Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK OTLARI VE BAHARATLAR -Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Merih TATLI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere mutfak otları ve baharatlar hakkında genel bir anlayış kazandırmak, farklı kültürlerdeki kullanımlarını öğretmek, sağlık yararlarını incelemek ve yemeklerde kullanımlarını keşfetmelerini sağlayarak yaratıcı mutfak becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Baharatların Kısa Tarihi ,Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla,Yetiştirme, Hasat ve İşleme,Salata Otları ve Bitki Karışımları,Mutfakta Kullanılan Otla,Mutfakta Kullanılan Baharatlar,Baharat Karışımları,Baharlar ve Çeşniler ,Baharlar ve Çeşniler,Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla,Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dünya çapındaki çeşitli mutfaklarda otların ve baharatların çeşitli kullanımlarını açıklar 11, 8, 9A
Mutfak hazırlıklarında otların ve baharatların doğru kullanımını gösterir 6, 8, 9A
Edinilen bilgiyi yemek pişirmede tat ve dokuya katkıda bulunmak için uygular. 5, 6, 9A
Otların ve baharatların kalitesini korumak için doğru saklama tekniklerini tanır 6, 9
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Baharatların Kısa Tarihi
2Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla
3Yetiştirme, Hasat ve İşleme
4Salata Otları ve Bitki Karışımları
5Mutfakta Kullanılan Otla
6Mutfakta Kullanılan Baharatlar
7Baharat Karışımları
8Baharlar ve Çeşniler
9Baharlar ve Çeşniler
10Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası
11Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
12Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
13Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla
14Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma
Kaynak
Culinary Herbs and Spices of the World. University of Chicago Press; Illustrated edition edition (January 29, 2014) ISBN-13: 978-0226091662 Gökçen Adar, (2009) Ot: Yaban Yeşilleriyle 100 Nefis Tarif ISBN: 9789759059804 Öğretim üyesi ders notları Oktay Mete, (2017) Baharatlar Alfa Yayıncılık Tijen İnaltong, (2022) Mutfaktaki Yaban Anadolu’nun Yenen Otları ISBN:978-975-08-5253-4

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4416
Okul Dışı Diğer Faaliyetler248
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı7214
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı7321
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)143
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK OTLARI VE BAHARATLAR -Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Merih TATLI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere mutfak otları ve baharatlar hakkında genel bir anlayış kazandırmak, farklı kültürlerdeki kullanımlarını öğretmek, sağlık yararlarını incelemek ve yemeklerde kullanımlarını keşfetmelerini sağlayarak yaratıcı mutfak becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Baharatların Kısa Tarihi ,Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla,Yetiştirme, Hasat ve İşleme,Salata Otları ve Bitki Karışımları,Mutfakta Kullanılan Otla,Mutfakta Kullanılan Baharatlar,Baharat Karışımları,Baharlar ve Çeşniler ,Baharlar ve Çeşniler,Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla,Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dünya çapındaki çeşitli mutfaklarda otların ve baharatların çeşitli kullanımlarını açıklar 11, 8, 9A
Mutfak hazırlıklarında otların ve baharatların doğru kullanımını gösterir 6, 8, 9A
Edinilen bilgiyi yemek pişirmede tat ve dokuya katkıda bulunmak için uygular. 5, 6, 9A
Otların ve baharatların kalitesini korumak için doğru saklama tekniklerini tanır 6, 9
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Baharatların Kısa Tarihi
2Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla
3Yetiştirme, Hasat ve İşleme
4Salata Otları ve Bitki Karışımları
5Mutfakta Kullanılan Otla
6Mutfakta Kullanılan Baharatlar
7Baharat Karışımları
8Baharlar ve Çeşniler
9Baharlar ve Çeşniler
10Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası
11Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
12Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
13Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla
14Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma
Kaynak
Culinary Herbs and Spices of the World. University of Chicago Press; Illustrated edition edition (January 29, 2014) ISBN-13: 978-0226091662 Gökçen Adar, (2009) Ot: Yaban Yeşilleriyle 100 Nefis Tarif ISBN: 9789759059804 Öğretim üyesi ders notları Oktay Mete, (2017) Baharatlar Alfa Yayıncılık Tijen İnaltong, (2022) Mutfaktaki Yaban Anadolu’nun Yenen Otları ISBN:978-975-08-5253-4

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47