Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDALARIN DUYUSAL ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri duyusal analiz prensipleri ve teknikleri konusunda detaylı bilgi sahibi olacak şekilde eğitmek. Farklı gıda ürünleri geliştirirken duyusal analiz yöntemlerini kullanan gastronomlar yetiştirmektir. Duyusal analiz değerlendirme raporu hazırlama yeteneğini ve takımlar halinde çalışma becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri ,Duyusal Değerlendirme Nedir? What is Sensory Evaluation? ,Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları ,Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler ,Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi ,Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi ,Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri ,Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar ,Lezzet Profili Analizi ,Doku Profili Analizi ,Baharatların duyusal analizi ,Zeytinyağının duyusal analizi ,Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi ,Çay ve kahve duyusal analizi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Duyusal analiz için hazırlanacak örneklere uygun duyusal analiz formları hazırlar. | 9 | E |
Analize katılacak eğitimli panelist grupları oluşturur. | 2, 6 | E, F |
Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirir. | 1 | C |
Duyusal analiz için doğru insanı seçer. | 13, 6 | F |
Duyusal analizin sonuçlarını doğru ve dikkatlı şekilde rapor eder. | 9 | E |
Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını organize eder. | 11, 17 | F |
Ürün geliştirirken en uygun duyusal analiz yöntemini seçer. | 1, 17 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri | |
2 | Duyusal Değerlendirme Nedir? What is Sensory Evaluation? | |
3 | Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları | Uygun deney ekipmanlarının temini ve hazırlanması |
4 | Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler | |
5 | Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi | testler için gerekli malzemelerin hazırlanması |
6 | Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi | testler için gerekli malzemelerin hazırlanması |
7 | Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri | testler için gerekli malzemelerin hazırlanması |
8 | Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar | |
9 | Lezzet Profili Analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
10 | Doku Profili Analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
11 | Baharatların duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
12 | Zeytinyağının duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
13 | Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
14 | Çay ve kahve duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
Kaynak |
• Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. 2017. Edible Films and Coatings: Sensory Aspects In book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. CRC Press, 598s. • Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir. • Onoğur, T. A. ve Elmacı, Y. 2015. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Meta Basım Matbaacılık. 135s. • İnanlı et. al. 2010. Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi. Journal of FisheriesSciences.com. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 1 | 2 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 2 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 2 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 2 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDALARIN DUYUSAL ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 2+1 | 2,5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri duyusal analiz prensipleri ve teknikleri konusunda detaylı bilgi sahibi olacak şekilde eğitmek. Farklı gıda ürünleri geliştirirken duyusal analiz yöntemlerini kullanan gastronomlar yetiştirmektir. Duyusal analiz değerlendirme raporu hazırlama yeteneğini ve takımlar halinde çalışma becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri ,Duyusal Değerlendirme Nedir? What is Sensory Evaluation? ,Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları ,Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler ,Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi ,Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi ,Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri ,Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar ,Lezzet Profili Analizi ,Doku Profili Analizi ,Baharatların duyusal analizi ,Zeytinyağının duyusal analizi ,Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi ,Çay ve kahve duyusal analizi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Duyusal analiz için hazırlanacak örneklere uygun duyusal analiz formları hazırlar. | 9 | E |
Analize katılacak eğitimli panelist grupları oluşturur. | 2, 6 | E, F |
Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirir. | 1 | C |
Duyusal analiz için doğru insanı seçer. | 13, 6 | F |
Duyusal analizin sonuçlarını doğru ve dikkatlı şekilde rapor eder. | 9 | E |
Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını organize eder. | 11, 17 | F |
Ürün geliştirirken en uygun duyusal analiz yöntemini seçer. | 1, 17 | C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri | |
2 | Duyusal Değerlendirme Nedir? What is Sensory Evaluation? | |
3 | Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları | Uygun deney ekipmanlarının temini ve hazırlanması |
4 | Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler | |
5 | Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi | testler için gerekli malzemelerin hazırlanması |
6 | Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi | testler için gerekli malzemelerin hazırlanması |
7 | Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri | testler için gerekli malzemelerin hazırlanması |
8 | Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar | |
9 | Lezzet Profili Analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
10 | Doku Profili Analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
11 | Baharatların duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
12 | Zeytinyağının duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
13 | Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
14 | Çay ve kahve duyusal analizi | analizler için uygun malzemelerin hazırlanması |
Kaynak |
• Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. 2017. Edible Films and Coatings: Sensory Aspects In book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. CRC Press, 598s. • Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir. • Onoğur, T. A. ve Elmacı, Y. 2015. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Meta Basım Matbaacılık. 135s. • İnanlı et. al. 2010. Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi. Journal of FisheriesSciences.com. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |