Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KENTSEL ÇEVRE TARİHİ II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bahar BAŞER KALYONCUOĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melih BOZKURT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıPeyzaj Mimarlığı tarihi, kent tarihi ve bahçe kültürü ve sanatı ile ilgili temel kavramları ve bilgileri vermek, tarihsel süreç içerisinde yerleşimlerin ve kentlerin oluşumu ile peyzajın ilişkilenme sistemini öğretmek, peyzaj mimarlığı, mimarlık ile kent planlama ve tasarımının tarih boyunca geçirmiş olduğu etkileşimleri ve bu etkileşimin ürünlerini çok disiplinli bir bakış açısı ile göstermek ve kavratmak dersin temel amaçlarını oluşturur. Bu ders; tarih öncesi devirden başlayarak 20. yüzyıla kadar geçen sürede bahçe kültürü ve peyzaj tasarımı ile yerleşimler ve kentlerin oluşum süreçleri bakımından ortaya çıkan değişkenleri, ilişkileri ve etkileşimleri tarihsel bir süreklilik içerisinde ve doğu kültürü çerçevesinde anlatır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması,Antik Mısır Yerleşimleri ve Bahçe Kültürü ,Antik Mezopotamya’da Yerleşimler ve Bahçe Kültürü ,İslam Bahçe Kültürü: İran, Hint-Moğol ve İspanya,Türk Bahçe Kültürü,Erken ve Klasik Osmanlı Dönemi Bahçe Kültürü,Cumhuriyet Dönemi ve günümüzde ülkemizde bahçe ve peyzaj kültürü,Uzakdoğu Bahçeleri: Çin'de Peyzaj Kültürü,Zen Felsefesi ve Japon Bahçeleri,Kültürel Peyzaj Akımı ve Yaklaşımları,Kültürel Miras Bağlamında Peyzaj: Bellek ve Manzara,21. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Sistemleri: Sürdürülebilir Yaklaşımlar,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dersi tamamlayan öğrenciler; 1. Tarih boyunca peyzaj mimarlığı ve kentlerin oluşum süreci ile bu süreçteki akım ve kavramları bilir ve yorumlar. 2. Farklı tasarım üsluplarını açıklar ve onlar hakkında tartışır 3. Batı ve Doğu kültürleri arasındaki farklılıkları bilir. 4. Kültürel ve coğrafi farklılıkların bahçe kültürü ve sanatı ile kent tarihi üzerindeki etkilerini tanımlar. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması
2Antik Mısır Yerleşimleri ve Bahçe Kültürü
3Antik Mezopotamya’da Yerleşimler ve Bahçe Kültürü
4İslam Bahçe Kültürü: İran, Hint-Moğol ve İspanya
5Türk Bahçe Kültürü
6Erken ve Klasik Osmanlı Dönemi Bahçe Kültürü
7Cumhuriyet Dönemi ve günümüzde ülkemizde bahçe ve peyzaj kültürü
8Uzakdoğu Bahçeleri: Çin'de Peyzaj Kültürü
9Zen Felsefesi ve Japon Bahçeleri
10Kültürel Peyzaj Akımı ve Yaklaşımları
11Kültürel Miras Bağlamında Peyzaj: Bellek ve Manzara
1221. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Sistemleri: Sürdürülebilir Yaklaşımlar
13Öğrenci Sunumları
14Öğrenci Sunumları
Kaynak
1. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition From The Renaissance To The Present Day, London: Thames And Hudson 2. Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. 3. Jellicoe, G.- S., 2000. The Landcape Of Man, London:Thames And Hudson. 4. Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York. 5. Atasoy, N., 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım. 6. Carver, N. F., 1993. Form and Space in Japanese Architecture and Gardens, Documan Pr. Ltd, Tokyo : Shokokusha. 7. Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
X
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
X
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
X
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
X
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler248
Proje Sunumu / Seminer2816
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)72
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KENTSEL ÇEVRE TARİHİ II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bahar BAŞER KALYONCUOĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melih BOZKURT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıPeyzaj Mimarlığı tarihi, kent tarihi ve bahçe kültürü ve sanatı ile ilgili temel kavramları ve bilgileri vermek, tarihsel süreç içerisinde yerleşimlerin ve kentlerin oluşumu ile peyzajın ilişkilenme sistemini öğretmek, peyzaj mimarlığı, mimarlık ile kent planlama ve tasarımının tarih boyunca geçirmiş olduğu etkileşimleri ve bu etkileşimin ürünlerini çok disiplinli bir bakış açısı ile göstermek ve kavratmak dersin temel amaçlarını oluşturur. Bu ders; tarih öncesi devirden başlayarak 20. yüzyıla kadar geçen sürede bahçe kültürü ve peyzaj tasarımı ile yerleşimler ve kentlerin oluşum süreçleri bakımından ortaya çıkan değişkenleri, ilişkileri ve etkileşimleri tarihsel bir süreklilik içerisinde ve doğu kültürü çerçevesinde anlatır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması,Antik Mısır Yerleşimleri ve Bahçe Kültürü ,Antik Mezopotamya’da Yerleşimler ve Bahçe Kültürü ,İslam Bahçe Kültürü: İran, Hint-Moğol ve İspanya,Türk Bahçe Kültürü,Erken ve Klasik Osmanlı Dönemi Bahçe Kültürü,Cumhuriyet Dönemi ve günümüzde ülkemizde bahçe ve peyzaj kültürü,Uzakdoğu Bahçeleri: Çin'de Peyzaj Kültürü,Zen Felsefesi ve Japon Bahçeleri,Kültürel Peyzaj Akımı ve Yaklaşımları,Kültürel Miras Bağlamında Peyzaj: Bellek ve Manzara,21. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Sistemleri: Sürdürülebilir Yaklaşımlar,Öğrenci Sunumları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dersi tamamlayan öğrenciler; 1. Tarih boyunca peyzaj mimarlığı ve kentlerin oluşum süreci ile bu süreçteki akım ve kavramları bilir ve yorumlar. 2. Farklı tasarım üsluplarını açıklar ve onlar hakkında tartışır 3. Batı ve Doğu kültürleri arasındaki farklılıkları bilir. 4. Kültürel ve coğrafi farklılıkların bahçe kültürü ve sanatı ile kent tarihi üzerindeki etkilerini tanımlar. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders İçeriğinin, Kapsamının ve İşleyişinin Tanıtılması
2Antik Mısır Yerleşimleri ve Bahçe Kültürü
3Antik Mezopotamya’da Yerleşimler ve Bahçe Kültürü
4İslam Bahçe Kültürü: İran, Hint-Moğol ve İspanya
5Türk Bahçe Kültürü
6Erken ve Klasik Osmanlı Dönemi Bahçe Kültürü
7Cumhuriyet Dönemi ve günümüzde ülkemizde bahçe ve peyzaj kültürü
8Uzakdoğu Bahçeleri: Çin'de Peyzaj Kültürü
9Zen Felsefesi ve Japon Bahçeleri
10Kültürel Peyzaj Akımı ve Yaklaşımları
11Kültürel Miras Bağlamında Peyzaj: Bellek ve Manzara
1221. Yüzyıl Kent ve Peyzaj Sistemleri: Sürdürülebilir Yaklaşımlar
13Öğrenci Sunumları
14Öğrenci Sunumları
Kaynak
1. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition From The Renaissance To The Present Day, London: Thames And Hudson 2. Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. 3. Jellicoe, G.- S., 2000. The Landcape Of Man, London:Thames And Hudson. 4. Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York. 5. Atasoy, N., 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım. 6. Carver, N. F., 1993. Form and Space in Japanese Architecture and Gardens, Documan Pr. Ltd, Tokyo : Shokokusha. 7. Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
X
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
X
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
X
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
X
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:53Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55