Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MUTFAK VE MEKAN TASARIMI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM, Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı restoran tasarlamak için gereken bilgileri temel seviyede vermektir. Restoran konsepti oluşturmak, menü belirlemek, mutfak tasarlamak, ekipman satın almak, yemek salonu ve içecek servis alanlarının tasarımlarının başarılı bir şekilde işleyebilmesi için operasyonel ve tasarımsal öğeler hakkında bilgi edinir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, lokanta kavramı,Lokanta kavramı ve tarihi ,Lokanta tasarımı ile ilgili genel konu başlıkları ,İş planı, bütçelendirme ve restoran için tema seçimi ,Mutfak Tasarımı 1 -Genel mutfak tasarımı konuları -Depolar -Hazırlık alanları ,Mutfak Tasarımı 2 -Pişirme alanları ,Mutfak Tasarımı 3 Servis alanı, bulaşıkhane ve çöp odası, diğer kısımlar (personel alanı, ofis, tuvaletler) ,Mutfak tasarımı 4 – fırıncılık ,Mutfakta güvenlik ve hijyen , Salon iç tasarımı ve işlevsellik ,İçecek servis alanlarının planlanması ,Lokanta tasarımları incelemesi ,Sürdürülebilir Lokanta tasarımları ,Covid dönemi Lokanta tasarımları ve hayalet lokantalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Restoran konsepti oluşturma ve menü belirleme aşamalarını anlar. | 1, 16 | A, E |
Mutfak tasarlama ve ekipman satın alma aşamalarını belirler. | 16, 19 | A, B |
Yemek salonu ve içecek servis alanı tasarımlarını anlayabilir. | 1 | A |
Mutfaklarda genel güvenlik ve hijyen kurallarını ayırt edebilir. | 1, 10, 16 | A |
Yenilikçi restoran kavramlarını belirler. | 1, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, lokanta kavramı | |
2 | Lokanta kavramı ve tarihi | |
3 | Lokanta tasarımı ile ilgili genel konu başlıkları | |
4 | İş planı, bütçelendirme ve restoran için tema seçimi | |
5 | Mutfak Tasarımı 1 -Genel mutfak tasarımı konuları -Depolar -Hazırlık alanları | |
6 | Mutfak Tasarımı 2 -Pişirme alanları | |
7 | Mutfak Tasarımı 3 Servis alanı, bulaşıkhane ve çöp odası, diğer kısımlar (personel alanı, ofis, tuvaletler) | |
8 | Mutfak tasarımı 4 – fırıncılık | |
9 | Mutfakta güvenlik ve hijyen | |
10 | Salon iç tasarımı ve işlevsellik | |
11 | İçecek servis alanlarının planlanması | |
12 | Lokanta tasarımları incelemesi | |
13 | Sürdürülebilir Lokanta tasarımları | |
14 | Covid dönemi Lokanta tasarımları ve hayalet lokantalar |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır. |
Öğretim görevlisi ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | ||||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | X | |||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 44 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(44/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MUTFAK VE MEKAN TASARIMI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM, Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı restoran tasarlamak için gereken bilgileri temel seviyede vermektir. Restoran konsepti oluşturmak, menü belirlemek, mutfak tasarlamak, ekipman satın almak, yemek salonu ve içecek servis alanlarının tasarımlarının başarılı bir şekilde işleyebilmesi için operasyonel ve tasarımsal öğeler hakkında bilgi edinir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, lokanta kavramı,Lokanta kavramı ve tarihi ,Lokanta tasarımı ile ilgili genel konu başlıkları ,İş planı, bütçelendirme ve restoran için tema seçimi ,Mutfak Tasarımı 1 -Genel mutfak tasarımı konuları -Depolar -Hazırlık alanları ,Mutfak Tasarımı 2 -Pişirme alanları ,Mutfak Tasarımı 3 Servis alanı, bulaşıkhane ve çöp odası, diğer kısımlar (personel alanı, ofis, tuvaletler) ,Mutfak tasarımı 4 – fırıncılık ,Mutfakta güvenlik ve hijyen , Salon iç tasarımı ve işlevsellik ,İçecek servis alanlarının planlanması ,Lokanta tasarımları incelemesi ,Sürdürülebilir Lokanta tasarımları ,Covid dönemi Lokanta tasarımları ve hayalet lokantalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Restoran konsepti oluşturma ve menü belirleme aşamalarını anlar. | 1, 16 | A, E |
Mutfak tasarlama ve ekipman satın alma aşamalarını belirler. | 16, 19 | A, B |
Yemek salonu ve içecek servis alanı tasarımlarını anlayabilir. | 1 | A |
Mutfaklarda genel güvenlik ve hijyen kurallarını ayırt edebilir. | 1, 10, 16 | A |
Yenilikçi restoran kavramlarını belirler. | 1, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, lokanta kavramı | |
2 | Lokanta kavramı ve tarihi | |
3 | Lokanta tasarımı ile ilgili genel konu başlıkları | |
4 | İş planı, bütçelendirme ve restoran için tema seçimi | |
5 | Mutfak Tasarımı 1 -Genel mutfak tasarımı konuları -Depolar -Hazırlık alanları | |
6 | Mutfak Tasarımı 2 -Pişirme alanları | |
7 | Mutfak Tasarımı 3 Servis alanı, bulaşıkhane ve çöp odası, diğer kısımlar (personel alanı, ofis, tuvaletler) | |
8 | Mutfak tasarımı 4 – fırıncılık | |
9 | Mutfakta güvenlik ve hijyen | |
10 | Salon iç tasarımı ve işlevsellik | |
11 | İçecek servis alanlarının planlanması | |
12 | Lokanta tasarımları incelemesi | |
13 | Sürdürülebilir Lokanta tasarımları | |
14 | Covid dönemi Lokanta tasarımları ve hayalet lokantalar |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından sağlanacaktır. |
Öğretim görevlisi ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | ||||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | X | |||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |