Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PEYZAJ EKOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bahar BAŞER KALYONCUOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Doğanay TOLUNAY
Dersin YardımcılarıAraş.Gör. Ezgi KOCAZEYBEK
Dersin AmacıDersin amacı öğrencilere; ekoloji kavramını ve kavramın tarihsel süreçteki evrimini, peyzaj ve peyzaj ekolojisi bilgisini, peyzaj tasarımında peyzaj ekolojisi kavramının kullanımını, ekolojik peyzaj tasarım konseptlerini araştırma, güncel ekolojik sorunlar ve çözümlerine yönelik geliştirilen peyzaj tasarım konseptlerini aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş / Dersin Tanıtımı,Ekolojinin tanımı / Eko-söylem/ Ekolojik kavramlar,Peyzaj Ekolojisi ve Temel Kavramları / Tanım / Kapsam,Peyzajın yapısını oluşturan biyotik ve abiyotik faktörler,Peyzajı biçimlendiren mekanizmalar ,Sürdürülebilirlik kavramı – Ekolojik Planlama,Ekolojik Ağlar ve Yeşil Koridorlar,CBS ve Peyzaj Ekolojisi Çalışmaları,Ekosistem servisi kavramı,Kent Ekolojisi,Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri,Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri,Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri,Final Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
3.Ekolojik planlamanın çevre koruma ve planlamadaki önemini kavrar ve ekolojik planlama sahaları hakkında bilgi edinir.A, E
1. Peyzaj desenin tespit ve karakterize etme yöntemlerini kapsamlı olarak kavrar. A, E
2. Peyzaj mimarlığı uygulamalarında peyzaj yapısı, işlevi ve değişikliğinin yönlendirici ve belirleyici rolünü analiz edebilir. A, E
4. Disiplinlerarası bir ortamda çalışır ve öğrenir; özellikle, disiplinler arası takım ortamında problem çözer. A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş / Dersin Tanıtımı
2Ekolojinin tanımı / Eko-söylem/ Ekolojik kavramlar
3Peyzaj Ekolojisi ve Temel Kavramları / Tanım / Kapsam
4Peyzajın yapısını oluşturan biyotik ve abiyotik faktörler
5Peyzajı biçimlendiren mekanizmalar
6Sürdürülebilirlik kavramı – Ekolojik Planlama
7Ekolojik Ağlar ve Yeşil Koridorlar
8CBS ve Peyzaj Ekolojisi Çalışmaları
9Ekosistem servisi kavramı
10Kent Ekolojisi
11Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri
12Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri
13Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri
14Final Sunumları
Kaynak
• Teori ve Pratikte Peyzaj Ekolojisi: Desen ve Süreç, Turner, Monica G., Gardner, Robert H., Springer; 2001 edition (April 27, 2001) • Peyzaj Ekolojisinde Temel Konular (Cambridge Studies in Landscape Ecology) , Cambridge University Press; 1 edition (June 18, 2007), Jianguo Wu (Editor) • Peyzaj Ekolojisi, Jianguo Wu (Editor) Springer Netherlands, Volume 1 / 1988 - Volume 34 / 2019 • Peyzaj Mimarları için Ekoloji, Prof.Dr. Doğanay Tolunay, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi • Peyzaj Ekolojisi, Necmettin Çepel, İstanbul Ünv.Orman Fakültesi Yay., 1988 • Belknap, R. K. and Furtado, J.G. 1967. Çevresel Kaynak Analizine Üç Yaklaşım. Koruma Vakfı.Washington, D.C. USA. • Cook E.,A. and van Lier H., N. 1994. “Çevre Planlaması ve Ekolojik Ağlar” . ELSEVlER Science B. V, ISBN 0-444-82084-1. The Netherlands. • Dramstad, W.E., Olson, J.D. and Forman, R.T.T., 1996. Peyzaj Mimarlığında Peyzaj Ekolojisi Prensipleri ve Arazi Kullanım Planlaması, Island Press. • Forman, R.T.T and Godron M., 1986. “Peyzaj Ekolojisi” John Wiley & Sons , Sayfa 10, Newyork • MAPA- ICONA. 1983. “ Güneydoğu İspanyolcanın Eroziv Manzaraları: Pana Metodolojisi Yeterlilik ve Nicelemesinin İncelenmesi ”. Projecho Lucdeme. Spain. • Martinez-Falero, E. and Gonzalez-Alonso, S. (Eds.), 1995. “ Peyzaj Planlama Teknikleri ”. Boca Raton: Lewis Publishers.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
X
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
X
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
X
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
X
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
X
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi166
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PEYZAJ EKOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bahar BAŞER KALYONCUOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Doğanay TOLUNAY
Dersin YardımcılarıAraş.Gör. Ezgi KOCAZEYBEK
Dersin AmacıDersin amacı öğrencilere; ekoloji kavramını ve kavramın tarihsel süreçteki evrimini, peyzaj ve peyzaj ekolojisi bilgisini, peyzaj tasarımında peyzaj ekolojisi kavramının kullanımını, ekolojik peyzaj tasarım konseptlerini araştırma, güncel ekolojik sorunlar ve çözümlerine yönelik geliştirilen peyzaj tasarım konseptlerini aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş / Dersin Tanıtımı,Ekolojinin tanımı / Eko-söylem/ Ekolojik kavramlar,Peyzaj Ekolojisi ve Temel Kavramları / Tanım / Kapsam,Peyzajın yapısını oluşturan biyotik ve abiyotik faktörler,Peyzajı biçimlendiren mekanizmalar ,Sürdürülebilirlik kavramı – Ekolojik Planlama,Ekolojik Ağlar ve Yeşil Koridorlar,CBS ve Peyzaj Ekolojisi Çalışmaları,Ekosistem servisi kavramı,Kent Ekolojisi,Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri,Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri,Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri,Final Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
3.Ekolojik planlamanın çevre koruma ve planlamadaki önemini kavrar ve ekolojik planlama sahaları hakkında bilgi edinir.A, E
1. Peyzaj desenin tespit ve karakterize etme yöntemlerini kapsamlı olarak kavrar. A, E
2. Peyzaj mimarlığı uygulamalarında peyzaj yapısı, işlevi ve değişikliğinin yönlendirici ve belirleyici rolünü analiz edebilir. A, E
4. Disiplinlerarası bir ortamda çalışır ve öğrenir; özellikle, disiplinler arası takım ortamında problem çözer. A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş / Dersin Tanıtımı
2Ekolojinin tanımı / Eko-söylem/ Ekolojik kavramlar
3Peyzaj Ekolojisi ve Temel Kavramları / Tanım / Kapsam
4Peyzajın yapısını oluşturan biyotik ve abiyotik faktörler
5Peyzajı biçimlendiren mekanizmalar
6Sürdürülebilirlik kavramı – Ekolojik Planlama
7Ekolojik Ağlar ve Yeşil Koridorlar
8CBS ve Peyzaj Ekolojisi Çalışmaları
9Ekosistem servisi kavramı
10Kent Ekolojisi
11Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri
12Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri
13Ekolojik Tasarım konseptleri ve proje örnekleri
14Final Sunumları
Kaynak
• Teori ve Pratikte Peyzaj Ekolojisi: Desen ve Süreç, Turner, Monica G., Gardner, Robert H., Springer; 2001 edition (April 27, 2001) • Peyzaj Ekolojisinde Temel Konular (Cambridge Studies in Landscape Ecology) , Cambridge University Press; 1 edition (June 18, 2007), Jianguo Wu (Editor) • Peyzaj Ekolojisi, Jianguo Wu (Editor) Springer Netherlands, Volume 1 / 1988 - Volume 34 / 2019 • Peyzaj Mimarları için Ekoloji, Prof.Dr. Doğanay Tolunay, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi • Peyzaj Ekolojisi, Necmettin Çepel, İstanbul Ünv.Orman Fakültesi Yay., 1988 • Belknap, R. K. and Furtado, J.G. 1967. Çevresel Kaynak Analizine Üç Yaklaşım. Koruma Vakfı.Washington, D.C. USA. • Cook E.,A. and van Lier H., N. 1994. “Çevre Planlaması ve Ekolojik Ağlar” . ELSEVlER Science B. V, ISBN 0-444-82084-1. The Netherlands. • Dramstad, W.E., Olson, J.D. and Forman, R.T.T., 1996. Peyzaj Mimarlığında Peyzaj Ekolojisi Prensipleri ve Arazi Kullanım Planlaması, Island Press. • Forman, R.T.T and Godron M., 1986. “Peyzaj Ekolojisi” John Wiley & Sons , Sayfa 10, Newyork • MAPA- ICONA. 1983. “ Güneydoğu İspanyolcanın Eroziv Manzaraları: Pana Metodolojisi Yeterlilik ve Nicelemesinin İncelenmesi ”. Projecho Lucdeme. Spain. • Martinez-Falero, E. and Gonzalez-Alonso, S. (Eds.), 1995. “ Peyzaj Planlama Teknikleri ”. Boca Raton: Lewis Publishers.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
X
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
X
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
X
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
X
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
X
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:53Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55