Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇEVRE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE GİRİŞ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıPeyzaj ve kent tasarım kuramları ve akımları ile ilgili temel bilgileri vermek, kent, peyzaj ve mimarlık ilişkilerini özellikle 20. ve 21. yüzyıl çerçevesinde tartışmak ve incelemek, eleştirel düşünme, yazma, yorumlama ve sunma yetisini geliştirmek dersin temel amaçlarını oluşturur. Bu ders; 20. yy’dan başlayarak günümüze kadarki süreçteki kent kuramları, peyzaj tasarım akımları ve kuramları ile manifestolarını kent, peyzaj ve mimarlık ilişkileri çerçevesinde ele alır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması,Kuram Nedir, Neden İhtiyaç Duyarız? Kuram ve Pratik İlişkisi ,Modernite ile Değişen Toplum ve Kent Yaşamı ,Modernizm Akımı ve Kuramları, Modernleşme Sürecinin Tasarım Alanlarına ve Kente Etkileri,Modernizm ve Peyzaj Mimarlığı,Film Gösterimi,Ara Sınav,Postmodern Düşünce ve Kuramlar, Postmodern Kentler,Ekolojik Farkındalık ve Tasarım Ortamına Etkileri,Postmodernizm ve Peyzaj Mimarlığı,Öğrenci Sunumları ,21. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Kuramları ve Manifestoları,21. Yüzyılın Çok Disiplinli Tasarım Ortamı ve Konuları, Günümüzde Kent ve Peyzajın Yeni İlişki Sistemleri,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dersi tamamlayan öğrenciler; 1. 20. Yüzyıl başından günümüze kent ve peyzaj tasarım kuramlarına hakkında bilgi sahibi olma, 2. Eleştirel düşünebilme, tartışabilme ve yazabilme, 3. Kuram ve pratik arasında ilişki kurabilme, 4. Kavramlar üzerine düşünüp, veri toplayabilme ve bunu sistematik sunabilme becerilerini kazanır. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması
2Kuram Nedir, Neden İhtiyaç Duyarız? Kuram ve Pratik İlişkisi
3Modernite ile Değişen Toplum ve Kent Yaşamı
4Modernizm Akımı ve Kuramları, Modernleşme Sürecinin Tasarım Alanlarına ve Kente Etkileri
5Modernizm ve Peyzaj Mimarlığı
6Film Gösterimi
7Ara Sınav
8Postmodern Düşünce ve Kuramlar, Postmodern Kentler
9Ekolojik Farkındalık ve Tasarım Ortamına Etkileri
10Postmodernizm ve Peyzaj Mimarlığı
11Öğrenci Sunumları
1221. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Kuramları ve Manifestoları
1321. Yüzyılın Çok Disiplinli Tasarım Ortamı ve Konuları, Günümüzde Kent ve Peyzajın Yeni İlişki Sistemleri
14Öğrenci Sunumları
Kaynak
1. Swaffield S. (ed.), 2002. Theory in Landscape Architecture, , PENN Press, Philadelphia. 2. Murphy, M.D. 2005. Landscape Architecture Theory: An Evolving Body of Thought, Waveland Press, Long Grove, Illinois. 3. Bermann, M., 2004. Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, çev.Altuğ, Ü., Peker, B., İletişim Yayıncılık, İstanbul. 4. Harvey, D., 2003. Postmoderniliğin Durumu, Metis Yayıncılık, 2014. 5. Treib, M. (ed.) 2011. Meaning in Landscape Architecture and Gardens: Four Essays, Four Commentaries, Routledge, London and New York. 6. Kolektif, 2016. Tasarım ve Mimarlık Üzerine Manifestolar, çev. Garzanlı, S., Sun Yayınları. 7. Corner, J. (ed.), 1999. Recovering Landscapes: Essays in Contemporaray Landscape Architecture, Princeton Architectural Press. 8. Brown, J. 2000. The Modern Garden, Princeton Architectural Press, New York. 9. Treib, M. 2002. The Architecture Of Landscape 1940-1960, PENN Press, Philadelphia. 10. Waymark, J. 2003. Modern Garden Design: İnnovation Since 1900, Thames & Hudson, London 11. Waldheim C. 2006. The Landscape Urbanism Reader, Princeton Architectural Press, New York. 12. İnceoğlu, N., İnceoğlu, M., 2004. Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama, Tasarım Yayın Grubu, İstanbul. 13. Conrads, U.(ed), 1991. 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara. 14. Venturi, R., Brown D., S., Izenour, S., 1977. Learning from Las Vegas, MIT Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati13226
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)50
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(50/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇEVRE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE GİRİŞ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıPeyzaj ve kent tasarım kuramları ve akımları ile ilgili temel bilgileri vermek, kent, peyzaj ve mimarlık ilişkilerini özellikle 20. ve 21. yüzyıl çerçevesinde tartışmak ve incelemek, eleştirel düşünme, yazma, yorumlama ve sunma yetisini geliştirmek dersin temel amaçlarını oluşturur. Bu ders; 20. yy’dan başlayarak günümüze kadarki süreçteki kent kuramları, peyzaj tasarım akımları ve kuramları ile manifestolarını kent, peyzaj ve mimarlık ilişkileri çerçevesinde ele alır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması,Kuram Nedir, Neden İhtiyaç Duyarız? Kuram ve Pratik İlişkisi ,Modernite ile Değişen Toplum ve Kent Yaşamı ,Modernizm Akımı ve Kuramları, Modernleşme Sürecinin Tasarım Alanlarına ve Kente Etkileri,Modernizm ve Peyzaj Mimarlığı,Film Gösterimi,Ara Sınav,Postmodern Düşünce ve Kuramlar, Postmodern Kentler,Ekolojik Farkındalık ve Tasarım Ortamına Etkileri,Postmodernizm ve Peyzaj Mimarlığı,Öğrenci Sunumları ,21. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Kuramları ve Manifestoları,21. Yüzyılın Çok Disiplinli Tasarım Ortamı ve Konuları, Günümüzde Kent ve Peyzajın Yeni İlişki Sistemleri,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dersi tamamlayan öğrenciler; 1. 20. Yüzyıl başından günümüze kent ve peyzaj tasarım kuramlarına hakkında bilgi sahibi olma, 2. Eleştirel düşünebilme, tartışabilme ve yazabilme, 3. Kuram ve pratik arasında ilişki kurabilme, 4. Kavramlar üzerine düşünüp, veri toplayabilme ve bunu sistematik sunabilme becerilerini kazanır. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması
2Kuram Nedir, Neden İhtiyaç Duyarız? Kuram ve Pratik İlişkisi
3Modernite ile Değişen Toplum ve Kent Yaşamı
4Modernizm Akımı ve Kuramları, Modernleşme Sürecinin Tasarım Alanlarına ve Kente Etkileri
5Modernizm ve Peyzaj Mimarlığı
6Film Gösterimi
7Ara Sınav
8Postmodern Düşünce ve Kuramlar, Postmodern Kentler
9Ekolojik Farkındalık ve Tasarım Ortamına Etkileri
10Postmodernizm ve Peyzaj Mimarlığı
11Öğrenci Sunumları
1221. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Kuramları ve Manifestoları
1321. Yüzyılın Çok Disiplinli Tasarım Ortamı ve Konuları, Günümüzde Kent ve Peyzajın Yeni İlişki Sistemleri
14Öğrenci Sunumları
Kaynak
1. Swaffield S. (ed.), 2002. Theory in Landscape Architecture, , PENN Press, Philadelphia. 2. Murphy, M.D. 2005. Landscape Architecture Theory: An Evolving Body of Thought, Waveland Press, Long Grove, Illinois. 3. Bermann, M., 2004. Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, çev.Altuğ, Ü., Peker, B., İletişim Yayıncılık, İstanbul. 4. Harvey, D., 2003. Postmoderniliğin Durumu, Metis Yayıncılık, 2014. 5. Treib, M. (ed.) 2011. Meaning in Landscape Architecture and Gardens: Four Essays, Four Commentaries, Routledge, London and New York. 6. Kolektif, 2016. Tasarım ve Mimarlık Üzerine Manifestolar, çev. Garzanlı, S., Sun Yayınları. 7. Corner, J. (ed.), 1999. Recovering Landscapes: Essays in Contemporaray Landscape Architecture, Princeton Architectural Press. 8. Brown, J. 2000. The Modern Garden, Princeton Architectural Press, New York. 9. Treib, M. 2002. The Architecture Of Landscape 1940-1960, PENN Press, Philadelphia. 10. Waymark, J. 2003. Modern Garden Design: İnnovation Since 1900, Thames & Hudson, London 11. Waldheim C. 2006. The Landscape Urbanism Reader, Princeton Architectural Press, New York. 12. İnceoğlu, N., İnceoğlu, M., 2004. Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama, Tasarım Yayın Grubu, İstanbul. 13. Conrads, U.(ed), 1991. 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, Ankara. 14. Venturi, R., Brown D., S., Izenour, S., 1977. Learning from Las Vegas, MIT Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:53Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55