Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TÜRK DİLİ I 2+0 2 2,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ortak Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN, Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek, Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmektir.
Dersin İçeriği Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri,Yeryüzündeki Diller,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları,Yazılı Anlatım: Kompozisyon,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri,Konuşma Dili - Yazı Dili,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?",Türklerin Kullandığı Alfabeler,Ses ve Ses Olayları,Başlıca Yazım Kuralları,Şekil Bilgisi,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanıyabilmesi 1, 2 A
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar, bu konuda fikir yürütebilmesi 1, 2 A
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi anlar ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırabilmesi 1, 2 A
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirler, yeryüzüne dağılışını gözlemleyebilmesi 1, 2 A
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışabilmesi 1, 2 A
Türkçe'yi doğru konuşmak ve doğru yazmak için çaba gösterebilmesi 1, 2 A
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrayabilmesi 1, 2 A
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilmesi 1, 2 A
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapabilmesi 1, 2 A
Türkçe'nin başka dillere etkisini araştırabilmesi 1, 2 A
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilmesi 1, 2 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Dilin Tanımı ve İşlevi İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
2 Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
3 Yeryüzündeki Diller İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
4 Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
5 Yazılı Anlatım: Kompozisyon İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
6 Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
7 Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
8 Konuşma Dili - Yazı Dili İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
9 "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
10 Türklerin Kullandığı Alfabeler İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
11 Ses ve Ses Olayları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
12 Başlıca Yazım Kuralları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
13 Şekil Bilgisi İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
14 Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
Kaynaklar
Ders notu öğrenciye verilecektir.
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010. 3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009. 4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010. 5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
0
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
0
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
0
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
0
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
0
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
0
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
0
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
0
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
0
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
0
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
0
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
0
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
0
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
0
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
0
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
0
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
0
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
0
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
0
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
0
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
0
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
0
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
0
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
0
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
0
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
0
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
0
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
0
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   20
Genel Sınavın Başarıya Oranı   80
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 2 28
Rehberli Problem Çözme 14 0 0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 14 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 1 5 5
Proje Sunumu / Seminer 1 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 1 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 6 6
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 9 9
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 48
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu