Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MİMARLIK EKONOMİSİ-Güz Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hüseyin Atilla DİKBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Sema ERGÖNÜL, Prof.Dr. Hüseyin Atilla DİKBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin hedefleri: Mimari planlama, tasarım ve uygulamada mesleki kararların; ekonomiklik, rasyonellik ve mesleki etik açısından etkinliğini ve sahip olduğu potansiyeli vurgulamak, ilk yatırım ve işletme-kullanma maliyetini etkileyen tasarım parametreleri konusunda mimarı bilgilendirmek. Bina projelerinde kullanılan maliyet kavramları (ilk maliyet (yatırım maliyeti), işletme/ kullanma maliyeti- yaşam dönemi maliyet) konusunda mimarı bilgilendirmek. Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında maliyetin tahmini ve hesaplanması için kullanılan teknikleri tanıma seçme ve uygulama becerisi kazandırmak. Tasarım sırasında maliyetin denetim altında tutulmasında kullanılan Maliyet planlaması ve denetimi teknikleri ve kullanım koşulları konusunda bilgilenmeyi sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, amaç, içerik ve yöntem,Maliyet, ekonomi ve rasyonellik kavramları ve bu kavramların girişimci, malsahibi, yüklenici, yapımcı, kullanıcı ve toplum açısından irdelenmesi ,Yaşam dönemi maliyet yaklaşımı: İlk yatırım maliyeti, işletme maliyetleri, bakım-onarım maliyetleri,Planlama aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,İhale, yapım ve kullanım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri,İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri,Ara sınav,UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi,UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi,UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi,Tasarımda maliyet planlaması ve denetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bina performansı değerlendirilmesinde kullanılan farklı maliyet kavramlarını öğrenir. Yaşam dönemi maliyet analizi tekniğini öğrenir. Yaşam dönemi maliyet analizini kullanarak farklı bina alternatifleri arasından maliyet etkin olanları seçebilir. 13, 14, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, amaç, içerik ve yöntem
2Maliyet, ekonomi ve rasyonellik kavramları ve bu kavramların girişimci, malsahibi, yüklenici, yapımcı, kullanıcı ve toplum açısından irdelenmesi
3Yaşam dönemi maliyet yaklaşımı: İlk yatırım maliyeti, işletme maliyetleri, bakım-onarım maliyetleri
4Planlama aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
5Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
6Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
7İhale, yapım ve kullanım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
8İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri
9İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri
10Ara sınav
11UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi
12UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi
13UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi
14Tasarımda maliyet planlaması ve denetimi
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.
1. Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı, Mimarlar Odası İzmir Şubesi, 2009 2. Belardi, Paolo, Mimarlar Neden Hala Çiziyor?Janus yayıncılık, 2015 3. Koolhaas, Rem, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi, 2014 4.Kahn, Louis, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi 2014 5. Baytop, Firuzan, Şantiyede Olay Var!, YEM Kitabevi, 2013 6. Mesleğe Giriş, ppt. Ders notları,2015.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
X
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
X
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
X
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
X
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
X
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
X
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
X
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
X
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
X
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
X
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11212
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)78
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MİMARLIK EKONOMİSİ-Güz Dönemi2+12,53
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hüseyin Atilla DİKBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Sema ERGÖNÜL, Prof.Dr. Hüseyin Atilla DİKBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin hedefleri: Mimari planlama, tasarım ve uygulamada mesleki kararların; ekonomiklik, rasyonellik ve mesleki etik açısından etkinliğini ve sahip olduğu potansiyeli vurgulamak, ilk yatırım ve işletme-kullanma maliyetini etkileyen tasarım parametreleri konusunda mimarı bilgilendirmek. Bina projelerinde kullanılan maliyet kavramları (ilk maliyet (yatırım maliyeti), işletme/ kullanma maliyeti- yaşam dönemi maliyet) konusunda mimarı bilgilendirmek. Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında maliyetin tahmini ve hesaplanması için kullanılan teknikleri tanıma seçme ve uygulama becerisi kazandırmak. Tasarım sırasında maliyetin denetim altında tutulmasında kullanılan Maliyet planlaması ve denetimi teknikleri ve kullanım koşulları konusunda bilgilenmeyi sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, amaç, içerik ve yöntem,Maliyet, ekonomi ve rasyonellik kavramları ve bu kavramların girişimci, malsahibi, yüklenici, yapımcı, kullanıcı ve toplum açısından irdelenmesi ,Yaşam dönemi maliyet yaklaşımı: İlk yatırım maliyeti, işletme maliyetleri, bakım-onarım maliyetleri,Planlama aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,İhale, yapım ve kullanım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler,İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri,İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri,Ara sınav,UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi,UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi,UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi,Tasarımda maliyet planlaması ve denetimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bina performansı değerlendirilmesinde kullanılan farklı maliyet kavramlarını öğrenir. Yaşam dönemi maliyet analizi tekniğini öğrenir. Yaşam dönemi maliyet analizini kullanarak farklı bina alternatifleri arasından maliyet etkin olanları seçebilir. 13, 14, 9A
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, amaç, içerik ve yöntem
2Maliyet, ekonomi ve rasyonellik kavramları ve bu kavramların girişimci, malsahibi, yüklenici, yapımcı, kullanıcı ve toplum açısından irdelenmesi
3Yaşam dönemi maliyet yaklaşımı: İlk yatırım maliyeti, işletme maliyetleri, bakım-onarım maliyetleri
4Planlama aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
5Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
6Tasarım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
7İhale, yapım ve kullanım aşamasında maliyeti etkileyen faktörler
8İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri
9İnşaat maliyeti tahmin ve hesaplama yöntemleri
10Ara sınav
11UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi
12UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi
13UYGULAMA- Yapım işlemlerine dayalı maliyet hesaplama yöntemi
14Tasarımda maliyet planlaması ve denetimi
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.
1. Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı, Mimarlar Odası İzmir Şubesi, 2009 2. Belardi, Paolo, Mimarlar Neden Hala Çiziyor?Janus yayıncılık, 2015 3. Koolhaas, Rem, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi, 2014 4.Kahn, Louis, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi 2014 5. Baytop, Firuzan, Şantiyede Olay Var!, YEM Kitabevi, 2013 6. Mesleğe Giriş, ppt. Ders notları,2015.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
X
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
X
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
X
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
X
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
X
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
X
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
X
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
X
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
X
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
X
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
X
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
X
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
X
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
X
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
X
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
X
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
X
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
X
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
X
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
X
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
X
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
X
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
X
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
X
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
X
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
X
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21