Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TASARIM VE ŞEHİRCİLİK TARİHİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bahar BAŞER KALYONCUOĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Esin Özlem AKTUĞLU AKTAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin temel amacı, şehirleşme sürecini, bileşenlerini ve bağlamını tarihsel ve eleştirel bir bakışla anlamak için bir giriş sunmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma: Dersin Kapsam ve İçeriğinin Tanıtılması,Toplumların Değişim ve Gelişim Süreci, Şehirciliğe Giriş: Kent, Kentleşme, Kentlileşme, Kentbilim Kavramları ,Antikçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri,Ortaçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri,Rönesans Kentleri ve Yerleşme Sistemleri,Barok döneminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri,Sanayi devriminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri,Sanayi dönemi yerleşim düzeni farklılaşmaları: Metropolis Film Gösterim ve Değerlendirmesi,Şehircilik Akımları: İleri, Kültürcü, Yeni Kültürcü, Yeni Şehir ve Gelecekçi Planlama ve Tasarım,Modern ve Postmodern Dönem Yerleşmeleri,Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1940-1970 dönem yaklaşımları,Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1970-2000 dönem yaklaşımları,Bilgi Toplumu ve Dijital Çağ: tasarım ekolleri, ekonomik ve sosyolojik gereksinimler ve düşünsel yaklaşımları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Kentsel tasarımı etkileyen temel dinamikleri tarihsel süreç içerisinde açıklar.16, 9A
2-Şehirlerin evrimi ve şehircilik tarihini farklı teorisyenlerin yaklaşımları ile açıklar.16, 9A, E
3-Kenti şekillendiren dinamikler olarak coğrafya, iklim ve kültürün oluşturduğu farklı kent planlarını analiz eder.16, 9A, E
4-Tasarımın kentlerin gelişimine etkisi ile ilgili temel bilgiyi anlar ve açıklar.16, 9A, E
5-Tarihi kentler ile günümüz kent teorileri arasındaki katmansal ilişkileri değerlendirir ve bağlantılar kurar.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma: Dersin Kapsam ve İçeriğinin Tanıtılması
2Toplumların Değişim ve Gelişim Süreci, Şehirciliğe Giriş: Kent, Kentleşme, Kentlileşme, Kentbilim Kavramları
3Antikçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri
4Ortaçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri
5Rönesans Kentleri ve Yerleşme Sistemleri
6Barok döneminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri
7Sanayi devriminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri
8Sanayi dönemi yerleşim düzeni farklılaşmaları: Metropolis Film Gösterim ve Değerlendirmesi
9Şehircilik Akımları: İleri, Kültürcü, Yeni Kültürcü, Yeni Şehir ve Gelecekçi Planlama ve Tasarım
10Modern ve Postmodern Dönem Yerleşmeleri
11Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1940-1970 dönem yaklaşımları
12Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1970-2000 dönem yaklaşımları
13Bilgi Toplumu ve Dijital Çağ: tasarım ekolleri, ekonomik ve sosyolojik gereksinimler ve düşünsel yaklaşımları
14Öğrenci Sunumları
Kaynak
1.Mumford L. (1991). The City in History, England. 2.Morris, A.E.J., (1994), History of Urban Form, John Wiley and Sons Ltd., USA. 3.Kostof, S. (1991) The City Shaped: Urban Patterns and Meanings throughout 4.History. Bulfinch Press: New York, Boston, London. 5.Kostof, S. (1992) The City Assembled: The Elements of Urban Form throughout History. Thames&Hudson: London 6.Ersoy, M. (2012) Kentsel Planlama: Ansiklopedik Sözlük, Ninova: İstanbul. 7.Cuthbert, A., R. (2006) The Form of Cities: Political Economy and Urban Design, Blackwell: Victoria. 8.Levy, J.,M. (1997) Contemporary Urban Planning, Prentice Hall: New Jersey. 9.Soja, E. (2000) Postmetropolis: Critical Studies of Cities and Regions, Blackwell: Malden M. 10.Alexander, C. (1977) Pattern Language, Oxford University Press: London. 11.Choay, F. (1969) The Modern City: Planning in the 19th Century, Georg Brazillier: New York.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
X
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
X
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
X
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
X
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
X
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
X
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer188
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı177
Genel Sınav ve Hazırlığı11414
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)67
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(67/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TASARIM VE ŞEHİRCİLİK TARİHİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Bahar BAŞER KALYONCUOĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Esin Özlem AKTUĞLU AKTAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin temel amacı, şehirleşme sürecini, bileşenlerini ve bağlamını tarihsel ve eleştirel bir bakışla anlamak için bir giriş sunmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma: Dersin Kapsam ve İçeriğinin Tanıtılması,Toplumların Değişim ve Gelişim Süreci, Şehirciliğe Giriş: Kent, Kentleşme, Kentlileşme, Kentbilim Kavramları ,Antikçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri,Ortaçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri,Rönesans Kentleri ve Yerleşme Sistemleri,Barok döneminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri,Sanayi devriminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri,Sanayi dönemi yerleşim düzeni farklılaşmaları: Metropolis Film Gösterim ve Değerlendirmesi,Şehircilik Akımları: İleri, Kültürcü, Yeni Kültürcü, Yeni Şehir ve Gelecekçi Planlama ve Tasarım,Modern ve Postmodern Dönem Yerleşmeleri,Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1940-1970 dönem yaklaşımları,Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1970-2000 dönem yaklaşımları,Bilgi Toplumu ve Dijital Çağ: tasarım ekolleri, ekonomik ve sosyolojik gereksinimler ve düşünsel yaklaşımları,Öğrenci Sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Kentsel tasarımı etkileyen temel dinamikleri tarihsel süreç içerisinde açıklar.16, 9A
2-Şehirlerin evrimi ve şehircilik tarihini farklı teorisyenlerin yaklaşımları ile açıklar.16, 9A, E
3-Kenti şekillendiren dinamikler olarak coğrafya, iklim ve kültürün oluşturduğu farklı kent planlarını analiz eder.16, 9A, E
4-Tasarımın kentlerin gelişimine etkisi ile ilgili temel bilgiyi anlar ve açıklar.16, 9A, E
5-Tarihi kentler ile günümüz kent teorileri arasındaki katmansal ilişkileri değerlendirir ve bağlantılar kurar.
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma: Dersin Kapsam ve İçeriğinin Tanıtılması
2Toplumların Değişim ve Gelişim Süreci, Şehirciliğe Giriş: Kent, Kentleşme, Kentlileşme, Kentbilim Kavramları
3Antikçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri
4Ortaçağ dönem yerleşmeleri ve yönlendiricileri
5Rönesans Kentleri ve Yerleşme Sistemleri
6Barok döneminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri
7Sanayi devriminin kentler ve yerleşimler üzerine etkileri
8Sanayi dönemi yerleşim düzeni farklılaşmaları: Metropolis Film Gösterim ve Değerlendirmesi
9Şehircilik Akımları: İleri, Kültürcü, Yeni Kültürcü, Yeni Şehir ve Gelecekçi Planlama ve Tasarım
10Modern ve Postmodern Dönem Yerleşmeleri
11Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1940-1970 dönem yaklaşımları
12Çağdaş Kuramsal Gelişmeler: 1970-2000 dönem yaklaşımları
13Bilgi Toplumu ve Dijital Çağ: tasarım ekolleri, ekonomik ve sosyolojik gereksinimler ve düşünsel yaklaşımları
14Öğrenci Sunumları
Kaynak
1.Mumford L. (1991). The City in History, England. 2.Morris, A.E.J., (1994), History of Urban Form, John Wiley and Sons Ltd., USA. 3.Kostof, S. (1991) The City Shaped: Urban Patterns and Meanings throughout 4.History. Bulfinch Press: New York, Boston, London. 5.Kostof, S. (1992) The City Assembled: The Elements of Urban Form throughout History. Thames&Hudson: London 6.Ersoy, M. (2012) Kentsel Planlama: Ansiklopedik Sözlük, Ninova: İstanbul. 7.Cuthbert, A., R. (2006) The Form of Cities: Political Economy and Urban Design, Blackwell: Victoria. 8.Levy, J.,M. (1997) Contemporary Urban Planning, Prentice Hall: New Jersey. 9.Soja, E. (2000) Postmetropolis: Critical Studies of Cities and Regions, Blackwell: Malden M. 10.Alexander, C. (1977) Pattern Language, Oxford University Press: London. 11.Choay, F. (1969) The Modern City: Planning in the 19th Century, Georg Brazillier: New York.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Kentsel tasarım / peyzaj tasarımı ve planlama alanındaki etkinlikler ve araştırmalar için, ulusal ve küresel bağlamda, kuramsal, olgusal ve profesyonel bağlamdaki çok boyutlu bilgi biçimlerini kavrar ve analiz eder, çeşitli kentsel tasarım problemlerine ilişkin bütünsel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirir.
X
2
Kentsel tasarım, peyzaj planlaması, tasarımı ve yönetimi süreçlerinde, ekolojik sistemler, insan-kültür-doğal ve yapılı çevre dengesini korumaya yönelik yapısal ve bitkisel malzemeleri, uygulama yöntemlerini ve teknolojilerini tanıyarak, çevresel sistemlerin sürdürülebilirliği esasına dayalı peyzaj tasarımı geliştirme konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyar ve fikir geliştirebilir.
4
Kent ve peyzajların doğal, kültürel ve tarihsel gelişim süreçleri hakkındaki bilgileri edinir ve bu bilgiler arasında mesleki yaklaşımla bağlantılar kurar.
X
5
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanı ile sürdürülebilir kalkınma ilkeleri arasında bağlantılar kurar, küresel iklim krizi, kentsel dirençlilik ve afetlere dayanıklılık gibi güncel konularda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6
Kent, peyzaj, tasarım ve planlama alanlarındaki problemleri tanımlama, analiz etme ve uygun yöntem ve tekniklerle sentezleme ve çok alternatifli tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
7
Kent, peyzaj, mimarlık ve planlama alanıyla ilişkili tüm diğer disiplinlerden bilgi sentezleyebilme ve ilişkili tüm alanlarla etkileşimli olarak çalışabilme, disiplinlerarası çalışma ekipleri kurabilme ve bu ekipleri yönetme becerisine sahiptir.
X
8
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanındaki olay, olgu, durum ve problemlere ilişkin sürdürülebilir çözümler üretmede; ekolojik sistemleri, iklim, toprak, su döngüsü gibi etmenleri tanıyarak dikkate alan, insan-kültür, doğal-yapılı çevre dengesini korumaya dayalı planlama, tasarım, koruma ve yönetim çalışmalarında proje ve uygulama süreçlerini yürütebilir.
X
9
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanını kapsayan çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluklar alma yeteneğine sahiptir.
10
Çok disiplinli çalışmalarda alanıyla ilgili kuramsal bilgi ve görsel iletişim teknolojilerini kullanarak yenilikçi fikir ve senaryolar oluşturabilme, konsept geliştirme; sahip olduğu malzeme, yapı ve yapım teknolojisi bilgisiyle uygulama projesi tasarlama ve görselleştirme becerisine sahiptir.
11
Kent, peyzaj, doğa ve tasarım ile ilişkili tüm bilgi biçimlerine diyalektik bir kavrayışla yaklaşır, sahip olduğu bilgiyi güncelleyemeye yönelik araştırmalar yapar, öğrenme süreçlerini planlar.
X
12
Alanıyla ilişkili güncel bilgi ve teknolojileri, insan-mekan kurgusuna dayalı tüm bilgi biçimlerini, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendi birikimine ekleyerek, bilgi ve donanımını zenginleştirir.
13
Kentsel tasarım ve peyzaj mimarlığı alanında ortaya koyduğu araştırma, fikir ve projelerini mesleğin gerektirdiği her türlü yazılı, görsel, dijital, analog medya ve iletişim araçları ile ifade edebilme ; Kentsel peyzaj tasarım projelerini görselleştirmeye yönelik teknik çizim standartlarını ve yazılım araçlarını kullanma ve bunları bir proje bütünü içerisinde birbiriyle ilişkilendirme becerisine sahiptir.
14
Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizceyi etkin kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
X
15
Kentsel mekanın ve peyzajın kamusal yönü bilinci ile, sosyal kapsayıcılığı olan projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
16
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve yenilemeye / peyzajların tanımlanmasına, korunması ve tasarımına katkıda bulunmak üzere gerekli verileri toplama, değerlendirme ve mesleki uzmanlık düzeyinde yorumlama beceri ve bilincine sahiptir.
17
Peyzaj mimarının eylemlerinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda bilgi, duyarlılık ve donanıma sahiptir.
18
Ulusal ve uluslararası düzeyde kent, kır, peyzaj ve doğa üzerindeki baskılar, sorunlar ve güncel eğilimler hakkında gerekli bilgi ve bilinç düzeyine sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:53Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:55