Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DÜNYA MUTFAĞI I | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İsmail KARAKUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünya üzerindeki çeşitli kültürlerin mutfaklara olan etkisini, tarihsel gelişimini ve yerel yemeklerinin öğrenilip uygulanmasını amaçlamaktadır. Dünya mutfaklarında kullanılan teknikleri profesyonel mutfaklarda çalışabilecek düzeyde kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya Mutfağına Giriş / Mutfak Temizliği Hijyen ve Sanitasyon / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi ,Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll & Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli,Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll& Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli ,Uzak Doğu Mutfakları ( Endonezya, Tayland, Çin ) Nasi Goreng-Noodle-Thai Chicken Curry,Teorik Bilgi- Çeşitli Mutfakların Tarihçesi ve özellikleri ,Hint Mutfağı Tikka Masala Tavuk-Aloo Gobi-Kaşmir pilavı,Peru / Meksika Mutfağı Ceviche-Taco Selection-Kinoa Salata-,Chili Con Carne-Guacamole sos & Salsa sos,İskandinav Mutfağı Smorrebrod-Somon Gravlax-Fiskbullar,Orta Doğu Mutfağı Humus-Falafel, Foul -Medames,İspanyol Mutfağı Tapas-Paella,Gazpacho Çorba ,Mutfak Temizliği / Genel Temizlik Haftası ,İngiliz Mutfağı Fish and Chips-Gravy sos-Bread & Butter,Fransız Mutfağı Ratatouille-Beef Bourguignon-Flan,İtalyan Mutfağı Sezar Sos-Risotto-Minestrone Çorba; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çeşitli Mutfak kültürlerini ayırt eder. | ||
Dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişim süreçlerini sıralar. | 1, 10, 16 | E |
Çeşitli mutfak kültürlerindeki pişirme yöntemlerini ayırt eder. | 1, 6 | E, F |
Çeşitli mutfak kültürlerindeki kullanılan ürün ve malzemeleri birleştirir. | 1, 10, 11, 9 | |
Dünyadaki çeşitli kültürlere ait yemekleri ilgili kültüre uygun bir şekilde tasarlar ve hazırlar. | 1, 11, 33, 6, 9 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 33: İstasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya Mutfağına Giriş / Mutfak Temizliği Hijyen ve Sanitasyon / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi | |
2 | Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll & Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli | |
3 | Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll& Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli | |
4 | Uzak Doğu Mutfakları ( Endonezya, Tayland, Çin ) Nasi Goreng-Noodle-Thai Chicken Curry | |
5 | Teorik Bilgi- Çeşitli Mutfakların Tarihçesi ve özellikleri | |
6 | Hint Mutfağı Tikka Masala Tavuk-Aloo Gobi-Kaşmir pilavı | |
7 | Peru / Meksika Mutfağı Ceviche-Taco Selection-Kinoa Salata-,Chili Con Carne-Guacamole sos & Salsa sos | |
8 | İskandinav Mutfağı Smorrebrod-Somon Gravlax-Fiskbullar | |
9 | Orta Doğu Mutfağı Humus-Falafel, Foul -Medames | |
10 | İspanyol Mutfağı Tapas-Paella,Gazpacho Çorba | |
11 | Mutfak Temizliği / Genel Temizlik Haftası | |
12 | İngiliz Mutfağı Fish and Chips-Gravy sos-Bread & Butter | |
13 | Fransız Mutfağı Ratatouille-Beef Bourguignon-Flan | |
14 | İtalyan Mutfağı Sezar Sos-Risotto-Minestrone Çorba |
Kaynak |
Nenes, M. F. (2008). International Cuisine (1st Edition). The International Culinary Schools at The Art Institutes, New Jersey: John & Wiley Sons. Heyman, P. A. (2016). International Cooking: A Culinary Journey (3rd Edition), London: Pearson. Teubner, C. (2007). Food: The World of Food (2nd Edition). Teubner Edition. Gıoffre, R., & Keisuke, K. (2010). Japon Mutfak Sanatı Sushi Sashimi. Boyut Yayın Grubu. Bellows, K. (2011). Dünya Mutfaklarına Seyehat (Çev. F. Kurt). National Geographic. |
Dersin öğretim elemanı tarafından bildirilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 7 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 6 | 18 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 6 | 4 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 7 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DÜNYA MUTFAĞI I | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İsmail KARAKUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dünya üzerindeki çeşitli kültürlerin mutfaklara olan etkisini, tarihsel gelişimini ve yerel yemeklerinin öğrenilip uygulanmasını amaçlamaktadır. Dünya mutfaklarında kullanılan teknikleri profesyonel mutfaklarda çalışabilecek düzeyde kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya Mutfağına Giriş / Mutfak Temizliği Hijyen ve Sanitasyon / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi ,Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll & Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli,Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll& Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli ,Uzak Doğu Mutfakları ( Endonezya, Tayland, Çin ) Nasi Goreng-Noodle-Thai Chicken Curry,Teorik Bilgi- Çeşitli Mutfakların Tarihçesi ve özellikleri ,Hint Mutfağı Tikka Masala Tavuk-Aloo Gobi-Kaşmir pilavı,Peru / Meksika Mutfağı Ceviche-Taco Selection-Kinoa Salata-,Chili Con Carne-Guacamole sos & Salsa sos,İskandinav Mutfağı Smorrebrod-Somon Gravlax-Fiskbullar,Orta Doğu Mutfağı Humus-Falafel, Foul -Medames,İspanyol Mutfağı Tapas-Paella,Gazpacho Çorba ,Mutfak Temizliği / Genel Temizlik Haftası ,İngiliz Mutfağı Fish and Chips-Gravy sos-Bread & Butter,Fransız Mutfağı Ratatouille-Beef Bourguignon-Flan,İtalyan Mutfağı Sezar Sos-Risotto-Minestrone Çorba; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çeşitli Mutfak kültürlerini ayırt eder. | ||
Dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişim süreçlerini sıralar. | 1, 10, 16 | E |
Çeşitli mutfak kültürlerindeki pişirme yöntemlerini ayırt eder. | 1, 6 | E, F |
Çeşitli mutfak kültürlerindeki kullanılan ürün ve malzemeleri birleştirir. | 1, 10, 11, 9 | |
Dünyadaki çeşitli kültürlere ait yemekleri ilgili kültüre uygun bir şekilde tasarlar ve hazırlar. | 1, 11, 33, 6, 9 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 33: İstasyon Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya Mutfağına Giriş / Mutfak Temizliği Hijyen ve Sanitasyon / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi | |
2 | Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll & Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli | |
3 | Japon Mutfağı California Roll-Suzuki Maki-Sake Nigiri-Tempura Roll& Yasai Tempura- Sushi Şurubu-Teriyaki Sos- Sriracha & Giner Aioli | |
4 | Uzak Doğu Mutfakları ( Endonezya, Tayland, Çin ) Nasi Goreng-Noodle-Thai Chicken Curry | |
5 | Teorik Bilgi- Çeşitli Mutfakların Tarihçesi ve özellikleri | |
6 | Hint Mutfağı Tikka Masala Tavuk-Aloo Gobi-Kaşmir pilavı | |
7 | Peru / Meksika Mutfağı Ceviche-Taco Selection-Kinoa Salata-,Chili Con Carne-Guacamole sos & Salsa sos | |
8 | İskandinav Mutfağı Smorrebrod-Somon Gravlax-Fiskbullar | |
9 | Orta Doğu Mutfağı Humus-Falafel, Foul -Medames | |
10 | İspanyol Mutfağı Tapas-Paella,Gazpacho Çorba | |
11 | Mutfak Temizliği / Genel Temizlik Haftası | |
12 | İngiliz Mutfağı Fish and Chips-Gravy sos-Bread & Butter | |
13 | Fransız Mutfağı Ratatouille-Beef Bourguignon-Flan | |
14 | İtalyan Mutfağı Sezar Sos-Risotto-Minestrone Çorba |
Kaynak |
Nenes, M. F. (2008). International Cuisine (1st Edition). The International Culinary Schools at The Art Institutes, New Jersey: John & Wiley Sons. Heyman, P. A. (2016). International Cooking: A Culinary Journey (3rd Edition), London: Pearson. Teubner, C. (2007). Food: The World of Food (2nd Edition). Teubner Edition. Gıoffre, R., & Keisuke, K. (2010). Japon Mutfak Sanatı Sushi Sashimi. Boyut Yayın Grubu. Bellows, K. (2011). Dünya Mutfaklarına Seyehat (Çev. F. Kurt). National Geographic. |
Dersin öğretim elemanı tarafından bildirilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |