik, teletip, yapay zeka ve makine ogrenimi, 3D printing, veriye dayali saglik hizmetleri, saglik hizmetlerinde dijital asistan, saglikta drone kullanimi gibi konulardaki son donem gelismeler ve bunlarin saglik hizmetlerinin mimari tasarimina entegrasyonu, vb.) ,Mimarlikta Dijital İnsa ve Kamu Sagligi. (Mimarligin insasi ve uretiminde yeni yollar kesfetmek icin, ileri teknoloji uzerine bilgi ve yeni gelismeler; drone, robotiks, sanal gerceklik, giyilebilir teknolojiler, 3D baski, 4D baski, yapay zeka, veri toplama uygulamalari vb.nin mimari insada kullaniminin kamu sagligi uzerine olumlu etkileri; mimari tasarim pratiginin son donem, oncu boyutlarinin bu perspektiften incelenmesi). ,Mimarlikta Saglik Yapilari ve Kamu Sagligi (Farkli hastane turlerine odaklanarak, kamu sagligi acisindan temel tasarim ilkeleri; hastanelerde farkli turde negatif basinc izolasyon odalari; HVAC, teletip ve telesagligin hastane saglik hizmetlerine entegrasyonu; hastanelerde kamu sagligi acisindan temizlik ve dezenfeksiyon, etc.; bu konularin mimari tasarim acisindan incelenmesi.) ,Mimarlikta Egitim Yapilari ve Kamu Sagligi (Okul oncesi ve kres dahil cocuklarin gelisim merkezleri, ilkokul, ortaokul, lise ve universite kampuslerinde, kamu sagligi icin temel mimari tasarim ilkeleri, ic ve dis mekan tasarimlarinda kamu sagligi acisindan risk azaltma stratejileri, bu yapi turlerinde kamu sagligi icin teknolojinin kullanimi, vb.) ,Ara donem sinavi.,Kentsel Tasarim ve Kamu Sagligi. Kentsel tasarimda yogunluk, kentsel kamusal alanlarin halk sagligi icin yeniden dusunulmesi, kentsel hareketlilik ve toplu tasimanin planlanmasi, kentsel tasarimda esitlik ve kapsayicilik, vb. ,Kirsal Alanlarda Kamu Sagligi ve Mimarlik (Kirsal alanlarin saglik problemleri ve saglik alanindaki tasarimda yetersiz hizmet alan topluluklar, uzak ve kirsal alanlarda sagliga erisimi desteklemek icin mimari tasarim, kirsal alanlar icin saglik teknolojileri ve bunlarin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, vb.). ,Herkes İcin Kapsayici Mimarlik ve Kamu Sagligi (Evrensel tasarim ve herkes icin erisilebilir saglik; hareket engeli olan bireyler icin tibbi bakima erisim; Engelli Amerikalilar Yasasi; evrensel tasarimda, kamu sagligi ile ilgili olarak yaslanma, surdurulebilirlik, sosyal adalet gibi konular, vb.) ,Calisma Ortamlarinin Mimarligi ve Kamu Sagligi. (Saglikli is ortamlari ve mekanlari icin temel standartlar, HVAC, temizlik ve dezenfeksiyon, pandemi deneyimi sonrasi gelecegin calisma ortamlarina dair tahminler, evden calismaya dair saglikli tasarim, vb.). ,Yasli Topluluklarin Yasam Ortamlari İcin Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Yasli topluluklar icin farkli huzurevi ve bakim tesisleri, and kamu sagligi ile ilgili olarak bunlarin temel mimari tasarim ilkeleri, bu alanda son donem onde gelen ornekler, vb.) ,Yemek Hizmeti Sektoru, Mimarligi ve Kamusal Saglik (Restaurant, cafe, market, firin, seyyar yemek uniteleri, perakende gida hizmetleri vb. icin saglikli ve guvenli mimari tasarim ilkeleri). ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cagdas kamu sagligi konularini, saglikli mekan ve fiziki cevrenin standartlari ile analiz ederek, mimari tasarim bilgisi ve pratigine odakli bilginin gelistirilmesi; mimarlik meslegi ve kamu sagligi arasinda cok disiplinli ve sektorlerarasi isbirliginin canalici onemine dair derin bir perspektif kazanilmasi. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanitimi; ve Mimarlikta Konut ve Kamu Sagligi. | |
2 | (Kamu sagliginin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, bugunun dunyasinda bunun onemi; saglikli bir konutun temel ilkeleri; COVID-19 deneyimiyle birlikte saglikli bir konut tasarimi icin yeterli gun isi, ic mekan hava kalitesi, isitma, klima ve havalandirma, guvenli ve sihhi su temini, yenilebilir enerji kullanimi vb.nin artan onemi; 21. Yuzyilda evden calisma icin alternatif mimari tasarim cozumleri, vb.). | |
3 | Mimari Tasarim ve Pratiginde İklim Degisimi (Sera gazi emisyonu, Karbon problemi, iklim degisimi uzerine son donem bilimsel raporlar, iklim degisimi risklerini azaltmak icin mimari cozumler, iklim degisimini durdurmaya yardimci bazi tasarim araclari ve yazilimlarinin tanitimi, vb.) | |
4 | Saglik Teknolojileri, Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Telesaglik, teletip, yapay zeka ve makine ogrenimi, 3D printing, veriye dayali saglik hizmetleri, saglik hizmetlerinde dijital asistan, saglikta drone kullanimi gibi konulardaki son donem gelismeler ve bunlarin saglik hizmetlerinin mimari tasarimina entegrasyonu, vb.) | |
5 | Mimarlikta Dijital İnsa ve Kamu Sagligi. (Mimarligin insasi ve uretiminde yeni yollar kesfetmek icin, ileri teknoloji uzerine bilgi ve yeni gelismeler; drone, robotiks, sanal gerceklik, giyilebilir teknolojiler, 3D baski, 4D baski, yapay zeka, veri toplama uygulamalari vb.nin mimari insada kullaniminin kamu sagligi uzerine olumlu etkileri; mimari tasarim pratiginin son donem, oncu boyutlarinin bu perspektiften incelenmesi). | |
6 | Mimarlikta Saglik Yapilari ve Kamu Sagligi (Farkli hastane turlerine odaklanarak, kamu sagligi acisindan temel tasarim ilkeleri; hastanelerde farkli turde negatif basinc izolasyon odalari; HVAC, teletip ve telesagligin hastane saglik hizmetlerine entegrasyonu; hastanelerde kamu sagligi acisindan temizlik ve dezenfeksiyon, etc.; bu konularin mimari tasarim acisindan incelenmesi.) | |
7 | Mimarlikta Egitim Yapilari ve Kamu Sagligi (Okul oncesi ve kres dahil cocuklarin gelisim merkezleri, ilkokul, ortaokul, lise ve universite kampuslerinde, kamu sagligi icin temel mimari tasarim ilkeleri, ic ve dis mekan tasarimlarinda kamu sagligi acisindan risk azaltma stratejileri, bu yapi turlerinde kamu sagligi icin teknolojinin kullanimi, vb.) | |
8 | Ara donem sinavi. | |
9 | Kentsel Tasarim ve Kamu Sagligi. Kentsel tasarimda yogunluk, kentsel kamusal alanlarin halk sagligi icin yeniden dusunulmesi, kentsel hareketlilik ve toplu tasimanin planlanmasi, kentsel tasarimda esitlik ve kapsayicilik, vb. | |
10 | Kirsal Alanlarda Kamu Sagligi ve Mimarlik (Kirsal alanlarin saglik problemleri ve saglik alanindaki tasarimda yetersiz hizmet alan topluluklar, uzak ve kirsal alanlarda sagliga erisimi desteklemek icin mimari tasarim, kirsal alanlar icin saglik teknolojileri ve bunlarin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, vb.). | |
11 | Herkes İcin Kapsayici Mimarlik ve Kamu Sagligi (Evrensel tasarim ve herkes icin erisilebilir saglik; hareket engeli olan bireyler icin tibbi bakima erisim; Engelli Amerikalilar Yasasi; evrensel tasarimda, kamu sagligi ile ilgili olarak yaslanma, surdurulebilirlik, sosyal adalet gibi konular, vb.) | |
12 | Calisma Ortamlarinin Mimarligi ve Kamu Sagligi. (Saglikli is ortamlari ve mekanlari icin temel standartlar, HVAC, temizlik ve dezenfeksiyon, pandemi deneyimi sonrasi gelecegin calisma ortamlarina dair tahminler, evden calismaya dair saglikli tasarim, vb.). | |
13 | Yasli Topluluklarin Yasam Ortamlari İcin Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Yasli topluluklar icin farkli huzurevi ve bakim tesisleri, and kamu sagligi ile ilgili olarak bunlarin temel mimari tasarim ilkeleri, bu alanda son donem onde gelen ornekler, vb.) | |
14 | Yemek Hizmeti Sektoru, Mimarligi ve Kamusal Saglik (Restaurant, cafe, market, firin, seyyar yemek uniteleri, perakende gida hizmetleri vb. icin saglikli ve guvenli mimari tasarim ilkeleri). |
Kaynak |
Forsyth, A., 2020, What is a Healthy Place? Models for Cities and Neighborhoods. Journal of Urban Design 25, 2: 186-202. Allen, J.G. & Macomber, J. D., 2020, Healthy Buildings, How Indoor Spaces Drive Performance and Productivity, Harvard University Press, Cambridge, MA. Barber, D., 2020, Modern Architecture and Climate: Design before Air Conditioning, Princeton University Press. Adams, A., 2007, Medicine by Design, The Architect and the Modern Hospital, 1893–1943, University of Minnesota Press. Diger bilgi kaynaklari, gerekli okumalarin listesi, referanslar, donem icinde ogrencilerle paylasilmistir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | TASARIM (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi | X | |||||
2 | TASARIM (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi | X | |||||
3 | TASARIM (Yetkinlikler, Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinler arası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme | X | |||||
4 | TASARIM (Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme | X | |||||
5 | TASARIM (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma | ||||||
6 | TASARIM ( Yetkinlikler, Alana Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik mimari tasarıma tasarımına katkıda bulunma | ||||||
7 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme | ||||||
8 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi | X | |||||
9 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme | X | |||||
10 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | X | |||||
11 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT ( Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, iş birlikleri ve etkinlikler düzenleme | X | |||||
12 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
13 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme | ||||||
14 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler--Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme | ||||||
15 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme | ||||||
16 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme | ||||||
17 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama | ||||||
18 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme | ||||||
19 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
20 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorumlulukları tanıma ve uygulama becerisi | ||||||
21 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma | X | |||||
22 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme | X | |||||
23 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme | ||||||
24 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | ||||||
25 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma | ||||||
26 | ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme | ||||||
27 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme | X | |||||
28 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği | X | |||||
29 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 5 | 5 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 1 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAMU SAĞLIĞI OLARAK MİMARLIĞI "HACK"LEMEK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Meral EKİNCİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin hedefi, pandemi sonrasi dunya icin, kamu sagligini korumak ve gelistirmek icin, mimarin (donusturucu) rolu ve sorumluluguna dair yenilikci, derin bir perspektif ve kavrayis sunmaktir. 21. yuzyilda kamu sagligi ve mimarligin temel sosyal, fiziksel, teknolojik ve ekonomik belirleyicilerini dikkate alarak, bu ders, mimarlikta tasarim ve islevin cesitliligini temsil eden genis bir kapasitede, mimarlik ogrencilerini, pratikleri ve profesyonel kariyerlerine hazirlayacaktir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanitimi; ve Mimarlikta Konut ve Kamu Sagligi.,(Kamu sagliginin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, bugunun dunyasinda bunun onemi; saglikli bir konutun temel ilkeleri; COVID-19 deneyimiyle birlikte saglikli bir konut tasarimi icin yeterli gun isi, ic mekan hava kalitesi, isitma, klima ve havalandirma, guvenli ve sihhi su temini, yenilebilir enerji kullanimi vb.nin artan onemi; 21. Yuzyilda evden calisma icin alternatif mimari tasarim cozumleri, vb.).,Mimari Tasarim ve Pratiginde İklim Degisimi (Sera gazi emisyonu, Karbon problemi, iklim degisimi uzerine son donem bilimsel raporlar, iklim degisimi risklerini azaltmak icin mimari cozumler, iklim degisimini durdurmaya yardimci bazi tasarim araclari ve yazilimlarinin tanitimi, vb.) ,Saglik Teknolojileri, Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Telesaglik, teletip, yapay zeka ve makine ogrenimi, 3D printing, veriye dayali saglik hizmetleri, saglik hizmetlerinde dijital asistan, saglikta drone kullanimi gibi konulardaki son donem gelismeler ve bunlarin saglik hizmetlerinin mimari tasarimina entegrasyonu, vb.) ,Mimarlikta Dijital İnsa ve Kamu Sagligi. (Mimarligin insasi ve uretiminde yeni yollar kesfetmek icin, ileri teknoloji uzerine bilgi ve yeni gelismeler; drone, robotiks, sanal gerceklik, giyilebilir teknolojiler, 3D baski, 4D baski, yapay zeka, veri toplama uygulamalari vb.nin mimari insada kullaniminin kamu sagligi uzerine olumlu etkileri; mimari tasarim pratiginin son donem, oncu boyutlarinin bu perspektiften incelenmesi). ,Mimarlikta Saglik Yapilari ve Kamu Sagligi (Farkli hastane turlerine odaklanarak, kamu sagligi acisindan temel tasarim ilkeleri; hastanelerde farkli turde negatif basinc izolasyon odalari; HVAC, teletip ve telesagligin hastane saglik hizmetlerine entegrasyonu; hastanelerde kamu sagligi acisindan temizlik ve dezenfeksiyon, etc.; bu konularin mimari tasarim acisindan incelenmesi.) ,Mimarlikta Egitim Yapilari ve Kamu Sagligi (Okul oncesi ve kres dahil cocuklarin gelisim merkezleri, ilkokul, ortaokul, lise ve universite kampuslerinde, kamu sagligi icin temel mimari tasarim ilkeleri, ic ve dis mekan tasarimlarinda kamu sagligi acisindan risk azaltma stratejileri, bu yapi turlerinde kamu sagligi icin teknolojinin kullanimi, vb.) ,Ara donem sinavi.,Kentsel Tasarim ve Kamu Sagligi. Kentsel tasarimda yogunluk, kentsel kamusal alanlarin halk sagligi icin yeniden dusunulmesi, kentsel hareketlilik ve toplu tasimanin planlanmasi, kentsel tasarimda esitlik ve kapsayicilik, vb. ,Kirsal Alanlarda Kamu Sagligi ve Mimarlik (Kirsal alanlarin saglik problemleri ve saglik alanindaki tasarimda yetersiz hizmet alan topluluklar, uzak ve kirsal alanlarda sagliga erisimi desteklemek icin mimari tasarim, kirsal alanlar icin saglik teknolojileri ve bunlarin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, vb.). ,Herkes İcin Kapsayici Mimarlik ve Kamu Sagligi (Evrensel tasarim ve herkes icin erisilebilir saglik; hareket engeli olan bireyler icin tibbi bakima erisim; Engelli Amerikalilar Yasasi; evrensel tasarimda, kamu sagligi ile ilgili olarak yaslanma, surdurulebilirlik, sosyal adalet gibi konular, vb.) ,Calisma Ortamlarinin Mimarligi ve Kamu Sagligi. (Saglikli is ortamlari ve mekanlari icin temel standartlar, HVAC, temizlik ve dezenfeksiyon, pandemi deneyimi sonrasi gelecegin calisma ortamlarina dair tahminler, evden calismaya dair saglikli tasarim, vb.). ,Yasli Topluluklarin Yasam Ortamlari İcin Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Yasli topluluklar icin farkli huzurevi ve bakim tesisleri, and kamu sagligi ile ilgili olarak bunlarin temel mimari tasarim ilkeleri, bu alanda son donem onde gelen ornekler, vb.) ,Yemek Hizmeti Sektoru, Mimarligi ve Kamusal Saglik (Restaurant, cafe, market, firin, seyyar yemek uniteleri, perakende gida hizmetleri vb. icin saglikli ve guvenli mimari tasarim ilkeleri). ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cagdas kamu sagligi konularini, saglikli mekan ve fiziki cevrenin standartlari ile analiz ederek, mimari tasarim bilgisi ve pratigine odakli bilginin gelistirilmesi; mimarlik meslegi ve kamu sagligi arasinda cok disiplinli ve sektorlerarasi isbirliginin canalici onemine dair derin bir perspektif kazanilmasi. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanitimi; ve Mimarlikta Konut ve Kamu Sagligi. | |
2 | (Kamu sagliginin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, bugunun dunyasinda bunun onemi; saglikli bir konutun temel ilkeleri; COVID-19 deneyimiyle birlikte saglikli bir konut tasarimi icin yeterli gun isi, ic mekan hava kalitesi, isitma, klima ve havalandirma, guvenli ve sihhi su temini, yenilebilir enerji kullanimi vb.nin artan onemi; 21. Yuzyilda evden calisma icin alternatif mimari tasarim cozumleri, vb.). | |
3 | Mimari Tasarim ve Pratiginde İklim Degisimi (Sera gazi emisyonu, Karbon problemi, iklim degisimi uzerine son donem bilimsel raporlar, iklim degisimi risklerini azaltmak icin mimari cozumler, iklim degisimini durdurmaya yardimci bazi tasarim araclari ve yazilimlarinin tanitimi, vb.) | |
4 | Saglik Teknolojileri, Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Telesaglik, teletip, yapay zeka ve makine ogrenimi, 3D printing, veriye dayali saglik hizmetleri, saglik hizmetlerinde dijital asistan, saglikta drone kullanimi gibi konulardaki son donem gelismeler ve bunlarin saglik hizmetlerinin mimari tasarimina entegrasyonu, vb.) | |
5 | Mimarlikta Dijital İnsa ve Kamu Sagligi. (Mimarligin insasi ve uretiminde yeni yollar kesfetmek icin, ileri teknoloji uzerine bilgi ve yeni gelismeler; drone, robotiks, sanal gerceklik, giyilebilir teknolojiler, 3D baski, 4D baski, yapay zeka, veri toplama uygulamalari vb.nin mimari insada kullaniminin kamu sagligi uzerine olumlu etkileri; mimari tasarim pratiginin son donem, oncu boyutlarinin bu perspektiften incelenmesi). | |
6 | Mimarlikta Saglik Yapilari ve Kamu Sagligi (Farkli hastane turlerine odaklanarak, kamu sagligi acisindan temel tasarim ilkeleri; hastanelerde farkli turde negatif basinc izolasyon odalari; HVAC, teletip ve telesagligin hastane saglik hizmetlerine entegrasyonu; hastanelerde kamu sagligi acisindan temizlik ve dezenfeksiyon, etc.; bu konularin mimari tasarim acisindan incelenmesi.) | |
7 | Mimarlikta Egitim Yapilari ve Kamu Sagligi (Okul oncesi ve kres dahil cocuklarin gelisim merkezleri, ilkokul, ortaokul, lise ve universite kampuslerinde, kamu sagligi icin temel mimari tasarim ilkeleri, ic ve dis mekan tasarimlarinda kamu sagligi acisindan risk azaltma stratejileri, bu yapi turlerinde kamu sagligi icin teknolojinin kullanimi, vb.) | |
8 | Ara donem sinavi. | |
9 | Kentsel Tasarim ve Kamu Sagligi. Kentsel tasarimda yogunluk, kentsel kamusal alanlarin halk sagligi icin yeniden dusunulmesi, kentsel hareketlilik ve toplu tasimanin planlanmasi, kentsel tasarimda esitlik ve kapsayicilik, vb. | |
10 | Kirsal Alanlarda Kamu Sagligi ve Mimarlik (Kirsal alanlarin saglik problemleri ve saglik alanindaki tasarimda yetersiz hizmet alan topluluklar, uzak ve kirsal alanlarda sagliga erisimi desteklemek icin mimari tasarim, kirsal alanlar icin saglik teknolojileri ve bunlarin mimari tasarim dusuncesi ve pratigine entegrasyonu, vb.). | |
11 | Herkes İcin Kapsayici Mimarlik ve Kamu Sagligi (Evrensel tasarim ve herkes icin erisilebilir saglik; hareket engeli olan bireyler icin tibbi bakima erisim; Engelli Amerikalilar Yasasi; evrensel tasarimda, kamu sagligi ile ilgili olarak yaslanma, surdurulebilirlik, sosyal adalet gibi konular, vb.) | |
12 | Calisma Ortamlarinin Mimarligi ve Kamu Sagligi. (Saglikli is ortamlari ve mekanlari icin temel standartlar, HVAC, temizlik ve dezenfeksiyon, pandemi deneyimi sonrasi gelecegin calisma ortamlarina dair tahminler, evden calismaya dair saglikli tasarim, vb.). | |
13 | Yasli Topluluklarin Yasam Ortamlari İcin Mimari Tasarim ve Kamu Sagligi. (Yasli topluluklar icin farkli huzurevi ve bakim tesisleri, and kamu sagligi ile ilgili olarak bunlarin temel mimari tasarim ilkeleri, bu alanda son donem onde gelen ornekler, vb.) | |
14 | Yemek Hizmeti Sektoru, Mimarligi ve Kamusal Saglik (Restaurant, cafe, market, firin, seyyar yemek uniteleri, perakende gida hizmetleri vb. icin saglikli ve guvenli mimari tasarim ilkeleri). |
Kaynak |
Forsyth, A., 2020, What is a Healthy Place? Models for Cities and Neighborhoods. Journal of Urban Design 25, 2: 186-202. Allen, J.G. & Macomber, J. D., 2020, Healthy Buildings, How Indoor Spaces Drive Performance and Productivity, Harvard University Press, Cambridge, MA. Barber, D., 2020, Modern Architecture and Climate: Design before Air Conditioning, Princeton University Press. Adams, A., 2007, Medicine by Design, The Architect and the Modern Hospital, 1893–1943, University of Minnesota Press. Diger bilgi kaynaklari, gerekli okumalarin listesi, referanslar, donem icinde ogrencilerle paylasilmistir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | TASARIM (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi | X | |||||
2 | TASARIM (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi | X | |||||
3 | TASARIM (Yetkinlikler, Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinler arası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme | X | |||||
4 | TASARIM (Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme | X | |||||
5 | TASARIM (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma | ||||||
6 | TASARIM ( Yetkinlikler, Alana Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik mimari tasarıma tasarımına katkıda bulunma | ||||||
7 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme | ||||||
8 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi | X | |||||
9 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme | X | |||||
10 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | X | |||||
11 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT ( Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, iş birlikleri ve etkinlikler düzenleme | X | |||||
12 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
13 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme | ||||||
14 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler--Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme | ||||||
15 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme | ||||||
16 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme | ||||||
17 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama | ||||||
18 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme | ||||||
19 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
20 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorumlulukları tanıma ve uygulama becerisi | ||||||
21 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma | X | |||||
22 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme | X | |||||
23 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme | ||||||
24 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | ||||||
25 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma | ||||||
26 | ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme | ||||||
27 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme | X | |||||
28 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği | X | |||||
29 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |