Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANTİKİTEDEN 20.YY'A İSTANBUL'UN MEKANLARI-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Özlem ÖZCAN, Dr.Öğr.Üye. Zübeyde Gözde KUTLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTarihsel süreçte İstanbul kentini ve önemli mimari yapılarını tanımak. Öğrencilerin İstanbul’a ait tarihi ve mimari önemi olan mekanlarla daha yakından tanışmaları, kent tarihini ve kentin tarihsel değişimini öğrenmeleri, kentin çeşitli dönemlerine ait önemli kentsel mekanları anlamalarını içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Antik İstanbul
,Bizans İstanbul’u,Osmanlı İstanbul’u 15-18.yy,Osmanlı İstanbul’u 19.yy,20. yüzyıl İstanbul’u,20. yüzyıl İstanbul’u ,Ara sınav,Tarihi Yarımada (Antik- Bizans),Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy),Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy),Beyoğlu ve Karaköy (Osmanlı 19.yy) ,Karaköy-Ortaköy sahil hattı (Osmanlı 19.yy),Taksim-Nişantaşı (19.yy-20.yy),Sunumlar (ders); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İstanbul topoğrayasını tanır. 10, 9A
Kenti oluşturan önemli mekânsal öğeleri tanır. 10, 9A
Kentin tarihini ve tarihsel değişimini öğrenir. 10, 9A
Kentsel alanları ve yapıları mekânsal olarak değerlendirir. 10, 9
Kenti oluşturan farklı tarihsel katmanları analiz etme becerisi kazanır. 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Antik İstanbul
2Bizans İstanbul’u
3Osmanlı İstanbul’u 15-18.yy
4Osmanlı İstanbul’u 19.yy
520. yüzyıl İstanbul’u
620. yüzyıl İstanbul’u
7Ara sınav
8Tarihi Yarımada (Antik- Bizans)
9Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy)
10Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy)
11Beyoğlu ve Karaköy (Osmanlı 19.yy)
12Karaköy-Ortaköy sahil hattı (Osmanlı 19.yy)
13Taksim-Nişantaşı (19.yy-20.yy)
14Sunumlar (ders)
Kaynak
Akın,Nur, 19.yy.'ın 2. yarısında Galata ve Pera, Literatür Yayıncılık, 1998. Ağır, Aygül, İstanbul'un eski Venedik Yerleşimi ve Dönüşümü, İstanbul 2010, Arslanoğlu, İnci, Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, İstanbul 2001. Batur,Afife, Dünya Kenti: İstanbul (Habitat sergisi kataloğu), Tarih Vakfı Yayını, 1996. Batur Afife, ed., Architectural Guide to Istanbul, İstanbul 2006 Bozdoğan Sibel, Modernizm ve Ulusun İnşası, İstanbul 2002 (2008). Bozdoğan, Sibel-Akcan Esra, Turkey, Modern Architectures in History,2011. Çelik,Zeynep, Değişen İstanbul, Tarih Vakfı Yayını, 1996. Colonas Vasilis, Greek Architects in the Ottoman Empire, Michigan 2005. Eldem, Edhem, vd. Doğu ile Batı arasında Osmanlı Kenti, İstanbul 2003. Gülenaz, Nursel, Batılılaşma Dönemi İstanbul'unda Hanlar ve Pasajlar, İstanbul 2011. Gülenaz, Nursel-Tüysüz, İnci, Zeyrek Fatih, İstanbul 2010. Güleryüz, Naim, İstanbul Sinagogları, İstanbul 1992. Müller-Wiener,Wolfgang, İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası, Yapı Kredi Yayınları, 1998. Müller-Wiener,Wolfgang, İstanbul'un Limanı, Tarih Vakfı Yayını, 1998. Pervititich, Jacques., Sigorta Haritalarında İstanbul, Tarih Vakfı Yayını. Yerasimos, St., İstanbul İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yayını İstanbul 2000. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi Cilt 1-8, Tarih Vakfı Yayını, İstanbul 199

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
X
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
X
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler248
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı21530
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)116
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ANTİKİTEDEN 20.YY'A İSTANBUL'UN MEKANLARI-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Özlem ÖZCAN, Dr.Öğr.Üye. Zübeyde Gözde KUTLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTarihsel süreçte İstanbul kentini ve önemli mimari yapılarını tanımak. Öğrencilerin İstanbul’a ait tarihi ve mimari önemi olan mekanlarla daha yakından tanışmaları, kent tarihini ve kentin tarihsel değişimini öğrenmeleri, kentin çeşitli dönemlerine ait önemli kentsel mekanları anlamalarını içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Antik İstanbul
,Bizans İstanbul’u,Osmanlı İstanbul’u 15-18.yy,Osmanlı İstanbul’u 19.yy,20. yüzyıl İstanbul’u,20. yüzyıl İstanbul’u ,Ara sınav,Tarihi Yarımada (Antik- Bizans),Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy),Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy),Beyoğlu ve Karaköy (Osmanlı 19.yy) ,Karaköy-Ortaköy sahil hattı (Osmanlı 19.yy),Taksim-Nişantaşı (19.yy-20.yy),Sunumlar (ders); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İstanbul topoğrayasını tanır. 10, 9A
Kenti oluşturan önemli mekânsal öğeleri tanır. 10, 9A
Kentin tarihini ve tarihsel değişimini öğrenir. 10, 9A
Kentsel alanları ve yapıları mekânsal olarak değerlendirir. 10, 9
Kenti oluşturan farklı tarihsel katmanları analiz etme becerisi kazanır. 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Antik İstanbul
2Bizans İstanbul’u
3Osmanlı İstanbul’u 15-18.yy
4Osmanlı İstanbul’u 19.yy
520. yüzyıl İstanbul’u
620. yüzyıl İstanbul’u
7Ara sınav
8Tarihi Yarımada (Antik- Bizans)
9Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy)
10Tarihi Yarımada (Osmanlı 15-18yy)
11Beyoğlu ve Karaköy (Osmanlı 19.yy)
12Karaköy-Ortaköy sahil hattı (Osmanlı 19.yy)
13Taksim-Nişantaşı (19.yy-20.yy)
14Sunumlar (ders)
Kaynak
Akın,Nur, 19.yy.'ın 2. yarısında Galata ve Pera, Literatür Yayıncılık, 1998. Ağır, Aygül, İstanbul'un eski Venedik Yerleşimi ve Dönüşümü, İstanbul 2010, Arslanoğlu, İnci, Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, İstanbul 2001. Batur,Afife, Dünya Kenti: İstanbul (Habitat sergisi kataloğu), Tarih Vakfı Yayını, 1996. Batur Afife, ed., Architectural Guide to Istanbul, İstanbul 2006 Bozdoğan Sibel, Modernizm ve Ulusun İnşası, İstanbul 2002 (2008). Bozdoğan, Sibel-Akcan Esra, Turkey, Modern Architectures in History,2011. Çelik,Zeynep, Değişen İstanbul, Tarih Vakfı Yayını, 1996. Colonas Vasilis, Greek Architects in the Ottoman Empire, Michigan 2005. Eldem, Edhem, vd. Doğu ile Batı arasında Osmanlı Kenti, İstanbul 2003. Gülenaz, Nursel, Batılılaşma Dönemi İstanbul'unda Hanlar ve Pasajlar, İstanbul 2011. Gülenaz, Nursel-Tüysüz, İnci, Zeyrek Fatih, İstanbul 2010. Güleryüz, Naim, İstanbul Sinagogları, İstanbul 1992. Müller-Wiener,Wolfgang, İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası, Yapı Kredi Yayınları, 1998. Müller-Wiener,Wolfgang, İstanbul'un Limanı, Tarih Vakfı Yayını, 1998. Pervititich, Jacques., Sigorta Haritalarında İstanbul, Tarih Vakfı Yayını. Yerasimos, St., İstanbul İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yayını İstanbul 2000. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi Cilt 1-8, Tarih Vakfı Yayını, İstanbul 199

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
X
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
X
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21