Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEĞE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe Zeynep SÖZEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayşe Zeynep SÖZEN |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Zeynep Yazıcıoğlu |
Dersin Amacı | Mimarlık, iç mimarlık ve endüstri ürünleri tasarımının mesleki çerçevesini tanımlamak ve irdelemek Mesleki uygulamanın yasal ve düzenleyici çerçevesini tanımlamak ve irdelemek (Mimarlık ve İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümleri öğrencileri ders sırasında bir ihale oyunu oynarlar. Öğrenciler, sanal Tasarım+Yapım firmaları kurarlar, bir ekip ise işveren adına İhale Komisyonu görevini üstlenir. İhale Komisyonu, bir Zen bahçesi tasarım ve yapım işini ihale etmek üzere ihale dosyasını, sözleşmeyi ve değerlendirme kriterlerini hazırlar ve ihaleyi kapalı teklif usulüyle organize eder. Tasarım+Yapım firmaları, tasarım ve fiyat tekliflerini metraj ve keşif çalışması yaparak sunarlar. İhalenin sonuçlanmasından sonra İşverenle kazanan firma arasında bir talep/uyuşmazlık oyunu oynanır) |
Dersin İçeriği | Bu ders; Meslek pratiği temel tanımlar,Mesleki uygulamada aktörler ve kaynaklar,İş ve meslek etiği,Meslek ve ilgili kurumlar arası ilişkiler,Kurum ve aktörlerle tanışma,Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması, Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması,Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması,Uluslararası meslek örgütlerinin (UIA, IFI, ICSID) tanıtımı,Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları,Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları,İletişim,Meslek pratiğinin bugünü ve yarını; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mimarlık, iç mimarlık ve endüstri ürünleri tasarımı mesleğini ve meslek uygulama pratiğini analiz eder. | 10, 6, 9 | A |
2. İş etiği, meslek etiği, ve temel sorumluluk kavramlarını tanır. | 10, 6, 9 | A |
3. Mesleki uygulama çerçevesinde temel aktörleri tanımlar. | 10, 6, 9 | A |
4. Mesleki uygulamada çalışma ve uzmanlık alanlarını tanır. | 10, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meslek pratiği temel tanımlar | |
2 | Mesleki uygulamada aktörler ve kaynaklar | |
3 | İş ve meslek etiği | |
4 | Meslek ve ilgili kurumlar arası ilişkiler | |
5 | Kurum ve aktörlerle tanışma | |
6 | Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması | |
7 | Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması | |
8 | Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması | |
9 | Uluslararası meslek örgütlerinin (UIA, IFI, ICSID) tanıtımı | |
11 | Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları | |
12 | Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları | |
13 | İletişim | |
14 | Meslek pratiğinin bugünü ve yarını |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
1. Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı, Mimarlar Odası İzmir Şubesi, 2009 2. Belardi, Paolo, Mimarlar Neden Hala Çiziyor?Janus yayıncılık, 2015 3. Koolhaas, Rem, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi, 2014 4.Kahn, Louis, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi 2014 5. Baytop, Firuzan, Şantiyede Olay Var!, YEM Kitabevi, 2013 6. Mesleğe Giriş, ppt. Ders notları,2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir. | X | |||||
2 | Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir. | X | |||||
3 | Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir. | X | |||||
4 | Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir. | X | |||||
5 | Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir. | X | |||||
6 | Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir. | X | |||||
7 | Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir. | X | |||||
8 | Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir. | X | |||||
9 | Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir. | X | |||||
10 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir. | X | |||||
11 | Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir. | X | |||||
12 | Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir. | X | |||||
13 | Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir. | X | |||||
14 | Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir. | X | |||||
15 | İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir. | X | |||||
16 | Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
17 | Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir. | X | |||||
18 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir. | ||||||
19 | Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir. | X | |||||
20 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir. | X | |||||
21 | Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir. | X | |||||
22 | Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir. | X | |||||
23 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir. | X | |||||
24 | Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir. | X | |||||
25 | Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir. | X | |||||
26 | Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir. | X | |||||
27 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir. | ||||||
28 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
29 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(58/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MESLEĞE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe Zeynep SÖZEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayşe Zeynep SÖZEN |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Zeynep Yazıcıoğlu |
Dersin Amacı | Mimarlık, iç mimarlık ve endüstri ürünleri tasarımının mesleki çerçevesini tanımlamak ve irdelemek Mesleki uygulamanın yasal ve düzenleyici çerçevesini tanımlamak ve irdelemek (Mimarlık ve İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümleri öğrencileri ders sırasında bir ihale oyunu oynarlar. Öğrenciler, sanal Tasarım+Yapım firmaları kurarlar, bir ekip ise işveren adına İhale Komisyonu görevini üstlenir. İhale Komisyonu, bir Zen bahçesi tasarım ve yapım işini ihale etmek üzere ihale dosyasını, sözleşmeyi ve değerlendirme kriterlerini hazırlar ve ihaleyi kapalı teklif usulüyle organize eder. Tasarım+Yapım firmaları, tasarım ve fiyat tekliflerini metraj ve keşif çalışması yaparak sunarlar. İhalenin sonuçlanmasından sonra İşverenle kazanan firma arasında bir talep/uyuşmazlık oyunu oynanır) |
Dersin İçeriği | Bu ders; Meslek pratiği temel tanımlar,Mesleki uygulamada aktörler ve kaynaklar,İş ve meslek etiği,Meslek ve ilgili kurumlar arası ilişkiler,Kurum ve aktörlerle tanışma,Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması, Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması,Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması,Uluslararası meslek örgütlerinin (UIA, IFI, ICSID) tanıtımı,Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları,Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları,İletişim,Meslek pratiğinin bugünü ve yarını; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mimarlık, iç mimarlık ve endüstri ürünleri tasarımı mesleğini ve meslek uygulama pratiğini analiz eder. | 10, 6, 9 | A |
2. İş etiği, meslek etiği, ve temel sorumluluk kavramlarını tanır. | 10, 6, 9 | A |
3. Mesleki uygulama çerçevesinde temel aktörleri tanımlar. | 10, 6, 9 | A |
4. Mesleki uygulamada çalışma ve uzmanlık alanlarını tanır. | 10, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Meslek pratiği temel tanımlar | |
2 | Mesleki uygulamada aktörler ve kaynaklar | |
3 | İş ve meslek etiği | |
4 | Meslek ve ilgili kurumlar arası ilişkiler | |
5 | Kurum ve aktörlerle tanışma | |
6 | Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması | |
7 | Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması | |
8 | Türkiye, Avrupa Birliği ve A.B.D. mesleki uygulama alanlarının karşılaştırılması | |
9 | Uluslararası meslek örgütlerinin (UIA, IFI, ICSID) tanıtımı | |
11 | Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları | |
12 | Uluslarası meslek örgütlerinin mesleğe ilişkin yaklaşımları | |
13 | İletişim | |
14 | Meslek pratiğinin bugünü ve yarını |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
1. Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı, Mimarlar Odası İzmir Şubesi, 2009 2. Belardi, Paolo, Mimarlar Neden Hala Çiziyor?Janus yayıncılık, 2015 3. Koolhaas, Rem, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi, 2014 4.Kahn, Louis, Öğrencilerle Söyleşiler, YEM Kitabevi 2014 5. Baytop, Firuzan, Şantiyede Olay Var!, YEM Kitabevi, 2013 6. Mesleğe Giriş, ppt. Ders notları,2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir. | X | |||||
2 | Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir. | X | |||||
3 | Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir. | X | |||||
4 | Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir. | X | |||||
5 | Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir. | X | |||||
6 | Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir. | X | |||||
7 | Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir. | X | |||||
8 | Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir. | X | |||||
9 | Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir. | X | |||||
10 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir. | X | |||||
11 | Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir. | X | |||||
12 | Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir. | X | |||||
13 | Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir. | X | |||||
14 | Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir. | X | |||||
15 | İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir. | X | |||||
16 | Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
17 | Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir. | X | |||||
18 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir. | ||||||
19 | Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir. | X | |||||
20 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir. | X | |||||
21 | Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir. | X | |||||
22 | Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir. | X | |||||
23 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir. | X | |||||
24 | Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir. | X | |||||
25 | Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir. | X | |||||
26 | Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir. | X | |||||
27 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir. | ||||||
28 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
29 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |