Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PEYZAJ ŞEHİRCİLİĞİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Gülce KANTÜRER YAŞAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı yeni bir kentleşme stratejisi olan peyzaj şehirciliği kavramı üzerinden peyzaj mimarlığının gündemine oturan güncel meseleleri incelemek ve tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.Hafta Giriş / Dersin Tanıtımı ,2.Hafta Peyzaj Şehirciliği Kavramının tarihsel süreç içinde ortaya çıkışı
,3.Hafta Peyzaj Şehirciliği Eğitim ve Araştırmadaki Yeri ,4.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Temalar ve içerikler ,5.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Aktörler (tasarımcılar, kuramcılar, uygulayıcılar) ,6. Hafta Konuk araştırmacı sunumu ve tartışmalar

,7. Hafta Peyzaj Şehirciliğinde ekoloji ve çevre / İklim değişikliği ,8.Hafta Ara Sınav,9.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde altyapı dönüşümü ,10. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve Islah ,11. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve kent içindeki doğa // Yaban hayat ,12. Hafta Öğrenci sunumları ,13. Hafta Öğrenci sunumları ,14. Hafta Final teslimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Açık uçluluk, kendi kendine yetebilen ekosistemler tasarlama, süreç tasarımı ve yönetimi, ulaşım ve altyapı sistemlerinin peyzaj tasarımına entegrasyonu, ekosistem servisi kavramı, yaban hayatın desteklenmesi ve oluşumu, mevcut ekolojik kaynakların kimliklendirilmesi ve sürdürülebilirliği gibi peyzaj şehirciliği kuramının gündemine oturan kavramların tartışılması amaçlanmaktadır. A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.Hafta Giriş / Dersin Tanıtımı
22.Hafta Peyzaj Şehirciliği Kavramının tarihsel süreç içinde ortaya çıkışı
33.Hafta Peyzaj Şehirciliği Eğitim ve Araştırmadaki Yeri
44.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Temalar ve içerikler
55.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Aktörler (tasarımcılar, kuramcılar, uygulayıcılar)
66. Hafta Konuk araştırmacı sunumu ve tartışmalar

77. Hafta Peyzaj Şehirciliğinde ekoloji ve çevre / İklim değişikliği
88.Hafta Ara Sınav
99.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde altyapı dönüşümü
1010. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve Islah
1111. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve kent içindeki doğa // Yaban hayat
1212. Hafta Öğrenci sunumları
1313. Hafta Öğrenci sunumları
1414. Hafta Final teslimi
Kaynak
Almy, D. (2007). Center 14: On Landscape Urbanism. Austin: Center for American Architecture and Design, School of Architecture, the University of Texas at Austin. Corner, J. (2003). “Landscape Urbanism” in Mostafavi, Mohsen and Najle, Ciro (Ed). Landscape urbanism: a manual for the machinic landscape. Architectural Association, London, s.58. Corner, J. (2006). Landscape Urbanism reader, Terrafluxus, p.23 Corner, J. (2006). Terra Fluxus. In Waldheim, C. (ed.) Landscape Urbanism Reader. New York: Princeton Architectural Press. Corner, J. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.25 Czerniak, J. (2012). The Landscape Urbanism Reader. Chronicle Books, (Ed). Waldheim, Charles, s.108. Geuze, A. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.40 Gumussoy N. (2017) peyzaj şehirciliği kuramının kentsel tasarımdaki rolü , İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Tasarım Bölümü, Yüksek Lisans tezi. Reed, C. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.90 Spencer, D. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.64 Waldheim, C. (2006). The Landscape Urbanism Reader, Princeton Architectural Press, New York, s.11. Waldheim, C. (2009). Açık Uçlu Kentleşme, XXI Mimarlık Tasarım Mekan. Vol. 76, (s. 12-14).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PEYZAJ ŞEHİRCİLİĞİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Gülce KANTÜRER YAŞAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı yeni bir kentleşme stratejisi olan peyzaj şehirciliği kavramı üzerinden peyzaj mimarlığının gündemine oturan güncel meseleleri incelemek ve tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.Hafta Giriş / Dersin Tanıtımı ,2.Hafta Peyzaj Şehirciliği Kavramının tarihsel süreç içinde ortaya çıkışı
,3.Hafta Peyzaj Şehirciliği Eğitim ve Araştırmadaki Yeri ,4.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Temalar ve içerikler ,5.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Aktörler (tasarımcılar, kuramcılar, uygulayıcılar) ,6. Hafta Konuk araştırmacı sunumu ve tartışmalar

,7. Hafta Peyzaj Şehirciliğinde ekoloji ve çevre / İklim değişikliği ,8.Hafta Ara Sınav,9.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde altyapı dönüşümü ,10. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve Islah ,11. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve kent içindeki doğa // Yaban hayat ,12. Hafta Öğrenci sunumları ,13. Hafta Öğrenci sunumları ,14. Hafta Final teslimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Açık uçluluk, kendi kendine yetebilen ekosistemler tasarlama, süreç tasarımı ve yönetimi, ulaşım ve altyapı sistemlerinin peyzaj tasarımına entegrasyonu, ekosistem servisi kavramı, yaban hayatın desteklenmesi ve oluşumu, mevcut ekolojik kaynakların kimliklendirilmesi ve sürdürülebilirliği gibi peyzaj şehirciliği kuramının gündemine oturan kavramların tartışılması amaçlanmaktadır. A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.Hafta Giriş / Dersin Tanıtımı
22.Hafta Peyzaj Şehirciliği Kavramının tarihsel süreç içinde ortaya çıkışı
33.Hafta Peyzaj Şehirciliği Eğitim ve Araştırmadaki Yeri
44.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Temalar ve içerikler
55.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde Aktörler (tasarımcılar, kuramcılar, uygulayıcılar)
66. Hafta Konuk araştırmacı sunumu ve tartışmalar

77. Hafta Peyzaj Şehirciliğinde ekoloji ve çevre / İklim değişikliği
88.Hafta Ara Sınav
99.Hafta Peyzaj Şehirciliğinde altyapı dönüşümü
1010. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve Islah
1111. Hafta Peyzaj Şehirciliği ve kent içindeki doğa // Yaban hayat
1212. Hafta Öğrenci sunumları
1313. Hafta Öğrenci sunumları
1414. Hafta Final teslimi
Kaynak
Almy, D. (2007). Center 14: On Landscape Urbanism. Austin: Center for American Architecture and Design, School of Architecture, the University of Texas at Austin. Corner, J. (2003). “Landscape Urbanism” in Mostafavi, Mohsen and Najle, Ciro (Ed). Landscape urbanism: a manual for the machinic landscape. Architectural Association, London, s.58. Corner, J. (2006). Landscape Urbanism reader, Terrafluxus, p.23 Corner, J. (2006). Terra Fluxus. In Waldheim, C. (ed.) Landscape Urbanism Reader. New York: Princeton Architectural Press. Corner, J. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.25 Czerniak, J. (2012). The Landscape Urbanism Reader. Chronicle Books, (Ed). Waldheim, Charles, s.108. Geuze, A. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.40 Gumussoy N. (2017) peyzaj şehirciliği kuramının kentsel tasarımdaki rolü , İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Tasarım Bölümü, Yüksek Lisans tezi. Reed, C. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.90 Spencer, D. (2010). Landscape Urbanism at The Architectural Association, Topos Magazine, 70, s.64 Waldheim, C. (2006). The Landscape Urbanism Reader, Princeton Architectural Press, New York, s.11. Waldheim, C. (2009). Açık Uçlu Kentleşme, XXI Mimarlık Tasarım Mekan. Vol. 76, (s. 12-14).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:53Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55