Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDALARIN DUYUSAL ANALİZİ-Güz Dönemi2+12,55
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri duyusal analiz prensipleri ve teknikleri konusunda detaylı bilgi sahibi olacak şekilde eğitmek. Farklı gıda ürünleri geliştirirken duyusal analiz yöntemlerini kullanan gastronomlar yetiştirmektir. Duyusal analiz değerlendirme raporu hazırlama yeteneğini ve takımlar halinde çalışma becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri


,Duyusal Değerlendirme Nedir?

What is Sensory Evaluation?


,Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları




,Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler


,Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi



,Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi



,Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri



,Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar




,Lezzet Profili Analizi




,Doku Profili Analizi




,Baharatların duyusal analizi



,Zeytinyağının duyusal analizi


,Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi



,Çay ve kahve duyusal analizi



; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Duyusal analiz için hazırlanacak örneklere uygun duyusal analiz formları hazırlar. 9E
Analize katılacak eğitimli panelist grupları oluşturur. 2, 6E, F
Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirir. 1C
Duyusal analiz için doğru insanı seçer. 13, 6F
Duyusal analizin sonuçlarını doğru ve dikkatlı şekilde rapor eder. 9E
Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını organize eder. 11, 17F
Ürün geliştirirken en uygun duyusal analiz yöntemini seçer. 1, 17C, E
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri


2Duyusal Değerlendirme Nedir?

What is Sensory Evaluation?


3Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları




Uygun deney ekipmanlarının temini ve hazırlanması
4Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler


5Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi



testler için gerekli malzemelerin hazırlanması
6Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi



testler için gerekli malzemelerin hazırlanması
7Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri



testler için gerekli malzemelerin hazırlanması
8Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar




9Lezzet Profili Analizi




analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
10Doku Profili Analizi




analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
11Baharatların duyusal analizi



analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
12Zeytinyağının duyusal analizi


analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
13Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi



analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
14Çay ve kahve duyusal analizi



analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
Kaynak
• Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. 2017. Edible Films and Coatings: Sensory Aspects In book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. CRC Press, 598s. • Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir. • Onoğur, T. A. ve Elmacı, Y. 2015. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Meta Basım Matbaacılık. 135s. • İnanlı et. al. 2010. Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi. Journal of FisheriesSciences.com.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14570
Rehberli Problem Çözme212
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi7214
Okul Dışı Diğer Faaliyetler7214
Proje Sunumu / Seminer5210
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı248
Genel Sınav ve Hazırlığı2612
Performans Görevi, Bakım Planı5210
Toplam İş Yükü (Saat)140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GIDALARIN DUYUSAL ANALİZİ-Güz Dönemi2+12,55
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri duyusal analiz prensipleri ve teknikleri konusunda detaylı bilgi sahibi olacak şekilde eğitmek. Farklı gıda ürünleri geliştirirken duyusal analiz yöntemlerini kullanan gastronomlar yetiştirmektir. Duyusal analiz değerlendirme raporu hazırlama yeteneğini ve takımlar halinde çalışma becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri


,Duyusal Değerlendirme Nedir?

What is Sensory Evaluation?


,Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları




,Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler


,Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi



,Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi



,Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri



,Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar




,Lezzet Profili Analizi




,Doku Profili Analizi




,Baharatların duyusal analizi



,Zeytinyağının duyusal analizi


,Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi



,Çay ve kahve duyusal analizi



; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Duyusal analiz için hazırlanacak örneklere uygun duyusal analiz formları hazırlar. 9E
Analize katılacak eğitimli panelist grupları oluşturur. 2, 6E, F
Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirir. 1C
Duyusal analiz için doğru insanı seçer. 13, 6F
Duyusal analizin sonuçlarını doğru ve dikkatlı şekilde rapor eder. 9E
Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını organize eder. 11, 17F
Ürün geliştirirken en uygun duyusal analiz yöntemini seçer. 1, 17C, E
Öğretim Yöntemleri:1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gıda Kalitesi ve Duyusal Kalite Karakteristikleri


2Duyusal Değerlendirme Nedir?

What is Sensory Evaluation?


3Duyusal Değerlendirme Laboratuvarı, Ürün ve Panel Kontrolları




Uygun deney ekipmanlarının temini ve hazırlanması
4Duyusal Değerlendirmede Panelist Seçimi ve Panel Büyüklüğünü Etkileyen Faktörler


5Farklılık testi olarak “A”-“A değil” testi, kontroldan farklılık testi ve Eşlenmiş kıyaslama testi



testler için gerekli malzemelerin hazırlanması
6Farklılık testi olarak ikili-üçlü test ve üçgen testi



testler için gerekli malzemelerin hazırlanması
7Farklılık testi olarak çoklu kıyaslama testleri



testler için gerekli malzemelerin hazırlanması
8Duyusal Değerlendirmede Kullanılan Skalalar




9Lezzet Profili Analizi




analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
10Doku Profili Analizi




analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
11Baharatların duyusal analizi



analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
12Zeytinyağının duyusal analizi


analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
13Süt ve süt ürünlerinin duyusal analizi



analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
14Çay ve kahve duyusal analizi



analizler için uygun malzemelerin hazırlanması
Kaynak
• Candoğan, K., Barbosa-Cánovas, G., Carkcioglu, E. 2017. Edible Films and Coatings: Sensory Aspects In book: Edible Films and Coatings: Fundamentals and ApplicationsChapter:26 Ed.: María Pilar Montero García, M. Carmen Gómez-Guillén, M. Elvira López-Caballero, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. CRC Press, 598s. • Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. 2013. Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir. • Onoğur, T. A. ve Elmacı, Y. 2015. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Meta Basım Matbaacılık. 135s. • İnanlı et. al. 2010. Marine edilmiş hamsi balığının (engraulis encrasicolus l., 1758) kimyasal bileşimi ve farklı soslarda duyusal değerlendirilmesi. Journal of FisheriesSciences.com.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47