Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK MATEMATİĞİ VE TERMİNOLOJİSİ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Onur Semen ÖNER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders Gastronomi kavramlarının terminolojik, fonetik ve etimolojik anlamda bilinmesi, matematiğin mutfakta kullanımının kavratılmasını amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Mutfak Dersine Giriş ,Gastronominin Gelişimi ,Restoran Terminolojisi,Temel Mutfak Bilgileri Terminolojisi,Besin İşleme ve Saklama Terminolojisi,Fondlar, Soslar ve Çorba Terminolojisi,Mutfak Araç Gereçleri Terminolojisi ,Restoran ve Menü Terminolojisi ,İçecek ve Servis Terminolojisi ,İçecek ve Servis Terminolojisi,Çoğaltma, Bölme, Yüzdeleme İşlemleri, Oranlar ,Standart Reçetelerin Uygulanması, Porsiyon Hesapları ,Değişim ve Standart Reçete Hesaplama Uygulamaları ,Maliyet Hesaplama ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Mutfakta matematiği kullanarak problem çözümler.1, 12, 3, 9
Tedarik ve üretim için gereken hesaplamaları rapor eder. 1C
Verilen problemleri/ hesaplamaları karşılaştırır.1, 12, 3
Satın alma, ölçümleme ve maliyetlendirme konularını yorumlar.1C
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 12: Problem Çözme Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Mutfak Dersine Giriş
2Gastronominin Gelişimi
3Restoran TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
4Temel Mutfak Bilgileri TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
5Besin İşleme ve Saklama TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
6Fondlar, Soslar ve Çorba TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
7Mutfak Araç Gereçleri Terminolojisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
8Restoran ve Menü Terminolojisi
9İçecek ve Servis Terminolojisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
10İçecek ve Servis TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
11Çoğaltma, Bölme, Yüzdeleme İşlemleri, Oranlar Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
12Standart Reçetelerin Uygulanması, Porsiyon Hesapları
13Değişim ve Standart Reçete Hesaplama Uygulamaları Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
14Maliyet Hesaplama
Kaynak
Math for the Professional Kitchen (Culinary Institute of America) Culinary Calculations: Simplified Math for Culinary Professionals Terri Jones 3rd Ed. Culinary Math Linda Blocker, Julia Hill (CIA). Uluslararası yayınlar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
X
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK MATEMATİĞİ VE TERMİNOLOJİSİ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Onur Semen ÖNER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders Gastronomi kavramlarının terminolojik, fonetik ve etimolojik anlamda bilinmesi, matematiğin mutfakta kullanımının kavratılmasını amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Mutfak Dersine Giriş ,Gastronominin Gelişimi ,Restoran Terminolojisi,Temel Mutfak Bilgileri Terminolojisi,Besin İşleme ve Saklama Terminolojisi,Fondlar, Soslar ve Çorba Terminolojisi,Mutfak Araç Gereçleri Terminolojisi ,Restoran ve Menü Terminolojisi ,İçecek ve Servis Terminolojisi ,İçecek ve Servis Terminolojisi,Çoğaltma, Bölme, Yüzdeleme İşlemleri, Oranlar ,Standart Reçetelerin Uygulanması, Porsiyon Hesapları ,Değişim ve Standart Reçete Hesaplama Uygulamaları ,Maliyet Hesaplama ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Mutfakta matematiği kullanarak problem çözümler.1, 12, 3, 9
Tedarik ve üretim için gereken hesaplamaları rapor eder. 1C
Verilen problemleri/ hesaplamaları karşılaştırır.1, 12, 3
Satın alma, ölçümleme ve maliyetlendirme konularını yorumlar.1C
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 12: Problem Çözme Yöntemi, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Mutfak Dersine Giriş
2Gastronominin Gelişimi
3Restoran TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
4Temel Mutfak Bilgileri TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
5Besin İşleme ve Saklama TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
6Fondlar, Soslar ve Çorba TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
7Mutfak Araç Gereçleri Terminolojisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
8Restoran ve Menü Terminolojisi
9İçecek ve Servis Terminolojisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
10İçecek ve Servis TerminolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
11Çoğaltma, Bölme, Yüzdeleme İşlemleri, Oranlar Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
12Standart Reçetelerin Uygulanması, Porsiyon Hesapları
13Değişim ve Standart Reçete Hesaplama Uygulamaları Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması
14Maliyet Hesaplama
Kaynak
Math for the Professional Kitchen (Culinary Institute of America) Culinary Calculations: Simplified Math for Culinary Professionals Terri Jones 3rd Ed. Culinary Math Linda Blocker, Julia Hill (CIA). Uluslararası yayınlar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
X
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47