Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE VE YENİDEN İŞLEVLENDİRME | 2+3 | 3,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Gülhan BENLİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Gülhan BENLİ, Öğr.Gör.Dr. Nevin Esin TEKİN BELLİBAŞ, Öğr.Gör. Özlem ÖZCAN, Öğr.Gör.Dr. Esra KUDDE, Öğr.Gör. Jose Manuel GARCIA TORRES |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ülkemizde geçerli Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasaları çerçevesinde "taşınmaz kültür varlığı" olarak kabul edilen ve restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının, geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölövesi ve tarihi esere tahribat vermeyecek bir fonksiyon ile yeniden işlevlendirme projesinin hazırlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı,İleri belgeleme yöntem ve tekniklerinin anlatımı ,Tarihi yapılarda mekansal ve strüktürel analizlerin yapılması,Rölöve çizimi, ölçü ve ölçülendirme tekniklerinin anlatımı,Tarihi yapılarda kullanılan malzemeler,Tarihi yapı iç mekan, yapı elemanlarının incelenmesi, strüktür sisteminin çözümlenmesi ,Ara sınav,Rölöve projelerinde çizim ilke ve esaslarının anlatılması ,Tarihi yapılarda iç mekanlarda bozulma türleri, nedenleri, mekan organizasyonunda ortaya çıkan sorunlar,Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinde önerilebilecek fonksiyon çeşit ve kapsamları,yeniden işlevlendirilen tarihi yapılarda kullanılabilecek malzeme çeşit, form ve detayları ,Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinde basit onarım ilke ve yöntemleri,Tarihi yapılarda iç mekan detay çözümlemeleri (aydınlatma),Tarihi yapılarda iç mekan detay çözümlemeleri (akustik); konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alım ve rölöve çizim yöntemlerinİ öğrenir | 1, 12, 14, 15, 16 | C, D, F |
Tarihi yapılarda mekansal ve strüktürel analizler hazırlamayı öğrenir | 1, 12, 14, 15, 16 | C, D, F |
Tarihi binalarda hasar analizi yapmayı öğrenir | 1, 12, 14, 15, 16 | C, D, F |
Yeniden işlevlendirme kriter ve yöntemlerini öğrenir | 1, 12, 14, 15, 16 | C, D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 16: Proje Temelli Öğrenme |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev, D: Proje / Tasarım, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı | |
2 | İleri belgeleme yöntem ve tekniklerinin anlatımı | |
3 | Tarihi yapılarda mekansal ve strüktürel analizlerin yapılması | yapının yerinde incelenmesi ve rölöve ölçülerinin alınması |
4 | Rölöve çizimi, ölçü ve ölçülendirme tekniklerinin anlatımı | rölöve üzerinde işlenmesi |
5 | Tarihi yapılarda kullanılan malzemeler | |
6 | Tarihi yapı iç mekan, yapı elemanlarının incelenmesi, strüktür sisteminin çözümlenmesi | |
7 | Ara sınav | |
8 | Rölöve projelerinde çizim ilke ve esaslarının anlatılması | Rölöve üzerinde işlenmesi |
9 | Tarihi yapılarda iç mekanlarda bozulma türleri, nedenleri, mekan organizasyonunda ortaya çıkan sorunlar | |
10 | Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinde önerilebilecek fonksiyon çeşit ve kapsamları | Rölöve üzerinde işlenmesi |
11 | yeniden işlevlendirilen tarihi yapılarda kullanılabilecek malzeme çeşit, form ve detayları | yeniden işlevlendirme projesi üzerinde işlenmesi |
12 | Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinde basit onarım ilke ve yöntemleri | yeniden işlevlendirme projesi üzerinde işlenmesi |
13 | Tarihi yapılarda iç mekan detay çözümlemeleri (aydınlatma) | yeniden işlevlendirme projesi üzerinde işlenmesi |
14 | Tarihi yapılarda iç mekan detay çözümlemeleri (akustik) | yeniden işlevlendirme projesi üzerinde işlenmesi |
Kaynak |
ders notlarının bir kısmı öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. 4. Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul 5. Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. 6. Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | TASARIM (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi | ||||||
0 | TASARIM (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi | X | |||||
0 | TASARIM (Yetkinlikler, Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinler arası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme | X | |||||
0 | TASARIM (Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme | X | |||||
0 | TASARIM (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma | ||||||
0 | TASARIM ( Yetkinlikler, Alana Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik mimari tasarıma tasarımına katkıda bulunma | ||||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme | X | |||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi | X | |||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme | X | |||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | X | |||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | X | |||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT ( Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, iş birlikleri ve etkinlikler düzenleme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma | X | |||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme | X | |||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler--Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme | X | |||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama | X | |||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorumlulukları tanıma ve uygulama becerisi | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme | ||||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği | ||||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |