Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENDÜSTRİ MİRASI VE MİRAS YAPI.YENİDEN İŞLEV.-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Dila GÖKALP ÇETİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKültürel varlığımız olan Endüstri Mirasının koruma tarihi ve koruma konusundaki kavramsal yaklaşıma dair bir bakış açısı geliştirmek, dünyadan ve Türkiye’den seçilmiş örneklerle yeniden işlevlendirme uygulamalarındaki yöntemleri araştırmak ve sonuç olarak endüstri mirası yeniden işlevlendirme hakkında bir mesleki bir bilinç yaratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Endüstri Mirası tanımı ve kapsamı ,Ulusal ve uluslararası Endüstri Mirası örgüt ve kurumları,Türkiye’de endüstri mirası koruma kavram çerçevesi ve sorunları,Endüstri miras yapıları ve ilgili üretim süreçlerinin belgelenmesi ve haritalanması,İstanbul’da Endüstri devrimi öncesi ve sonrası dönemi üretim teknolojileri ,Istanbul’da Endüstri Mirası ve kent mekanı ilişkisi,Ara sınav ,Proje alan gezisi ,Yeniden işlevlendirme kavramı ve Dünyada endüstri mirası yeniden işlevlendirme örnekleri,Türkiye’de endüstri mirası yeniden işlevlendirme sorunları ve örnekleri,Endüstri mirası yeniden işlevlendirme ile kent öznelinde kullanım olanakları,Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme. ,Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme. ,Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme. ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Endüstri Mirası koruma, yeniden işlevlendirme, kent ve koruma alanlarında geniş disiplinler arası verilerini elde etme, yorumlama ve değerlendirme kapasitesinin kazandırılması. Bilimsel, mesleki, ve entelektüel bağlamda endüstri mirası, endüstri tarihi ve yeniden işlevlendirme konularında araştırma, sorgulama, analiz ve yorumlama kapasitesi kazandırmak. 9A, E, H
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Endüstri Mirası tanımı ve kapsamı
2Ulusal ve uluslararası Endüstri Mirası örgüt ve kurumları
3Türkiye’de endüstri mirası koruma kavram çerçevesi ve sorunları
4Endüstri miras yapıları ve ilgili üretim süreçlerinin belgelenmesi ve haritalanması
5İstanbul’da Endüstri devrimi öncesi ve sonrası dönemi üretim teknolojileri
6Istanbul’da Endüstri Mirası ve kent mekanı ilişkisi
7Ara sınav
8Proje alan gezisi
9Yeniden işlevlendirme kavramı ve Dünyada endüstri mirası yeniden işlevlendirme örnekleri
10Türkiye’de endüstri mirası yeniden işlevlendirme sorunları ve örnekleri
11Endüstri mirası yeniden işlevlendirme ile kent öznelinde kullanım olanakları
12Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme.
13Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme.
14Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme.
Kaynak
• KUBAN, D., (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayın, İstanbul. • STRATTON, M. (ed.), (2000), Industrial Buildings: Conservation and Regenaration, Londra: E&FN Spon. • TANYELI, G., (2000), “Endüstri Arkeolojisi Yapılarının Korunması ve Yeniden İşlevlendirilmesi”, domus m, 8, Aralık 2000, s. 50-51. • WON, L., (2016), “Adaptive Reuse: Extending the Live of Buildings”, Birkhauser Ders esnasında daha geniş bir kaynakça paylaşılacaktır

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENDÜSTRİ MİRASI VE MİRAS YAPI.YENİDEN İŞLEV.-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Dila GÖKALP ÇETİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKültürel varlığımız olan Endüstri Mirasının koruma tarihi ve koruma konusundaki kavramsal yaklaşıma dair bir bakış açısı geliştirmek, dünyadan ve Türkiye’den seçilmiş örneklerle yeniden işlevlendirme uygulamalarındaki yöntemleri araştırmak ve sonuç olarak endüstri mirası yeniden işlevlendirme hakkında bir mesleki bir bilinç yaratmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Endüstri Mirası tanımı ve kapsamı ,Ulusal ve uluslararası Endüstri Mirası örgüt ve kurumları,Türkiye’de endüstri mirası koruma kavram çerçevesi ve sorunları,Endüstri miras yapıları ve ilgili üretim süreçlerinin belgelenmesi ve haritalanması,İstanbul’da Endüstri devrimi öncesi ve sonrası dönemi üretim teknolojileri ,Istanbul’da Endüstri Mirası ve kent mekanı ilişkisi,Ara sınav ,Proje alan gezisi ,Yeniden işlevlendirme kavramı ve Dünyada endüstri mirası yeniden işlevlendirme örnekleri,Türkiye’de endüstri mirası yeniden işlevlendirme sorunları ve örnekleri,Endüstri mirası yeniden işlevlendirme ile kent öznelinde kullanım olanakları,Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme. ,Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme. ,Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme. ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Endüstri Mirası koruma, yeniden işlevlendirme, kent ve koruma alanlarında geniş disiplinler arası verilerini elde etme, yorumlama ve değerlendirme kapasitesinin kazandırılması. Bilimsel, mesleki, ve entelektüel bağlamda endüstri mirası, endüstri tarihi ve yeniden işlevlendirme konularında araştırma, sorgulama, analiz ve yorumlama kapasitesi kazandırmak. 9A, E, H
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Endüstri Mirası tanımı ve kapsamı
2Ulusal ve uluslararası Endüstri Mirası örgüt ve kurumları
3Türkiye’de endüstri mirası koruma kavram çerçevesi ve sorunları
4Endüstri miras yapıları ve ilgili üretim süreçlerinin belgelenmesi ve haritalanması
5İstanbul’da Endüstri devrimi öncesi ve sonrası dönemi üretim teknolojileri
6Istanbul’da Endüstri Mirası ve kent mekanı ilişkisi
7Ara sınav
8Proje alan gezisi
9Yeniden işlevlendirme kavramı ve Dünyada endüstri mirası yeniden işlevlendirme örnekleri
10Türkiye’de endüstri mirası yeniden işlevlendirme sorunları ve örnekleri
11Endüstri mirası yeniden işlevlendirme ile kent öznelinde kullanım olanakları
12Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme.
13Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme.
14Makale sunumları: Örnek projeler, çözümler ve değerlendirme.
Kaynak
• KUBAN, D., (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayın, İstanbul. • STRATTON, M. (ed.), (2000), Industrial Buildings: Conservation and Regenaration, Londra: E&FN Spon. • TANYELI, G., (2000), “Endüstri Arkeolojisi Yapılarının Korunması ve Yeniden İşlevlendirilmesi”, domus m, 8, Aralık 2000, s. 50-51. • WON, L., (2016), “Adaptive Reuse: Extending the Live of Buildings”, Birkhauser Ders esnasında daha geniş bir kaynakça paylaşılacaktır

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir.
2
Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir.
3
Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir.
4
Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir.
5
Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir.
6
Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir.
7
Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir.
8
Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir.
9
Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir.
10
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir.
11
Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir.
12
Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir.
13
Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir.
14
Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir.
15
İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir.
16
Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir.
17
Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir.
18
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir.
19
Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir.
20
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir.
21
Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
22
Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir.
23
Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir.
24
Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir.
25
Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir.
26
Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir.
27
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir.
28
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
29
Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 60
Genel Sınavın Başarıya Oranı 40
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:20Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 12:21