Öğrencilere mutfak otları ve baharatlar hakkında genel bir anlayış kazandırmak, farklı kültürlerdeki kullanımlarını öğretmek, sağlık yararlarını incelemek ve yemeklerde kullanımlarını keşfetmelerini sağlayarak yaratıcı mutfak becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Baharatların Kısa Tarihi ,Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla,Yetiştirme, Hasat ve İşleme,Salata Otları ve Bitki Karışımları,Mutfakta Kullanılan Otla,Mutfakta Kullanılan Baharatlar,Baharat Karışımları,Baharlar ve Çeşniler ,Baharlar ve Çeşniler,Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla,Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dünya çapındaki çeşitli mutfaklarda otların ve baharatların çeşitli kullanımlarını açıklar
11, 8, 9
A
Mutfak hazırlıklarında otların ve baharatların doğru kullanımını gösterir
6, 8, 9
A
Edinilen bilgiyi yemek pişirmede tat ve dokuya katkıda bulunmak için uygular.
5, 6, 9
A
Otların ve baharatların kalitesini korumak için doğru saklama tekniklerini tanır
6, 9
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Baharatların Kısa Tarihi
2
Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla
3
Yetiştirme, Hasat ve İşleme
4
Salata Otları ve Bitki Karışımları
5
Mutfakta Kullanılan Otla
6
Mutfakta Kullanılan Baharatlar
7
Baharat Karışımları
8
Baharlar ve Çeşniler
9
Baharlar ve Çeşniler
10
Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası
11
Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
12
Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
13
Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla
14
Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma
Kaynak
Culinary Herbs and Spices of the World. University of Chicago Press; Illustrated edition edition (January 29, 2014) ISBN-13: 978-0226091662
Gökçen Adar, (2009) Ot: Yaban Yeşilleriyle 100 Nefis Tarif ISBN: 9789759059804
Öğretim üyesi ders notları
Oktay Mete, (2017) Baharatlar Alfa Yayıncılık
Tijen İnaltong, (2022) Mutfaktaki Yaban Anadolu’nun Yenen Otları ISBN:978-975-08-5253-4
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
4
4
16
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
4
8
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
7
2
14
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
7
3
21
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
143
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MUTFAK OTLARI VE BAHARATLAR
-
Güz Dönemi
1+2
2
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Merih TATLI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilere mutfak otları ve baharatlar hakkında genel bir anlayış kazandırmak, farklı kültürlerdeki kullanımlarını öğretmek, sağlık yararlarını incelemek ve yemeklerde kullanımlarını keşfetmelerini sağlayarak yaratıcı mutfak becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Baharatların Kısa Tarihi ,Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla,Yetiştirme, Hasat ve İşleme,Salata Otları ve Bitki Karışımları,Mutfakta Kullanılan Otla,Mutfakta Kullanılan Baharatlar,Baharat Karışımları,Baharlar ve Çeşniler ,Baharlar ve Çeşniler,Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları,Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla,Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dünya çapındaki çeşitli mutfaklarda otların ve baharatların çeşitli kullanımlarını açıklar
11, 8, 9
A
Mutfak hazırlıklarında otların ve baharatların doğru kullanımını gösterir
6, 8, 9
A
Edinilen bilgiyi yemek pişirmede tat ve dokuya katkıda bulunmak için uygular.
5, 6, 9
A
Otların ve baharatların kalitesini korumak için doğru saklama tekniklerini tanır
6, 9
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Baharatların Kısa Tarihi
2
Coğrafi İşaretli Otlar ve Baharatla
3
Yetiştirme, Hasat ve İşleme
4
Salata Otları ve Bitki Karışımları
5
Mutfakta Kullanılan Otla
6
Mutfakta Kullanılan Baharatlar
7
Baharat Karışımları
8
Baharlar ve Çeşniler
9
Baharlar ve Çeşniler
10
Baharat İle Otların Tat ve Lezzet Kimyası
11
Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
12
Baharat Tadımları ve Duyusal Deneyim Uygulamaları
13
Fonksiyonel Gıdalar Olarak Otlar ve Baharatla
14
Otlar ve Baharatlar ile İmza Yemek Oluşturma
Kaynak
Culinary Herbs and Spices of the World. University of Chicago Press; Illustrated edition edition (January 29, 2014) ISBN-13: 978-0226091662
Gökçen Adar, (2009) Ot: Yaban Yeşilleriyle 100 Nefis Tarif ISBN: 9789759059804
Öğretim üyesi ders notları
Oktay Mete, (2017) Baharatlar Alfa Yayıncılık
Tijen İnaltong, (2022) Mutfaktaki Yaban Anadolu’nun Yenen Otları ISBN:978-975-08-5253-4
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
X
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.